تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849198173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقل را با عشق تاب جنگ کو؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۱




ISNA (5 of 20)-5.jpg

عمان سامانی یکی از بنام‌ترین شاعران عاشورایی است که شعرهای کم‌شمار او در طول سالیان گذشته، همواره در زمره‌ی جدی‌ترین آثار ادبی ایران در این زمینه تشریح و تفسیر شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در تفسیر زهیر توکلی بر شعرهای آیینی عمان سامانی، شاعر بنام آیینی دوره‌ی قاجار، آمده است: بخشی از گنجینه‌الاسرار عمان سامانی، براعت استهلالی است برای ورود به فضل حضرت ابی‌الفضل‌العباس علیه‌السلام اما این براعت استهلال به جای آن‌که علی‌الرّسم، نشانه‌هایی از داستان را به شکلی وصفی در بافتی غیرمستقیم بیاورد، جنبه‌ای شخصی دارد و شدیداً تغزلی است، تو گویی حضرت ابی‌الفضل علیه‌السلام‌ و عزیمت او به سمت آب، در وجود شاعر تجلی کرده است. با هم بخوانیم: باز لیلی زد به گیسو شانه را سلسله‌جنبان شد این دیوانه را سنگ بردارید ای فرزانگان ای هجوم‌آرنده بر دیوانگان از چه بر دیوانه‌تان آهنگ نیست؟ او مهیا شد شما را سنگ نیست؟ عقل را با عشق تاب جنگ کو؟ اندرین جا سنگ باید سنگ کو؟ باز دل افراشت از مستی علم شد سپهدار علم، جفّ‌القلم گشته با شور حسینی نغمه‌گر کسوت عباسیان کرده به بر جانب اصحاب، تازان با خروش مشکی از آب حقیقت پر، به دوش کرده از شط یقین آن مشک پُر مست و عطشان همچو آب‌آور شتر تشنه‌ی آبش حریفان سر به سر خود ز مجموع حریفان تشنه‌تر چرخ ز استسقای آبش در طپش برده او بر چرخ، بانگ العطش ای ز شط سوی محیط آورده آب آب خود را ریختی واپس شتاب آب آری سوی بحر موج‌خیز؟ بیش از این آبت مریز آبت مریز و اشاراتی بر این فصل: 1. شدت وجد و اشتیاق از چهار بیت اول پیداست. 2. در بیت چهارم جفّ‌القلم یعنی قلم خشک شد. از این عبارت که سپهدار عَلَم (یعنی دلِ مست) جفّ‌القلم شده است دو گونه می‌شود برداشت کرد، یکی این که قلمش خشک شد، یعنی دم در کشید و پرده‌دری و شطّاطی را فرو گذاشت. دو دیگر این‌که ناگهان آن حدیث معروف به یاد می‌آید: «جفّ‌القلم بما هو کائن: (قلم نماد قضا و قدر الهی) خشک شد به نوشتن هر آنچه بودنی است». با توجه به این حدیث بسیار معروف در لسان اهل طریقت، می‌شود این را هم فهمید که در این حالت مستی، دل سرسپرده‌ی محض است و هر چه می‌کند دیگر به خود نمی‌کند. .3 ابیات بعدی، حکایت همان دل مست است، دل مست شاعر که انگار با خاطره‌ی ذهنی حضرت عباس یکی شده است و در عین حال، رمزگشایی از اسم «سقّا» است. صورت ظاهری حضرت عباس سقّایی از لب تشنگان است اما باطن این سقّایی، مرتبه‌ای است که مولوی درباره‌ی آن چنین می‌فرماید: آب کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست و سقای لب تشنه‌ی کربلا، خود هم مظهر تشنگی است و هم مصدر آب، فتأمل. 4. شاعر، در حالی که دارد خود را وصف می‌کند، ناگهان می‌بیند که کسوت حضرت عباس را در وصف خویش بر تن خویش پوشیده است. می‌بینید که خود را در «از دیار وجد اشتداد شوق» با حضرت ابی‌الفضل‌العباس علیه‌السلام یگانه یافته و باز هم شطّاطی کرده است، پس بلافاصله مهار «اشتر مست عطشان دل» را می‌کشد و ادب نگاه می‌دارد و دو بیت آخر را می‌سراید... (نقل از کتاب «عمان سامانی به‌روایت زهیر توکلی - انتشارات آرادمان) انتهای پیام

عمان سامانی


کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن