تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806924410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازي هسته‌اي باهنر در زمين لاريجاني و دولت


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



بازي هسته‌اي باهنر در زمين لاريجاني و دولت
روز نو : ماجرا آنقدر جدي و حياتي شده كه باهنر هم اختلافاتش را با طيف علي لاريجاني فراموش كند و براي چند صباحي دوباره با آنها همزبان شود. حالا او هم وارد گود پاسخگويي به سخنان عليرضا زاكاني شده و گفته «ادامه مخالفت با برجام بعد از طي روند قانوني در مورد آن، كار سخيفي است.» صف‌بندي‌هاي مجلسي‌ها بر سر موضوع برجام اين روزها يادآور دوران احمدي‌نژاد است. دوراني كه طيف علي لاريجاني و محمدرضا باهنر در مجلس يك حرف مي‌زدند و فراكسيون اصولگرايان حرفي ديگر. آن روزها محور صف‌بندي، سياست‌هاي دولت دهم بود و اكنون محل اختلافات، موضوع برجام. موضوعي كه بعد از مدت‌ها بالاخره باعث شد تا اكثريت مجلس در همان قامت «اكثريت» خود را نشان دهد، بي‌آنكه خبري از اختلافات درون فراكسيون رهروان باشد.


اكثريت دوباره اكثريت شد


مخالفان برجام حتي بعد از تاييد مصوبه هسته‌اي مجلس در شوراي نگهبان هم دست از حمله خود به علي لاريجاني و شيوه مديريت او بر نداشتند. حمله‌هايي كه با سخنان زاكاني در جمع دانشجويان بسيجي در دانشگاه تهران به اوج رسيد و او جلسه سه‌جانبه لاريجاني، شمخاني و حجازي را يك «دروغ محض» خواند. دروغي كه طيف مخالفان آن را به پاي محمدرضا باهنر نوشته‌اند. حالا آنها همان‌طور كه علي لاريجاني را براي نقدهاي جدي خود در كنار روحاني و ظريف قرار داده‌اند، موجي از تكذيب عليه نايب‌رييس دوم او هم به راه انداخته‌اند. تا اينجا به جز زاكاني، چهره‌هاي ديگري چون رسايي، علي اصغر زارعي و مهدي كوچك‌زاده هم روايت باهنر از جلسه هماهنگي سه جانبه را تكذيب كرده‌اند. روايتي كه اول بار مهدي كوچك‌زاده در صحن علني و در زمان راي‌گيري براي جزييات طرح برجام آن را مطرح كرد. يك هفته بعد از آن جلسه اما هنوز مخالفان برجام با سه محور كلي چهره‌هاي موثر اكثريت را مورد حمله قرار مي‌دهد؛ جلسه سه جانبه، بر هم زدن تفاهم بين دو فراكسيون توسط رييس مجلس و جلوگيري از طرح نظرات مختلف در صحن علني. سه محوري كه اين طيف معتقدند شأن دستگاه قانونگذاري را زير سوال برده است. از جمله ديروز علي اصغر زارعي در مصاحبه‌اي با سايت «رجا نيوز» در همين رابطه با اشاره به ليدرهاي جريان اكثريت گفت: «در دموكراتيك‌ترين ركن نظام اعمال ديكتاتوري كردند.» البته پيش از اين هم علي لاريجاني يك بار ديگر توسط زاكاني در صحن علني مجلس «ديكتاتور» خطاب شده بود. آن روزها اما صف حمايت از رييس مجلس، به اندازه امروز شلوغ و پر تعداد نبود. امروز اما موضوع فرق مي‌كند. برجام گويا حتي براي طيف‌هاي منتقد مجلس همچون محمدرضا باهنر و همفكرانش هم تبديل به موضوعي حيثيتي شده تا كاملا متفاوت با روزهايي كه در مجلس تبديل به متحدان گروه‌هايي چون جبهه پايداري شده بودند، عمل كنند. محمدرضا باهنر اگر روزي در استيضاح رضا فرجي دانا، زننده ضربه آخر به دولت بود امروز در موضعي قرار گرفته كه بيش از هر چيز دولتي‌ها و البته بعد از آن طيف علي لاريجاني را خشنود مي‌كند. طيفي كه دو سال گذشته روابطي همراه با تنش را در قبال باهنر و يارانش در مجلس تجربه كرده بودند.


واكنش مرد لابي‌‌ها


نايب‌رييس مجلس ديروز در گفت‌وگويي با اشاره به حواشي بعد از بررسي برجام و تصويب طرحي در اين باره تاكيد كرده: «ادامه دادن به مخالفت‌ها بعد از قانوني شدن، كار سخيفي است. » نسبت دادن كلمه «سخيف» به رفتارهاي مخالفان برجام اما الزاما هم دفاع از شان دولت و رييس مجلس نيست. او در اين موضع قدري هم به دنبال دفاع از موقعيت خويش است. موقعيتي كه با نقل قول كوچك‌زاده از او در صحن علني و موج پيامدهاي آن قدري در نقطه تمركز حملات مخالفان برجام هم قرار گرفته است. به عبارتي موضع‌گيري باهنر اگر قدري ناظر به دفاع از شان مجلس باشد، قدري هم ناشي از پيوند خوردن و نزديكي منافع سياسي او با طيف معتدل جريان اصولگراست. محمدرضا باهنر با اشاره به ادامه‌دار شدن مخالفت‌هاي عده‌اي از نمايندگان با برجام و تصويب طرح مربوط به آن گفته: «تصويب قانون در مجلس شوراي اسلامي روالي دارد. تا قبل از اينكه مقوله‌اي، قانوني شود، موافق و مخالف مي‌توانند آزادانه نظرات خود را عنوان كنند و معمولا بحث و جدلي بين آنها شكل مي‌گيرد.» نايب‌رييس دوم مجلس ادامه داده: «اين رفتارها و بحث و جدل تا زماني كه آن موضوع به قانون تبديل نشده است اشكالي ندارد. اما وقتي قانون مي‌شود و شوراي نگهبان آن تاييد كرد، موافق و مخالف بايد به قانون تمكين كنند. يعني بعد از تصويب قانون همه مسوولان، بايد آن را اجرا كنند.» وي توصيه كرده: «اگر مسوولي اشكالي در قانون مي‌بيند، مي‌تواند مسير تغيير قانون را طي كند. اما اگر كسي بخواهد مخالفت‌هاي قبل از تصويب را ادامه دهد، كارهاي سخيف داده و نبايد انجام شود. ما از بررسي برجام و تصويب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در برجام گذشته‌ايم الان بايد مراقب باشيم تا اين قانون دقيق، درست و با حفظ كاملا منافع ملي اجرا شود.» نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينكه در انتخابات مجلس نهم شاهد انتشار شبنامه‌هايي عليه رييس مجلس و شباهت مخالفان برجام و انتساب اين موضوع كه لاريجاني در تصويب طرح مذكور نقش بسزايي داشته است، گفته: «با وجود اينكه تاكيد شده است بداخلاقي انتخاباتي در كشور صورت نگيرد، عده‌اي مستمرا بداخلاقي مي‌كنند. اعتقاد داريم اين نوع رفتارها خلاف عرف، دين و اخلاق است و ما تنها مي‌توانيم توصيه كنيم چنين اقدامي نداشته باشند و مسوولان رسمي و ناظر بر انتخابات به موقع هشدار بدهند.»


ائتلاف تشكيل نشده‌اي كه از هم مي‌پاشد


تا همين چند ماه پيش نزديكي باهنر با منتقدان و مخالفان دولت در مجلس و بيرون مجلس نه تنها از حد گمانه‌زني‌ها گذشته بود كه حتي او اين طيف‌ها را به عنوان يكي از موتلفين احتمالي خود براي انتخابات مجلس دهم ياد مي‌كرد. موتلفيني كه او بارها تاكيد كرد همكاري با آنها را به نزديكي با طيف هواداران دولت در انتخابات اسفند ٩٤ ترجيح خواهد داد. حالا اما ماجراي دو سر اين طيف‌ها به بگو مگوهاي جدي سياسي كشيده شده است. بگو مگوهايي كه مي‌تواند همكاري احتمالي اين دو جريان اصولگرا را براي انتخابات پيش رو سخت و حتي غير ممكن كند. اين احتمال آنجا افزايش پيدا مي‌كند كه باهنر در واكنش خود به يك‌باره خاطره اختلافات چهار سال پيش براي مجلس نهم را زنده مي‌كند و دوباره بعد از اين چند سال موضوع پخش شبنامه‌ها عليه علي لاريجاني را پيش مي‌كشد. او در قسمت آخر حرف‌هاي خود چند نكته مهم و البته قابل تفسير را بيان مي‌كند؛ يكي شباهت شبنامه‌هاي آن روز عليه لاريجاني با حملات امروز به او به خاطر نقشي كه در تصويب برجام داشت. دوم تاكيد بر استمرار «بداخلاقي‌ها» توسط «عده‌اي» و سوم نيز لزوم هشدار «مسوولان رسمي و ناظر بر انتخابات» به اين دست اقدامات. با توجه به واكنش باهنر خيلي راحت مي‌توان منظور او را از اين «عده‌اي» كه به آنها اشاره مي‌كند دريافت؛ همان «عده‌اي» كه به نظر مي‌رسد با توجه به حملات اخيرشان به باهنر بر سر روايت جلسه سه جانبه و واكنش او به اين اظهارنظرها و تاكيدش بر «سخيف» دانستن اين رفتار، كمتر جايي براي همكاري بين آنها و طيف نزديك با محمدرضا باهنر براي انتخابات مجلس وجود داشته باشد. اين همكاري اگر منتفي شود يك بار ديگر بايد در انتظار كنار هم قرار گرفتن لاريجاني و باهنر بود. اين به معناي زنده شدن همان ائتلاف قديمي‌تر بين اصولگرايان سنتي و معتدل است كه طيف منتقدان سرسخت و مخالفان دولت را براي رقابت اسفند ٩٤ بيش از پيش‌بيني‌هاي قبلي تنها خواهد گذارد. روز برگزاري آن انتخابات چندان دير نيست و بسيار بعيد است كه شكاف زنده شده بين طيف باهنر با گروه‌هايي چون جبهه پايداري به سرعتي ترميم شود كه احتمال بالايي براي ائتلاف آنها در انتخابات مجلس بتوان متصور بود.




تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن