تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815785551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

| در سفر به پایتخت رقم خورد/ همایش با شکوه فرهنگ و ادب سیستان باعث شد تا همگان با آداب و سنن سیستانی ها آشنا شوند.


واضح آرشیو وب فارسی:نی زار:
در سفر به پایتخت رقم خورد/ همایش با شکوه فرهنگ و ادب سیستان باعث شد تا همگان با آداب و سنن سیستانی ها آشنا شوند.
نی زار: همایش ملی هنر و ادب سیستان  همدلی و همگرایی بین هنرمندان حوزه های مختلف هنری و رسانه را برای هر چه بهتر نشان دادن فرهنگ غنی سیستان به ایرانیان به وجود اورد. هفته ادب و هنر سیستان که بیش از یکسال بود که روال برورکراسی اش را پیگیری کرده بودند و بد قولی ها […]
نی زار: همایش ملی هنر و ادب سیستان  همدلی و همگرایی بین هنرمندان حوزه های مختلف هنری و رسانه را برای هر چه بهتر نشان دادن فرهنگ غنی سیستان به ایرانیان به وجود اورد. هفته ادب و هنر سیستان که بیش از یکسال بود که روال برورکراسی اش را پیگیری کرده بودند و بد قولی ها باعث به تعویق انداختنش شده بود بالاخره  در ۱۷ مهرماه به ثمر نشست.
DSC_4859
گروه های رسانه ، هنرهای تجسمی، موسیقی ، رقص شمشیر و چوب بازی، تئاتر، صنایع دستی ، انیمیشن و شاعران خوش ذوق سیستانی روز پانزدهم مهر عازم تهران شدند تا با همدلی و همزبانی و با انسجام همایشی برگزار کنند تا فرهنگ و هنر و ادب سیستان به درستی و آنچه که خیلی از هموطنانان ایرانی مان نمی دانند  را به نمایش بگذارند . هنگام رفتن به تهران شور و شوق بسیاری بر  دیدگان اهالی هنر سیستان  مشاهده میشد ، گروهی موسیقی سنتی مینواختند و گروهی سازهایشان را کوک میکردند، آشنا شدن گروه هایی که تاکنون همدیگر را ندیده بودند نیز در نوع خود جالب بود.
IMG_20151008_111143
بلاخره به محل اسکانی که برایمان در نظر گرفته  شده بود رسیدیم، طبیعت بکر شور اشتیاقمان را دو برابر کرده بود ،شاهد تمرین گروه های موسیقی ، تئاتر و شب های شعر همیشگی بودیم کمیته رسانه نیز در حال برنامه ریزی برای هر چه بهتر انعکاس دادند جزئیات همایش بود.
IMG-20151009-WA0020

روز موعد فرارسید هفدهم مهر ماه ،اعضاء گروه صنایع دستی به تزئین غرفه هایی می پرداختند که نماینگر تمدن سیستان بود، خمک دوزی ، سوزن دوزی، سکه دوزی، آینه دوزی، فرش سیستانی و …
IMG-20151011-WA0048
در این بین غرفه ای به مهمانان سیستانی مان که ساکن گلستان بودند تعلق داشت که اگر با دیده ی انصاف بنگریم  فوق العاده ظاهر شدند، غرفه ای دیگر نیز به عزیزانی تعلق داشت که درآمدشان صرف خیریه و بنیاد کودک زابل میشد، پلاس (سیاه چادر) نیز گوشه ای دیگر از فرهنگ اصیل سیستان را به نمایش گذاشته بود که علاوه بر صنایع دستی خوراک و ادویه های سیستان علی الخصوص چلبک ، کشک زرد ، لندو و… را در خود جای داده بود . عصر روز هفدهم مهرماه برنامه با چاپ و چوب بازی و رقص شمشیر به پایان رسید و عازم محل اسکان شدیم.
DSC_4818
هجدهم مهر ماه و آن هم با یک روز تاخیر مراسم افتتاحیه در محل خانه هنرمندان ایران کلید خورد ، ایرانیان فرهنگ دوست بسیاری شرکت کرده بودند .   سلطانعلی جهانتیغ با صدای طنین انداز و منحصر به فرد مراسم را شروع کرد ، رییس خانه هنرمندان عادل مزاری دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلانشهرها ، نماینده مردم زابل ، و چندی دیگر سخنران روز افتتاحیه بودند. هوا کم کم رو به تاریکی میرفت شاعران جوان سیستانی از سیستان و گلستان روی سن رفتند و هنر سیستان را در بخش شعر به همگان نشان دادند ، اجرای موسیقی سنتی و رقص شمشیر ادامه روز افتتاحیه بود تا با اجرای فوق العاده گروه تئاتر به کارگردانی احمد گل بیکی تماشاگران دریافتند که چرا تمدن سیستان ۵ هزار ساله است، شاهنامه خوانی استاد مددی که در حال اجرا بود تازه مردم درک میکردند که چرا نقش اول شاهنانه شخصی سیستانی بوده ، روز افتتاحیه نیز تمام شد و گروه های مختلف هنری با اعتماد به نفس بیشتری به محل اسکان بازگشتند.
IMG-20151011-WA0032
در ادامه طبق برنامه قرار بر آن بود که تا بیست مهر در محل خانه هنرمندان ایران نمایشگاه صنایع دستی و اجرا برنامه داشته باشیم، استقبال مردم هنر دوست ایران از غرفه های صنایع دستی و سفارش دادن به صاحبان غرفه ها بی نظیر بود . بازید توریسم هایی از کشور انگلستان ، دانمارک ، هلند ، کره ، ژاپن ، ایتالیا، اسپانیا ، آلمان ، سوئد و افغانستان جالب توجه بود، بانو رمضانی مقدم که در ارتباط گیری با توریسم ها موفق بود هنگامی که از آنان در مورد سیستان و صنایع دستی و علی الخصوص موقعیت ایران در جامعه بین الملل سوال میکرد جواب هایی مثبت دریافت میکرد ، ابسیاری از این گردشگران خواهان ان بودند که  به سیستان بیایند  تا تمدن ۵ هزار ساله را ببینند  ، آنها می گفتند که صنایع دستی و فرهنگتان زیباست ، از همه مهمتر میگفتند که ایرانیان مردمی میهمان نواز هستند و تروریست نیستند.
IMG-20151011-WA0008

همایش ادب و هنر سیستان که هر روز با اجرای مراسم چوب بازی ، دوچوبه ، چاپ ، رقص شمشیر و مسیقی سنتی همراه بود که به مزاق پایتخت نشینان خوش آمده بود به آنجا ختم شد که  توریسم آلمانی که از مهیج بودن دوهل و سورنا به وجد آمده بود  چوب به دست بگیرد و چوب بازی کند این موضوع حتی در رسانه ملی نیز جلب توجه کرد .
همایش هنر و ادب سیستان یا همایش اشک ها و لبخند ها؟
روز اختتامیه رسید ، ۲۱ مهرماه ۱۳۹۴ روزیکه همیشه در قلب سیستانی ها باقی خواهد ماند ، در روز اختتامیه آیین تجلیل از مقام شامخ استاد غلامعلی رییس الذاکرین برگزار میشد ، بانوان و آقایان با لباس های سیستانی خود منتظر اختتامیه این همایش بودند که استاد سلطانعلی جهانتیغ مجری توانمد سیستانی بر روی سن رفت بعد از سخنرانی وی دبیر اجرایی همایش آقای سید علی حسینی به روی سن رفت و حول محور فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان سخن گفت، نوبت به گروه موسیقی فرخی سیستانی رسید که با نواختن سنتور و ویولون و تنبک و … اجرای منحصر به فرد خود را اجرا کردند.
2961919-4584751
برای اولین بار بود که خواننده جوان سیستانی در تالار وحدت به روی صحنه رفت و برای اولین بار قیچک و رباب در گروه موسیقی خطه سیستان بصورت حرفه ای در روی صحنه به کار گرفته شدند، برای اولین بار اولین عود در تاریخ موسیقی سیستان در تالار وحدت به نوا در آمد، اجرایی فوق العاده جمعیت را به وجد آورد.
n2961919-4584736
این بار نوبت شاعران جوان انجمن شعر زابل رسید بانو ساناز شهنوازی با پوشش فاخر سیستانی و شالی که روی آن نوشته شده بود “هامون را دریابیم” قطعه شعر خود را ارائه کرد،سخنران بعدی نماینده مردم زابل سید باقر حسینی بود و بعد از آن اجرای شاهنامه خوانی کوتاه اما تاثیر گذار استاد حسین مددی شاهنامه خوان توانمند و پیشکسوت سیستان جمعیت را صرفا به گوش کردن وادار کرد .
شاعران دیگر نیز  یکی پس از دیگری کارهای زیبای خود را ارائه کردند و استاد سلطانعلی جهانتیغ با چند بیتی طناز سیستانی جمعیت را دوباره به وجد آورد و مورد تشویق قرار گرفت. دکتر محمدتقی رخشانی چهره فرهنگی استان به روی سن برای سخنرانی رفت و تیتر وار و مختصر به بیان تاریخ سیستان از از هزاره سوم قبل میلاد تا کنون پرداخت زمانی که از شهر سوخته میگفت به خودم افتخار میکردم که نوادگان دانشمندانی هستم که در ۵ هزار سال پیش چشم مصنوعی ساختند و جراحی مغز و اولین انیمیشن جهان را تولید کردند ، و زمانیکه تاریخ اشکانی و جنگ سورنا و روم سپس دلاوری های یعقوب لیث صفاری را که برای نجات زبان پارسی میگفت تتم میلرزید . دکتر رخشانی که برای برپایی این همایش در کنار سایرین زحمت های بسیاری کشیده بود در باره استاد رئیس الذاکرین نیز سخن گفت .
IMG-20151011-WA0003
  سین برنامه حکم میکرد که استاد حبیب الله قادر آتشگر به همرا گروه خود به روی سن بیایند بعد از نواختن ساز و قیچک و موسیقی وزین سنتی سیستان نوبت به اجرای دهل سورنا سیستانی رسید . مهیج ترین موسیقی دنیا که توریسم آلمانی را وجد آورده بود ، حبیب الله قادر آتشگر که بیش از ۱۰ سال است که بخاطر آسیب دیدگی ناحیه شانه به دهل دست نزده بود اینبار دهل را به دست گرفت که در نوع خود بی نظیر بود ۵ الی ۶ دوهل دیوار های تالار وحدت را به لرزش در آورده بود .
2961919-4584750
بعد از رقص پهلوانی وقت اجرای رقص نمادین شمشیر بود که نمایانگر شجاعت ها و دلیری های سیستانی ها بود رقصی که با فنون شمشیر و کشتی آمیخته شده بود سپس شاهد اجرای چاپ و چوب بازی و حرکات منحصر به فرد دوهل چی های زبر دست بودیم . آیین تجلیل مقام شامخ استاد غلامعلی رئیس الذاکرین رسما آغاز شد ، شخصیت های فرهنگی سیاسی بسیاری به روی صحنه فراخوانده شدند برای گرفتن عکس یادگاری و تجلیل استاد رییس الذاکرین با تشویق حاضریت به روی صحنه رفت و سجده شکر به جای آوردو به سخنرانی پرداخت .
IMG-20151014-WA0032

IMG-20151015-WA0003
بزرگ مردی که بنیاد گذار شعر گویشی سیستانی بود اینبار خودش اشعار گویشی را خواند و زمانی که به کلمه دریاچه هامون رسید بغضش ترکید خیلی ها با گریه استاد گریستند و با خنده استاد شاد شدند ، عکس های یادگاری گرفته شدانگار استاد رئیس الذاکرین دوباره متولد شده بود هدایایی به احترام جمعا ۵۳ سکه به استاد نوید داد شد، عکس های یادگاری و سلفی تا دم درب خروجی تالار وحدت ادامه داشت .
IMG-20151014-WA0037
همایش هنر و ادب سیستان با همگرایی و همدلی جوانان عزیز سیستانی رقم خورد با اینکه گاها کم و کاستی های داشت اما برای نخستین بار عالی برگزار شد و تجربه شد برای سال آینده که ان شالله قوی تر انجام شود.
IMG-20151013-WA0000

IMG-20151011-WA0042

کیان عابدی
۲۴ مهر, ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نی زار]
[مشاهده در: www.neyzarnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن