واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: 62) نزدیک به 14 قرن از محرم «1376 سال» می گذرد و هنوز از نهضت حسینی سال 61 قمری می گویند و می نویسند و می خوانند و تحلیل می کنند و تطبیق انجام می دهند که عصر «اطلاعات و رسانه و آگاه سازی» چه وظیفه ای داریم و مردم چه باید بکنند «علوی باشند، حسنی باشند، حسینی باشند، صادقی باشند یا رضوی و یا فقط در انتظار ظهور امام عصر ارواحنا فداه باشند که بیاید و تکلیف را یکسره نماید. 63) به نظر می رسد در جامعه ما با توجه به وصیت رسول خدا که در مقدمه وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی رحمه الله علیه بازگو شده، می یابد که با داشتن قانون اساسی و رهبری مقام ولایت، چه باید بکند، مگر این که خدای ناکرده بهانه گیر باشد و نخواهد کاری انجام دهد که در طول تاریخ حتی زمان رسول خدا بوده اند افرادی که «اجتهاد در مقابل نص» می کردند و به تعبیر قرآن «فمنکم من یرید الدنیا و منکم من یرید الاخره» برخی دنیا را هدف می دانستند و برخی آرمانی بودند و آخرت گرا و صد البته داریم عده ای میانه و وسط و معتدل «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار» که دنیا را مقدمه آخرت می دانستند و می گفتند بین دنیا و آخرت باید جمع کرد و می دانند به کدام کارشناس «فقاهت و سیاست و قانون و عمل» مراجعه نمایند و حجت را بر خود و دیگران تمام نمایند. 64) در عاشورای حسینی، علل دوام و ماندگاری به وضوح روشن است که می توان به ثبات امام در همه زمان و زمین مراجعه نمود که وقتی امام با مرگ معاویه و دستورالعمل یزید در بیعت مواجه شد فرمود «انالله و انا الیه راجعون، فعلی الاسلام السلام، اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید» به خدا پناه می بریم در همه حال و بر اسلام باید فاتحه خواند و ختم آن را اعلام نمود، آنگاه که زمامدارشان همانند یزید باشد و در جائی دیگر فرمود «مثلی لا یبایع مثل یزید» همانند من «حسین فرزند پیامبر و علی و فاطمه، جای پای جبرئیل را در خانه پیامبر دیده و هفت سال با رسول خدا بزرگ شده و 37 سال با پدرش علی علیه السلام بود و 47 سال با امام حسن» با یزید که الفبای اسلام محمدی را نمی داند و از سیاست و اجتماع و اخلاق بویی نبرده است بیعت نماید و همه حکومت و رفتار وی را امضا نماید. این هدف را در مدینه، مکه، بین مکه و کوفه، روز عاشورا برای خواص و عوام باز نمود و سر سوزنی فاصله نگرفت. ثبات در هدف و روش و کوشش با خودماندگاری دارد بویژه اینکه همه آن «حق» باشد که در مسیر راه به فرزند جوان خود «علی اکبر» فرمود و در آخرین لحظات جملاتی فرمود «الهی رضا بقضائک، صبرا علی بلائک، تسلیما لامرک، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین» که همه آن گواه آن حقایق می باشد. 65) امام حسین علیه السلام در مسیر هجرت و شهادت و اسارت، همه موجودی خود «زبان، قلم، بدن، خانواده، اصحاب، دعا و عبادت، مقاومت و استقامت» را به کار گرفت و به صحنه آورد و تا شهادت «ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم، التائبون العابدون الحامدون، توبه 111 و 112» جلو رفت و سخن امام در مکه این است «خط الموت علی ولد آدم، مخط القلاده علی جید الفتاه» که مرگ روزی رخ می دهد و من به دیدار گذشتگان خود سخت اشتیاق دارم و وفاداری و وفاکاری را اثبات نمود. بدین دلیل کار امام حسین علیه السلام کار ویژه بود که هیچ پیامبر و امام معصومی آن را انجام نداده بود و فرمود، من اصحابی باوفاتر و نکوتر و اهل بیتی باصفاتر از اصحاب و خانواده خودم، سراغ ندارم که کار خویشاوندان همراه با شهات و پس از شهادت آن هم در شهری چون کوفه و شام و مدینه، ادامه یافت و همه مراکز دینی و سیاسی را دگرگون ساخت و زمینه ساز انقلاب و تحول و معنویت شد، تا به انقلاب اسلامی رسید که از نزدیک دیدیم و گویا عاشورای جدید به وجود آمده است.
سه شنبه ، ۱۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مردم سالاری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]