تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815590452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش بيماري‌هاي مشترک انسان و دام در استان بوشهر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۸ب.ظ)
کاهش بيماري‌هاي مشترک انسان و دام در استان بوشهر موج - رئيس دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفت: شيوع بيماري‌هاي مشترک انسان و دام در اين استان از سال 85 تا 93 روند کاهشي داشته است.
به گزارش خبرگزاري موج، عليرضا رئيسي در گردهمايي دو روزه کارشناسان زئونوز (بيماري‌هاي مشترک انسان و دام) و مديران گروه بيماري‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور در بوشهر افزود: هرچند وضعيت اين استان بوشهر در زمينه شيوع بيماري‌هاي مشترک انسان و دام روند کاهشي داشته ولي بايد براي حذف کامل اين بيماري‌ها برنامه‌ريزي شود.
وي درباره وضعيت بيماري سالک در استان بوشهر اظهار کرد: موارد ابتلا به بيماري سالک در سال 76 در اين استان 176 مورد در 100 هزار نفر گزارش شده است که اين ميزان امروز به حدود 13 مورد در 100 هزار نفر رسيده است.
رئيسي در باره وضعيت تب مالت در استان بوشهر گفت: اين بيماري مشترک انسان و دام در استان کاهش داشته ولي انجام اقدامات بازدارندگي براي ريشه کني کامل اين بيماري ضروري است.

بيش از 400 مورد حيوان گزيدگي در استان بوشهر گزارش شده است
رئيس دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفت: سال گذشته بيش از 400 مورد حيوان گزيدگي در استان بوشهر گزارش شده است.
رئيسي افزود: بيماري هاري از جمله بيماري‌هاي مشترک انسان و حيوان است که با توجه به وجود سگ‌هاي ولگرد همکاري بين بخشي براي کنترل اين حيوانات و پيشگيري از شيوع اين بيماري ضروري است.

استان‌هاي غربي کشور بيشتر در معرض ابتلا به بيماري تب مالت هستند
رئيس اداره زئونوز مرکز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت در اين گرهمايي نيز گفت: بيش از 20 هزار مورد بيماري تب مالت در کشور گزارش شده است.
وي تصريح کرد: استان‌هاي غربي کشور به دليل وجود دامداري‌هاي متعدد بيشتر در معرض ابتلا به بيماري تب مالت هستند.
رئيس اداره زئونوز مرکز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت گفت: براساس آمارها ميزان ابتلا به بيماري تب مالت که از بيماري‌هاي مشترک انسان و دام است در پنج سال گذشته 70 درصد افزايش يافته است.
شيرزادي افزود: جمع شدن فضولات حيواني در روستاها، کشتار و عرضه غيربهداشتي دام، نزديک بودن محل زندگي انسان و دام و استفاده از لبنيات سنتي و غير پاستوريزه از عوامل شيوع بيماري تب مالت در کشور است.
وي خاطرنشان کرد: ناکافي بودن اقدامات کنترلي بيماري در دام، ضعف هماهنگي بين بخشي، توسعه صنايع دامپروري بدون استفاده از روش‌هاي علمي و مدرن و گسترش عادت‌هاي غذايي غيرصحيح از ديگر عوامل اصلي افزايش تب مالت در کشور است.
شيرزادي افزود: ناکافي بودن آگاهي در بهداشت فردي و محيط به خصوص در روستاها، جا به جايي و حمل و نقل حيوانات و عرضه و تبليغ استفاده از فرآورده‌هاي لبني غير بهداشتي نيز از عوامل اصلي افزايش تب مالت در کشور است.

هم اکنون 18 استان کشور به صورت بالقوه به بيماري سالک آلوده هستند
وي تصريح کرد: هم اکنون 18 استان کشور به صورت بالقوه به بيماري سالک آلوده هستند.
شيرزادي با بيان اينکه کانون بيماري سالک بيشتر در روستاها است، افزود: مسافرت و عبور از اين مناطق نيازمند انجام اقدامات پيشگيرانه است.
وي خاطرنشان کرد: مخزن بيماري سالک در موش‌هاي صحرايي و بياباني است و پشه خاکي و انگل‌هايي که از موش‌ها خون‌خواري مي‌کنند در خون خواري مجدد از انسان موجب انتقال بيماري سالک به انسان مي‌شود.
شيرزادي اظهار داشت: تغييرات آب و هوايي و گرم شدن هوا، ناکافي بودن اقدامات بهداشتي، جمع شدن زباله‌ها و نخاله‌هاي ساختماني، تغييرات زيست محيطي و ناکافي بودن آگاهي مردم در مورد بيماري سالک از جمله عوامل بيماري سالک است.
وي با اشاره به اينکه در سال 92، 16 هزار نفر و در سال 93، 22 هزار نفر در کشور به بيماري سالک مبتلا شده‌اند، تصريح کرد: هرچند عوامل اين بيماري در همه استان‌هاي کشور وجود دارد ولي بيشترين موارد ابتلا به بيماري سالک در استان‌هاي ايلام، خوزستان و فارس گزارش شده است.

موارد ابتلا به بيماري هاري در کشور بسيار پايين است
رئيس اداره زئونوز مرکز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت گفت: به دليل وجود بيش از 700 مرکز درمان و پيشگيري هاري در کشور و ارائه خدمات 24 ساعته به افراد، موارد ابتلا به بيماري هاري در کشور بسيار پايين است.
شيرزادي اظهار کرد: حيوان گزيدگي از ديگر بيماري‌هاي مهم مشترک انسان و دام در کشور است، به طوري که بيش از 160 هزار مورد حيوان گزيدگي در کشور گزارش شده است.
وي يادآور شد: حيوان گزيدگي در استان‌هاي شمالي از جمله گلستان و اردبيل که بيشتر حيوان نگه مي‌دارند وجود دارد و همه افرادي که دچار حيوان گزيدگي مي‌شوند بايد به مراکز درمان و پيشگيري از هاري مراجعه کنند.
تعداد بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در کشور کمتر از 100 مورد است
رئيس اداره زئونوز مرکز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت گفت: بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در استان‌هاي شرقي به خصوص استان سيستان و بلوچستان ديده شده ولي تعداد اين بيماري در کشور کمتر از 100 مورد است.
وي افزود: شيوع بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در استان‌هاي ساحلي کشور بيشتر است و بيشتر به دليل کشتار غيرمجاز و غيربهداشتي دام‌ها به وجود مي‌آيد.
شيرزادي افزود: بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو نوعي بيماري ويروسي است که از طريق کنه بين دام‌ها منتقل مي‌شود.
وي يادآور شد: با توجه به فعاليت کنه‌ها در فصل گرم، اين موجودات مي‌توانند ويروس را مستقيم و يا از طريق دامي که به صورت غيربهداشتي کشتار شود به انسان انتقال دهند.
گفتني است، همايش کشوري سالانه شناخت و بررسي بيماري‌هاي مشترک انسان و دام براي ارائه راهکارهاي پيشگيرانه و علمي و بررسي وظايف دامپزشکي به مدت دو روز از 12 آبان در استان بوشهر برگزار مي‌شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن