تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815555394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمع‌آوري سانتريفيوژها از چند روز ديگر


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جمع‌آوري سانتريفيوژها از چند روز ديگر
نفر دوم تيم مذاكره كننده هسته‌اي ايران ديروز در پايان اولين جلسه كميسيون مشترك ايران و 1+5 گفت كه ايران طي روز‌هاي آينده بعد از دستور رئيس‌جمهور، از كارانداختن و انبار كردن سانتريفيوژها را شروع مي‌كند.
به گزارش جوان به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك روسيه، عباس عراقچي ديروز بعد از پايان نخستين نشست كميسيون مشترك ايران و 1+5 گفت كه ايران ازكار انداختن سانتريفيوژهاي خود را طي روزهاي آينده شروع مي‌كند. عراقچي گفت انتظار مي‌رود كه اجراي توافق هسته‌اي با 1+5، تا پايان سال جاري ميلادي (2015) تكميل شود. به گفته او، ايران كار انبار كردن سانتريفيوژ‌هاي خود را بعد از دريافت فرمان از طرف رئيس سازمان انرژي اتمي شروع مي‌كند: « اين كار بعد از برخي آمادگي‌ها كه ما نياز به انجام آنها طي روزهاي آينده داريم، انجام خواهد شد، بنابراين اين كار به زودي انجام خواهد شد. » ايران طبق برجام متعهد شده كه تعداد سانتريفيوژهاي خود را از 19هزار و 600 به 5هزار و 60 برساند. ديروز نخستين نشست كميسيون مشترك ايران و1+5 در هتل كوبورگ وين به كار خود پايان داد، نشستي كه در آن، معاونان وزير خارجه ايران، نمايندگان كشورهاي 1+5 و نيز خانم هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا حضور داشتند. سيد عباس عراقچي، معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه ايران پس از پايان اين نشست در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرگزاري صداو سيما در وين گفت: در اين جلسه روال كار و محل كميسيون مشخص شد. عراقچي با بيان اينكه محل كميسيون قرار است در وين باشد، افزود: قرار شد هر سه ماه يك بار اين جلسه را داشته باشيم مگر اينكه دليلي اقتضا كند كه زودتر برگزار شود كه اتفاقاً تصميم گرفتيم قبل از روز اجرايي شدن، در نيمه دوم نوامبر نشستي برگزار شود. وي با اشاره به اينكه نشست امروز در فضاي سازنده برگزار شد، گفت: همه طرف‌ها بر تعهد خود، پيگيري و جدي بودن برجام تأكيد داشتند و تكرار كردند كه خواهان تداوم و استمرار برجام هستند و تلاش خود را در اين زمنيه خواهند داشت. معاون وزير امور خارجه همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا موضوع اراك در اين نشست مطرح شده است، گفت: در خصوص اراك و مدرنيزه كردن پيشرفت‌هاي خوبي الان شده است. مذاكراتي در ظرف سه ماه گذشته در جريان بود، حتي قبل از شروع روز تصويب ما مذاكرات را در خصوص اراك آغاز كرده بوديم. عراقچي تصريح كرد: يك اعلاميه‌اي بين سه كشور ايران، چين و امريكا روز گذشته تدوين و منتشر شد كه سه كشور اراده خود را براي مدرنيزه كردن سايت اراك در زمان مقرر اعلام كردند، غير از آن، آنچه كه براي ما مهم‌تر است يك سند رسمي است كه بايد بين ايران و هر شش‌كشور 1+5 امضا شود. عراقچي اضافه كرد: پيش‌نويس اين سند آماده شده و كارشناسان بر روي آن كار كردند و در مرحله نهايي قرار دارد كه ان‌شاء‌الله وزيران خارجه هفت كشور آن را امضا خواهند كرد. معاون وزير خارجه با بيان اينكه بعد از آن است كه كار در مورد اراك آغاز خواهد شد، گفت: اميدوار هستيم كه در زمان كوتاهي اين كار هم به انجام برسد. عراقچي بدون اشاره به نام كشور، همچنين گفته كه مذاكرات خوبي با يك كشور براي فروش اورانيوم غني‌سازي شده به آن كشور و دريافت اورانيوم طبيعي در قبال آن داشته است. ارنست مونيز وزير انرژي امريكا گفته كه امريكا در بازطراحي رآكتور آب سنگين اراك نقش دارد.  جان‌كري، وزير امور خارجه امريكا نيز با استقبال از عملياتي شدن برجام گفته كه امريكا در جريان اجراي توافق نيز به همكاري‌اش با 1+5 و اتحاديه اروپا ادامه خواهد داد. به گفته كري، ايران اقداماتي را كه طبق تعهداتش انجام خواهد داد، شامل باز طراحي رآكتور آب سنگين اراك، كاهش ذخيره اورانيوم غني شده و ظرفيت غني‌سازي و افزايش دسترسي و نظارت بر تأسيسات‌ هسته‌اي ايران توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌شود.
‏  
ظريف: هيچ توافق محرمانه‌اي با 1+5 وجود ندارد
وزير خارجه ايران مي‌گويد كه به‌رغم آنكه امريكايي‌ها دوست داشتند با ما بر سر منطقه توافق كنند، ولي ما هيچ توافقي در منطقه با امريكايي‌ها نداريم. هيئتي رسانه‌اي متشكل از سردبيران و مديران مسئول روزنامه‌هايي از هفت كشور عربي اردن، سوريه، عراق، عمان، كويت، لبنان و مصر، با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان ديدار و سؤالات خود را مطرح كردند كه مشروح آن به شرح زير است. ظريف با اشاره به نقش عمان و سلطان قابوس در مذاكرات هسته‌اي گفت: «اختلافات ما با امريكا اختلافات عميقي است و لذا لازم بود يك مجموعه‌اي از مذاكرات رسمي و غيررسمي صورت گيرد تا از اين مسير دشوار عبور كنيم.» ظريف همچنين گفته كه هيچ توافق سري بين ما و 1+5 وجود ندارد: «ما برنامه هسته‌اي خود را به آژانس ارائه مي‌كنيم. اين برنامه تا يك افق ۱۵ ساله را شامل مي‌شود كه در نهايت ما را به غني‌سازي صنعتي براي توليد سوخت مي‌رساند.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن