واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: 15 اثر در دو روز اول نمایشگاه خروس فروخته شد
در روزهای سرد پاییز خروسها مردم، مسئولان و هنرمندان را به گالری شکوه میکشانند. خروسهایی در ژستهای متفاوت از نگاه نورالدین زرین کلک و پرهای رنگی و شاد کودکانه گرفته تا خروسهای جنگی هومن بیات که همچون ورزشکاران راگبی بر بوم نقش بستهاند. به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایشگاه با حضور مسئولانی مانند غلامعلى خوشرو (نماینده ایران در سازمان ملل متحد)، علی مرادخانى (معاون هنرى وزارت ارشاد)، احمد مسجدجامعى (عضو شوراى شهر تهران)، مجید ملانوروزى (مدیرکل هنرهاى تجسمى) وعلیرضا تابش (مدیر بنیاد فارابى) افتتاح شد. آثار نورالدین زرین کلک، بهرام دبیرى، قباد شیوا، سیاوش مظلومى پور، عطاالله ذى نورى، بهمن نیکو، محمد على ترقى جاه، محمد طباطبایى، لیلا ویسمه، آناهیتا درگاهى، آیدین قشلاقى، هومن بیات، حمید اندرز، محمد ترقى جاه، فرشید شیوا، شمس الدین غازى، حمید رضا جهانى، احد وطنى و بهنوش فروتن در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. دو مجسمه از شمسالدین غازى و محمد ترقىجاه هم این مجموعه را کامل کرده است. استقبال از نمایشگاه آنقدر جدی بود تا آثار دبیری و ذی نوری دقایقی قبل از افتتاحیه به فروش برسد. آثاری که از یک و نیم تا 35 میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند. در این نمایشگاه مجموعا 24 اثر از 19 هنرمند به نمایش درآمده است. بر دیوار نمایشگاه به قلم جواد مجابی نوشته شده: «این گرایش که انسان آرزوهای خود را در قالب نمادهای جانوری نشانهگذاری و متجلی کند، از نقش برجستههای سنگی و فلزنگاری و سفالینهها و مهرها و مسکوکات دیرینه آغاز شده تا تابلوها و مجسمههای امروزین در فضای استعارههای تجسمی و تمثیلات بصری، گاه انتزاعی ادامه یافته است. در نقاشی مدرن؛ جلیل ضیاءپور نشانگان انجمن «خروس جنگی» را بهرغم «کبوتر صلح» برگزیده. بهمن محصص هیکل برافراشته خروس را چون نرینگی مهاجم ترسیم کرد پزشک نیا خروسی مرده بین واقعیت و رویا ساخت. در کار هریک از هنرمندان به نشانی از زیبایی و بیداری و جنگاوری و نرینگی و همآوائی خروس با آدمی برمیخوریم. و این تعبیر سابقهای دیرینه دارد که برمیگردد به اسطوره پیکرگردانی سروش ایزد به هیات خروس. مرغی که تاریکی اهریمی را دشمنی میدارد و مردمان را به بیداری و کار فرامیخواند.» در دومین روز نمایشگاه؛ فرشید شیوا با لباس کار مشغول طراحی پرتره آقای خروس است و در نهایت راضی از رنگگذاری و شرههای رنگ روی بوم با ما به گفتگو مینشیند. او خروس را موضوع جذابی برای نقاشی میداند و ادامه میدهد: نقاشی از خروس این امکان را میدهد تا نقاش آزادانه رنگ بگذارد. پنج هزار رنگ میتوان بر روی بوم گذاشت. فرشید شیوا میگوید: من را از پرترههایم میشناسند اما پرتره بزرگ این امکان را ندارد که آزادانه لکههای رنگ را بگذارم، خروس هم به لحاظ موضوع هم به لحاظ ساخت برایم جالب است. چون به پرتره علاقه بسیاری دارم خروس را از زاویه پرتره نگاه کردم و فرض کردم یک انسان است که روی آن زوم کردم و در نهایت بافتها و شرههای رنگ برای من جالب شد و اسم این تابلو را پرتره آقای خروس گذاشتم. فرشید شیوا از وضعیت اقتصاد هنر راضیست و میگوید: وقتی نقاشان و هنرمندان خود را با ملاکهای بازار هماهنگ میکنند طول عمر کاری آنها کاهش پیدا کند. تنها چیزی که آسیبرساننده است این است که بعضی هنرمندان هویت خود را ندارند و خود را به بازار میسپارند. در بازار هم هر روز یک چیز مد است و آدمهایی که خود را به بازار وصل میکنند این خطر آنها را تهدید میکند که سلیقه بازار دایم عوض میشود تا سرانجام نقاش را از دور حرفهای خارج کند. اگر بخواهیم به قسمت آسیبشناسانه اقتصاد هنر نگاه کنیم تنها آسیبی که در حال حاضر وجود دارد؛ همین است. به اعتقاد او؛ داشتن دید اقتصادی در هنرهای تجسمی نه اینکه عالی باشد اما نسبت به رشتههای دیگر روشی متفاوت در پیش میگیرد. چون اینجا با کالایی سروکار داریم که افراد میتوانند روی آن سرمایهگذاری کنند و با خود ببرند. این گونه نیست که اثر هنری را فرد ببیند و برود. میتواند اثر را مال خود کند. ولی ای کاش فرهنگ هم در بازار جای خود را بازکند. اینکه ما اول باید آرتیست باشیم اگرچه در زندگی نیازهای اقتصادی هم وجود دارد اما اینکه خود را به دست بازار بسپاریم؛ خطرناک است. فرشید شیوا از کمتجربگی در هنر هم میگوید. به اعتقاد او، ابعاد مختلف نیاز اقتصادی گاه طمع را اساس کار هنری قرار داده و آن را میلرزاند. میگوید: بسیاری اوقات کاری را سفارش میگیرم اما خطوطی هم برای خود دارم و از یک جایی دیگر جلوتر نمیروم. یعنی تا جایی نظر سفارش دهنده را قبول میکنم اما وقتی مثلا میگوید پشت کار بعدی را زرد کن؛ قبول نمیکنم چون فرد سفارش میدهد و میرود اما اثر من باقی میماند. بهنوش فروتن (مدیر گالری شکوه) که این روزها گالریاش دقایق شلوغی را میگذراند؛ دلیل انتخاب موضوع خروس برای نمایشگاه را تم زیبای آن به لحاظ رنگآمیزی دانسته و میگوید: خروس مانند زن، گل و گیاه یا شاید پرندهای مانند طوطی بسیار زیباست و بسیاری از نقاشان هم تاکنون با این موضوعات کار کردهاند. خروس همیبشه نماد روشنی و نور بوده است. وی که یکی از آثارش در نمایشگاه قرار دارد، گفت: زاویه دید من نسبت به موضوع خروس غرور و قدرت بود و سعی کردم خروسم مغرور و با ابهت باشد بیهیچ جنگی. مدیر گالری شکوه یکی از خصوصیات این نمایشگاه را قرارگیری آثار افراد از نسلهای مختلف و با سنین متفاوت دانسته و یادآور میشود: کنار هم قرار گرفتن آثار نورالدین زرین کلک 78 ساله تا محمد طباطبایی 27 ساله در نمایشگاه بسیار جالب است. این نقاش به فروش خوب آثار هم اشاره کرده و میگوید: در نمایشگاههای قبلی گاهی پیش آمده که فروش نداشتیم اما در این نمایشگاه با قیمتهای پایینی که روی آثار گذاشته شده؛ فروش خوبی را تجربه کردهایم. برای قیمتگذاری آثار ابتدا بهای آن را از هنرمند پرسیدیم سپس بسته به رزومه کاری و شهرت هنرمند و نیز تعداد نمایشگاهها و مکان آنها آثار را قیمتگذاری کردهایم. خریداران آثار این نمایشگاه از همه اقشار جامعه هستند اما بیشتر رد پای مجموعهداران را میتوان اینجا دید. گالرى شکوه تا ٢٧ آبان هر روز (غیر از پنجشنبهها) ساعت ١٦ تا ٢٠ در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، پلاک ١٩ میزبان نمایشگاه خروس است و علاقمندان مىتوانند از این نمایشگاه دیدن کنند.
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۴:۳۲:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]