تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805296792
![نمایش مجدد: تجلّی فرهنگ «عبودیّت» در حماسه عاشورا refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
تجلّی فرهنگ «عبودیّت» در حماسه عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: این که ظهر عاشورا امام حسین علیه السلام نماز جماعت خواندند، این حرکت دربردارنده این پیام است که نماز را باید در سخت ترین شرایط هم به پا داریم. لذا اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا کار بسیار مهمی است.به گزارش ناب نیوز به نقل از خبرگزاری « حوزه »، بی شک عبادت شورانگیز و ملکوتی امام حسین(علیه السلام) در ظهر عاشورا، یکی از زیباترین جلوه های نیایش به درگاه پروردگار متعال است، نماز باشکوهی که در هنگام نبرد تاریخ ساز کربلا و علیرغم وجود موانع و محدودیت ها به وقوع پیوست که نشان از دلبستگی شدید آن حضرت به راز و نیاز با معبود و گواه این حقیقت تابناک که حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) برای عاشقان به نماز، اسوه و الگویی کامل از عبودیت و بندگی است که باید همیشه به ایشان اقتدا نمود، از این رو در این نگاشته با بهره گیری از اندیشۀ ژرف اندیشانه حضرت آیت الله مکارم شیرازی جایگاه عبودیت و بندگی در حماسۀ عاشورا به مخاطبان گرامی ارائه می گردد: تأملی در حقیقت مفهوم عبودیّت در آراء و اندیشه های حضرت آیت الله مکارم شیرازی مفهوم «عبودیّت » به عنوان نهایت اوج تکامل روح یک انسان و قرب او به خدا و تسلیم مطلق در برابر ذات پاک پروردگار تبیین شده است، عبادتی که تنها بر رکوع و سجود و قیام و قعود منحصر نیست، بلکه تسلیم بى قید و شرط در برابر کمال مطلق و ذات بى مثالش روح عبادت را متبلور ساخته است، عبودیّتی که از هر عیب و نقص مبرّاست،[۱]و گوهرى است که ربوبیّت در درون آن نهفته شده است».[۲] حماسۀ عاشورا؛ عالی ترین درجۀ عبودیت حق این مرجع تقلید در تبیین فرهنگ عبودیت در کربلا گفتند: تاریخ بشر کمتر حادثه اى را همانند حادثه عاشوراى سال ۶۱ هجرى با پىآمده اى گسترده اش به خود دیده و کمتر تاریخ سازانى همچون تاریخ سازان کربلا را به یاد مى آورد. این حادثه همچون سکّه اى داراى دو روى کاملًا متفاوت و متمایز از یکدیگر است؛ یک روى آن، خیانت، بى وفایى، ناجوانمردى، ستمگرى، پلیدى، قساوت، بى وفایى، بى رحمى و مهمان کشى؛ و روى دیگر آن، وفادارى، جانبازى، جوانمردى، شهامت، ستم ناپذیرى، صبر، تسلیم در برابر قضاى الهى و عبودیّت حق در عالى ترین درجه آن است.[۳] حبّ عبادت و بندگی رمز تجلّی عبودیت معظم له عشق علاقه و حب ذاتی به عبادت و راز و نیاز به پروردگار را از جمله جلوه های بی نظیر و استثنایی واقعۀ کربلا معرفی نمودند و بیان داشتند: در عصر روز تاسوعا و پس از صدور فرمان حمله عمربن سعد براى گرفتن بیعت اجبارى و یا کشتن امام و یارانش، امام(علیه السلام) به برادرش عباس(علیه السلام) خطاب نمود و فرمود؛ اى عبّاس! جانم به فدایت برو و چنانچه توانستى از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند و یک امشب را مهلت بگیر، تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم و به راز و نیاز و استغفار بپردازیم. خدا مى داند که من نمازِ براى او و تلاوت کتابش (قرآن) و راز و نیازِ فراوان و استغفار را دوست دارم».[۴] عبودیت؛ شاخصۀ کلیدی تمایز حق از باطل حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تبیین معارف عبادی ناب در شب عاشورا اینگونه می فرماید؛ آرى در کربلا دو لشکر در برابر هم قرار گرفتند که یکى از پاک ترین و خالص ترین سلالۀ آدم بود و دیگرى از خبیث ترین و کثیف ترین اعوان شیطان. یک لشکر شبى را مهلت مى خواست تا در واپسین ساعات زندگى با خداى خود خلوت کند، و با راز و نیاز او خود را آماده لقاء اللَّه در بهترین حالات سازد، و دیگرى مى رفت تا آخرین نمونه هاى انحطاط و پستى و رذالت را در برابر کسى که یادگار بزرگترین پیغمبر خداست به نمایش بگذارد.[۵] حال با این تفاسیر باید گفت صحنه کربلا از این نظر استثنایى بود. شب عجیبى بود! صداى زمزمه مناجات یاران امام(علیه السلام) که به پیروى پیشوایشان سر داده بودند، فضاى کربلا را پر کرده بود. گویى آواى فرشتگان در عرش الهى بود یا صداى تسبیح خازنان بهشت؛ در آن محیط روحانى بى نظیر، دلها به عشق شهادت مى طپید و در انتظار سپیده دم، لحظه شمارى مى کردند.[۶] نماز ظهر عاشورا؛ معنی واقعی عبودیّت این مرجع تقلثد در تبیین زیباترین و پرمفهوم ترین شاخصۀ عبودیّت در واقعۀ کربلا اینچنین بیان داشتند؛ ابوثمامۀ صائدى در ظهر روز عاشورا به محضر امام علیه السلام آمد و عرض کرد: اى اباعبداللَّه! جانم به فدایت، دوست دارم چون خداوند را ملاقات مى کنم، این آخرین نماز را- که وقتش رسیده است- با تو خوانده باشم.[۷] امام علیه السلام سر به سوى آسمان برداشت و فرمود:«ذَکَّرْتَ الصَّلاهَ، جَعَلَکَ اللَّهُ مِنَ الْمُصَلِّینَ الذَّاکِرینَ! نَعَمْ، هذا أَوَّلُ وَقْتِها؛ نماز را به یادآوردى، خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد. آرى، اکنون وقت فضیلت نماز است».[۸]لذا بعضى از یاران جلو امام ایستادند و سینه را سپر کردند وامام آخرین نماز خود را در زیر تیرهاى دشمن خواند!.[۹]،[۱۰] معظم له در توصیف جلوه های عبودیت و بندگی در نماز ظهر عاشورا گفتند: این نماز تاریخى و بى نظیر، روح نماز را زنده کرد و مفهوم نماز را براى راهیان راه حق آشکار ساخت و معنى واقعى عبودیّت و پاکبازى در راه معبود را نشان داد، و قلم سرخ بر معبودهاى خیالى و بت هاى شیطانى دنیاپرستان و بندگان زر و زور کشید، و اگر امروز از مأذنه هاى بلند شهرها صداى تکبیر و اذان بلند است به برکت آن نماز و اذان است و چه زیباست که در این سال ها، دسته جات عزادارى به هنگام ظهر عاشورا در هر کوى و برزن و هر مکانى هستند، توقّف مى کنند و نماز بجا مى آورند.[۱۱] آخرین مناجات ایشان هم چنین در تبیین رفتار شناسی عبادی و اهتمام بی حد و حصر امام حسین(علیه السلام) به تداوم عبودیت و بندگی در همۀ احوالات حتی در واپسین لحظات عمر شریفشان اظهارداشتند؛ امام علیه السلام در آخرین لحظات عمر گرانبهایش با خداى خود چنین مناجات مى کرد:«خدایا! اى بلند جایگاه! بزرگ جبروت! سخت توانمند (در کیفر و انتقام)! بى نیاز از مخلوقات! صاحب کبریایى گسترده! بر هر چه خواهى قادرى! رحمتت نزدیک! پیمانت درست! داراى نعمت سرشار! بلایت نیکو!هر گاه تو را بخوانند نزدیکى! بر آفریده ها احاطه دارى! توبه پذیر توبه کنندگانى! بر هر چه اراده کنى توانایى! و به هر چه بخوانى مى رسى!…. حاجتمندانه تو را مى خوانم و نیازمندانه به تو مشتاقم و هراسانه به تو پناه مى برم و با حال حزن به درگاه تو مى گریم و ناتوانمندانه از تو یارى مى طلبم تنها بر تو توکّل مى کنم… .[۱۲] معظم له در توصیف این معارف ناب عاشورایی در مسر تحقق کمال عبودیت گفتند؛ به راستى که چه زیبا و پر محتوا، و چقدر آموزنده است این مناجات که در واپسین ساعات عمر امام علیه السلام با بدنى خونین و مجروح و در میان اندوه عمیق از دست دادن یاران و عزیزان، و آینده نگران کننده همسر و دختران و بازماندگان، بر زبان مبارک آن حضرت جارى شد! معارف الهیه و بالاترین درجه رضا و تسلیم در کلمات آن موج مى زند؛ نه شکوه اى، نه بى تابى، نه اظهار عجز وناتوانى، و نه ابراز یأس و ناخشنودى ابداً در آن دیده نمى شود. همه جا سخن از صبر و شکیبایى و رضا و تسلیم در برابر قادر متعال و خداوند لایزال است. آفرین و هزاران آفرین از سوى خدا بر تو باد اى پیشواى آزادگان![۱۳] سخن آخر معظم له در خاتمه با اذعان به پیوند ناگسستنی نماز و تحقق عبودیت و بندگی فرمودند؛ نماز بهترین وسیله ارتباط با خدا، عالى ترین نمود بندگى و روشن ترین نشانه عبودیّت بنده در برابر معبود است ، زیرا بارزترین نشانه هاى عبودیّت و خضوع در پیشگاه پروردگار متبلور میگردد [۱۴] این که ظهر عاشورا امام حسین علیه السلام نماز جماعت خواندند، این حرکت دربردارنده این پیام است که نماز را باید در سخت ترین شرایط هم به پا داریم،[۱۵] لذا اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا کار بسیار مهمی است و به یقین امام حسین (علیه السلام) از چنین عزاداری خشنود خواهد بود، بنابراین وعّاظ و مدّاحان محترم باید وقت نماز را رعایت نموده و در وقت نماز برنامه اى جز نماز نداشته باشند.[۱۶] پژوهش؛ تهیه و تنظیم:معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)مدظله) [۱]اخلاق در قرآن؛ج ۱ ؛ص۳۳۵٫ [۲]مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶( طبق نقل میزان الحکمه، واژه عبد). [۳]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها؛ص۲۹٫ [۴]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها،ص: ۳۹۰٫ [۵]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها،ص: ۳۹۱٫ [۶]همان. [۷]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها؛ص۴۷۲٫ [۸]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها؛ص۴۷۲٫ [۹]اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۶۰۶٫ [۱۰]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها،ص: ۴۷۳٫ [۱۱]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها؛ص۴۷۳٫ [۱۲]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها؛ص۵۲۹٫ [۱۳]عاشوراریشه ها،انگیزه ها،رویدادها،پیامدها؛ص۵۳۰٫ [۱۴]شیعه پاسخ مى گوید ؛ ص۱۴۳٫ [۱۵]بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی،شبستان امام خمینی(ره)، حرم حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)۱۳۹۳/۸/۱۳٫ [۱۶]احکام عزادارى؛ص۱۴۱٫ انتهای پیام/
جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ناب نیوز]
[مشاهده در: www.nabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
رئیس واحد مرند: امروز دانشگاهیان باید حماسه عاشورا را به بهترین شکل فرهنگ سازی و انتقال دهند
رئیس واحد مرند گفت حال این وظیفه ما دانشگاهیان است که بتوانیم حماسه عاشورا و قیام امام حسین ع را به بهترین شکل از لحاظ فرهنگی و هنری و عزاداری فرهنگ سازی و انتقال دهیم و کانون های فرهنگی و هنری باید در این مسیر پیشگام باشند به گزارش خبرنگار آنا دکتر علی رضایی در جلسه هماهنگیفرهنگ عاشورایی امام(ره)
نقل شده است بعد از مرگ حاج آقا مصطفی عده ای گفتند در حضور امام س روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که عقده ایشان خالی شود و خدای نکرده صدمه ای نبینند می گفتند مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است لابد ایراننمایشگاه علامتهای عاشورایی در سازمان میراث فرهنگی برگزار میشود
به مناسبت ایام محرم نمایشگاه علامتهای عاشورایی در سازمان میراث فرهنگی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2942778 - شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۱ فرهنگ > صنایع فرهنگی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی به مناسبت فرارسیدن ایام محرم نمایشگاهی از علامتهای عاشورایی که توسط فاطمه عیدیون ساخته شدحماسه عاشورا شیعی نیست
اخوت در فضای امروز ما نباید عزاداری برای اباعبدالله الحسین ع را یک رسم شیعی تلقی بکنیم سیدالشهدا ع اساسا عاشورا را به عنوان یک حماسه شیعی برقرار نکردند دشمن اباعبدالله که یزید بود بیش از آن که دشمن شیعه باشد دشمن اهل سنت بود یزید بیشتر از این که از شیعیان قتل عام کند از سنیپیر غلامان حسینی میراث دار فرهنگ عاشورا
به گزارش موج رسا پیر غلامان حسینی خادمان دربار و دستگاه امام حسین ع هستند که عمر جوانی و روزگار خود را در مسیر اعتلای فرهنگ حسینی و تبیین و نشر آن به کار گرفته اند در واقع افرادی که سالیان سال برای رسیدن به چنین منصب مایه فخری بدون کوچکترین چشمداشتی در قالب هئیت های مذهبیحماسه باید منطق ادبیات عاشورایی شود
قزلی در اختتامیه جایزه ملی یوسف لیلا حماسه باید منطق ادبیات عاشورایی شود شناسهٔ خبر 2948098 - پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ فرهنگ > شعر و ادب مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به اینکه حماسه سبک زندگی ائمه معصومین ع است گفت منطق ادبیات عاشورایی امروز بایامام جمعه تالش: مقاومت ملت ایران برگرفته از فرهنگ عاشورایی است
امام جمعه تالش مقاومت ملت ایران برگرفته از فرهنگ عاشورایی استامام جمعه تالش گفت ایستادگی و مقاومت ملت ایران برگرفته از فرهنگ عاشورایی است به گزارش خبرگزاری فارس از تالش حجتالاسلام حسین انصاری امروز در خطبههای نماز جمعه این شهر با تسلیت ماه محرم اظهار کرد امر به معروف و نهیمعاون فرهنگی تبلیغات اسلامی همدان خبر داد برگزاری تجمع عاشورایی در میدان امام (ره) همدان
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی همدان خبر دادبرگزاری تجمع عاشورایی در میدان امام ره همدانمعاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی همدان از برگزاری تجمع عاشورایی در میدان امام ره خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجتالاسلام علیمراد کیانی ظهر امروز در جلسه ستاد سامانددر قالب اجرای فعالیتهای فرهنگی مذهبی کانون کودکان و نوجوانان خوزستانی با پیامهای نهضت عاشورا آشنا میشوند
در قالب اجرای فعالیتهای فرهنگی مذهبی کانونکودکان و نوجوانان خوزستانی با پیامهای نهضت عاشورا آشنا میشوندمربیان کانون پرورش فکری با اجرای فعالیتهای فرهنگی مذهبی کودکان و نوجوانان خوزستانی را با پیامهای نهضت عاشورا آشنا میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابطرئیس سازمان بسیج هنرمندان استاناردبیل: ترویج فرهنگ حسینی در قالب سوگواره عکس عاشورایی
در قالبسوگواره عکس عاشورایی دانش آموزی سعی می شود تا فرهنگ عاشورایی و حسینی را در جامعه ترویج و ارزش های متعالی آن تبیین و تشریح شود به گزارش خبرگزاری ایثارگران عظیم دشتی در جلسه مشترک با مدیران انجمن های فیلم عکس و ادبیات داستانی سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل اظهار کرد-
گوناگون
پربازدیدترینها