تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804236369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وين محك سنجش صداقت امريكا در مقابله با تروريسم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وين محك سنجش صداقت امريكا در مقابله با تروريسم
نشست وين پيرامون حل بحران سوريه در حالي هفته گذشته برگزار شد كه جمهوري اسلامي ايران نقشي پر رنگ و تعيين كننده در اين نشست ايفا كرد؛ نقشي كه ناشي از وجود عمق استراتژيك جمهوري اسلامي در سوريه است و وجود همين موضوع است كه باعث شده كشورهاي معارض با جمهوري اسلامي ايران به دنبال حذف كشورمان از محور ميداني- ديپلماتيك سوريه باشند.
نویسنده : جعفر تكبيري 


نشست وين پيرامون حل بحران سوريه در حالي هفته گذشته برگزار شد كه جمهوري اسلامي ايران نقشي پر رنگ و تعيين كننده در اين نشست ايفا كرد؛ نقشي كه ناشي از وجود عمق استراتژيك جمهوري اسلامي در سوريه است و وجود همين موضوع است كه باعث شده كشورهاي معارض با جمهوري اسلامي ايران به دنبال حذف كشورمان از محور ميداني- ديپلماتيك سوريه باشند.
اين روند با ايراد اتهاماتي متفاوت درباره حمايت جمهوري اسلامي ايران از تروريسم و تلاش براي سلطه بر سوريه شكل گرفته است و براي اثبات اين ادعاي خود به نقش جمهوري اسلامي در تحولات ميداني سوريه اشاره مي‌كنند. اين در حالي است كه ايران در كنار محور مقاومت، همواره در سوريه كوشيده ضمن كمك به دولت قانوني و مردمي اين كشور در مقابل جرياني تروريسمي بايستد كه سر منشأ آن كشورهاي غربي- عربي هستند؛ تروريست‌هايي كه براي رسيدن به هدف خود از هيچ جنايتي فروگذار نمي‌كنند. اين مدعا را مي‌توان در تحليل‌هاي جمهوري اسلامي پيرامون وضعيت سوريه جست‌وجو كرد كه اين روزها به ثمر نشسته و همگان شاهد هستند كه دامنه تروريسم شكل گرفته در سوريه اين روزها به مرزهاي اروپا و كشورهايي رسيده است كه روزي به عنوان حامي اصلي تروريست‌هاي سوري شناخته مي‌شدند.
   
اثبات مدعاي ايران
حال اين كشورها كه مشغول پرداختن هزينه‌هاي گزافي در راه مبارزه با تروريسم خود ساخته‌اند، پي به مدعاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص ماهيت تحولات تروريستي سوريه برده‌اند و پس از چهار سال از كشورمان دعوت كرده‌اند تا در نشستي پيرامون تحولات سوريه شركت كند. حركتي كه مي‌توان آن را پذيرش واقعيت تحركات ضد تروريستي ايران در منطقه و جهان از سوي كشورهاي غربي دانست.
تمامي اينها در حالي است كه غربي‌ها در تمام اين مدت كوشيده‌اند جمهوري اسلامي ايران را عامل اصلي توسعه تروريسم در منطقه معرفي كنند و در اين حوزه سند‌سازي گسترده‌اي را نيز انجام داده‌اند. به طور نمونه اين اتهامات در گزارش سالانه وزارت امورخارجه امريكا پيرامون فعاليت‌هاي تروريستي منتشر شده است؛ جايي كه ايالات‌متحده مدعي افزايش 40 درصدي حملات تروريستي در سراسر جهان شده و جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران را همتراز گروه‌هاي تروريستي القاعده معرفي کرده‌ و دليل آن را حمايت جمهوري اسلامي از حزب‌الله لبنان، دولت قانوني بشار اسد و جبهه مقاومت فلسطين عنوان كرده است. اما اين مخدوش كردن واقعيت از سوي غرب، به ويژه ايالات متحده در خصوص جمهوري اسلامي در حالي صورت گرفته كه ايران در تمام طول اين سال‌ها هزينه‌هاي زيادي را براي مبارزه با تروريسم در منطقه غرب آسيا پرداخته و آنها با درك صحيح از نقش كشورمان در اين راه، اقدام به دعوت ايران در نشست وين كرده‌اند. دعوتي كه آن را مي‌توان شكست سنگين ادعاهاي واهي امريكا و متحدانش براي منفي نشان دادن نقش منطقه‌اي ايران دانست.
   
ماهيت حضور ايران در وين چيست؟
اما به راستي دليل حضور جمهوري اسلامي ايران در سوريه چيست؟‌براي پاسخ به اين سؤال بايد ابعاد حضور جمهوري اسلامي در اين نشست را مورد واكاوي قرار داد. نشستي كه براي نخستين بار غرب حاضر به پذيرش جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك قدرت منطقه‌اي و بازيگر اصلي در بحران سوريه شده و به طور رسمي از كشورمان براي حضور در اين نشست دعوت كرده است.
مقامات كشورمان با حضور در اين نشست مهم، نه تنها بر اراده خود پيرامون موضوع مبارزه با تروريسم تأكيد كرده‌اند، بلكه كوشيده‌اند در كنار اين حضور مهر باطلي بر سياست‌هاي محور غربي- عربي در سوريه به عنوان خط نخست مقاومت بزنند. واقعيت آن است كه هدف كشورمان از اين حضور پذيرش همكاري با غرب در خصوص سوريه نبوده و كشورمان همچنان دولت قانوني و مردمي بشار اسد را به عنوان خط قرمز خود در سوريه محسوب مي‌كند و هرگونه طرحي را  در خصوص اين كشور بدون مشاركت دولت بشار اسد را مردود مي‌داند. علاوه بر اين، ايران تلاش كرده با حضور در نشست وين، عزم و صداقت برخي كشورهاي منطقه و غربي‌ها به ويژه امريكا را در موضوع مبارزه با تروريسم محك بزند. كشورهايي كه در طول چهار سال گذشته حمايت گسترده از تروريسم و بحران‌سازان در منطقه داشته‌اند و طي ماه‌هاي اخير با طرح ادعاهاي مختلف پيرامون مبارزه با تروريسم به ظاهر اقدام به ابراز پشيماني از رفتارهاي گذشته خود كرده‌اند. اگرچه به نظر مي‌رسد كه نوع مواضع آنان مبني بر تكرار ادعاهاي واهي درباره نقش ايران در منطقه و نيز اصرار بي‌منطق آنان بر سرنگوني نظام سوريه و عدم صداقت اين كشورها در اين مسير را به اثبات رساند.
علاوه بر اين نكته قابل ذكر ديگر در خصوص موضوع نشست وين آن است كه غربي‌ها با وجود‌ تمام ادعاهاي خود درباره مبارزه با تروريسم، حاضر به پذيرش خواست رسمي مردم سوريه در تشكيل حكومت در اين كشور نشده‌اند و در اين نشست موضوعي در خصوص برگزاري يك انتخابات آزاد در سوريه مطرح نشده و غربي‌ها تنها به دنبال ايجاد يك حكومت دست نشانده در سوريه‌اي هستند كه چند سالي است درگير جنگ داخلي با تروريست‌ها است، خواسته‌اي كه اين واقعيت را به اثبات مي‌رساند كه امريكا و متحدانش به جاي آنكه اصل مبارزه با تروريسم را در دستور كار داشته باشند به دنبال جاه‌طلبي‌هاي منطقه‌اي و جهاني خود هستند و مي‌كوشند از اين مسير محور اصلي مخالف با سلطه آنان در منطقه يعني ايران، روسيه و جبهه مقاومت را، ‌حذف كنند.
از اين رو مي‌توان گفت كه نشست وين به روشني اثبات كرد كه رفتارهاي كشورهاي غربي و عربي، در وين نه تنها در راستاي ايجاد صلح در سوريه نيست بلكه آنان هيچ اراده‌اي براي كمك به تحقق امنيت جهاني ندارند و حتي خود زمينه ساز تشديد اين بحران‌ها هستند.
   
دستاوردهاي مثبت نشست وين
در عين حال يكي ديگر از دستاوردهاي نشست وين، ايجاد يك اتحاد ضد تروريسم توسط ايران، روسيه و محور مقاومت بود. اين موضوع را مي‌توان در تأكيد مكرر كشورهايي مانند ايران و روسيه در اين نشست بر اصل مبارزه با تروريسم جست‌وجو كرد. علاوه بر اين، ايران، روسيه و محور مقاومت با استناد به خطر تروريسم براي سراسر جهان، حمايت از سوريه در مبارزه با تروريسم را، راهكار نهايي براي حل بحران سوريه و نجات جهان از تروريسم معرفي كردند و اين نكته‌اي مثبت براي شفاف‌سازي افكار جهاني به نفع دولت قانوني سوريه بود. همچنين اين نشست مهر تأييدي بر ديدگاه بشر‌دوستانه اين كشورها در قبال بحران‌هاي جهاني است كه رويكرد جهاني به آنان براي پايان دادن به بحران‌هاي جاري در جهان را الزام آور مي‌سازد. در طرف مقابل امريكا و متحدان منطقه‌اي آن مانند تركيه، امارات و عربستان قرار داشتند كه همچنان بر سياست‌هاي نادرست خود در قبال سوريه اصرار دارند كه محور آن نيز سرنگون‌سازي نظام سوريه و تشكيل دولتي دست‌نشانده به انتخاب آنان است.
   
چرا سوريه؟
اما در پايان بايد بار ديگر به اين پرسش پاسخ داد كه دليل اهميت سوريه براي جمهوري اسلامي ايران كه باعث شده مقامات كشورمان در چنين نشستي حضور پيدا كنند چيست؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد نگاهي به نقشه جغرافيايي سوريه و مرزهاي اين كشور كرد؛ مرزهايي كه همسايگي نزديكي با رژيم اشغالگر قدس به عنوان دشمن شماره يك كشورمان دارد، بنابراين همين همسايگي خود توجيه‌كننده حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از سوريه است؛ روندي كه مي‌تواند باعث ايجاد امنيت در داخل خاك كشورمان شود. اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه موجوديت رژيم صهيونيستي تنها از ناحيه ايجاد نا آرامي در كشورهاي مسلمان حاصل مي‌شود و جمهوري اسلامي به عنوان كشوري كه آرزوي وحدت اسلامي را در سر دارد، بايد به تقابل با جرياني بپردازد كه وحدت دنياي اسلام را هدف گرفته است.
نكته دوم تعارض جدي كشورمان با تفكر تروريستي نيروهاي تكفيري است كه اين روزها در جنگ سوريه حضور دارند؛ نيروهايي كه بغضي عجيب نسبت به دنياي اسلام دارند و براي فروخوردن اين بغض از هيچ جنايتي عليه مسلمانان فروگذار نمي‌كنند، بنابراين طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران براي پيشگيري از نفوذ اين تروريست‌ها به داخل خاك خود، آنان را در سرزميني هزاران كيلومتر دور‌تر از خاك كشورمان زمينگير و نابود‌ كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن