تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805126832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرم امام حسين (ع) از ديروز تا امروز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۰ب.ظ)
حرم امام حسين (ع) از ديروز تا امروز موج - بنايي که بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت، اما؛ امروز با نشانه‌هايي از هنر هنرمندان ايراني، مانند يک نگين در کربلا مي‌درخشد.
به گزارش خبرگزارري موج، چند روز پس از واقعه‌ي عاشورا، پيکر امام حسين (ع) در همان محلي که به شهادت رسيده بودند،‌ توسط قبيله‌ بني‌اسد به خاک سپرده شد. از همان زمان براي قبر سيدالشهدا (ع) يک درخت سدره را نشانه گذاشتند تا محل دفن اين بزرگوار براي زيارت شيعيان مشخص باشد.
درباره‌ ساخت نخستين بناي آرامگاه براي امام حسين (ع) اختلاف‌ نظر وجود دارد؛ برخي معتقدند قبيله‌ بني‌اسد که پيکر شهداي کربلا را دفن کردند، ساختماني هم براي آرامگاه امام (ع) ساختند و برخي ديگر مي‌گويند، نخستين آرامگاه به‌دست مختار ثقفي براي امام حسين (ع) ساخته شد.

حرم امام حسين (ع) چگونه ساخته شد؟
هيچ کسي نتوانست نشانه‌ي تو را از زمين کربلا محو کند
از زمان ساخت نخستين بنا به‌عنوان آرامگاه امام حسين (ع) تا امروز، در دوره‌هاي مختلف، ساختمان حرم بارها مورد تجاوز دشمنان قرار گرفت. درخت سدره‌اي که نخستين نشانه‌ي قبر بود، به‌دستور هارون‌الرشيد بريده شد. پس از به قدرت رسيدن مأمون عباسي و آزادي عمل نسبي شيعيان، بناي تازه‌اي ساخته شد که چند سال بعد، متوکل عباسي دستور داد آن را ويران کنند، زمينش را شخم بزنند و در آنجا کشاورزي کنند. اين بنا در زمان منتصر (فرزند متوکل) دوباره بازسازي شد.

حرم امام حسين (ع) در سال‌هاي دور
آنچه را که امروز به‌عنوان بناي اصلي آرامگاه امام حسين (ع) در کربلا وجود دارد، به دوره‌ آل بويه متعلق مي‌دانند. در آن زمان به‌دستور عضدالدوله ديلمي، ساخت بناي آرامگاه امام حسين (ع) در سال 367 هجري قمري شروع شد و چهار سال زمان برد تا کامل شود. اگرچه از آن زمان تا کنون تغييرات زيادي در تزيينات داخلي و خارجي حرم انجام شده و بارها مورد تعمير و تغيير قرار گرفته است و يک‌بار هم به‌دليل آتش‌سوزي خسارت‌هاي بسياري به بنا وارد شد، اما ساختمان اصلي را همان بنايي مي‌دانند که در آن دوره ساخته شد.

حرم امام حسين (ع) چگونه ساخته شد؟
سلطان اويس، مؤسس سلسله‌ي جلايريان، از جمله کساني بود که در بازسازي و تعمير حرم امام حسين (ع) نقش پررنگي داشت. دو فرزند او به نام‌هاي سلطان حسين و سلطان احمد نيز در اين بازسازي نقش داشتند.

نقش ايراني‌ها در بازسازي حرم سيدالشهدا (ع)
پادشاه‌هاي صفوي نقش مهمي در افزودن تزيينات به حرم امام حسين (ع) داشتند. نادرشاه از کساني بود که در بازسازي و تزيين بارگاه امام حسين (ع) نقش داشت. پس از آن، قاجاريان وارد کار شدند. آغامحمدخان دستور نوسازي گنبد و تذهيب آن را داد و فتحعلي‌شاه هم ويراني‌هاي بنا بر اثر حمله‌ وهابي‌ها را تعمير کرد. در زمان ناصرالدين‌شاه هم طلاکاري گنبد تجديد شد.
همه‌ ضريح‌هاي حرم امام حسين (ع) ساخته‌ دست هنرمندان ايراني در دوره‌هاي مختلف بوده است. آخرين ضريح ساخته‌شده براي اين حرم نيز در ايران ساخته شد. اين ضريح که با ۱۱۸ کيلوگرم طلا همراه نقره و چوب درخت ساج ساخته شده، مانند ضريح قديمي، ولي از نظر ارتفاع کمي بلندتر است و مساحت آن حدود ۳۴ مترمربع و تعداد پنجره‌هاي آن ۲۰ باب است. علاوه بر اين، بسياري از تزيينات حرم از جمله آينه‌کاري‌ها هم کار دست هنرمندان ايراني است.

حرم امام حسين (ع) چگونه ساخته شد؟
براي اين بنا 10 ورودي به صحن داخلي با نام‌هاي «القبله»، «الرحمه»، «زينبيه»، «راس‌الحسين»، «السلطانيه»، «السدره»، «الاسلام»، «الکرامه»، «الشهدا» و «قاضي‌الحاجات» تعبيه شده، دو طرف ايوان طلا هم دو مناره‌ي بلند است.
ويژگي منحصربه‌فرد حرم امام حسين (ع) شش‌گوشه بودن ضريح است که براساس روايات گوناگون به‌دليل وجود قبر حضرت علي‌اکبر (ع) در پايين پاي ايشان، حرم اين‌گونه ساخته شده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن