تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815510092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بامداد پنجشنبه بارش شهابی جباری را از دست ندهید


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: بامداد پنجشنبه بارش شهابی جباری را از دست ندهید
بامداد پنجشنبه ۳۰ مهر ماه بارش شهابی جباری، بازمانده دنباله دار«هالی» با ۲۰ شهاب در ساعت رخ می‌دهد که می‌توانید آن را با چشم غیرمسلح ببینید.
آفتاب : بارش شهابی جباری بارش خیلی مشهوری نیست اما جالب توجه‌ است. این بارش معمولاً هر سال از حدود روز ۱۰ ماه مهر تا حدود روز ۱۶ ماه آبان فعال است.

در یک بازه تقریبا یک ماهه بارش های شهابی جباری را می توان دید ولی اوج یا پیک بارش در اواخر مهرماه یعنی شب سی ام مهر ماه است. ابتدای شب بامداد ۲۹ مهرماه، به دلیل وجود ماه و روشنی آسمان، دیدن شهاب ها دشوار است، ولی بعد از غروب ماه( یعنی از بامداد تا طلوع آفتاب)، آسمان تاریک تر می شود و امکان مشاهده بارش های شهابی فراهم خواهد شد. برای مشاهده بارش های شهابی نیاز به ابزار اپتیکی همچون تلسکوپ، دوربین های دو چشمی، تک چشمی و ... نیست. علت نامگذاری بارش شهابی جباری این است که همه شهاب ها از صورت فلکی جبار یا شکارچی منشأ می گیرند. این صورت فلکی زمستانی است و در اوایل پاییز در حوالی نیمه شب طلوع کرده و قابل رویت می شود. سرعت میانگین شهاب‌های این بارش نسبت به کره زمین در اوقات اوج این بارش معمولاً حدود ۶۶٫۲ کیلومتر بر ثانیه‌است که نسبتا زیاد به شمار می‌آید. دنباله‌دار پ یا دنباله‌دار هالی منشا هر دو بارش شهابی جبّاری و اتا دلوی است که هر دو بارش‌های شهابی چشمگیری هستند. دنباله‌دار هالی معمولاً حدود هر ۷۶ سال یک بار مدار کره زمین را قطع می‌کند.



تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن