تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815343153
اندیشه دایره ای؛ انتخاب عشیره ای هر کسی جهان خود را بر اساس اندیشه هایش می سازد
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: به گزارش سایت تابناک ایلام،هر فردی صاحب فکر و اندیشه است اما غالب آن ها بسته و سیکلی اند؛ دامنه و فضای فکرشان محلی و دارای شعاع محدود است، و بنابراین گذرا و کم فروغ هستند. اندک افرادی را می توان یافت که پرتوهای فکری شان جهانی، و از این رو پایدار و اثرگذار باشد. ماحصل اجتماعی گونه اول اندیشه افراد هر چند عمدتاً تبدیل به فرهنگ ملی یا محلی می گردد لکن نگرش، مسیر و آینده عاملان آن را تحدید می کند. این در حالی است که گونه دوم سیر خطی و پیش رونده داشته و در شرایط متفاوت تاریخی و در زمینه ای کاربرد پیدا می کند. 2- گاهاً این سئوال به ذهن متبادر می شود که اصلاً مطالعه اندیشه گذشتگان چه تأثیری بر حال و روز ما دارد؟ این که فلان اندیشمند یونان باستان، صاحب نظر غربی و حتی متفکر مسلمان نظری را مطرح کرده، چه نسبت یا سنخیتی می تواند با دنیای امروز ما داشته باشد؟ نفس این گونه سؤالات می تواند از دو دلیل نشأت گرفته باشد: یکی همان دایره ای و سیکلی بودن تفکر ما، و آن دیگری غیرقابل لمس و تئوریک بودن اندیشه ها. برای تبیین تأثیر آن هر دو گونه بر زندگی کنونی ما، مثالی از اندیشمندان غربی و اسلامی را ذکر، و رویکرد مردم استان ایلام نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی خواهم کرد. 3- یکی از وجوه اثرگذار و ماندگار فلسفه افلاطون تمثیل غار است. افلاطون در تمثیل غار، افرادی را ترسیم می کند که رو به داخل غار زنجیر شده و توان برگشت به عقب را ندارند. این افراد سایه خود (و به عبارتی عالم طبیعت) را در تاریکی داخل غار می بینند و چون با عالم سایه سر و کار دارند آن را واقعیت و حقیقت می پندارند؛ غافل از این که عالم واقعی و حقیقی در پشت سر آن ها قرار دارد تا این که یکی از آن ها زنجیر را پاره و حقیقت را دریابد. این اندیشه هم بر فلسفه و هم عرفان اسلامی اثری شگرف داشته است که بنابر آن مسلمان واقعی کسی است که از عالم زمینی (سایه ها) ببرد و به عالم واقعی (نور، خدا) برسد. این اثرگذاری تنها محدود به اندیشه و برداشت فلسفی در شرق و غرب نیست بلکه با زندگی روزمره نیز قابل انطباق است. مثلاً، در اثر پیشرفت تکنولوژی و جذابیت فضای مجازی همگان چنان درگیر انواع فضای مجازی (همان غار و عالم سایه) شده ایم که از عالم واقعی غافل گشته و چه فرصت های خانوادگی و اجتماعی را از دست داده ایم. 4- یا شرایط کنونی را می توان در چارچوب مکتب قراردادگرایی تحلیل کرد که بر مبنای آن همه اعضای شبکه های اجتماعی مجازی بایستی یک سری قراردادهایی (شرایط عضویت در شبکه) را بپذیرند تا بتوانند به فعالیت در آن شبکه بپردازند. یا طبق فلسفه هگل، آزادی فردی زمانی معنا دارد که افراد وارد یک چارچوب زندگی اجتماعی (دولت) باشند؛ افراد فارغ از حاکمیت و قدرت دولت آزاد نیستند. بر این اساس، امروزه کسانی آزاد تصور می شوند که عضو شبکه های اجتماعی شده باشند. چه بسیار افرادی که مخالفت پدر و مادر خود برای عضویت و فعالیت در این گونه شبکه ها را تنگ نظری والدین و اسارت خود می پندارند غافل از این که در صورت عضویت و فعالیت در قالب این شبکه ها، سلطه و شرایط پدیدآورندگان و اهداف آنان را پذیرفته و زندگی در سایه هژمونی آن ها را آزادی می دانند. 5- بهتر است بحث را اسلامی، اندیشمند را مسلمان، و موضوع را استانی طرح کنیم تا هم فرق اندیشه خطی و دایره ای برجسته شود و هم موضوع ملموس تر. بعضی ها ابن خلدون را اولین جامعه شناس می دانند. وی در علم عمران خود نظریه ای را در باب کیفیت و چگونگی شکل گیری دولت (تمدن) طرح می کند که تحت عنوان نظریه «عصبیت» شناخته می شود. بنابر این نظریه، هر یک از خانواده ها و خاندان ها برای کسب منابع کم یاب باهم درگیرند و هر خاندانی که از افراد و نیروی بیشتری برخوردار باشد بر دیگران مسلط، و آن ها را مطیع خود خواهد کرد تا این که بتواند بر همه یا بیشتر خانواده ها و خاندان ها حاکم گردد. عصبیت از لحاظ میزان اعتبار و اشتیاق به صورت حلقوی نمود دارد؛ به این معنی که، فرزندان و اعضای خانواده در حلقه اول و اصلی وفاداری به حاکم، عموها، عموزادگان و بستگان سببی و نسبی در حلقه های بعدی، تا الی آخر. عصبیت شکل گرفته هرچه بر خاندان های بیشتری مسلط شود بر قدرت وی افزوده می گردد تا این که بر همگان مسلط شده و دولت(تمدن) تشکیل می دهد. طبیعی است آن هایی که در حلقه مرکزی عصبیت قرار دارند از امتیاز و مناصب بهتری برخوردار خواهند شد. اما حلقه های دورتر ناراضی و از عرصه قدرت و امتیاز کنار گذاشته می شوند. همین امر همراه با آسایش طلبی حاکمِ دارای عصبیت مسلط، زمینه را برای شکل گیری عصبیت جدید فراهم می کند. عصبیت جدید نیز اگر بتواند فرآیند فوق را طی نماید بر بقیه مسلط خواهد شد. 6- نظریه عصبیت ابن خلدون را بر بیشتر جوامع جهان می توان منطبق دانست؛ احزاب در کشورهای غربی، قومیت ها و طبقات در برخی کشورهای دیگر، جناح بندی ها و دسته بندی ها در برخی دیگر و از جمله ایران، و طایفه و ایل گرایی در خیلی از استان های کشور از آن جمله اند. اما داستان عشیره گرایی در استان ایلام حکایتی پرغصه است؛ علی الخصوص زمانی که انتخابات مجلس شورای اسلامی در میان باشد. هر کس که سودای مجلس در سر دارد اولین مسأله اش این هست که جزء کدام عشیره و قبیله می باشد؟ جایگاه و تعداد اعضای آن چطور است؟ چه نسبت و ارتباط هایی را می تواند با سایر عشایر و قبایل حوزه انتخابی پیدا کند، بتراشد یا وعده دهد؟ با کدام یک از افراد ذی نفوذ رابطه، پیوند، بده بستان یا هم پوشانی دارد؟ و سؤالاتی از این قبیل. اگر همه این مؤلفه هایی که برشمردیم، میسر بود، پس می توان بر نتیجه گرفتن از انتخابات دل بست. 7- اگر شرایط و مؤلفه ها مهیا نبود بایستی کنار کشید؟ پس لیاقت به اصطلاح شخصی، شغلی و آبروی عشیره ای چه می شود؟ این جاست که «خریدن رأی» مطرح می شود. منظورم از خریدن رأی، خریداری آراء در پای صندوق های رأی نیست، بلکه آن خریدنی منظور است که دکتر شریعتی درباره انتخابات غرب بیان کرده است: در غرب همه با آزادی کامل پای صندوق رأی می روند و با آزادی کامل به شخص مورد نظر خود رأی می دهند. هیچ تخلف و تقلبی هم صورت نمی گیرد. اما تخلف و تقلب قبلاً و از طریق دیگر صورت گرفته است چون کاندیدها و صاحبان رسانه ها ذهن آن ها را خریده اند بدون این که خودشان خبر داشته باشند. در ایلام نیز می توان گفت که این گونه است لکن با فن و ظرافت دیگری. تعصب (یا همان عصبیت ابن خلدونی) در رفتار اجتماعی و سیاسی ایلامی ها موج می زند. ایلامی ها مردمانی باوفا و خیلی مهربان اند. اما همین خصلت گاهاً تأثیر منفی بر رفتار اجتماعی و سیاسی آن ها گذاشته است. با هرکس دست یاعلی دهند تا آخر با آن کس هستند؛ هرچند دیدگاه، شیوه زندگی و رفتار آن فرد عوض شده باشد، کسی برای شان خدمتی کرده باشد، همیشه خود را مدیون آن فرد می دانند و مقیدند تا آن را جبران کنند حتی اگر به ضرر خودشان هم تمام شده باشد و... . کاندیداها دانسته و مردم نادانسته درگیر این تخلف و تقلب اند. به همین خاطر، شاهدیم که کاندیداها از قرآن به عنوان ابزاری برای برانگیختن تعصب، از وعده و وعید من جمله نمره، شغل و... برای انگیختن حس وفاداری استفاده می کنند. 8- نتیجه چنین انتخابی این است که کاندیدای دیروز و نماینده امروز، خواسته و ناخواسته، عشیره ای عمل کند؛ چون عشیره ای فکر کرده است. چون فرصت و منابع محدود است بایستی ابتدا حلقه اولیه را تأمین کند، سپس حلقه های بعدی را. تا از این حلقه ها بگذرد و استان را در نظر بگیرد دوره نمایندگی تمام شده و باید به فکر انگیزش عصبیت عشیره ای برای انتخابات بعدی باشد. بنابراین، بهتر است امتیازات و خدمات را محدود و منحصر در هندسه جغرافیایی عشیره خود کند و نیک می داند که اگر کاندیدای عشیره دیگر پیروز انتخابات می بود همین کاری را می کرد که الآن وی می کند؛ اختصاص منابع برای هم عشیره ای ها. 9- به همین دلیل است که نمایندگان ایلام در چرخه محدود و نگرش دایره عشیره ای درگیر، واز این رو اصطلاحاً «یک بار مصرف»اند؛ فقط یک دور انتخاب می شوند. چون منابع را به عشیره خود اختصاص داده اند، عشیره های دیگر اجازه نخواهند داد تا این بی عدالتی دوام یابد. بنابراین عصبیت عشیره ای آن ها را برانگیخته برای کسب پیروزی بسیج خواهند شد. باز به همین دلیل است که به قول یکی از همکاران «ایل سواری مجانی» در فصل انتخابات رواج می یابد. این در حالی است که می توانیم فراتر از منافع عشیره نیز فکر کنیم و از دایره محدود منطقه ای و عشیره ای درگذریم. تا تک تک ما ایلامی ها نخواهیم از این محدودیت ها بگذریم همین فرایند ادامه خواهد داشت. شاید به همین خاطر است که نمایندگان استان ایلام در سیاستگزاری های کلان کم فروغ اند. اگر کس یا کسانی هم بوده اند که فرااستانی فکر و عمل کرده اند به دلیل همین عقبه عشیره ای در چنبر دسته جات و جناح بندی های سیاسی فروغلتیده اند. 10- در نهایت باید گفت که هر کسی جهان خود را بر اساس اندیشه هایش می سازد؛ می توان «خطی» اندیشید و فراتر از مکان و زمان هم رفت، یا «سیکلی و دایره ای» بود و تکرار تحولات را به نظاره نشست. قطعاً کسانی که از تفکر دایره ای دفاع می کنند در این چارچوب به منافعی رسیده اند یا می رسند!! / ز
شنبه ، ۹آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.ostanha.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
کسی به میتینگ انتخاباتی نیامد، نامزد انتخابات ترکیه برای خودش سخنرانی کرد
کسی به میتینگ انتخاباتی نیامد نامزد انتخابات ترکیه برای خودش سخنرانی کرد چند رسانهای > عکس - یک نامزد مستقل برای انتخابات مجلس در ترکیه در حالی که حتی یک نفر برای شنیدن سخنرانی انتخاباتی نیامده بود باز هم میتینگ و سخنرانی خود را لغو نکرد و برای خودش سخنرانی کرد سکسی به میتینگ انتخاباتی نیامد، نامزد انتخابات ترکیه برای خودش سخنرانی کرد+عکس
کسی به میتینگ انتخاباتی نیامد نامزد انتخابات ترکیه برای خودش سخنرانی کرد عکس یک نامزد مستقل برای انتخابات مجلس در ترکیه در حالی که حتی یک نفر برای شنیدن سخنرانی انتخاباتی نیامده بود باز هم میتینگ و سخنرانی خود را لغو نکرد و برای خودش سخنرانی کرد به گزارش نامه نیوز به نقل از سیآمادگی پلیس فتا برای برخورد با افرادی که انتخابات را از مسیر خود خارج می کنند/ جایگاه قابل قبول پلیس فتا در بی
گروه ناجا - فرمانده ناجا با بیان اینکه انتخابات نشانگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران است گفت پلیس فتا آمادگی کامل برای برخورد با افرادی که انتخابات را از مسیر خود خارج می کنند دارد به گزارش پایگاه خبری پلیس سردار حسین اشتری در حاشیه همایش روسای پلیس فتای سراسر کشور در جمع خبرنگدر هیچ کجای جهان فردی را بهخاطر اندیشهاش اعدام نمیکنند
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۷ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که فردی را به خاطر اندیشهای که دارد اعدام کنند شیخ نمر یک عالم و دانشمند در جهان اسلام است وعمده فعالیتهای ایشان فرهنگی است حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در گفتخودداری ضیاء از نشان دادن محل جراحتش/ تمرین با نماینده مجلس وفرمانده سابق سپاه |اخبار ایران و جهان
خودداری ضیاء از نشان دادن محل جراحتش تمرین با نماینده مجلس وفرمانده سابق سپاه تصاویر ذیل نشان می دهد عربشاهی امروز بدون مشکل تمرین کرده است نکته جالب اینکه سردارمحمد کوثری نماینده مجلس و فرمانده سابق لشکر۲۷ محمد رسول الله سپاه هم در تمرین امروز درکنارعربشاهی حضور داشت کد خبرباز شدن فضای تعامل و ممانعت از مسمومیت انتخاباتی |اخبار ایران و جهان
باز شدن فضای تعامل و ممانعت از مسمومیت انتخاباتی کد خبر ۵۴۲۷۱۲ تاریخ انتشار ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹ ۴۲ - 27 October 2015 نمایندگان مجلس با مثبت ارزیابی کردن افزایش فرصت یک هفته ای برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی تأکید کردند که این موضوع موجب شفافسازی و جلوگیری از تضییع حمجریان انتخابات نباید تمایل خود را به نامزد خاصی نشان دهند
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۶ فرماندارآوج گفت مجریان انتخابات نباید در گفتار وعمل تمایل خود را به نامزد خاصی نشان دهند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قزوین علی اکبرسلیمانی در سومین جلسه ستاد انتخابات شهرستان آوج با تسلیت ایام سوگواری سالارشهیدان اظهار کرد در آستانهآمانو: ایران به تعهدات خود عمل کرده است |اخبار ایران و جهان
آمانو ایران به تعهدات خود عمل کرده است در ایران از پارچین بازدید کردیم نمونه هایی جمع آوری شد و اکنون درحال آزمایش آن هستیم کد خبر ۵۴۳۰۷۸ تاریخ انتشار ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۴ - 29 October 2015 یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با روزنامه ال پاییس اامام جمعه اندیشه: امام سجاد (ع) فرهنگ ایثار و شهادت را احیا کردند
امام جمعه اندیشه امام سجاد ع فرهنگ ایثار و شهادت را احیا کردندامام جمعه شهر جدید اندیشه گفت امام سجاد ع در دوره خفقان بنیامیه فرهنگ ایثار و شهادت را به عنوان یک راهبرد اساسی دین اسلام در جامعه احیا کردند حجتالاسلام والمسلمین سید علی مروج امروز در گفتوگو با خبرگزاری فارستغییر اساسی رتبهبندی ثروتمندترینهای جهان
تغییر اساسی رتبهبندی ثروتمندترینهای جهان جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون اکنون به سومین مرد ثروتمند آمریکا تبدیل شده و بیلگیتس نیز عنوان ثروتمندترین مرد جهان را در برخی از رتبهبندیها از دست داده است روز نو جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون اکنون به سومین مرد ثروتمند آمریکا تبد-
گوناگون
پربازدیدترینها