واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد دانشگاه باقرالعلوم مطرح کرد
تبیین بیانات ملاعلی زنوزی درباره مسئله شر
استاد دانشگاه باقرالعلوم در تبیین بیانات حکیم ملاعلی زنوزی گفت: مسئله شر از مهمترین مسائل کلامی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم حسن عبدی پیش از ظهر امروز در پیشنشست همایش ملی بزرگداشت حکیم ملاعلی زنوزی که در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد به تبیین مسئله شر در نظام هستی از منظر ملاعلی زنوزی پرداخت. وی با اشاره به اینکه تحلیلهای ملاعلی زنوزی در چارچوب حکمت صدرایی است تصریح کرد: بنا بر بیانات ملاعلی زنوزی برای بررسی تحلیلی جایگاه شرور در نظام هستی باید از منظر علمی به این قضیه پرداخته شود. عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در چهار محور تعریف شر، تقسیم شرور، تبیین شر بر اساس اصالت وجود و تشکیکی بودن شر این مسئله را بررسی و خاطرنشان کرد: مسئله شر از مهمترین مسائل کلامی است؛ به طوری که حکما به طور جد به دنبال تعیین و تبیین جایگاه شر در نظام هستی هستند. همچنین گذشته از ادیان، متفکران و فیلسوفان به این موضوع توجه جدی نشان دادهاند. وی با بیان اینکه رساله مستقلی در این زمینه در آثار ملاعلی دیده نمیشود یادآور شد: بیشترین مطلب در زمینه مسئله شر، مربوط به حواشی و تعلیقات ملاعلی بر اسفار اربعه ملاصدراست. عبدی با بیان اینکه ایضاح مفهومی کلید حل مشکلات فلسفی است عنوان کرد: خیر به معنی تمام و کمال هر شی و همچنین به معنی تمام کنندگی هر نقصی و کمال کنندگی هر شیئی است، بنا بر این تعریف مصداق خیر مطلق، خداوند متعال است. وی در ادامه با استعاره از سیاق فیلسوفان تحلیلی و بنا بر اصل معارفه هر شی با متضاد خود، در تعریف شر تصریح کرد: یک شی شر است اگر و تنها اگر عدم و نقص مطلق باشد. استاد دانشگاه باقرالعلوم در تصریح بیانات ملاعلی زنوزی به آسیب و آفت کاربردهای عرفی عام در تحقیق و تدقیق مسائل فلسفی اشاره کرد و گفت: در این حالت احتمال دخالت برداشت ذهنی از یک حقیقت به وجود میآید؛ به طوری که مصادیق موجب غیرمعتبر شدن مفاهیم میشوند. وی با اشاره به سه مفهوم وجود، عدم مطلق و ماهیت تصریح کرد: در عالم، شر بالذات نداریم. ماهیت نیز نه به خودی خود شر و نه به خودی خود خیر است؛ یعنی خیر یا شر بودن خود را از وجود و عدم وجود به دست میآورد. عبدی در پایان و در تشریح ابعاد مسئله تشکیکی بودن شر، آن را در سه دسته شر اخلاقی، طبیعی و متافیزیکی طبقه بندی کرد و گفت: شر از لوازم معلولیت است. ممکن الوجود مرکب از وجدان و فقدان یعنی خیر و شر است. پس عالم امکان بدون این شرور غیر قابل تحقق است. انتهای پیام/2258
94/08/07 - 14:56
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]