تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804894785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب‌پذیری کودکان با بازی در دنیای‌مجازی/بازی‌های بومی و سنتی باید احیاء شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آسیب‌پذیری کودکان با بازی در دنیای‌مجازی/بازی‌های بومی و سنتی باید احیاء شود
به دلیل عدم قابلیت کودکان در تمییز دنیای مجازی از واقعی و نبود محتوای مناسب بومی و سنی در تصاویر و مفاهیم بازی‌ها، آنها با روحیه فردگرایی و ضعف در مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی رشد می‌کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بازی کودکان و فراهم نمودن اسباب‌ سرگرمی آنها امروزه با تغییر سبک زندگی مردم در ایران به‌شدت درحال تغییرات جدی است ولی خانواده‌ها بی‌خبر از تاثیر‌گذاری برخی ابزار بازی بر شکل‌گیری هویت و شخصیت کودکشان فقط به فکر سرگرم کردن آنها هستند ولی به چه قیمتی و با چه پیامدهایی؟؟


**چالش‌های تغییر الگوی بازی کودکان


تغییر الگوی‌های بازی کودکان از بازی‌های جمعی به فردی و همچنین از واقعی به مجازی می‌تواند در آینده چالش‌های جدی را برای فرد و جامعه پدید آورد چرا که کودکان در خلال بازی مهارت‌های زندگی کردن را می‌آموزند و از سوی دیگر با همین بازی‌ها به تدریج احساسات و عواطف انسانی آنها به بلوغ می‌رسد.


صادق‌زاده مشاور کودکان دراین‌باره می‌گوید: گاهی براثر جهل و غفلت برخی والدین کودکان به سمت بازی‌های مجازی یا شبکه‌های اجتماعی سوق داده می‌شوند اما این والدین می‌دانند که یا سرگرم‌شدن کودکشان در این دنیا، آنها ناخودآگاه خشونت، مسائل جنسی و خودمحوری را فرامی‌گیرند درحالیکه اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم محتوای‌های این دنیاها جای خردسالان نیست.


**بازی به شخصیت کودک شکل می‌دهد


همه می‌دانیم که بازی‌ برای یک کودک درواقع تمام زندگی اوست چراکه او در زمان بازی با فضای پیرامون خود آشنا می‌شود و به‌سبب بازی کردن مهارت‌های ارتباطی را کسب می‌کند.


نادر‌قربانی مدرس دانشگاه در این باره معتقد است: اگر در بازی کودک اختلالی به‌وجود بیاید امکان ابتلای او به اختلالات شخصیتی و هویتی وجود خوهد داشت.


**بازی رایانه‌ای و ابتلا به بیماری روانی


چون در کشور ما هیچ طبقه‌بندی کاربردی برای استفاده از بازی های رایانه‌ای و مجازی وجودندارد، درگیری کودک در فضاها، مفاهیم و تصاویر این بازی‌ها که محتوای‌بومی ندارد روحیه اورا به‌شدت تخریب کرده و حتی مبتلا به بیماری‌های روانی می‌کند.


**بازی جمعی ضرورت دارد


کودکی که قرار است رشد کند و در جامعه حضور یابد، باید مهارت‌ اجتماعی و ارتباطی در جمع را به خوبی آموخته باشد که بازی‌های دوران کودکی یکی از راه‌های کسب مهارت اجتماعی اوست.


نادرقربانی مدرس دانشگاه در این‌باره معتقد است: درگذشته اغلب بازی‌های خردسالان ماهیت گروهی داشت و در فضای‌واقعی انجام می‌گرفت ولی امروزه به‌دلیل کمبود ساخت خانه‌ها و هم‌چنین جذابیت‌ بازی‌های مجازی و رایانه‌ای کودک از بازی‌های گروهی فاصله گرفته و کودک تا در جمع قرار نگیرد و کسب مهارت نکند نمی‌تواند در جامعه با همنوعان خود زندگی‌کند.


**کوتاهی والدین


امروزه برخی از والدین برای داشتن وقت‌کافی برای خود، کودکشان را در برابر سیل برنامه‌های ماهواراه‌ای، اینترنتی و بازی‌های رایانه‌ای رها می‌کنند و هیچ کنترلی برای استفاده کودکان از این برنامه‌ها ندارند.


حسن‌حیدری محقق و پژوهشگر در زمینه تربیت کودکان در این‌باره می‌گوید: والدین باید بدانند که با‌ رهاکردن کودکان در فضای‌مجازی و بازی‌های این دنیا و عدم کنترل و پیگیری آنها به دلیل عدم قابلیت‌ تمییز کودکان از دنیای‌مجازی و واقعی؛ ناخواسته رفتارهای خشن، غیرمنطقی و خلاف معمول را در کودکشان پرورش می‌دهند.


**بازی های سنتی باید احیاء شود/بازی‌های غربی ابزار تهدید کودکان ایران


رسانه‌ها، مسئولان و خود مردم باید به دنبال احیای بازی‌های سنتی باشند چراکه اگر به خوبی دقت کنیم تفاوت نسل‌ها در رفتارهایشان به‌خوبی مشخص است.


حیدری کارشناس و محقق مسائل تربیتی کودکان در این خصوص معتقد است:‌ هر بازی بر اساس یک فلسفه‌ی کاملا دقیق تهیه شده و مهارت‌های متعددی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد و ما با احیای بازی‌های‌سنتی خود می‌توانیم از ورود برخی از این بازی‌های از پیش تعیین‌شده غربی که برای تخریب آینده کودکانمان طراحی شده جلوگیری کنیم.


**افزایش خودمحوری با بازی‌ رایانه‌ای 


یکی از آسیب‌های اجتماعی هرجامعه‌ای خودحوری است وایران اکنون دچار این آسیب اجتماعی شده‌است.


حیدری کارشناس مسائل تربیتی در این‌باره معتقد است: خودمحوری بدون شک با گسترش و شیوع جدی بازی‌های رایانه‌ای فردگرا تشدید خواهد شد و به‌سبب آن نیز آسیب‌های اجتماعی متعددی گریبان‌گیر جامعه خواهد‌شد.


**سبک تربیت فرزندان در زندگی‌ما خالی است


جامعه ما نیازمند یک سبک زندگی اسلامی‌ایرانی در زمینه تربیت کودکان است. اگر در این زمینه غفلت و اهمال‌کاری انجام گیرد بدون‌شک آتیه ما با چالش‌های جدی رو‌به‌رو خواهدبود و اگر امروز برنامه ریزی دقیقی داشته‌باشیم بسیاری از آسیب‌هایی که امروز در بسیاری از حوزه‌ها ظهور و بروز کرده برطرف خواهند شد.


**نقش والدین و مسئولان


والدین باید دانش خودرا در زمینه تربیت کودکان افزایش داده و مسئولان نسبت به تهیه و تولید محتوای بومی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند و در نهایت برنامه‌ریزی جامعی برای احیای بازی‌های سنتی با مقتضیات روز درنظرگرفته شود تا کودکان ایرانی بتوانند در کنارهم زندگی‌کردن و محبت‌کردن را یادبگیرند.


انتهای پیام/





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

برهم زدن جلسه بررسی بودجه‌ شهرداری توسط یک عضو اصلاح طلب شورا





۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن