تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815190476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکل انبوه‌سازان، سود بالاي بانک‌ها در قبال تسهيلات ساخت مسکن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ آبان ۱۳۹۴ (۹:۱۹ق.ظ)
مشکل انبوه‌سازان، سود بالاي بانک‌ها در قبال تسهيلات ساخت مسکن است موج - معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي گفت: مشکلي که انبوه‌سازان دارند و نمي‌توانند سود ساخت را کاهش دهند، سود بالايي است که بانک‌ها در قبال تسهيلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان مي‌دهند.
به گزارش خبرگزاري موج، حامد مظاهريان، با بيان اينکه قيمت فعلي مسکن با کم کردن تورم سال‌هاي اخير از آن، به نرخ سال ۸۹ بازگشته است، گفت: پديده کاهش شديد قيمت مسکن در دهه‌هاي گذشته رخ نداده بود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: وقتي حباب قيمتي مسکن خالي شده و قيمت‌ها به چهار پنج سال گذشته برگشته، درمي‌يابيم که رکود مسکن به پايان رسيده است و در نتيجه آغاز قريب‌الوقوع دوران رونق را پيش‌بيني مي‌کنيم.
وي با اشاره به شروع قطعي رونق مسکن از نيمه دوم سال آينده اظهار کرد: ممکن است قيمت‌هاي مسکن از اين هم پايين‌تر بيايد، البته اين پيش‌بيني با ريسک همراه است.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص علت اخذ سود بالاي ساخت مسکن از سوي انبوه‌سازان و احتمال کاهش بيشتر نرخ فروش مسکن با صرف‌نظر کردن انبوه‌سازان از سود ساخت، خاطرنشان کرد: مشکلي که انبوه‌سازان دارند و نمي‌توانند سود ساخت را کاهش دهند، سود بالايي است که بانک‌ها در قبال تسهيلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان مي‌دهند.
وي ادامه داد: انبوه‌سازان مي‌گويند ما اگر سرمايه‌اي را که به بخش ساخت‌وساز اختصاص داده‌ايم، در بانک سپرده‌گذاري مي‌کرديم، مي‌توانستيم سود بالايي (مثلا ۲۲ درصد)‌ از سپرده‌مان دريافت کنيم. حال که ريسک بزرگي کرده و سرمايه‌گذاري کلاني در بخش ساخت‌وساز انجام داده‌ايم و چند سال سرمايه‌مان بدون افزايش بوده، قطعا اين کار ارزش آن را دارد که از محل فروش واحدهاي مسکوني ساخته شده، به حاشيه سود مطمئن و بالاتري دست يابيم.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با بيان اين که انبوه‌سازان به همين علت فروش واحدهاي آپارتماني خود را متوقف کرده‌اند و منتظرند ببينند وضع آينده بازار مسکن به چه شکلي است، گفت: نرخ سود بانکي يک مشکل جدي است که بخش‌هاي مختلف اقتصاد را تحت تأثير قرار داده است. به اين معنا که اگر انبوه‌سازان از دريافت سود مورد نظر خود چشم‌پوشي کنند، متضرر مي‌شوند و به همين دليل است که سرمايه‌گذاري جديدي در بخش ساخت مسکن صورت نمي‌گيرد. اين سود ساخت‌وساز نشانه‌هاي بدي را به سرمايه‌گذاران مي‌دهد.
مظاهريان درباره علت رکود فعلي مسکن نيز بيان کرد: وقتي سود ساخت‌وساز پايين و زحمات آن از خريد مصالح گرفته تا دريافت پايان کار و مراحل اداري پايان عمليات ساخت‌وساز بسيار بالاست و از سوي ديگر سودي که بانک بابت بازپرداخت تسهيلات از انبوه‌ساز دريافت مي‌کند هم بالا است، درنتيجه سرمايه‌گذار اين کار را با سپرده‌گذاري سرمايه خود در بانک مقايسه مي‌کند و مي‌بيند که بدون هيچ زحمتي مي‌تواند سود بالايي از سپرده‌اش دريافت کند و همين موضوع به رکود مسکن انجاميده است.
وي در خصوص علل عدم پرداخت وام ۶۰ ميليون توماني خريد مسکن از سوي بانک‌هاي تجاري و نيز نتايج برگزاري جلسات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با مديران عامل بانک‌ها اظهار کرد: مشکل بانک‌هاي تجاري براي عدم پرداخت وام ۶۰ ميليون توماني مسکن، کمبود نقدينگي است؛ آن‌ها با اصل قضيه موافق‌اند ولي مي‌گويند ما الآن پولي نداريم که به اين تسهيلات اختصاص دهيم.
به گفته معاون وزير راه و شهرسازي طرح کاهش سود سپرده بانک‌ها مي‌تواند به افزايش نقدينگي کمک و پول خوبي را به بانک‌ها تزريق کند تا بانک‌ها با اين نقدينگي بتوانند پرداخت وام‌هاي ۶۰ ميليون توماني مسکن را آغاز کنند.
وي درباره مشکلي که بانک‌هاي تجاري با سود ۲۱ درصدي وام ۶۰ ميليون توماني مسکن دارند، اظهار کرد: چون اين بانک‌ها تجاري هستند، مي‌خواهند در برابر مجمع عمومي‌شان خود را سودده نشان دهند؛ البته آن‌ها با همين تسهيلات با سود ۲۱ درصد هم سودده هستند، اما؛ وقتي مي‌توانند کار سودآورتري انجام دهند (مثلا قرض بين بانکي با درصدهاي بالا بدهند)، قطعا انگيزه‌شان براي پرداخت وام ۶۰ ميليون توماني خريد مسکن با سود ۲۱ درصد کمتر مي‌شود.
مظاهريان تأکيد کرد: براي رونق بخشي به مسکن به نهادهاي مالي توسعه‌اي نيازمنديم که وظيفه آن‌ها اجراي سياست‌هاي توسعه‌اي مسکن باشد نه صرفا سودآوري.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن