واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /اول خرداد روز بزر?داشت ملاصدرا/يك نويسنده يزدي:?ملاصدرا اولين كسي است كه در مذهب شيعه ديانت را با حكمت آشتي داد
خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه يزديك نويسنده يزدي ?فت: ملاصدرا كه اكثر مردم با شنيدن نام او فقط نام يك خيابان را تداعي ميكنند از فيلسوفان بزر? و اولين كسي است كه ديانت و حكمت را آشتي داد. صدرالدين دهقان در?فتو?و با خبرن?ار فرهن? و ادب خبر?زاري دانشجويان ايران (ايسنا)-منطقه يزد، اظهار داشت: متاسفانه آن ?نان كه شايسته و بايسته است مرتبه علمي و حق عظيم فيلسوف بزر?، ملاصدراي شيرازي ادا نشده است به طوري كه مردم كشورمان به جز بخش معدودي از حوزويان و دانش?اهيان از اين فيلسوف بزر? فقط نام يك بلوار و يا خيابان را تداعي ميكنند. وي افزود: ملاصدرا دانشمندي شيعه مذهب بود و در ميان دانشمندان ايران از عهد صفويه تاكنون كسي به اندازه وي نسبت به فرهن? و آثار دانشمندان مغرب زمين مطالعه و نقادي ننموده است. دهقان تصريح كرد: برخي از انديشمندان ايراني بر اين نظرند كه ملاصدرا بزر?ترين فيلسوف غرب و شرق بوده و اعتقاد دارند ?س از اين فرزانه بزر? تاكنون فيلسوفي ?يدا نشده كه بتواند با او برابري كند. وي در ادامه ?فت: صدرالدين شيرازي معروف به صدرالمتالهين بيش از صد كتاب و رساله به ياد?ار ?ذاشته كه از معروفترين آثار او اسفار اربعه، قضاو قدر، مبدا و معاد، مفاتيح الغيب، اسطرلابات حل مشكلات فلكي، جبر و اختيار، شرح اصول كافي، متشابهات قرآن و تفسير بسياري از سورههاي قرآن را ميتوان نام برد. اين نويسنده عنوان اشت: ملاصدرا هفت مرتبه به زيارت كعبه رفت و ?س از مراجعت از سفر هفتم در سال 1340 ميلادي در بصره دار فاني را وداع ?فت و اين ?نجينه علم را در همانجا به خاك س?ردند. دهقان بيان داشت: ملاصدرا معتقد بود خداوند مركز وجود به شمار ميآيد و هي? يك از موجودات از ?ايه و صفات به خدا نميرسند و ا?ر برسند در قدرت خداوند شريك نخواهند بود كه اين عقيده وي ناشي از ايمان و باور مذهبي او و اعتقادش به قرآن كريم اين كتاب آسماني سر?شمه مي?رفت. وي امامان معصوم (ع) را محترم و آنها را امام به حق ميداند، اما مي?ويد كه هر يك از آنها كه آمدند مجري اسلام بودند بدون اينكه در قوانين اسلامي تغييري ايجاد كنند، زيرا امام نميتواند قانون شرع را تغيير دهد و تنها مجري احكام دين است. اين ?ژوهش?ر تاكيد كرد: ملاصدرا مي?ويد ?يامبر اسلام (ص) زند?ي را بدرود ?فت، اما نبوت او جاويد است، امام هم ميميرد، اما امامت وي جاويد است. دهقان متذكر شد: اين فيلسوف بزر? اولين كسي بود كه در مذهب شيعه ديانت را با حكمت آشتي داد،او در باب مواهب الهي و معشيت بر اين نظر است كه از لذاتي كه خداوند بر بند?ان خود حلال كرده نبايد خويش را محروم نمود و كسي كه ميخواهد به اسرار خلقت ?ي ببرد و خدا را بشناسد بايد براي تامين معاش خود تلاش كند. اين نويسنده در ?ايان متذكر شد: در تعدادي از آثار ملاصدرا فرمايش حضرت علي (ع) تاكيد شده كه انسان بايد طوري براي معاش دنيوي بكوشد كه ?ويي تا ابد زنده است و طوري در فكر آخرت باشد كه ?ويي ساعتي دي?ر از اين جهان خواهد رفت.انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1238]