تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813125274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كشتي‌گيري كه عاشق تختي بود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كشتي‌گيري كه عاشق تختي بود
سردار شهيد حسين همداني از آن سردارهاي ورزشكار و ورزش‌دوست بود كه فعاليت‌هاي او در حوزه ورزش منشأ خير بود، سرداري كه علاقه زيادي به تختي داشت و روحيه جوانمردي او را مي‌ستود، در ايام جواني كشتي‌گير بود و دستي در فوتبال هم داشت و همواره به ورزشكاران توصيه مي‌كرد كه اخلاق و منش پهلواني را رعايت كنند. در گزارش زير سعي كرده‌ايم بخش‌هايي از فعاليت‌هاي ورزشي سردار شهيد همداني را مرور كنيم.
نویسنده : سعيد احمديان 


سردار شهيد حسين همداني از آن سردارهاي ورزشكار و ورزش‌دوست بود كه فعاليت‌هاي او در حوزه ورزش منشأ خير بود، سرداري كه علاقه زيادي به تختي داشت و روحيه جوانمردي او را مي‌ستود، در ايام جواني كشتي‌گير بود و دستي در فوتبال هم داشت و همواره به ورزشكاران توصيه مي‌كرد كه اخلاق و منش پهلواني را رعايت كنند. در گزارش زير سعي كرده‌ايم بخش‌هايي از فعاليت‌هاي ورزشي سردار شهيد همداني را مرور كنيم.

   تختي باعث شد كشتي‌گير شود
نزديكان سردار همداني از علاقه زياد او به ورزش كشتي مي‌گويند و البته او در روايتي از زندگي‌اش كه در كتاب مهتاب خين منتشر شده است، از علاقه‌اش به كشتي گفته است: «بعد از مرگ پدرم همراه با مادر و دو خواهر و برادرم به زادبوم خانوادگي نقل مكان كرديم و مقيم همدان شديم. در مورد خودم صادقانه بايد بگويم كه به محض اينكه از آب و گل درآمدم و دست چپ و راست خودم را شناختم، كار كردم. از همان كلاس اول ابتدايي در بازار همدان كار مي‌كردم و درس مي‌خواندم. به كشتي علاقه زيادي داشتم. حدود سال ۱۳۴۱ در حالي كه 12 سال بيشتر نداشتم براي تماشاي مسابقات كشتي آزاد به سالن‌هاي ورزشي همدان مي‌رفتم.»
سردار شهيد همداني در مصاحبه‌اي كه با مجله فتح هم داشته، در اين باره توضيحات بيشتري داده است: «در دوره نوجواني نسبت به ورزش ديد گسترده‌تري پيدا كردم چراكه علاقه زيادي به پهلوان نامي كشور مرحوم غلامرضا تختي داشتم. اين علاقه باعث شد به ورزش محبوب كشتي روي آورم. پس از آن به باشگاه تاج همدان رفتم و با ثبت نام در رشته آزاد رسماً وارد جامعه كشتي‌گيران شدم. همچنين پس از نقل مكان به تهران تمرينات خودم را در باشگاه دخانيات تهران از سر گرفتم.»
وي در ادامه به صورت حرفه‌اي وارد ورزش كشتي مي‌شود و سال 1350 براي اولين بار روي تشك مي‌رود: «سال 1350 در حالي كه ارتش بعث عراق به كشور تعرض كرده بود و ايران در آستانه جنگ قرار داشت بايد براي اولين مسابقه مهم روي تشك مي‌رفتم. در اين دوره از مسابقات كه با نام جام اروند مطرح بود در دو نوبت به پيروزي رسيدم اما متأسفانه به دليل اضافه وزن از رويارويي با حريف سوم محروم شدم. در ادامه به دليل شرايط نامناسبي كه داشتم نمي‌توانستم شش دانگ به كشتي بپردازم چون هم متكفل معيشت خانواده بودم و كار مي‌كردم و هم شب‌ها درس مي‌خواندم.»
 
   كوهنورد حرفه‌اي بود
علاوه بر كشتي، سردار شهيد همداني كوهنوردي هم به قول خودش برايش يك عادت شيرين بود، طوري كه بعد از كنار گذاشتن كشتي، اين ورزش را پي مي‌گيرد: «در دوران كودكي با توجه به شغل پدرم مجبور بوديم به طور دائم از دامنه‌هاي الوند بالا برويم به همين خاطر ورزش كوهنوردي براي ما عادت شيريني شده بود و بايد هر روز اين ورزش را تجربه مي‌كرديم، تا جايي كه پياده‌روي در كوه برايم به مراتب آسان‌تر از راه رفتن در خيابان بود. بعد از رفتن به خدمت سربازي فعاليت‌ها و تمريناتم متوقف شد و تنها پس از پايان اين دوران توانستم ورزش كوهنوردي را به صورت حرفه‌اي پيگيري كنم؛ لذا علاقه و انگيزه باعث شد از دوران كودكي تا به امروز از هر فرصتي براي ورزش كردن استفاده كنم.»

    پهلواني را بر نتيجه مقدم مي‌دانست
سردار شهيد همداني همواره در ورزش از ارجحيت اخلاق و روحيه جوانمردي براي ورزشكاران صحبت مي‌كرد و معتقد بود: «ورزشكار پيش از رسيدن به سطح قهرماني بايد با الگوهاي تربيت فرهنگي و پهلواني آشنا شود و پيش از كسب عنوان و افتخارات، به منش پهلواني بينديشد.» خاطره عزيز محمدي رئيس سابق سازمان ليگ فوتبال شايد بهتر بتواند اهميت روحيه پهلواني نزد سردار همداني را بازگو كند: «در دهه 70 شمسي، سالي كه تيم فجرسپاسي در آستانه صعود به ليگ برتر فوتبال آن زمان (ليگ آزادگان) بود، در گروه خود با فجركرمانشاه همگروه بود. آخرين بازي تيم فجر در شيراز مقابل همين تيم هم‌خانواده بود. سردار همداني هم يك دوره فرمانده قرارگاه نجف و سپاه كرمانشاه بود. آن زمان هم معاون هماهنگ‌كننده نيروي زميني سپاه شده بود. سردار همداني شب قبل از بازي كه در شيراز بود به اردوي تيم فجركرمانشاه رفت. نكته‌اي كه گفته بود باعث شد تيم ضعيف فجركرمانشاه كه هفته قبلش از شهرداري ياسوج، 4گل خورده بود تيم مدعي فجر را به مشكل بيندازد. واقعاً او با حرف‌هايش بچه‌هاي فجرسپاه كرمانشاه را به وجد آورده بود. بچه‌هاي اين تيم تهييج شده بودند، بغض كرده بودند و سراسر انگيزه شده بودند. آمدند كه بتوانند جلوي فجرسپاسي آن هم در خانه‌اش با آن همه بازيكن بايستند. سردار همداني آن شب به بچه‌ها گفته بود شما الان با فجرسپاسي مي‌خواهيد بازي كنيد، فردا نبايد شائبه‌اي باشد كه اين تيم به آن تيم راه داده. برويد و سفت و محكم بايستيد، اگر هم برديد و تيم فجر هم بالا نيامد، ايرادي ندارد ولي محكم بازي كنيد. اعضاي هيئت مديره فجرسپاسي كه كل فصل را زحمت كشيده بودند كه تيم را بالا بياورند، نگران شدند. فردايش در آن مسابقه كه فجر شيراز براي بردي آسان و صعودي شيرين وارد حافظيه شد، غافلگير شد و تا دقايق پاياني يك بر صفر عقب بود. بازيكنان فجر مقابل حريف سابقاً ضعيف اما پرانگيزه شوكه شده بودند. آن بازي براي شيرازي‌ها خيلي سخت تمام شد اما بحث اخلاقي و جوانمردي و پهلواني بود. تا دقيقه 74، 75 هم فجر شيراز يك هيچ عقب بود و بعد با آن همه فشار و استرس تيم شهيد سپاسي بالاخره جبران كرد اما كابوس ناكامي در آخرين بازي را تا مدت‌ها فراموش نمي‌كرد. يعني تيمي كه از همه تيم‌ها 4، 5 گل مي‌خورد، آن روز با يك نطق شهيد همداني زير و رو شد و عالي بازي كرد. اعتقاد ايشان اين بود كه در ورزش بايد روحيه پهلواني و جوانمردي حفظ شود و نتيجه بازي‌ها هم در زمين تعيين شود نه در جاي ديگر.»

    اعتقاد به نقش ورزش در جنگ نرم
علاوه بر اينها، سردار همداني به مأموريت فرهنگي ورزش اعتقاد داشت و اثرات اين حوزه را فراتر از آمادگي جسماني عنوان مي‌كرد و مي‌گفت: «ورزش جنبه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... را داراست؛ به همين خاطر امروز در جنگ نرم مي‌تواند به نقش‌آفريني بپردازد و به عنوان مبلغ فرهنگ انقلاب اسلامي در بيرون از مرزها فعاليت كند. حضور بانوان محجبه در ميادين بين‌المللي نيز مي‌تواند يك فرهنگ اسلامي تلقي شود و بازخورد بسيار گسترده‌اي دارد.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن