تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812974510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسائل انقلاب و نظام بايد در اشعار موج بزند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مهر ۱۳۹۴ (۸:۵۰ق.ظ)
آيت الله العظمي مکارم در جمع شعرا و مداحان: مسائل انقلاب و نظام بايد در اشعار موج بزند موج - قم - آيت الله العظمي مکارم شيرازي گفت: مبادا مجالس حسيني آلوده به مباحث سياسي-جناحي شود. مسائل انقلاب و نظام بايد در اشعار موج بزند، اما؛ اين طور نباشد که به طرفداري از يک جناح، مجالس را آلوده کنيم.
به گزارش خبرگزاري موج از قم، آيت الله العظمي مکارم شيرازي در هفتمين سوگواره شعر عاشورايي که در مدرسه علميه امام موسي کاظم(ع) قم برگزار شد، با بيان اينکه محرم و عاشوراي امام حسين(ع) داراي ظرفيت بالايي است، گفت: اين ماه به تنهايي مي تواند در همه عرصه هاي ديني، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي تاثيرات مثبت و ارزشمندي را توسط شعرا و مداحان به عنوان بلبلان مکتب امام حسين(ع) براي جامعه اسلامي ما به ارمغان بياورد.
وي تصريح کرد: بايد از حادثه کربلا و عاشورا استفاده کرد و نگذاريم آسيبي به اين فرهنگ برسد بلکه روز به روز بر عظمت آن بيافزاييم.
اين مرجع تقليد با اشاره به آيات پاياني سوره شعرا و تفکيک انسان هاي با هدف و بي هدف گفتند: قرآن کريم بعد از آنکه از شاعران بي‌هدف و آلوده مذمت مي‌کند، سراغ شاعران باهدف مي‌رود و چهار ويژگي براي آنها مطرح مي‌کند که اگر اين ويژگي‌ها براي همه مداحان باشد کافي است.
وي در تفسير آيه « إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَکَرُوا اللَّهَ کَثيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ227/شعرا» چهار ويژگي شعرا و مداحان با هدف را برشمرد و افزوند: شاعراني که بي‌هدف بودند عده اي گمراه آنان را دنبال مي کردند و در مقابل شعرا و مداحاني باهدف وجود دارند که داراي چهار ويژگي مي باشند.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي گفت: «ايمان خالص به خدا و مقدسات»، «عمل صالح « هميشه به ياد خدا بودن» و در نهايت «اگر ظلمي به آن‌ها بشود به پا مي‌خيزند و با اشعار نابشان با ظالم مي‌ستيزند و تشکيلات ظالم را در هم مي‌کوبند، يعني اشعارشان در مسير مبارزه با ظلم و ستم مي باشد» از جمله اين ويژگي ها است.
وي گفت: خداوند توفيقي به شما داده و قدر اين توفيق را بدانيد، خدمت در درگاه امام حسين(ع) نعمت بزرگي است و چيزي به ارزش اين خدمت پيدا نمي‌شود، بنابراين بکوشيد از اين برنامه استفاده کنيد و کاري کنيد که امام حسين (ع) و امام زمان (عج) از شما راضي باشند.
اين مرجع تقليد به بيان توصيه‌هايي خطاب به مداحان و شاعران آييني پرداخت و تأکيد کرد: اولين نکته‌اي که مداحان و شاعران آييني بايد در نظر داشته باشند جلب رضاي خداوند قبل از جلب رضاي مخلوق است.
وي بر لزوم ارائه آموزش‌هاي مورد نياز به مداحان و شاعران آييني تأکيد کرد و افزود: کسي که بدون آموزش کاري را انجام دهد خرابکاري آن بيش از آواربرداري است. امروز روزي است که مداحان و شاعران آئيني بايد آموزش ببينند و نسبت به تبيين اهداف حسين(ع)، احکام اسلام و رفع آسيب‌هاي عزاداري تلاش کنند.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي با بيان اينکه اشعار بايد روح حماسي داشته باشد، تصريح کرد: الان زماني است که بايد حماسه را در جوانان زنده کنيم، در اين صورت مي‌توانيم در برابر دشمنان بايستيم. اشعاري که بوي ضعف و ذلت و ناتواني و شکست مي‌دهد را کنار بگذاريد.
وي از اشعار محتشم به عنوان اشعار معروف ياد کرد و افزود: در اين اشعار روح حماسي وجود ندارد، ولي اخيرا شعرهايي سروده مي‌شود که روح حماسي در آن موج مي‌زند
اين مرجع تقليد بر لزوم پرهيز از غلو و افراط در بيان اشعار تأکيد کرد و اظهار داشتند: کساني که افراط و تفريط مي‌کنند از اسلام خارج هستند، مبادا مجالس حسيني آلوده به مباحث سياسي جناحي شود، مسائل انقلاب و نظام بايد در اشعار موج بزند، اما اين طور نباشد که به طرفداري از يک جناح، مجالس را آلوده کنيم.
وي پرهيز از توهين به مقدسات و رعايت اخلاق اسلامي و ترويج آن را از ديگر نکات ضروري عنوان کرد که جامعه شعرا و مداحان بايد نسبت به آن توجه ويژه اي داشته باشند.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي افزود: امروز آمريکا و رژيم صهيونيستي در سايه امن، خود را پيروز صحنه بين المللي مي دانند، به طوري که آتش را در کشورهاي اسلامي روشن کردند و مسلمانان را به جان همديگر انداختند.
وي تاکيد کرد: شعرا و مداحان ولايي بايد بيدار و هوشيار باشند و سعي کنند در تقويت وحدت امت اسلامي نقش فعالي را ايفا کنند.
اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به راه اندازي و فعاليت دبيرخانه کنگره جهاني تکفيري ها اظهار داشت: ما در کنکره مقابله با خطر تکفيري‌ها توانستيم مفتي‌هاي بزرگ ۸۰ کشور را به اينجا دعوت کنيم و اين‌ها با روحيه ديگري به کشورشان برگشتند و الان دبيرخانه‌اي ايجاد کرديم که ارتباطي با علماي جهان اسلام برقرار شود تا وحدت بين امت اسلام را تقويت کنيم.
وي با بيان اينکه ما در زماني هستيم که پايه‌هاي اخلاق اسلامي بسيار متزلزل شده است، دليل آن را وجود ماهواره‌ها و برنامه‌هاي اينترنتي و رسانه‌هاي آلوده دانست که تمام هدفشان تخريب پايه‌هاي اخلاقي است.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي در پايان با اشاره به هدف گرفتن بنيان خانواده و نسل جوان از سوي دشمنان اسلام تصريح کرد: امروز دشمنان جامعه اسلامي ما با بسط و گسترش فساد اخلاقي بنيان هاي خانواده را متزلزل کرده اند و در اين برهه شعرا و مداحان عاشورايي و آييني ما مي توانند با اشعار اخلاقي علاوه بر آگاهي بخشي نسل جوان، نقشه دشمنان را باطل کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن