تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835598754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی باورهای دینی دستاویزی برای آوازخوانی زنان می‌شود/مردم وهن عاشورا را برنمی‌تابند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
وقتی باورهای دینی دستاویزی برای آوازخوانی زنان می‌شود/مردم وهن عاشورا را برنمی‌تابند
شاید وزارت ارشاد بتواند آواز خوانی زن در اپرای عاشورا روی سن تالار وحدت و مقابل 700 تماشاگر را کتمان کند و اساسا هم شاید اشکالی درآن نمی‌بینید! اما بی‌تردید این اتفاق در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت خواهد شد.

خبرگزاری فارس: وقتی باورهای دینی دستاویزی برای آوازخوانی زنان می‌شود/مردم وهن عاشورا را برنمی‌تابند



خبرگزاری فارس-گروه هنر: وقتی قرار شد «اپرای عاشورا» توسط ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت به اجرا دربیاید، بسیاری از کسانی که شاهد فعالیت‌های دوسال و اندی گذشته معاونت هنری ارشاد بودند، بالاخره امیدوار شدند تا شاید علی مرادخانی و نهاد زیرمجموعه‌اش به آثار دینی که مبتنی بر ارزش‌های مردم ایران است، وقعی نهاده باشند. هر چند که برخی اجرای اپرای عاشورا را به خاطر فشارهای وارده به مرادخانی دانستند. طی ماه‌های گذشته نمایندگان کمسیون فرهنگی و چند نهاد دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی امام صادق به جریانات مرتبط با عملکرد معاونت هنری واکنش‌های جدی نشان دادند. شاید به همین خاطر هم تغییر رویکردی-هرچند مقطعی و فقط برای حفظ ظاهر- در رفتارهای معاونت هنری که پیش از این هیچ قرابتی با اهداف و سیاست‌های کلان فرهنگی جمهوری اسلامی نداشت، دیده شد. از همین رو بسیاری اجرای اپرای عاشورا، را در راستای تغییر رویکرد مقطعی که فقط برای عبور از بحران کنونی اتخاذ شده، دانستند. بالاخره شب افتتاحیه «اپرای عاشورا» ساخته بهزاد عبدی رسید. چند پرده اول با همراهی گروه کر اجرا شد و یک یک خوانندگان نیز با نقش‌هایی که در اپرا برای آن‌ها تعریف شده بود، خواندند. تا این که در ادامه با حضور یک خواننده زن اتفاقی عجیب روی داد. در ابتدا با وجود خوانند‌ه‌های مرد در کنار خواننده زن این تلقی وجود داشت که بخش‌هایی از این اپرا  به صورت «هم‌خوانی» اجرا خواهد شد. اما وقتی نوبت به خواننده زن رسید، همه صداهای اطراف خاموش شدند و صدای زن در اپرایی که به مناسب ایام سوگواری سید‌الشهدا روی صحنه می‌رفت! شنیده شد. البته که یک خواننده مرد هم در کنار این خانم هر از چندی زمزمه‌هایی با فاصله چند میزانی می‌کرد و در بسیاری از مواقع نیز همان صدای زمزمه‌گون خاموش می‌شد. آنچه اتفاق افتاد اجرا با آوازخوانی یک زن در اپرای عاشورا روی صحنه رفت و تالار وحدت و حاضرین در سالن، شاهد قبح‌شکنی به ساحت مقدس ثارالله بودند. اما پس از این رویداد برخی از رسانه‌ها با انتشار فیلمی از اجرای افتتاحیه نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. در ادامه برخی از رسانه‌هایی که رویکردشان حداقل در موازین دینی و شرعی مشخص است و شوربختانه به معاونت هنری جمهوری «اسلامی» ایران هم نزدیک هستند. فیلم و گزارش‌هایی را که در این راستا منتشر شد را متهم به جنجال‌آفرینی و حاشیه‌سازی کردند. ایام محرم و عاشورا بی‌تردید فصل مشترک اعتقادی مردم ایران حتی در میان اقلیت‌های دینی است. اگر این رسانه‌ها ذره‌ای دغدغه دین داشتند و اندکی با مردم کوچه و بازار در همین روزهای محرم همراه بودند، اتفاقات انجام شده در اپرای عاشورا را برنمی‌تابیدند. تکلیف این رسانه‌ها و برخوردهای آن‌ها با مواضع دینی، اظهر من الشمس است. اما در این میان سکوت معاونت هنری و به تبع آن دفتر موسیقی وزارتخانه‌ای که عنوان «فرهنگ و ارشاد اسلامی» را یدک می‌کشد، جای سوال دارد. جنجال‌سازی را رسانه‌هایی که بنابر چهارچوب نظام جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند و دین و ارزش‌های مذهبی را فدای هیچ بازی سیاسی نمی‌کنند، نکردند. جنجال‌سازی را آنانی انجام دادند که دست بر روی یکی از حساس‌ترین اعتقادات مردم می‌گذارند و به دین و مقدسات را دستاویزی برای عادی سازی آوازخوانی زنان می‌کنند. جالب این‌جاست که سخنگوی این وزارت‌خانه در برخورد اول با این اتفاق کاملا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند! اما در ادامه و بعد از توجیه شدن از سوی افراد دست اندرکار عنوان می‌دارد که در این اجرا تکخوانی انجام نشده است. بنیاد رودکی هم در ادامه در واکنش به این اتفاق می‌گوید که فیلم منتشر شده از «ساند چک» و پیش از اجرا است. شاید بتوان با این جملات چند رسانه و چند مقام بالادستی را گول زد، اما 700 نفری که آن شب در تالار وحدت به تماشای این اپرا نشستند را چطور؟ اگر اتفاقی در این اجرا نیافته بود، تردیدی در این موضوع نبود که معاونت هنری بلافاصله پرده مربوط به تکخوانی را منتشر و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد و شبهات را بطرف می‌کرد. گرچه رسانه‌ای شدن این اتفاق واکنش اعتراضی برخی از نمایندگان مجلس، بخصوص کمیسیون فرهنگی را به همراه داشت اما امروز در آستانه چهارمین اجرا بهروز غریب‌پور از یک بی اخلاقی دیگر در اپرای «عاشورا» پرده برداشت و اعلام کرد با آنکه بانی، ‌پژوهشگر و کارگردان «اپرای عاشورا» است حق او پایمال شده و در گفتگو با رسانه‌ها گفته: «از اجرای «اپرای عاشورا» در تالار وحدت بی‌خبر بودم، در حالی که پژوهشگر، نویسنده و کارگردان این اثر هستم، اما متأسفانه در یک حرکت خلق‌الساعه طوری مطرح می‌شود که انگار آقای رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) کاشف تعزیه و اپرای ملی بوده است». غریب‌پور که فراموش شدن 13 سال تلاش وی برای اپرای عاشورا را عمدی توصیف کرده گفته است: «برایم جای تعجب است که فاصله‌ی محل کار من با بنیاد رودکی و دفتر آقای رهبری 50 متر است، اما ایشان درباره‌ی اجرای این اپرا صحبتی با من نداشتند». غریب‌پور در بخش دیگری از گفتگوی خود با شکایت از بهزاد عبدی بعنوان کسی که خودش او را برای این «اپرا» انتخاب کرده گفته است: «زمانی که بهزاد عبدی را برای اپرای «عاشورا» انتخاب کردم نام و نشانی نداشت و خوشبختانه نتیجه‌ی اعتماد من با توجه به استعدادی که داشت امروز به اینجا رسیده است، اما در تعجبم که اگر روی سن تالار وحدت کسی مرا نمی‌شناسد، لااقل بهزاد عبدی باید خوب بشناسد». شاید وزارت ارشاد بتواند آواز خوانی زن در اپرای عاشورا و روی سن تالار وحدت مقابل 700 تماشاگر را کتمان کند و اساسا هم شاید اشکالی درآن نمی‌بینید! (به یاد بیاورید اپرای سعدی را که بدون مجوز دفتر موسیقی ارشاد با تک‌خوانی سحرمحمدی روی صحنه رفت) کما این که معاونت هنری این وزارت‌خانه بارها در عملکردش نشان داده که حتی به تذکرات مقام معظم رهبری هم توجه نمی‌کند. اما بی‌تردید این اتفاق که طی شب‌های آینده با اندکی اصلاح ناگزیر تکرار خواهد شد، در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت خواهد شد و مردم دین‌دار اتفاقات این‌چنین و وهن عاشورا در ایام محرم را بر نخواهند تابید. انتهای پیام/ن

94/07/27 - 14:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن