تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812919936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

2 ماه بادیه نشینی برای باورپذیری نقش


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه جام جم: کینه و دشمنی عبدالعزی بن عبدالمطلب ملقب به ابولهب با حضرت محمد(ص) اظهر من الشمس است. عداوتِ او که فرزند عبدالمطلب و یکی از عموهای پیامبر گرامی اسلام بود، ریشه در دشمنی همسرش، ام جمیل با خاندان بنی هاشم داشت؛ ام جمیل که خواهر ابوسفیان و عمه معاویه بود، همواره با آتش افروزی از ابولهب می خواست جلوی خانواده اش و حضرت محمد بایستد. ابولهب و همسرش به قدری ناموجه و بدکردار بودند که خدا در این زمینه سوره ای به نام «تبت» را بر پیامبر نازل می کند. پروردگار در این سوره مبارکه لعن و نفرین خود را نثار ابولهب و همسرش می کباوجود این پیشینه سیاه، بازی در چنین نقشی در روایت سینمایی زندگی پیامبر دل شیر می خواهد و بازیگر باید پیه سرزنش های احتمالی تماشاگران عام را به تن خود بمالد و این تازه سختی یک بخش از ماجراست و اصل کار از آب و گِل درآوردن چنین نقشی است. باتوجه به حساسیت و وسواسی که از مجید مجیدی، کارگردان فیلم «محمد رسول الله» می شناسیم، می دانیم او هیچ انتخابی را بی اطمینان انجام نمی دهد. برای همین اعتماد او به بازیگری چون محمد عسگری برای ایفای نقش ابولهب نیز بدون پشتوانه نبوده است. عسگری هم با تلفیق صدای پرطنین و احساس لازمه نقش و اندام تنومندش تصویری درست و قابل قبول از ابولهب ارائه می دهد. جالب است بدانید او برای بازی در این نقش موفق شد رقیبان نامداری چون فرهاد اصلانی را کنار بزند. عسگری بازیگری است که پیشینه دو دهه بازیگری و کارگردانی در تئاتر را دارد و پیشتر در فیلم هایی چون «حق سکوت» و «امروز» هم به عنوان بازیگر حضور داشته است. چطور شد قرعه بازی در نقش ابولهب به شما افتاد؟ خیلی از چهره های سینمای ایران از جمله فرهاد اصلانی، نامزد بازی در این نقش بودند. آقایان مجیدی و ویتوریو استورارو، مدیر فیلمبرداری طی مشورت با هم به این نتیجه رسیدند که فرزندان عبدالمطلب ضمن این که رگه هایی از شباهت داشته باشند، خیلی هم شبیه به هم نباشند. در نهایت پس از تست های مختلف لباس، گریم و بازی پذیرفتند که من بازیگر نقش ابولهب باشم. نمی ترسیدید زیر سایه بازیگران شناخته شده فیلم قرار بگیرید؟ پیشینه تئاتر و کارگردانی نمایش های مختلف باعث شد ترس و واهمه ای از این بابت نداشته باشم، تنها ترس من درآوردن و باورپذیرکردن این نقش و جلب رضایت مردم بود. چگونه با این نقش منفی و سیاه مواجه شدید؟ اگر شما هر نقشی، چه مثبت و چه منفی – به ویژه نقش های منفی – را محق بازی کنید، تمام فعل و انفعالاتی که بازیگر در طول درام به دوش می کشد، برای تماشاگر باورپذیر خواهد بود. اما اگر بخواهید ادای یک آدم منفی را دربیاورید، خیلی زود لو می روید. من هم تلاش کردم حین بازی، ابولهب را قضاوت نکنم و نقش را باورپذیر بازی کنم. پژوهش برای این نقش چقدر به کمکتان آمد؟ نه تنها من بلکه همه بازیگران تکلیف داشتند که پیشینه و شناسنامه ای از نقش ها را برای خودشان بسازند. ضمن این که درخصوص کاراکتر ابولهب پیش از اسلام، منابع زیادی وجود نداشت. با این حال سعی کردم منابع اندک موجود را به خوبی مطالعه کنم و یافته هایم را با کارگردان در میان بگذارم و از آن ویژگی هایی که از نظر ایشان به درد کار و شخصیت می خورد، در بازی ام استفاده کنم و به آن شاخ و برگ دهم. به جز بخش شناسنامه سازی، ادبیات رفتاری و بدنی این شخصیت عرب هم اهمیت داشت. ما برای نزدیک تر شدن به این نقش ها دو ماه همچون عرب های پیش از اسلام در لوکیشن مکه زندگی کردیم تا اجرای باورپذیری در فیلم داشته باشیم. کار با مجیدی چطور بود؟ من توفیق این را داشتم که پس از ورود به پروژه و از ابتدای جلسات دورخوانی علاوه بر بازی، به عنوان دستیار کارگردان هم با ایشان همکاری داشته باشم. سختی این کار بسیار بیشتر از مسئولیت ایفای یک نقش بود، چون در این قسمت فقط با نقش خودم طرف نبودم، بلکه باید همراه آقایان بیژن میرباقری و علیرضا سبزواری برای سکانس های مختلف پژوهش می کردم و مسئولیت اجرایی صحنه ها را برعهده می گرفتم. یکی از زیباترین صحنه های بازی شما جایی است که به نقش ابولهب کاسه شیری را به عبدالمطلب که در بستر مرگ است تعارف می کنید، اما او به خاطر شیری که شما در کودکی از پیامبر دریغ کردید، آن را رد می کند. اینجا تماشاگر ضمن لعن همیشگی ابولهب، حس ترحمی هم به او پیدا می کند. بااستناد به سوره تبت و برخی منابع موجود، برداشتم از ابولهب، شخصیتی زن ذلیل بود و به نظرم آدمی با آن هیکل و طبع وحشی و آن همه مال و ثروت و موقعیت بالای اجتماعی، در داخل خانه شخصیت پوچی است. شاید اگر ابولهب زنی مثل ام جمیل نمی داشت، سرنوشتش طور دیگری رقم می خورد؛ آن نگاه حسرت بار من در این سکانس هم، از این احتمال حکایت دارد. آنجا به عنوان ابولهب به این فکر کردم که چه شد رابطه یک پدر و فرزند به اینجا کشیده شد. علی رستگار فرهنگ و هنر


پنجشنبه ، ۲۳مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه جام جم]
[مشاهده در: www.press.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن