تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815637971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعوانی: آیا متون دینی با آزادی اندیشه سازگار است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ امروز: شهین اعوانی، نویسنده و عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در نشست «دیگردوستی و دیگرستیزی از منظر اخلاق و دیدگاه سیاسی اسپینوزا» گفت: «اخلاق»، به عنوان جدی ترین، کتاب اسپینوزا شناخته می شود. وی در پی پاسخ به این سوال است که آیا متون دینی با آزادی اندیشه سازگار است یا نه؟به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست «دیگردوستی و دیگرستیزی از منظر اخلاق و دیدگاه سیاسی اسپینوزا» از سلسله نشست های «دیگری و دیگر هراسی» (دوشنبه 11 آبان ماه) با سخنرانی دکتر شهین اعوانی، نویسنده و عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. پیش از این قرار بود، اعوانی کتاب «من و جز من» اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی را نقد کند که این نشست به دلیل تاخیر در انتشار این کتاب، لغو شد. کتاب مقدس به مثابه یک سند تاریخی اعوانی گفت: مهمترین اثر اسپینوزا کتاب «اخلاق» است. این فیلسوف نسخه ای از این کتاب را در سال 1663 میلادی برای دوستان خود فرستاد اما چاپ کتاب در آن سال به تعویق افتاد تا اینکه وی موفق شد، کتاب «اخلاق» را در سال 1670 به چاپ برساند. از دیگر رساله ها و کتاب های مهم دیگر اسپینوزا، می توان به رساله «الهیات و سیاست» وی اشاره کرد. این فیلسوف در این رساله در پی پاسخ به این پرسش است که آیا متون دینی با آزادی اندیشه سازگار است یا نه؟ وی کتاب مقدس را سند تاریخی می داند.  این عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان این که، هیچ فیلسوفی جدا از مسائل روز و عصر خود نیست، اظهار کرد: اسپینوزا، نیز جدای از مسائل مربوط به روزگار خود نبوده است. وی در مدرسه دینی درس خواند و با فلاسفه قرون وسطی به ویژه با فلاسفه قرن چهاردهم، نزدیکی خاصی احساس کرد، تا جایی که گفت، خداوند در عشق خلاصه می شود و کمال مخلوق نیز در بهره ای است که از این عشق می برد، این نظریه اسپینوزا را به راحتی می تواند در آثار او نیز مشاهده کرد. در زمان تحصیل اسپینوزا، ترویج و صحبت از آراء و نظریات «دکارت» ممنوع بود، و اسپینوزا نیز نمی توانست از دکارت سخنی به میان بیاورد، در حالی که وی، مروج نظریات دکارت نبود، بلکه منتقد آراء وی بود. از شریعت ابداعی تا تکفیر اسپینوزا وی ادامه داد: دیگر موضوع مهم درباره نحوه نگاه اسپینوزا به دین و کتاب مقدس در این است که وی، اساسا نگاهی انتقادی به کتاب مقدس داشت، همین نگاه او باعث شد تا یهودی ها وی را تکفیر کنند. اسپینوزا اعتقاد داشت، شریعت حضرت موسی (ع)، ابداعی از سوی بشر است زیرا میان شریعت حضرت موسی (ع) و قانون طبیعت، تناقض وجود دارد، اگر دین، دارای مبنای الهی است، نباید با قانون طبیعت، تناقض داشته باشد. همین تفکرات اسپینوزا باعث شد تا وی پس از 5 سال از تکفیرش، رساله «اصلاح فاهمه» را به عنوان نخستین اثر خود بنویسد. رساله بعدی وی، رساله مختصر «خدا، انسان» نام داشت. اعوانی با اشاره به نوع نگاه اسپینوزا، به «انسان» در آراء خود گفت: یکی از اساسی ترین پرسش های اسپینوزا، این است که انسان چه معنایی دارد؟ وی در پاسخ به این پرسش می گوید، «انسان» ماشین روحانی است، چه در کارهای او خطا بیفتد، و چه جویای حقیقت باشد، وی (انسان) ماشینی روحانی است که در حال بازنگری باورهای خودش است. وی اعتقاد دارد، «خدا» صفت علم ندارد بلکه سرشار از «عشق» است. و ما نیز که خلیفة الله در روی زمین هستیم، باید جوهر خداوندی داشته باشیم. غایت دینی و یافتن فضایل در انسان ها این عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: این متفکر در کتاب «اخلاق» بحث «شرور» را مطرح می کند. برای روشن تر شدن مساله، مثالی می زنم، زلزله و سیل در نگاه اول وضعیتی سرشار از «شرّ» است اما خداوند که سرشار از عشق است و ما نیز آفریده وی هستیم. چگونه می تواند «شرّ» برای انسان پیش بیاورد؟ این که ما زلزله را وضعیتی دارای «شرّ» می دانیم، به خودمان باز می گردد، زیرا خداوند در کنار «عشق» به انسان «عقل» داده است و عقل ایجاب می کند، که خانه ای محکم بسازد تا در زلزله در امان بماند، پس منشا «شرّ» در خودمان است. وی با بیان این که تمامی ارتباطات در زندگی منوط به ارتباط با خداوند است، افزود: اگر این ارتباط قطع شود، همه چیز به پایان می رسد. کارل یاسپرس هم می گوید که، آدمی باید در حقیقت به دنبال سود باشد، نه این که از تمایلات خود در مجاز پیروی کورکورانه کند. اگر ما غایت دینی داریم باید در خودمان فضایلی را ببینیم که بتوانیم از آنها استفاده درست کنیم، اگر این فضایل در ما انسان ها که مدعی غایت دینی هستیم، به وجود نیاید به وضوح درمی یابیم که، در حال «چاپلوسی» با خدا هستیم.


سه شنبه ، ۱۲آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ امروز]
[مشاهده در: www.farhangemrooz.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن