تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813264962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سود خريداران اوراق خزانه از مابه التفاوت قيمت خريد و قيمت فروش حاصل مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۲۶ب.ظ)
سرپرست مديريت نظارت بر بازار اوليه در گفتگو با موج : سود خريداران اوراق خزانه از مابه التفاوت قيمت خريد و قيمت فروش حاصل مي شود موج - دولت از طريق بانک ملي ايران به عنوان بانک عامل، به منظور تسويه بخشي از بدهي هاي خود به طلبکاران غيردولتي، به انتشار اسناد خزانه اسلامي که اوراقي بدون کوپن هستند و توزيع سود ميان دوره اي ندارند، اقدام نموده است.
غلامرضا شاکري سرپرست مديريت نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس در گفتگو با موج در باره استاد خزانه اسلامي و هدف از عرضه در فرابورس گفت : اسناد خزانه اسلامي، اسناد با نامي هستند که دولت به منظور تسويه بدهي هاي مسجل خود با حفظ قدرت خريد به قيمت اسمي و با سررسيد معين واگذار مي نمايد. اين اسناد معاف از ماليات است. اسناد مذکور با تصويب شوراي عالي بورس و اوراق بهادار به عنوان ابزار مالي بازار اوراق بهادار شناخته شده است.
وي افزود : وزارت امور اقتصادي و دارايي به نمايندگي از طرف دولت، بر اساس تکليف قانون بودجه سال 93 کل کشور، 10 هزار ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي را با سررسيد يک ساله از تاريخ 23 اسفند 93 (سررسيد 23 اسفند 94) منتشر نموده است. دولت از طريق بانک ملي ايران به عنوان بانک عامل، به منظور تسويه بخشي از بدهي هاي خود به طلبکاران غيردولتي، به انتشار اسناد خزانه اسلامي که اوراقي بدون کوپن هستند و توزيع سود ميان دوره اي ندارند، اقدام نموده است. پيمانکاراني که معادل بدهي خود از بانک ملي اوراق دريافت کرده‌اند مي‌توانند در صورت تمايل و براي وصول طلب خود قبل از سررسيد يک ساله، اين اوراق را از طريق کارگزاران عضو فرابورس ايران و با قيمت بازار به فروش برسانند. قيمت اوراق در بازار و با مکانيزم عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود به طوري که با نزديک شدن به زمان سررسيد، قيمت آن به قيمت اسمي نزديک‌تر خواهد شد. سود خريداران اوراق نيز از مابه-التفاوت قيمت خريد (به کسر از ارزش اسمي) و قيمت فروش و يا دريافت مبلغ اسمي آن در سررسيد حاصل خواهد شد.
وي ادامه داد : با پذيرش اسناد خزانه اسلامي در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران و تقاضاي تعدادي از دارندگان اين اوراق براي حضور در فرايند عرضه اوليه، در روز چهارشنبه 08/07/94 هر ورقه اسناد خزانه اسلامي براي معامله در بازار ثانويه 900 هزار و 500 ريال قيمت خورد.
شاکري در ادامه گفت : مبلغ اسمي اسناد خزانه اسلامي در سررسيد نهايي توسط وزارت اقتصاد و دارايي (خزانه‌داري کل کشور) تضمين شده و از طريق شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه به حساب آخرين دارندگان اسناد خزانه اسلامي واريز خواهد شد، شايان ذکر است دارندگان اوراق مي‌توانند آن را در هريک از بانک‌ها، مؤسسات مالي معتبر يا سازمان‌ها و نهادهاي دولتي به وثيقه بگذارند.
شاکري در مورد ابزارهاي بازار سرمايه براي تامين مالي شرکت ها تصريح کرد : در حال حاضر ابزارهاي متعدد و متنوعي براي تأمين مالي از طريق بازار سرمايه وجود دارد. اين ابزارها به گونه اي است که اغلب شرکت ها اعم از شرکت هاي سهامي عام و خاص مي¬توانند به منظور تأمين منابع مالي از آن ها بهره مند گردند.
وي در ادامه گفت : از جمله روش هاي تأمين مالي در بازار سرمايه، مي توان به افزايش سرمايه و انتشار سهام، انتشار انواع اوراق بدهي، انتشار اوراق بدهي قابل‌تبديل به سهام، تأسيس صندوق‌ها ازجمله صندوق زمين و ساختمان، قراردادهاي سلف و نسيه، گواهي سپرده کالايي و همچنين تأمين مالي از طريق بازار دارايي فکري فرابورس اشاره نمود.
وي افزود : شايان ذکر است در افزايش سرمايه فقط شرکت هاي سهامي عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مي توانند از پتانسيل بازار سرمايه براي تأمين مالي استفاده کنند، اين در حالي است که در حوزه انتشار اوراق بهادار بدهي ساير شرکت ها از جمله شرکت هاي سهامي عام و خاص به شرط داشتن شرايط مي توانند به انتشار اوراق اقدام نمايند. اوراق مشارکت، اجاره و مرابحه، از جمله اوراقي هستند که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمايه منتشر شده‌اند.
وي ادامه داد : ساير اوراق بهادار اسلامي نيز در سازمان تعريف شده‌اند که برخي از آنها مانند اوراق رهني، منفعت و مضاربه در حال تصويب بوده و برخي نيز مانند اوراق سفارش ساخت (استصناع) تصويب شده و در حال انجام مقدمات انتشار مي‌باشند.
شاکري در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا اين روش هاي تامين مالي، نظام اقتصادي را از حالت بانک محور بودن به سمت بازار محور بودن سوق مي دهد، پاسخ داد : در کشور ما بر اساس تأکيدات اسناد بالادستي تلاش مي¬شود از هر دو ساختار به¬طور مناسب استفاده شود. در بندهاي 5 و 6 سياست‌هاي کلي برنامه ششم توسعه که توسط مقام معظم رهبري ابلاغ گرديده، گسترش و تعميق نظام جامع تأمين مالي و ابزارهاي آن (بازار پول، بازار سرمايه و بيمه‌ها) با مشارکت اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي و خارجي و افزايش سهم مؤثر بازار سرمايه در جهت توسعه سرمايه‌گذاري و ثبات و پايداري و کاهش خطرپذيري فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي کشور با تأکيد بر ارتقاء شفافيت و سلامت نظام مالي تأکيد شده و تأمين مالي فعاليت‌هاي خرد و متوسط به وسيله نظام بانکي در دستور کار قرار گرفته است.
وي افزود : همچنين در نامه رياست محترم جمهوري به معاون اول محترم با موضوع تدوين برنامه جامع اصلاح نظام بانکي و توسعه بازار اوليه، به ساماندهي مناسب تأمين مالي کوتاه-مدت و ميان¬مدت فعاليت‌هاي اقتصادي از طريق نظام بانکي همچنين تأمين مالي بنگاه‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي کوچک و متوسط و سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي از طريق نظام بانکي اشاره شده و هدايت تأمين مالي نيازهاي بلندمدت به سمت بازار سرمايه و يا منابع خارجي و تأمين مالي نيازهاي بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي از طريق بازار سرمايه مورد توجه قرار گرفته است.
وي در پايان تصريح کرد : به عبارتي در کشور ما نظام بانکي و بازار سرمايه به عنوان مکمل يکديگر براي توسعه اقتصادي در نظر گرفته شده¬اند که با تدوين نقشه جامع نظام تأمين مالي بر اساس اسناد بالادستي يادشده و ساير قوانين و مقررات مربوطه نقش و جايگاه هر يک مشخص تر خواهد شد. روش هاي متنوع تأمين مالي در بازار سرمايه مي تواند دسترسي فعالان اقتصادي به منابع مالي را تسهيل کند و نقدينگي موجود در جامعه و پس اندازها را به سمت فعاليت هاي توليدي و خدماتي سوق دهد. گسترش استفاده از اين روش ها به تعادل جايگاه نظام بانکي و بازار سرمايه در امر تأمين مالي مي انجامد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن