تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815526874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

من دروغگو هستم؛ شما چطور؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: من دروغگو هستم؛ شما چطور؟
بارها شنیده‌ایم که دروغگو دشمن خداست، اما این روزها این‌گونه دشمنی با خدا را اغلب به شکل‌های گوناگون و با دروغ‌های ریز و درشت مشاهده می‌کنیم.
آفتاب : مردم اغلب برای حفظ موقعیت اجتماعی یا منافعشان، یا به بهانه مصلحت به راحتی به دروغ دست می‌یازند. گویا مردم تصمیم گرفته‌اند دروغ را مبنای رفتار جمعی خود قرار دهند و به گمان، مصالح جامعه این است که دروغ‌ها را بشنوند و صدایش را در نیاورند؛ در این میان اگر کسی راست بگوید متهم به همراهی نکردن با جامعه می‌شود.


در حالی که "صداقت" پیش‌شرط برقراری یک ارتباط سالم و مقبول است، اما این پیش‌شرط به شکل‌های گوناگون توسط انسانها زیر پا گذاشته شده و مورد بی‌توجهی عمدی قرار می‌گیرد. به‌ویژه هنگامی که پای منافع در میان باشد. در واقع، در بیشتر موارد انسان‌ها همه چیز را برای دست یافتن به حداکثر منفعت قربانی می‌کنند که در میان این قربانیان، ابتدا اخلاق انسانی شامل محبت، صداقت و... به قربانگاه فرستاده می‌شود.


از اینروست که کمال‌گرایی در عرف جامعه باعث شده تا آدم‌های معمولی که از پس این معیارهای بالای اخلاقی برنمی‌آیند، تبدیل به دروغ‌گوهای حرفه‌ای شوند که به بهانه مصلحت، هر روز اخلاق را قربانی کنند و هم قربانی اخلاق‌گرایی افراطی جامعه شوند.


رئیسی که برای نشان دادن شگردهای مدیریتی خود هرروز دروغ می‌گوید، کارمندی که برای هر روز تأخیر و کم‌کاری‌اش بهانه می‌آورد، دانشجویی که برای تنبلی‌هایش بهانه‌های عجیب و غریب جور می‌کند، فروشنده‌ای که ده‌ها قسم دروغ برای گرانتر فروختن یک کالا می‌خورد یا آمارهایی که هر روز منتشر می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند به آنها اعتماد کند، انواع و اقسام دروغ‌ها و بی‌صداقتی‌هایی است که روزانه در رفتار افراد اجتماع شاهد هستیم.


به دروغ گفتن عادت کرده‌ایم


دختری کاشمری که خود را مینا معرفی می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: این روزها مهم این است که عرف و ظاهر را جلوی جمع رعایت کنیم و در خلوت اگر آن کار دیگر را هم کردیم مهم نیست.


بنا به گفته او، جامعه خیلی وقت‌ها از این تظاهر اطلاع دارد، اما به رویتان نمی‌آورد و خودش را می‌زند به آن راه. او ادامه می‌دهد: خودم هم یک جاهایی مجبور شدم دروغ بگویم به خصوص وقتی دنبال کار میگشتم، تیپی به هم میزدم که هیچ ربطی به من نداشت.


به نظر او، این هم یک‌جور دروغ است و اجبار جامعه برای رعایت کردن یک سری مسائل باعث گفتن این دروغ‌ها شده و او مجبور بوده این‌گونه رفتار کند.


وقتی از او میخواهم به صداقت جامعه نمره بدهد، می‌گوید: در بهترین حالت به صداقت جامعه از 100، نمره 50 می‌دهم زیرا در اطراف خودم آدم‌های زیادی را می‌بینم که شبیه خودشان نیستند و در محیط‌های مختلف، جورهای مختلفی هستند؛ هرچند یکی از دلایلی که آدم‌ها در جامعه ما مجبور به دروغ گفتن می‌شوند، این است که اغلب ما ظرفیت شنیدن حرف راست را نداریم و سریع ناراحت می‌شویم، لذا گاهی اوقات برای اینکه مصلحت را رعایت کنیم و دل بقیه را نشکنیم، مجبوریم دروغ بگوییم.


افول ارزش صداقت و کاهش شعاع اعتماد


در همین زمینه یک آسیب‌شناس اجتماعی در کاشمر با بیان این‌که بی‌شبهه، صداقت یکی از متغیرهای مهم سرمایه اجتماعی است، گفت: سرمایه اجتماعی یک متغیر پنهان و ثروت نامرئی است و مجموعه‌ای از هنجارها، روابط، تعهدات و ارزش‌های مادی و معنوی یک جامعه را شامل می‌شود که از طریق مؤلفه‌هایی همچون اعتماد، صداقت، تعهد، مشارکت و... شناسایی می‌شود.


دکتر سیدعباس عابدی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز تغییر و تحولات گسترده در ساختارهای سیاسی و اقتصادی، میزان مشارکت مردم و اعتماد متقابل دولت و مردم افزایش یافت، اما برخی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت بعد از انقلاب، علی‌رغم دنبال کردن اهداف مثبت، آثاری منفی بر سرمایه اجتماعی گذاشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که امروزه از اعتماد و صداقت مبتنی‌بر ارزش‌های اسلامی که مورد انتظار است، مشاهده نمی‌شود.


وی با بیان اینکه صداقت یک دارایی اجتماعی است که چرخ‌های زندگی اجتماعی را با یکدیگر پیوند می‌دهد و به مثابه ژتونی است که افراد در روابط خود با دیگران ازآن استفاده می‌کنند، بیان کرد: البته این موضوع بستگی به این دارد که افراد تا چه اندازه قادرند از این کارت استفاده کنند و این موضوع به اعتماد مردم به یکدیگر مرتبط است.


عابدی گفت: اعتماد از عناصر ضروری برای تقویت همکاری است و حاصل پیش‌بینی‌پذیری رفتار دیگران است که در یک جامعه کوچک از طریق آشنایی نزدیک با دیگران حاصل می‌شود.


وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد در جامعه کنونی، شعاع اعتماد در بین مردم کاهش یافته و بی‌تردید افول ارزش صداقت در آن بی‌تأثیر نیست.


عابدی با تأکید بر اینکه بی‌اعتنایی مردم به اعتماد و باوری در روابط خود با دیگران شگفت‌انگیزترین موضوعی است که در پیکره جامعه مشاهده می‌شود، اظهار کرد: این مسئله مردم را در رسیدن به اهداف مشترک با دشواری مواجه کرده است.


وی یادآور شد: صداقت ابزاری اتصال‌دهنده است که مشارکت، وفاداری و همبستگی اجتماعی را در جامعه تقویت می‌کند، زیرا این ارزش، بی‌ارزش شده و شیوه تحلیل روابط و رفتار دیگران هم دشوار و پیچیده شده است.


حال باید دید در این شرایط که روز به روز شاهد افزایش بی‌صداقتی‌ها در جامعه هستیم می‌توان با مدیریت جهادی و عزم ملی به بازسازی فرهنگ مردمان پرداخته و شرایطی را فراهم آوریم که در یک کشور مسلمان و شیعه، بستر تبلور فرهنگ اسلامی را بدون افراط و تفریط فراهم کنیم.






تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن