محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829702419
در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شد خطرناکترین گمراهی/ چگونه گرفتار رفیق بد نشویم؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در درس تفسیر آیتالله ریشهری مطرح شد
خطرناکترین گمراهی/ چگونه گرفتار رفیق بد نشویم؟
آیتالله ریشهری در جلسه تفسیر قرآن با اشاره به عوامل ضلالت کیفری و خطرناکترین گمراهی، راه گرفتار نشدن در دام رفیق بد را بیان کرد.
خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی: جلسات تفسیر قرآن آیتالله «محمدی ریشهری» تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) در نیمه اول سال پنجشنبه شبها برگزار میشد اما در نیمه دوم سال جاری جلسات این مفسر قرآن کریم چهارشنبه صبحها ساعت 8 در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار میشود. آیتالله ریشهری در جلسه هفته گذشته (13 آبان ماه) به ادامه مباحث جلسات قبلی که درباره آیه شریفه «غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ»(حمد/7) بود، پرداخت که در ادامه شرح آن را میخوانیم؛ عوامل ضلالت/ راهی برای اجابت دعا در ادامه مباحثی که درباره تبیین و تفسیر جمله آخر از سوره مبارکه «فاتحةالکتاب» داشتیم، سخن به عوامل ضلالت رسید. ما از خدا میخواهیم که خدایا ما را در صف گمراهان قرار مده؛ در کنار این دعا باید دید که چه چیزهایی سبب ضلالت میشود که برای اجابت این دعا باید از آن اسباب و عوامل اجتناب کرد. هر پدیدهای علتی دارد، ضلالت هم یکی از پدیدهها است. همانطور که در نهجالبلاغه آمده است هر گمراهی علتی دارد. جهتی هست که انسان راه راست را گم میکند و گمراه میشود. در ادامه حضرت امام علی(ع) درباره پیمانشکنان و زمینههای گمراهی سخنانی میفرمایند. خطرناکترین ضلالت حال می خواهیم ببینیم عوامل ضلالت چیست و چه چیزهایی سبب میشود که انسان از راه راست منحرف شود؟ عوامل ضلالت به دو بخش تقسیم میشود؛ عوامل اختیاری و عوامل غیراختیاری. یک سلسله چیزهایی هست که در اختیار انسان نیست و سبب گمراهی انسان میشوند. اما یک سلسله عواملی هستند که اختیاری و به دست خود انسان هستند که خطرناکترین محسوب میشود. عوامل غیر اختیاری ضلالت عبارت است از همه اموری که مانع انتقال پیام انبیای الهی به مردم میشوند. یک سلسه چیزها هستند که نمیگذارند پیام خدا و انبیای الهی به انسان برسد که اینها عوامل غیراختیاری ضلالت هستند. شیاطین چگونه انسانها را گمراه میکنند؟ شیاطین جن و انس دو جور انسان را گمراه میکنند. نوع اول این است که مانع میشوند که پیام الهی به انسان برسد. شیاطین جن عده زیادی را گمراه کردند، «وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیرًا أَفَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُونَ؛ و [شیطان] گروهى انبوه از میان شما را سخت گمراه کرد آیا تعقل نمىکردید» (یس/ 62) و شیاطین انس همچون آیه «وَأَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَمَا هَدَى؛ و فرعون قوم خود را گمراه کرد و هدایت ننمود» (طه/ 79) است. این شیاطین انس و جن پس دو جور در گمراهی انسان نقش ایفا میکنند که نوع اول این بود که آنها نمیگذارند پیام خدا به انسان منتقل شود، این ضلاللت ابتدایی است. «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ؛ به یقین خدا بر مؤمنان منت نهاد [که] پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند».(آلعمران/ 164) ضلالتی که اینجا هست برای گمراهی قبل از رسیدن پیام الهی است. این ضلالت قبل از مبعوث شدن پیامبر(ص) ضلالت ابتدایی است چرا که نمیگذاشتند پیام الهی به مردم برسد. یکی از کارهایی که کفار مکه میکردند این بود که نمیگذاشتند کسی قرآن را بشنود. وقتی پیامبر(ص) قرآن میخواند چون هر کس که قرآن را میشنید جذب متن و محتوای زیبای آن میشد، کفار نمیگذاشتند مردم آن را بشنوند. مردی از مدینه به مکه آمده بود، شخصی را دید و گفت: محرم هستم و میخواهم طواف کنم. اما یکی از افراد گفت: شخصی هست که میخواهد گمراهت کند اگر حرفهایش را بشنوی گمراه میشوی به همین دلیل گوشهایت را پنبه بگذار تا صدایش را نشنوی. اینها شیاطین انس بودند. ضلالت ابتدایی و کیفری اگر به کسی پیام خدا نرسد، حجت بر او تمام نمیشود و ضلالتش، ضلالت ابتدایی میشود. اما کسانی مثل ما که پیام خدا به آنها رسیده است، اگر برای انحراف سایر افراد برنامهریزی کنند ضلالت کیفری میشود. اگر پیام به انسان رسید و گوش نکرد خدا او را گمراه میکند و سبب میشود که خداوند او را مجازات کند یعنی به میزانی که با پیام هدایت الهی مخالفت میکند انسانها دچار ضلالت کیفری میشوند. عوامل ضلالت و گمراهی کیفری مهمترین قسمت بحث درباره عوامل اختیاری گمراهی که سبب ضلالت کیفری انسان میشوند، است. اگر انسان دنبال این عوامل و اسباب رفت اینها سبب میشوند که انسان دچار ضلالت الهی و مستحق گمراهی کیفری شود. یکی از این عوامل همنشین ناشایست است. اگر انسان با کسانی نشست و برخاست داشت که صلاحیت ندارند و همنشین بد هستند سبب گمراهی میشود. انسان چه رفیقی را انتخاب کند، دست خودش است. اگر به جای انتخاب رفیق خوب، رفیق بد انتخاب کند سبب گمراه او میشود که به اختیار خودش بوده است. خداوند در آیات 27 تا 29 سوره مبارکه «فرقان» میفرمایند: «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا * یا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا * لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا ؛ و روزى است که ستمکار دستهاى خود را مىگزد [و] مىگوید اى کاش با پیامبر راهى برمىگرفتم. اى واى کاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم؛ او [بود که] مرا به گمراهى کشانید پس از آنکه قرآن به من رسیده بود و شیطان همواره فروگذارنده انسان است». ظلم سه نوع دارد؛ ظلم به نفس، ظلم به حقوق مردم و ظلم به خدا. در روز قیامت کسانی که مرتکب ستم شدند پشیمان میشوند. رفیق بد انسان را از توجه به یاد خدا، پیامبران الهی و راه صحیح زندگی گمراه میکند. مبحث عوامل اختیاری گمراهی و همنشین ناشایست در آیات بسیاری ذکر شده است. در آیه 25 سوره مبارکه «فصلت» هم داریم: «وَقَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاء فَزَیَّنُوا لَهُم مَّا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَحَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنَّهُمْ کَانُوا خَاسِرِینَ؛ ما برای آنها همنشینان (زشت سیرتی) قرار دادیم، و آنها زشتیها را از پیش رو و پشت سر در نظرشان جلوه دادند، و فرمان الهی درباره آنها تحقق یافت، و به سرنوشت اقوام گمراهی از جن و انس که قبل از آنها بودند گرفتار شدند، آنها مسلما زیانکار بودند». کیفر الهی برای کسانی که دوست خوب انتخاب نمیکنند این است که رفیق بد بر آنها مسلط میشود و از هر طرف کارهای نادرست را زیبا نشان میدهد. چگونه گرفتار همنشین و رفیق بد نشویم؟ اگر انسان بخواهد گرفتار همنشین بد نشود، خداوند در آیات سوره مبارکه «زخرف» میفرمایند: «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ؛ و هر کس از یاد [خداى] رحمان دل بگرداند بر او شیطانى مىگماریم تا براى وى دمسازى باشد» (زخرف/ 36) بنابراین برای دوری از ضلالت باید با خدا همنشین شد. خدا رفیق و همنشینی است که هیچگاه از انسان جدا نمیشود. جدا شدن از خدا سبب میشود که شیطان بر او مسلط شود. شیطان دو جور است هم شیاطین جن و هم شیاطین انس. راه همنشین نشدن و گمراه نشدن این است که انسان یاد خدا باشد. هر چه توجه انسان به حق بیشتر باشد از همنشینی با شیاطین جن و انش فاصله میگیرد. اگر از یاد خدا غافل شود با شیطان همنشین میشود. در ادامه این آیه می»فرمایند: «وَإِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ؛ و مسلما آنها ایشان را از راه باز مىدارند و [آنها] مى پندارند که راه یافتگانند» (زخرف/ 37) اگر انسان نداند و بداند که نداند جهل مرکب دچار شده است. شیطانهای جن و انس، انسان را از صراط مستقیم منحرف میکنند اما انسان خیال میکند راه درست را انتخاب کرده است. «حَتَّى إِذَا جَاءنَا قَالَ یَا لَیْتَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ بُعْدَ الْمَشْرِقَیْنِ فَبِئْسَ الْقَرِینُ؛ تا آنگاه که او [با دمسازش] به حضور ما آید [خطاب به شیطان] گوید اى کاش میان من و تو فاصله خاور و باختر بود که چه بد دمسازى هستى» (زخرف/ 38) وقتی پرده از جلوی چشمش میرود پشیمان میشود. این یکی از عوامل اختیاری گمراهی است. اگر کسی بخواهد «وَلاَ الضَّالِّینَ» درباره او مستجاب شود باید از قرین شدن با شیاطین انس و جن دوری کند و خود را در محضر حق بداند. دومین عامل اختیاری گمراهی که سبب ضلالت کیفری میشود، فاصله گرفتن از اهلبیت(ع) است. در خطبه 97 نهجالبلاغه داریم: از اهلبیت(ع) پیامبرتان جدا نشوید. اگر نشستند، بنشینید؛ اگر بلند شدند، بلند شوید. نه جلوتر از اهلبیت(ع) بروید که گمراه میشوید و نه عقبتر بروید که هلاک میشوید یعنی میزان راه درست، راه اهلبیت(ع) است. تندروی و کندروی، خطرناک است. باید معتدل باشید یعنی اهلبیت(ع) را میزان قرار دهید چرا که آنها مصداق صراط مستقیم هستند. راه چپ و راست سبب گمراهی انسان میشود و راه وسط یا همان اعتدال راه درست زندگی است. ولایت فقیه هم که آن همه روی آن تأکید شده به طوری که امام(ره) میفرماید اگر میخواهید کشور ضربه نخورد از ولایت فقیه جدا نشوید؛ یعنی در زمان غیبت، ولایت فقیه پرتو و شعاعی از ولایت اهلبیت(ع) است، نه تندروی و نه کندوری جایز است. مصداق اعتدال و صراط مستقیم همان حرکتی است که ولی فقیه جامع شرایط رهبری دارد. انشالله سایر عوامل ضلالت کیفری را در جلسات بعد توضیح میدهیم. انتهای پیام/
94/08/15 - 11:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
درس تفسیر قرآن آیتالله قرهی انواع توبه در قرآن کریم/ دلیل پذیرش توبه نخستین پیامبر
درس تفسیر قرآن آیتالله قرهیانواع توبه در قرآن کریم دلیل پذیرش توبه نخستین پیامبرخدای متعال توبهپذیر و رحیم است خصوصیّت ذوالجلال و الاکرام این است که توّاب و رحیم است چون امور حضرت حق بر اساس رحمت است توبه را میپذیرد و الّا توبه به صورت ظاهر نباید پذیرفته شود به گزارش خبرگآیتالله قرهی مطرح کرد مبغوضترین انسانها نزد خدا/ضمانتی برای اجابت دعای عاقبت به خیری
آیتالله قرهی مطرح کردمبغوضترین انسانها نزد خدا ضمانتی برای اجابت دعای عاقبت به خیریمبغوضترین انسانها نزد پروردگار عالم آن کسی است که روزش به بطالت بگذرد و شب هم مثل مردار بخوابد و حتّی دو روزش مثل هم باشد که اگر اینگونه شد او مغبون و بیچاره است و به تعبیر عامیانه گرفتار اپای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادی وظیفهای که بر دوش گروه تبلیغاتی امام حسین(ع) سنگینی میکرد
پای درس اخلاق آیتالله ضیاءآبادیوظیفهای که بر دوش گروه تبلیغاتی امام حسین ع سنگینی میکردحاکمان اموی آلامیه را اهلبیت پیامبر معرفی کرده و گفته بودند مراد از اهل بیت ذیالقربی و اولیالامر که در قرآن آمده و اطاعتشان واجب است خاندان بنیامیهاند از این رو باید بنیان مستحکمدر برنامه هفت مطرح شد: فخیم زاده: تاریخ قسم نخورده که دراماتیک باشد/ پاکدل: دستمزد «محمدرسول الله(ص)»
در برنامه هفت مطرح شد فخیم زاده تاریخ قسم نخورده که دراماتیک باشد پاکدل دستمزد محمدرسول الله ص برایم در مرحله پنجم بودفخیمزاده ورود من به فیلم های تاریخی با دورخیز نبود من در فیلم امام رضا ع متوجه شدم که مردم نیاز دارند با سند و مدرک ائمه علیه السلام را بشناسند به گزارشدر نشست «استکبارستیزی همچنان ادامه دارد» مطرح شد تحلیل صفارهرندی از ارتباط با آمریکا/سرنوشت برخی
در نشست استکبارستیزی همچنان ادامه دارد مطرح شدتحلیل صفارهرندی از ارتباط با آمریکا سرنوشت برخی ملتها باید درس عبرت باشدعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت پیرامون برقراری ارتباط با امریکا نظرات مختلفی مطرح است ولی سرنوشت دولتها و ملتهایی که با آمریکا رابطه برقرار کردهاند برای مآیتالله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی: لزوم خدمترسانی قضایی بهتر به مردم مازندران/ رفع اطاله دادر
آیتالله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی لزوم خدمترسانی قضایی بهتر به مردم مازندران رفع اطاله دادرسی در این استان ضروری استآیتالله آملی لاریجانی خواستار تلاش برای بهبود خدمت رسانی قضایی به مردم مازندران شد و گفت تلاش برای بهبود امور در بخش مربوط به خدمات CMS و رفع اطامدادرسانی به 20 خانوار عشایری گرفتار در باران و سیل
امدادرسانی به 20 خانوار عشایری گرفتار در باران و سیل معاون امداد و نجات هلال احمر چهارمحال و بختیاری از امداد رسانی به حدود 20 خانوار عشایری گرفتار در باران و سیلاب شبانه روز گذشته خبر داد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازشهرکرد برومند جهامعاون امداد و نجات هلالاحمر استان اصفهان خبر داد امدادرسانی به سیلزدگان شهرستان خور و بیابانک / 150 مسافر گر
معاون امداد و نجات هلالاحمر استان اصفهان خبر دادامدادرسانی به سیلزدگان شهرستان خور و بیابانک 150 مسافر گرفتار در سیل به مناطق امن انتقال داده شدندمعاون امداد و نجات جمعیت هلالاحمر استان اصفهان از امدادرسانی این جمعیت به سیلزدگان شهرستان خور و بیابانک خبر داد به گزارش خبرگزدر گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست مطرح شد ظرفیتهای فقه در مواجهه با مسائل دنیای معاصر
در گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست مطرح شدظرفیتهای فقه در مواجهه با مسائل دنیای معاصررئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با اشاره به ظرفیتهایی نظیر عقل نصوص قرآنی عام و نصوص روایی قاعده ساز گفت با تکیه بر این ظرفیتها دانش فقه در برابر مسائل دنیای معاصر پاسخگو خواهد بودابتکار در دیدار با آیتالله اعرافی مطرح کرد استقبال از تاسیس رشتههای «اسلام و محیط زیست» در دانشگ
ابتکار در دیدار با آیتالله اعرافی مطرح کرداستقبال از تاسیس رشتههای اسلام و محیط زیست در دانشگاهها مردم حافظ محیط زیست شوندرئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال از تاسیس رشتههای مرتبط اسلام و محیط زیست در دانشگاهها گفت المصطفی میتواند انجمن جهانی طلاب حامی محیط زیست را ت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها