تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815184835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاعران به سرودن نسخه‌های جدید تعزیه روی بیاورند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶




880.jpg

یک شاعر گفت: شاعران امروز باید با نگاهی تازه به سرودن نسخه‌های جدید تعزیه روی بیاورند به طوری که بتواند بار معنایی این واقعه‌ حقیقی را نقل کند؛ در این صورت شاهد شکوفایی بیشتر و بهتر این هنر در کشورمان خواهیم بود. محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قزوین، درباره سیر تکاملی هنر شبیه‌خوانی و زیبایی‌شناسی شعر تعزیه سخن گفت و اظهار کرد: شعر تعزیه یک شعر غیرمَدرسی ولی بسیار غریزی و مبتنی بر قریحه است که به ظاهر شاعران کم‌سواد اما به لحاظ پتانسیل شاعری پرمایه آن را سروده‌اند. او افزود: علی‌رغم عیوبی که ممکن است در بعضی نسخه‌های تعزیه در وزن یا قافیه وجود داشته باشد، به یقین می‌توان گفت سرایندگان تعزیه کسانی بوده‌اند که از تمامی ذوق و قریحه‌شان استفاده کرده و از این جهت دیگر شاعران متوسط نیستند چراکه صرفاًدر پی نقل داستان نیستند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص هنر شبیه‌خوانی خاطرنشان کرد: بررسی گفت‌وگوهای تعزیه نشان داده است زمانی که پای توصیف به میان می‌آید عناصر شعری، زبان را شاعرانه و قطعه را لطیف می‌کند و هنگامی که به داستان بازمی‌گردیم زبان کاملاً نظم می‌شود. او تصریح کرد: نکته‌ دیگر در بحث زیبایی‌شناسی این است که در شعر تعزیه به انواع مختلف هم گردش موسیقایی را داریم و هم اوزان دائماً تغییر می‌کند و این با ریتم اجرای تعزیه همراه است. حضرتی افزود: در ضمن گردش فرمیک شعری نیز وجود دارد یعنی ممکن است تعزیه با غزل شروع شود و در پایان به رباعی یا دوبیتی برسد، اما وقتی یک شخصیت از رباعی استفاده می‌کند، نقش مقابل هم رباعی و دقیقاً همان وزن و قافیه را به کار می‌برد. او با اشاره به بیان تعزیه‌خوان‌ها تصریح کرد: در تعزیه "بیان" نیز دائماً در حال گردش است و امکان دارد شیوه‌های بیانی مثل تغزل، حماسه، مویه و گلایه و... در حین اجرا تغییر کند. ضمن اینکه پایه و اساس تعزیه بر ایجاز است اما در عرصه‌ کلام به سراغ اطناب رفته و اشعار بسیار طولانی است و طولانی بودن مجالس تعزیه نیز به خاطر همین توالی ابیات است. این شاعر با اشاره به تأثیر موسیقی شعر در تعزیه خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در زیبایی‌شناسی شعر تعزیه وجود دارد پررنگ بودن موسیقی درونی در ذات شعر تعزیه است، به عنوان مثال زمانی که شمر مطلبی را رو به امام (ع) می‌گوید بافت و موسیقی کلام به شدت حماسی است اما وقتی امام (ع) خطاب به شمر سخن می‌گوید با همان وزن قبلی بیان مظلومانه می‌شود. توجه به موسیقی درونی ابیات و مصرع‌ها از نکاتی است که در زیبایی‌شناسی شعر تعزیه اهمیت فراوان دارد. حضرتی در پایان خاطرنشان کرد: شاعران امروز باید با نگاه امروزی به سرودن نسخه‌های تازه از تعزیه روی بیاورند که هم قابلیت این را داشته باشد که بار معنایی این واقعه‌ حقیقی را نقل کند و هم تعدادی از عبارات سخیف را که بعضاً به دلیل ایجاد وزن و قافیه و یا نگاه قاجاری وارد شعر تعزیه شده است حذف کند. اگر چنانچه این پیرایش توسط شاعران امروزی در شعر تعزیه اتفاق بیفتد آنگاه شاهد شکوفایی بیشتر و بهتر این هنر در کشورمان خواهیم بود. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن