واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۱۷ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۵۵ب.ظ)
شهر قزوين ميراث يک جنبش عظيم شهرسازي موج- عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت در مراسم نکوداشت هزار و هفتصد و هفتادمين سالروز بنيانگذاري قزوين به دست شاپور ساساني، به شرح تاريخ، معماري و عناصر برجسته هويتي شهر قزوين در دوران مختلف تاريخي پرداخت.
به گزارش خبرگزاري موج، در اين نشست مجابي با اشاره به زمان پايهگذاري و تأسيس شهر کنوني قزوين گفت:بر اساس متون تاريخي، قبل از اينکه قزوين به عنوان يک شهر اسلامي شناخته شود، در دوره ساساني پايه گذاري و تأسيس شده است؛ زيرا در زمان ساسانيان در پهنه ايران زمين يک انقلاب و جنبش عظيم شهرسازي اتفاق ميافتد که شهر کنوني قزوين يکي از مهمترين آنها و در واقع ميراث پايدار و ارزشمند آن دوران به شمار ميآيد.
مجابي قزوين را شهر مولد فرهنگ دانست و افزود: قزوين شهري است که متناسب با فرهنگ دوران ساساني و براي مشروعيت بخشيدن به قدرت و حکومت اين سلسله ساخته شده و سوابق تاريخي قزوين، به عنوان يک شهر جامع، مولد و پويا زاييده جنبش سراسري در دوره ساساني است که بايد بيشتر مورد توجه و بررسي قرارگيرد.
وي با اشاره به کمبود منابع و اسناد تاريخي ثبت شده قزوين در دوران پيش از اسلام اظهار داشت: متاسفانه متون تاريخي مربوط به قزوين در دوره ساساني و پيش از دوران اسلامي بسيار مختصر است و اسناد روشن و آشکاري که بتواند سيما و چهره شهر قزوين را در آن دوران تاريخ معرفي کند، مشاهده نميشود. خوشبختانه نوشتههاي بسيار معتبري از نويسندگان، تاريخ نگاران و جغرافيدانان دوره اسلامي در مورد قزوين وجود دارد و دانشمندان اين دوران مانند حمدا...مستوفي، تاريخ نگار برجسته قزويني، اولين قدمها را جهت ثبت و ضبط تاريخ شهر قزوين و موقعيت شهرسازي آن برداشته است.
مجابي با اشاره به اهميت اسناد و متون ارزشمند تاريخي براي شناسايي و معرفي شهرها تصريح کرد: امروز هرگونه اقدامي در حوزه شهرسازي مدرن، سنتي، مرمت آثار و باززنده سازي مواريث ارزشمند تاريخي نيازمند اسناد و منابع باقي مانده از دوران گذشته است تا هر بيننده و ناظري با ديدن اين آثار بتواند گذشته و تاريخ اين شهر را تجسم نموده و با آن آشنا شود.
وي با اشاره به اهميت مکتب ارزشمند قزوين و تاثيرگذاري آن در شهرسازي ابراز داشت:مکتب قزوين به اندازهاي در تصميمات شهرسازي ساير شهرها اثر گذار و داراي اهميت است که حتي براي آشنايي با شهري مانند دهلي هندوستان بايد ابتدا قزوين و تاريخ اين شهر را شناخت؛ چراکه مسجد جامع، بازار و ترکيبات کلي شهرسازي دهلي کهنه تحت تأثير مکتب قزوين بنا شده و الهامات اوليه را از اين شهر گرفته است.
اين پژوهشگر و محقق برجسته قزويني در ادامه مسجد جامع عتيق قزوين را به عنوان يکي از آثار فاخر دوره اسلامي در شهر قزوين خواند و اظهار داشت:بافت تاريخي مسجد جامع عتيق قزوين برخلاف نظر برخي نويسندگان متاخرکه از آن به عنوان مجموعه «آتشکده» ياد ميکنند، يکي از بناهاي معتبر مربوط به دوره اسلامي و نمونه برجستهاي از تمدن اسلامي محسوب ميشود که ميتواند مبناي سنجش ديگر آثار دوره اسلامي قرارگيرد به طوري که بسياري از مساجد در نقاط مختلف ايران از جمله مسجد جامع گلپايگان، مسجد جامع شيراز، مسجد جامع اصفهان و... تحت تأثير اين مسجد بنا شدهاند.
مجابي با استناد به فعاليتهاي باستان شناسي صورت گرفته در محوطه مسجد جامع قزوين تصريح کرد: پيرو گزارشات باستانشناسي و اسناد تاريخي دوران اسلامي، در اوايل دوران اسلامي و در دوره ديلمي در طبقه زيرين مسجد جامع عتيق قزوين مسجد ديگري ساخته شده که به مرور زمان بر روي اين مسجد،مسجد جامع عتيق تأسيس شده است. همچنين در عمق يک و نيم متري کف مسجد سلجوقي به لايههاي قبل از اسلام مربوط به دوران ساساني،اشکاني و هخامنشي برميخوريم که طي گزارش حفاري گروهي از متخصصان ايتاليايي، در گمانه اي به عمق 12 الي 14 متر از کف اين مسجد آثار و سفالهاي پيش از تاريخ نيز مشاهده شده است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت با اشاره به قدمت استقرار و سکونت در شهر قزوين بيان کرد: دشت قزوين يک واحد جغرافيايي بزرگ و کلان است که شهر کنوني قزوين در لبه فوقاني اين دشت واقع شده و به گواهي مطالعات و تحقيقات باستان شناسي سابقه استقرار و سکونت در اين منطقه به هزارههاي چهارم، پنجم و ششم پيش از ميلاد در انتهاي دشت به مناطق بوئين زهرا، تپه زاغه ميرسد.
اين مدرس دانشگاه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نام قديم قزوين عنوان کرد: در متون تاريخي «کش» به معني کناره و مرز و «وين» به معني کناره يا مرز آمده است و اکثر مورخين بر اين عقيدهاند که اين نام نشان دهنده ويژگي مرز بودن قزوين در دوران تاريخي است که ساکنان پارس آن، محافظ و نگه دارنده مرزهاي پارسي در برابر ديليميان هستند.
مجابي در ادامه با مقايسه شهرهاي دوران ساساني و اسلامي يادآور شد: شهرهاي دوره ساساني يک ساختار بسته اجتماعي داشتند و اختلاف طبقاتي شديدي در اين دوره حاکم بود، جامعهاي از درون پوسيده که وارد دوران بالنده اسلامي شده و شهرها پس از اسلام در خدمت مردم قرار گرفتند، جامعه مدني شکل گرفت و آزادي به معناي واقعي تحقق پيدا کرد؛ مديريت شهرها در دوره اسلامي به دست مردم افتاد و سرمايهگذاريها نيز از جانب خود مردم انجام شد.
وي در پايان به ضرورت ايجاد زمينههاي لازم براي ثبت جهاني قزوين تاکيد کرد و گفت: قزوين با داشتن تاريخ و فرهنگي زنده و پايدار، آثار غني و ارزشمند تاريخي، رويداد و مسائل مختلف اجتماعي و صنعتي و مردم علاقمند به حفظ تاريخ و هويت اين شهر، شهري جهاني با ارزشهاي جهاني به شمار ميآيد که بايد با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مديريت شهري و تداوم گفتمانها و نشستهاي علمي– فرهنگي به عنوان يکي از قطبهاي مهم دنياي اسلام، زمينه هاي ثبت آن در فهرست آثار جهاني يونسکو فراهم شود.
شايان ذکر است؛ مراسم نکوداشت هزار و هفتصد و هفتادمين سالروز بنيانگذاري شهر کنوني قزوين به دست شاپور ساساني با حضور انجمنها، تشکلهاي غير دولتي دوستدار ميراث فرهنگي و جمعي از فرهيختگان استان قزوين در سالن مهندس بهشتي برگزار شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]