تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804288334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برقراری تمدن نوین اسلامی در گرو اخراج علوم انسانی سکولار و غربی


واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: بدون تردید اهداف الهیِ انقلاب و نظام اسلامی و در رأس این اهداف، خروج از اسارت و بردگیِ نظام سلطه و در گام بعد، رسیدن به تمدن نوین اسلامی که امروز جزء آرمان های دست یافتنی ملت های مسلمان به حساب می آید، بدون بهره مندی از علوم انسانیِ اسلامی محقق شدنی نیست.به گزارش ناب نیوز به نقل از خبرگزاری رسا، مراسم سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی همراه با ارائه مقالات برتر یکشنبه ۱۰ آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. حجت الاسلام غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری این کنگره در ابتدای این مراسم گفت: موضوع تحول مبنایی در علوم انسانی، شکل گیری و تکامل علوم انسانیِ اسلامی، یکی از اهداف جدی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید. گرچه طی سال های گذشته، بخش مهمی از مدیران نظام آن طور که سزاوار بوده، نه درک صحیح و عمیقی از این موضوع فوق مهم داشته اند و نه به طریق اولی به این مسأله کلیدی اهتمام جدی ورزیده اند. وی افزود: ولی دست یابی به علوم انسانیِ اسلامیِ قوی و تحول آفرین، همواره دغدغه اصلی شمار کثیری از روشنفکران متدین و انقلابی در حوزه و دانشگاه بوده است؛ چنان که باید گفت: این کنگره بزرگ و انواع فعالیت های اقماری آن، محصول همین دغدغه به شمار می رود. رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی عنوان کرد: بدون تردید اهداف الهیِ انقلاب و نظام اسلامی و در رأس این اهداف، خروج از اسارت و بردگیِ نظام سلطه، پیشرفت همه جانبه و جهشی ایران عزیز و در گام بعد، رسیدن به تمدن نوین اسلامی که امروز جزء آرمان های دست یافتنی ملت های مسلمان به حساب می آید، بدون بهره مندی از علوم انسانیِ اسلامی تکامل یافته، یعنی مغزافزار کارآمد مدیریت جامعه اسلامی محقق شدنی نیست. وی ادامه داد: جای تعجب است که عده ای از سر کم آگاهی، دست یابی به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را خارج از مسیر علوم انسانیِ اسلامی و یا رسیدن به تمدن نوین اسلامی را بدون توجه به لازمه اصلی آن، یعنی علوم انسانیِ اسلامی جست وجو می کنند. حجت الاسلام غلامی اظهار کرد: باید توجه داشت تا زمانی که علوم انسانیِ سکولار و غربی از دانشگاه ها و محیط های علمی ایران و دنیای اسلام اخراج نگردد و برنامه وسیع و خزنده نفوذ و سلطه گری قدرت های استکباری بر کشورهای اسلامی از طریق علوم انسانیِ سکولار خنثی نشود، صحبت کردن از پیشرفت حقیقی یا تمدن نوین اسلامی شعاری بیش نیست. گفتنی است در این همایش ۹ کمیسیون از جمله «فقه و حقوق اسلامی»، «فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی»، «مدیریت تحول علوم انسانی»، «اقتصاد اسلامی»، «آموزش و پروش و تحول بنیادین در علوم انسانی و تعلیم و تربیت اسلامی»، «مدیریت اسلامی»، «روانشناسی اسلامی»، «علوم سیاسی اسلامی» و «جامعه شناسی اسلامی» برگزار و همچنین ۱۹۴ نفر از محققان در سه نوبت به ارائه مقالات خود پرداختند. مقالات کمیسیون فقه و حقوق اسلامی حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مقاله خود با عنوان «فلسفه اصول فقه» ابراز کرد: فلسفه اصول همانند فلسفه های مضاف به علوم است؛ در نتیجه در زمره معرفت درجه دو قلمداد می شود؛ چرا که متعلق آن معرفت است. این البته غیر از تعبیر نگاه درجه دو است. وی افزود: برخی بین معرفت و نگاه درجه دومی تفاوت قائل نیستند یا توجه به این تفاوت ندارند، در نتیجه فلسفه اصول همانند سایر فلسفه های مضاف فلسفه ای است که متعلق آن علم مشخصی است و در آن به علم به نحو فرانگر و عقلانی می نگرد که غایت و رسالت آن اکتشاف و تبیین احکام کلی علم و مسائل اساسی آن است. رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: ما آن گاه به مجموعه قضایای انباشته تعبیر به فلسفه مضاف و اصول می کنیم که در غالب دستگاه معرفتی صورت بندی شده باشد؛ یعنی مجموعه قضایای پراکنده را فلسفه نمی گوییم. فلسفه باید انسجام و صورت بندی در حد دستگاه معرفتی اتفاق افتاده باشد، دستگاه معرفتی عهده دار مطالعه فرانگر عقلانی باشد. حجت الاسلام والمسلمین رشاد اظهار کرد: فلسفه اصول فن نیست، بلکه نظر است. فرانگر مطالعه عقلانی است، چون جزء حکمت و در زمره علوم عقلی است. این جا فلسفه فرانگر عقلانی است؛ ولی لزوما ادعا نمی کنیم که همه نگاه مباحث اصول و فلسفه مضاف از نوع قضایای متافیزیکی است. در بخش دیگری از این کمیسیون محمد جواد جاوید، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مقاله خود با عنوان «نظریه انسان شناسی حقوقی در تربیت معصومانه» گفت: انسان به مثابه یک فرد صاحب مجموعه ای از حقوق است که با آن ها متولد شده است؛ ولی آیا حق بر مقام عصمت نیز چنین است؟ وی افزود: در این بررسی پاسخ مثبت بوده و مفروض ما است؛ ولی سؤال مهم تر این که چگونه تعلیمی مبتنی بر حق انسانی منجر به تربیت انسان معصوم(ع) می گردد. وی ادامه داد: تحقیق حاضر بیان می کند که به دلیل وجود گرایش به کمال در طبیعت و فطرت آدمی، رسیدن به جایگاه انسان کامل به عنوان یک حق طبیعی برای بشر همواره فراهم است. این کمال متعالی همان مقام عصمت است. رسیدن به این مقام برخلاف فرضیه های رایج محصور در شخص معصوم(ع) اعم از نبی(ص) یا امام(ع) نیست و هر انسانی می تواند به این مقام برسد؛ مشروط بر این که از تربیتی معصومانه برخوردار باشد. عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: این تربیت در اول گام باید مبتنی بر«معرفت» و شناسایی قوانین طبیعی در انسان باشد که همسو با فطرت او است. حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم دیگر ارائه کننده مقاله در این کمیسیون بود که با اشاره به مقاله خویش با موضوع «روش شناسی کشف قلمرو سنت» اظهار کرد: پیامبر خدا(ص) و امامان معصوم(ع) گذشته از رسالت بیان شریعت که پرتو جعل الهی بر عهده آنان آمده، جهات دیگری نیز دارند. وی افزود: گفتار، کردار و تقریر معصومان(ع) سنت را به عنوان یکی از منابع استنباط رقم زده است. اما مشکلی که در این میان برای مستنبط احکام رخ می دهد، آن است که آیا از هر روایتی می توان استنباط فقهی صورت داد یا خیر؟ در اینجا است که سخن از شئون و جهات مبینان شریعت و کشف دقیق قلمرو سنت برای فقیه، موضوعی مهم شمرده می شود. حجت الاسلام کمال آبادی با بیان این که مساله ای که پژوهش حاضر بدان می پردازد، روش کشف قلمرو سنت است، خاطرنشان کرد: در این مقاله پنج روش، بررسی و ارزیابی شده است. این روش ها عبارتند از عقلی محض، عقلی نقلی، نقلی فقهی سیستماتیک و نقلی محض. وی ادامه داد: روش نقلی به عنوان بهترین روش معرفی شده است که البته در مقام تحقیق میدانی می توان کارآیی آن را به طور کامل سنجید. در این نشست فرج الله هدایت نیا، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مقاله خود با موضوع «تسهیل طلاق یا طلاق زدایی در حقوق خانواده ایران» نیز عنوان کرد: سیاست اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی، استواری روابط همسری و پیشگیری از طلاق است. وی افزود: با وجود این سیر تحولات قوانین و مقررات طلاق جهت گیری «تسهیل طلاق» را نشان می دهد، نظام حقوقی ایران از گذشته تاکنون با بهره گیری از دو روش تقنینی قراردادی به سمت آسان سازی طلاق پیش رفته است. هدایت نیا در ادامه سخنان خود بیان کرد: در روش قراردادی شرایطی ایجاد شده است که زوج به همسرش در موارد متعدد وکالت در طلاق اعطا نماید؛ این مقاله رویه تسهیل حقوقی طلاق را مورد نقد قرار می دهد و می کوشد با بهره جویی از ظرفیت حقوق عمومی، راهکارهای رفع مشکلات خانواده و گریز از طلاق را مورد بررسی قرار دهد. ابوالحسن حسنی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با ارائه مقاله «انسان شناسی فقهی» تأکید کرد: فقیه در حین استنباط حکم نمی تواند از مباحث انسان شناختی غافل باشد. این سنخ مباحث موضوع شناختی برای او گاه یک مساله و گاهی یک مبداء است. وی ادامه داد: بنابراین انتظاری معقول از فقیه خواهد بود که با اراده و آگاهی متوجه آن باشد و در قبال آن موضع بگیرد. در این صورت مسأله اصلی پژوهش صورت تجویزی می یابد. حسنی گفت: پرسش اصلی این پژوهش این گونه است؛ یک فقیه انسان را به چه ویژگی های می شناسد؟ طرح پرسش یاد شده و بررسی آن افزون بر این که در فهم آرای فقیهان بسیار مفید و لازم است، در سامان بخشی فقه بسیار راهگشا بوده و می تواند آغازگر پرسش های موضوع شناسانه در فقه باشد. عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که انسان فی ذاته و با قطع نظر از پیوندهایش با دیگری، ویژگی هایی دارد، تأکید کرد: برخی از این ویژگی ها مور توجه فقیه است. وقتی انسان را در نسبت با خداوند ببینیم، انسان یک نسبت تکوینی با خداوند دارد. به طور مثال خداوند خالق او مالک او و رازق او است و نیز تشریع نیز یک نسبت خاص میان انسان با خداوند ایجاد می کند. وی افزود: شناخت انسان در این نسبت ها نیز برای فقیه می تواند بسیار مهم باشد. به ویژه کلیدی ترین مفهوم در مرحله تدوین فقه، تشریع است و برای انسان شناسی فقهی لازم است، جایگاه انسان نسبت به مسأله تشریع بررسی شود. حسنی خاطرنشان کرد: همچنین انسان نمی تواند بدون ارتباط با دیگر انسان ها باشد. در این ارتباط سه مسأله انسان شناختی برای فقیه می تواند مهم باشد. نخست، به اقتضای قوائد تکوینی عقلانی وحیانی چه نسبت هایی میان انسان ها لازم است؟ دوم، با قطع نظر از تشریع(در فرض فضای قبل از تشریع) و صرفا به اقتضای عقل چه نسبت هایی به میان انسان ها ممکن یا لازم است؟ سوم، بر اساس قواعد تشریعی چه نسبت هایی میان انسان ها برقرار می شود؟ اکبر طلابکی، استادیار مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در مقاله خود با عنوان «بازخوانی مبانی حقوقی امر به معروف و نهی از منکر با نگاهی به حقوق بشر معاصر» نیز یادآور شد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات تا حدی است که بسیاری از فقها این فرع دینی را از سویی مبنای انقلاب علیه حکومت های استبدادی و ایجاد نظام اسلامی و از سویی دیگر مهم ترین راهکار دوام و قوام حکومت می دانند. وی تصریح کرد: علیرغم الزام اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اجرای این واجب همگانی، هنوز زمینه لازم برای درک اهداف و جایگاه حقوقی آن نزد کارگزاران نظام و اندیشمندان حقوقی برای ترویج و نهادسازی و نزد افکار عمومی برای مطالبه اجرا فراهم نشده است. استادیار مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران همچنین گفت: به نظر می رسد تبیین مبانی حقوقی این فرضیه اجتماعی می تواند افزون بر تحقق موارد یاد شده، الگوی عقلی مناسبی را به سایر جوامع اسلامی انسانی جهت تضمین ارزش های قانونی و اخلاقی ارائه دهد. بر همین اساس در این مقاله سعی شده، نخست، دیدگاه های ارائه شده در مورد مبانی عقلی امر به معروف و نهی از منکر بازخوانی و نقد شود. دوم، به اهداف مشترک آن با نهادهای حقوقی معاصر اشاره شده و سوم، جایگاه برتر آن به لحاظ دارا بودن مبنای موجه نسبت به نهادهای حقوق بشری معاصر به اثبات رسد. حسین هوشمند فیروزآبادی، استادیار دانشگاه آیت الله بروجردی(ره) با اشاره به مقاله خود با عنوان «قاعده مقابله به مثل در قرآن» خاطرنشان کرد: قاعده مقابله به مثل یکی از قواعد مهم فقهی است که در آیات متعدد قرآن مورد تأکید قرار گرفته است. در این مقاله تلاش گردیده با تمرکز بر آیات قرآن، قلمرو این قاعده در سه حیطه حقوق خصوصی، جزا و بین الملل به تصویر درآید. وی افزود: بدین منظور در حیطه حقوق خصوصی با تفکیک ضمان به مثل، دلالت آیات بر هر یک مورد ارزیابی قرار گرفته است. در حقوق جزا پس از اثبات مقابله به مثل، در جرایم مربوط به تمامیت فیزیکی(قصاص نفس و عضو) امکان جریان قاعده در سایر جرایم در صورت امکان مقابله به مثل چند نفر در مقابل یک نفر و امکان مقابله به مثل در عضو غیر مماثل مورد بررسی قرار گرفته است. فیروزآبادی ادامه داد: در حقوق بین الملل نیز پس از بررسی امکان استخراج قاعده از آیات، جریان نیافتن قاعده نسبت به غیر نظامیان، اسرای دشمن، استفاده از روش های غیر انسانی و سلاح های کشتار جمعی استثناء شده و در نهایت سعی در رفع تزاحم این قاعده با حفط کیان کشور اسلامی گردیده است. مقالات کمیسون فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی محمد هادی یعقوب نژاد، دکتری تفسیر و علوم قرآن با اشاره به مقاله خود با عنوان «هندسه علوم از نگاه علم شناسی با تأکید بر علوم انسانی اسلامی» گفت: علوم یعنی گزاره های دانشی و معرفتی به هم پیوسته که دارای روابط مفهومی بوده و نظامی علمی ـ معرفتی را شکل می دهد و داد و ستدهای فراوانی یا یک دیگر دارند. وی افزود: نه تنها در حوزه های علوم اجتماعی طبیعی و انسانی و امثال آن، بلکه میان آموزه های هر یک از این حوزه ها با گزاره های حوزه دیگر دارای تعامل است. حتی بین آموزه های دین و دست آوردهای علوم دیگر از زوایای مختلف ارتباط زیادی دیده می شود. یعقوب نژاد با اشاره به مباحثی همچون هنر، پزشکی، مباحث فقهی، ریاضیات، فلسفه، نجوم، علوم تربیتی و طبیعی یادآور شد: این تعامل از ارتباطات بین مقوله ای و از وجود نظامی فرابخشی میان علوم خبر می دهد و حاکی از ارتباطاتی فراتر از آن است که در تک تک علوم به صورت خرد دیده می شود. وی ادامه داد: تحلیل، بازخوانی و کشف این ارتباطات و ترسیم شبکه معنایی علوم هم سنخ و هندسه جامع دانش های موجود، ضمن آن که برای تسلط نسبی بر حقایق معرفتی و آگاهی از عرصه های متنوع دانش ها کارآمد است، صورتی از نقشه راه علم و پژوهش را به دست داده است و ذهن خلاق اندیشوران را متوجه خود کرده است. واقعیت هایی که دیگر شاخه های معرفتی برای تفکر اندیشه در اختیار دانش می گذرد را به عرصه اندیشه بازگردانده تحقیق را همه جانبه تر و دقیق تر و آموزش را روان تر، جامع تر و کاربردی می سازد. یعقوب نژاد بیان کرد: در علم سنجی بازشناخت نیازهای میان رشته ای و بر مدیریت ساخت یافته دانش ها و اندیشه های انسانی اسلامی تأثیرگذار بوده و منجر به تولید علم و ارزش افزوده آن می شود. محمدرضا تقوی، عضو پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی اجتماعی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به مقاله خود با موضوع «نقد و مقایسه روش شناختی علم دینی و علم رایج» عنوان کرد: روش شناسی یکی از ارکان مهم دستگاه فکری علم دینی است؛ گرچه به لحاط رتبی شناسایی روش مطلوب مطالعه علمی، تابعی از فلسفه مضاف آن علم است، ولی به جهت دیگر می توانند مقوم یک دیگر باشند. وی افزود: این مقاله دو هدف را دنبال می کند. هدف نخست نقد روش شناختی علم دینی است؛ برای این منظور دو دیدگاه «علم تجربی دینی» و دیدگاه کتاب «معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی» مورد نقد روش شناختی قرار گرفتند. مالک شجاعی جشوقانی، استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست با ارائه مقاله ای با عنوان «از حکمت عملی تا ادراکات اعتباری علامه طباطبائی(ره) و بنیادگذاری فلسفه علوم انسانی ـ اسلامی» تأکید کرد: این مقاله در صدد است تا ضمن نگاهی به خاستگاه بحث از علوم انسانی اسلامی و بومی در غرب و جهان اسلام، مروری بر کارنامه تلاش های صورت گرفته در ایران معاصر با تأکید بر سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشد. وی افزود: با توجه به این که معضل اصلی در وضع کنونی را عدم تنقیح مبانی نظری بحث تحول در علوم انسانی از افق سنت فکری اسلامی تشخیص داده، با مطالعه ای تطبیقی ضمن بازخوانی طرح فکری مؤسس علوم انسانی مدرن غربی(ویلهلم دیلتای آلمانی) به تأمل در باب امکانات و محدودیت های سنت فکری اسلامی با تأکید بر بحث حکمت عملی و سیر تاریخی آن تا علامه طباطبائی(ره) و نظریه ادراکات اعتباری ایشان می پردازد. انتهای پیام/


پنجشنبه ، ۱۴آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ناب نیوز]
[مشاهده در: www.nabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن