تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804437216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کره جنوبي بر سر دو راهي پکن و واشنگتن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ مهر ۱۳۹۴ (۹:۳۷ق.ظ)
کره جنوبي بر سر دو راهي پکن و واشنگتن موج - گروه بين الملل
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، شواهد موجود درباره سفر اخير رئيس جمهور کره جنوبي به چين، سفر آتي وي به ايالات متحده و اظهارات سئول نشان دهنده تلاش اين کشور براي نزديکي همزمان به پکن-واشنگتن است.
رئيس جمهور کره جنوبي، روز جمعه (16 اکتبر/24 مهر) در کاخ سفيد با اوباما ديدار و درباره تحرکات هسته اي کره شمالي گفت و گو مي کند. به گفته مقامات سئول و واشنگتن، گفت و گو درباره تحکيم اتحاد بين دو کشور و گسترش همکاري ها در مسائل جهاني نيز در دستور کار اين نشست قرار دارد.
نشست روساي جمهور کره جنوبي و آمريکا در حالي برگزار مي شود که اخيرا شي جين پينگ، رئيس جمهور چين، در سفر به واشنگتن با اوباما ديدار کرد، همچنين اواسط ماه سپتامبر نيز رئيس جمهور کره جنوبي در حاشيه مراسم هفتادمين سالگرد پايان جنگ جهاني دوم با شي جين پينگ ديدار و گفت و گو کرد.
روابط کره جنوبي با چين و ايالات متحده و تلاش اين کشور براي ايجاد صلح و ثبات در شبه جزيره کره و مقابله با تهديدات کره شمالي به کمک پکن و واشنگتن، تحليل هاي متفاوتي را از سوي کارشناسان به دنبال داشته است.
يونهاپ در اين باره، طي گزارشي آورده است که يک کارشناس آمريکايي، نشست آتي ميان پارک گئون هاي، رئيس جمهور کره جنوبي و باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا را فرصتي براي افزايش روابط دو کشور با چين دانسته است.
ويکتور چا، تحليلگر ارشد در مرکز مطالعات استراتژيک و بين المللي آمريکا، تصريح کرد: احتمالا در اين نشست گئون هاي تلاش مي کند که با نزديک کردن مواضع پکن و واشنگتن به يکديگر در راستاي سهيم کردن آنها در ايجاد صلح و ثبات در شبه جزيره کره گام بردارد. پارک گئون هاي پس از ديدار با رئيس جمهور چين که حدود 1 ماه پيش انجام شد، به ديدار اوباما مي رود و اين موضوع نشان دهنده تمايل سئول براي پيشبرد گسترش روابط با پکن و واشنگتن به صورت همزمان است... اجلاس سران G20 فرصتي استثنايي براي کره جنوبي است که بتواند با حضور رئيس جمهور چين و آمريکا ديدار سه جانبه سران سه کشور را ترتيب دهد.
اين تحليلگر حضور نماينده کره جنوبي در رژه نظامي گسترده چين که در ماه گذشته ميلادي به مناسبت هفتادمين سالگرد پايان جنگ جهاني دوم برگزار شد را نشانه اي از تلاش سئول براي دلجويي از پکن و نزديک شدن به اين کشور تحليل مي کند.
مايکل گرين که رياست مطالعات ژاپني در مرکز مطالعات استراتژيک و بين المللي آمريکا را بر عهده دارد از منظري ديگر به موضوع مي نگرد و معتقد است که فرضيه ديپلماتيک سئول مبني بر اينکه روابط نزديک کره جنوبي و چين منجر دور کردن پکن از پيونگ يانگ مي شود، صحيح است، اما؛ تحقق بخشيدن به اجلاس کره جنوبي، چين و ايالات متحده امري دشوار به نظر مي رسد... برقراري روابط نزديک سئول با پکن در آسياي شمال شرقي در قالب روابط تجاري امکان پذير است، اما؛ اتحاد سه جانبه چين، کره شمالي و آمريکا امري بعيد و ناشدني است.
گرين، يکي از مهم ترين چالش هاي پيش روي سئول را براي نزديکي همزمان به پکن و واشنگتن مساله استقرار سامانه دفاع موشکي ايالات متحده مي داند که پيش بيني مي شود به زودي در کره جنوبي مستقر شود. اين کارشناس مسائل شرق آسيا توضيح داد که اگر کره شمالي فعاليت هاي هسته اي و موشکي خود را رها کند، چالش کره جنوبي براي اتحاد سه جانبه پکن، چين و ايالات متحده بيشتر مي شود، در عين حال نشست پيش روي پارک گئون هاي و باراک اوباما مي تواند فرصتي براي گفت و گو درباره سامانه دفاع موشکي آمريکا که قرار است در کره جنوبي مستقر شود، باشد.
گرين نوشت: به ويژه اگر کره شمالي به تحرکات هسته اي و موشکي خود ادامه دهد، احتمال استقرار سامانه دفاع موشکي ايالات متحده در کره جنوبي قوت مي گيرد و در اين صورت ضمن نزديکي کره جنوبي به واشنگتن کار سئول براي نزديک شدن به پکن سخت و چه بسا غيرممکن مي شود... روساي جمهور کره جنوبي و آمريکا چند روز پس از مراسم هفتادمين سال تاسيس حزب حاکم کره شمالي که در آن بسياري از تجهيزات نظامي پيونگ يانگ به نمايش گذاشته شد، ديدار مي کنند و اين موضوع بر حساسيت اين ديدار مي افزايد... اگرچه به ادعاي ايالات متحده سامانه دفاع موشکي اين کشور با 28 هزار و 500 نيروي آمريکايي قصد دارد از کره جنوبي و آمريکا در برابر تهديدات احتمالي کره شمالي محافظت کند، اما؛ اين سامانه همچون خاري در روابط پکن، واشگتن و کره جنوبي عمل خواهد کرد.
سخنان يکي از اساتيد برجسته چين درباره روابط سئول-پکن-واشنگتن نيز فرضيه هاي بالا را مبني بر سخت بودن همکاري سه کشور با وجود واقعيت هاي موجود تائيد مي کند. چنگ شياهو، يکي از اساتيد برجسته چين که طي يک کنفرانس سخن مي گفت، اظهار کرد: پکن به شدت نگران نشست آتي پارک گئون هاي، رئيس جمهور کره جنوبي، با باراک اوباما است.
اين کارشناس ضمن اشاره به اين موضوع که احتمالا روساي جمهور کره جنوبي و آمريکا در نشست آتي خود درباره استقرار سيستم دفاع موشکي آمريکا (THAAD) در کره جنوبي با يکديگر تبادل نظر خواهند کرد، گفت: پکن مخالفت شديد خود را نسبت به استقرار سيستم دفاع موشکي آمريکا در کره جنوبي که ظاهرا با هدف تضمين امنيت کره جنوبي در برابر کره شمالي مستقر مي شود، اعلام کرده است.
وي افزود پکن استقرار سامانه دفاعي مذکور را يک تهديد براي فعاليت هاي نظامي خود تلقي مي کند و آن را تلاشي براي تقويت روابط نظامي سه جانبه ايالات متحده، ژاپن، و کره جنوبي مي داند، به اين ترتيب؛ اگرچه بارها مقامات واشنگتن اعلام کرده اند که اين سامانه تنها با هدف دفاع از کره جنوبي در مقابل تهديدات کره شمالي مستقر مي شود، اما؛ اين اظهارات نگراني پکن را از بين نبرده است.
وي در پايان اظهارات خود پيش بيني کرد که بزرگ ترين نگراني پکن در مورد ديدار آتي اوباما و گئون هاي درباره استقرار اين سامانه موشکي است.
بررسي شواهد موجود نشان مي دهد که استراتژي کره جنوبي بر نزديکي همزمان به پکن و واشنگتن استوار است، به گونه اي که شرايط براي بهره برداري از همکاري دو قدرت بزرگ جهاني براي ايجاد امنيت در شبه جزيره کره فراهم شود. اما؛ سئول براي عملياتي کردن مقاصد خود با چالش هايي روبرو است و به نظر مي رسد، استقرار سامانه دفاع موشکي ايالات متحده در کره جنوبي با اتحاد سئول-پکن-واشنگتن قابل جمع شدن نيست.
در پايان مي توان گفت که تنها گذر زمان، رويدادهاي احتمالي و سياست گذاري هاي سه کشور است که مشخص کننده روند واقعي امور در شبه جزيره کره و روابط سه کشور مذکور خواهد بود.

شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن