واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
توضیحات بنیاد رودکی در پی انتشار خبر «حرمتشکنی عاشورا با آوازخوانی زن»+پاسخ فارس
بنیاد رودکی وابسته به معاونت هنری ارشاد در پی انتشار گزارش و فیلمی در خبرگزاری فارس، مبنی بر تکخوانی زن در اجرای «اپرای عاشورا» توسط ارکستر سمفونیک تهران، توضیحاتی را ارایه کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، در متنی ارسال شده از سوی بنیاد رودکی آمده است: «بنیاد رودکی اعلام میدارد که این فیلم متعلق به تمرین ارکستر سمفونیک است که در حین تست صدا( ساندچک) فیلمبرداری شده است و تصویر برداری از پشت صحنه، کنار خواننده زن گرفته شده و بدیهی است که در این شرایط بلندگو صدایی که به آن نزدیک است را ضبط میکند. در اپرای عاشورا هیچ تک خوانی زنی وجود نداشته و در کنار خانم خواننده، مردی به صورت همزمان آواز میخواند. در پی این توضیحات روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، تک خوانی زن در اجرای اپرای عاشورا را کاملا تکذیب می کند و اعلام میدارد که در اجرای اصلی که با حضور تماشاگران به روی صحنه رفته هم خوانی خانم و آقا بوده است، لذا در این خصوص از مسئولین آن رسانه دعوت میشود تا به تماشای این برنامه نشسته تا شبهههای پیش آمده بر طرف گردد. نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که خبرگزاری فارس در آخرین پاراگراف از گزارش خود اعلام کرده است که ارکستر سمفونیک تهران همزمان با اولین شب از محرم الحرام سال 1437 قمری با اجرای «اپرای عاشورا» نوشته بهروز غریب پورو به آهنگسازی بهزاد عبدی آغاز شده است که جا دارد در اصلاح این خبر اعلام کنیم که ارکستر سمفونیک تهران از شب سوم محرم الحرام سال مذکور به روی صحنه رفته است.» پاسخ خبرگزاری فارس: همان طور که در متن خبر منتشر شده با عنوان «حرمتشکنی عاشورا با آوازخوانی زن/ اپرای عاشورا یا وهن مقدسات در ایام عزای سیدالشهدا» آمده، فیلم منتشر شده حاوی بخشهایی از شب اول اجرا و در ادامه قسمتی از تمرین مربوط به این اپراست. بحث اصلی نبود نظارت و کنترل صحیح بر روی اثری است که به نام مبارک سیدالشهدا و همزمان با شبهای سوگواری اهل بیت بروی صحنه رفته است. اطلاعات دریافتی خبرگزاری فارس و حضور در صحنه در همان شب افتتاحیه اپرای عاشورا نشان از آن دارد که در این اثر یک هنجارشکنی و رفتار غیرمتعارف که در تضاد با ارزشهای هنر متعهد قرار دارد، بروی صحنه رفته است. آنچه هویداست اینکه اگر حتی تکخوانی را با لطایفالحیلی همخوانی جا بزنند (که حجم و کیفیت صدابرداری این اثر در تضاد با این برداشت است) همچنان آوازخوانی و تحریر زدن یک خواننده زن در اثری با ظاهری آئینی کاری خلاف و بدعتی ناگذشتنی است. بهتر است به جای پاسخگویی مجریان و فرافکنی افراد غیرمسئول، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا معاون محترم امور هنری آن وزارتخانه به جزئیات رخدادهای متعدد نگرانکننده در بخشهای هنری کشور حساسیت نشان داده و نسبت به تذکرات دلسوزانه و حفظ مبانی و ارزشها کوشا باشند. انتهای پیام/
94/07/26 - 17:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]