تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820537112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشانه هاي جدي کودتا در حاکميت عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۳۸ق.ظ)
رويوران در گفت و گو با موج مطرح کرد؛ نشانه هاي جدي کودتا در حاکميت عربستان موج-گروه اقتصاد سياسي؛
تاييد حکم اعدام آيت الله شيخ النمر، مجتهد شيعه عربستاني، يکي از مهم ترين خبرهايي بود که بازتاب گسترده اي در سطح رسانه هاي منطقه اي و جهان داشت.
شيخ النمر که در پي اعتراضات شيعيان عربستاني از سال 2012 تا کنون در بازداشت به سر مي برد، با تاييد حکم اعدامش از سوي دادگاه عالي عربستان مواجه شده و در حال حاضر اين حکم در انتظار امضاي پادشاه اين کشور است. قابل پيش بيني بود که تاييد اين حکم با واکنش جمهوري اسلامي که به عنوان پرچمدار تشيع در جهان اسلام شناخته مي شود، مواجه شده و عواقب اجراي اين حکم را به مسوولين سعودي هشدار دهند. خبرنگار خبرگزاري موج در اين خصوص با حسين رويوران، کارشناس ارشد مسائل عربستان و غرب آسيا، گفت و گوي کوتاهي را به شرح زير انجام داده است.

تاييد حکم اعدام آيت الله النمر از سوي عربستان حاوي پيامي براي جمهوري اسلامي است؟
تا حدودي بله. تاييد اين حکم برخورد با يک روحاني مجتهد شيعه است که مي تواند به نوعي پيامي به جمهوري اسلامي ايران باشد که در چارچوب حوادث فعلي به گونه اي عربستان سعودي سعي کرده باشد به گونه اي دهن کجي نسبت به جمهوري اسلامي اعلام کرده باشد. اما به طور کل مي گويم که تاييد اين حکم مي تواند نوعي ارسال سيگنال معني دار به نظام ايران باشد.

آيا سران اين رژيم متوجه هزينه هاي سياسي اجراي حکم هستند؟
قطعا اجراي اين حکم به زيان حکومت سعودي ها است. شيخ النمر يکي از بزرگ ترين علماي منطقه شرق عربستان است و طبيعي است که اگر در عربستان اعدام شود با واکنش جدي مواجه شود و مي تواند در مناطق استان هاي عربستان سعودي چالش بزرگي ايجاد کند و اعتراضات گسترده اي صورت بگيرد. قطعا اين مسائل قابل پيش بيني است.

زمزمه هايي مبني بر احتمال کودتا و جا به جايي پادشاه عربستان وجود دارد؛ چه دلايلي براي خاندان آل سعود در اين کودتا مطرح است؟
در ارتباط با کودتا در حال حاضر در بين آل سعود اختلاف نظر بالايي وجود دارد و به هرحال بخشي از آل سعود از سمت هاي خودشان در دوران پادشاهي فعلي حذف شده اند. فرزندان فيصل، فرزندان عبدالله اکثرا حذف شده اند به همين دليل نارضايتي زيادي در اين خاندان وجود دارد و ممکن است اين نارضايتي ها منجر به کودتايي در حاکميت شود. به نظر مي رسد احتمال کودتا وجود دارد.

اين برکناري سابقه اي هم در حکومت عربستان داشته است؟
يک توافق اصلي و کلي در بين اين خاندان وجود دارد و آن هم حفظ قدرت است. اينها بر سر اين موضوع با يکديگر اختلافي ندارند اما در مورد سهم خواهي باهم اختلاف دارند و در نهايت بايد گفت اين رقابت هميشگي بود و از شش پادشاهي که در عربستان به قدرت رسيده اند، سه پادشاه از اينها عليه شان يا کودتا شده يا کشته شده اند. سعود، فيصل و خالد هر سه قرباني اين مساله شدند و اين جريانات نشان مي دهد حاکميت عربستان از پايداري و ثبات لازم برخوردار نيست.

به توافق کلي در بين اين خاندان اشاره کرديد؛ آيا در رفتارشان با حکومت ايران هم اين توافق وجود دارد؟
در حال حاضر برخي شاهزادگان عربستان سعودي از برخي سياست هاي فعلي مثل تجاوز اين کشور عليه يمن يا در ارتباط با ايران ولي اين بدان معنا نيست که اختلاف زيادي بين شاهزادگان وجود داشته باشد. آنهايي که انتقاد مي کنند حرفشان اين است که سياست آل سعود با اعمال اين سياست ها دچار چالش شده است؛نه اين که طرفدار سياست ديگري هستند. تمرکزشان بر سر مسائل حاکميتي خودشان است که به خطر افتاده است.

ايران به عنوان پرچمدار تشيع در جهان اسلام چه واکنشي مي تواند در خصوص اجراي حکم آيت الله نمر داشته باشد؟
واکنشي عملي که نمي تواند داشته باشد؛ جمهوري اسلامي ايران تنها مي تواند در اين خصوص موضع گيري و اقدام آل سعود را محکوم کند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن