تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814676800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطر استحاله دروني با جنگ نرم حساب شده


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خطر استحاله دروني با جنگ نرم حساب شده
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار مسئولان و مديران رسانه ملي و اعضاي شوراي نظارت بر صدا و سيما با تبيين اهداف «جنگ نرمِ برنامه‌ريزي شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوري اسلامي»، تغيير باورهاي مردم را مهم‌ترين هدف اين جنگ پيچيده خواندند و با تأكيد بر نقش منحصر به فرد رسانه ملي در اين كارزار جدي، برنامه‌ريزي دقيق و عالمانه را براي تحقق وظايف رسانه ملي مورد تأكيد قرار دادند.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار مسئولان و مديران رسانه ملي و اعضاي شوراي نظارت بر صدا و سيما با تبيين اهداف «جنگ نرمِ برنامه‌ريزي شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوري اسلامي»، تغيير باورهاي مردم را مهم‌ترين هدف اين جنگ پيچيده خواندند و با تأكيد بر نقش منحصر به فرد رسانه ملي در اين كارزار جدي، برنامه‌ريزي دقيق و عالمانه را براي تحقق وظايف رسانه ملي مورد تأكيد قرار دادند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود به موضوع اهميت رسانه ملي در نظام جمهوري اسلامي ايران پرداختند و با اشاره به حركت عظيم رسانه‌اي كه با كمك رسانه‌هاي نوپديد، به‌وجود آمده، گفتند: رسانه ملي در صحنه چنين نبرد عجيب و عظيم و درگيري ناخواسته و ناگزير قرار دارد كه همان عرصه پيچيده و بسيار مهم جنگ نرم است.
  
تبيين جنگ نرم و خطرات آن
رهبر انقلاب اسلامي افراد صاحبنظر، دلسوز و داراي انگيزه را به مطالعه و بررسي دقيق ابعاد جنگ نرم فراخواندند و گفتند: در جنگ نرم، همان اهداف جنگ سخت دنبال مي‌شود اما به‌صورتي فراگيرتر و عميق‌تر. ايشان به برخي پيچيدگي‌ها و خطرات بيشتر جنگ نرم در مقايسه با جنگ سخت اشاره كردند و افزودند: جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشكار، قابل فهم و ملموس نيست و حتي در برخي موارد طرف مقابل ضربه خود را مي‌زند اما جامعه هدف، دچار خواب‌آلودگي و عدم احساس حمله است. رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: جنگ‌هاي سخت معمولاً موجب برانگيخته شدن احساسات مردم و ايجاد وحدت و انسجام ملي مي‌شود در حالي كه جنگ نرم، انگيزه‌هاي مقابله را از بين مي‌برد و زمينه‌ساز ايجاد اختلاف نيز مي‌شود.
  
استحاله جمهوري اسلامي، هدف جنگ نرم
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بعد از بيان خطرات به مراتب بيشتر و نگران كننده‌تر جنگ نرم در مقايسه با جنگ سخت گفتند: جنگ نرم فقط مخصوص ايران نيست اما در موضوع ايران، هدف اصلي از اين جنگ نرمِ فكر شده و حساب شده، استحاله جمهوري اسلامي ايران و تغيير باطن و سيرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است. ايشان با تأكيد بر اينكه تغيير باطن و سيرت به معناي تغيير انگيزه‌ها، شعارها، معارف انقلابي و اهداف بزرگ است، افزودند: در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقي ماندن نام «جمهوري اسلامي» و حتي حضور يك معمم در رأس آن مهم نيست، مهم آن است كه ايران تأمين‌كننده اهداف امريكا، صهيونيسم و شبكه قدرت جهاني باشد.
  
مخاطبان اصلي جنگ نرم
رهبر انقلاب اسلامي، مسئولان و مردم را آماج اصلي چنين جنگِ نرمي دانستند و خاطرنشان كردند: در مورد برنامه‌ريزي‌ای كه در جنگ نرم براي مسئولان وجود دارد با آنان صحبت كرده و خواهم كرد اما مخاطبان اصلي جنگ نرم مردم به ويژه نخبگان، دانشگاهيان، دانشجويان، جوانان و عناصر فعال هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: آنها به‌دنبال تأثيرگذاري بر مردم و تغيير طيف وسيعي از باورهاي آنان به ويژه جوانان و نخبگان هستند كه باورهاي اعتقادي ديني، سياسي و فرهنگي مردم از جمله اين باورها است. ايشان گفتند: مردم ما باورهاي اعتقادي در خصوص دين، خانواده، مسئله «زن و مرد»، استقلال، مقابله با بيگانه، مردم‌سالاري اسلامي و مسائل گوناگون فرهنگي دارند و طرف مقابل تلاش دارد اين باورها را دستكاري كند يا تغيير دهد. رهبر انقلاب اسلامي، تغيير باور به گذشته را از ديگر اهداف مورد نظر در جنگ نرم برشمردند و تأكيد كردند: مردم ما نسبت به رژيم فاسد و مستبد گذشته باورهايي دارند كه در جنگ نرم تلاش بر اين است تا اين گذشته زشت و پليد و سياه به گذشته‌اي درخشان و زيبا تغيير يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: آنها مي‌خواهند با تغيير باور به گذشته، نتيجه بگيرند كه لزومي به وقوع انقلاب اسلامي براي از بين بردن آن گذشته، وجود نداشته است.
  
جنگ نرم به‌دنبال تغيير باورهاست
ايشان تغيير باور به آينده و حال را از ديگر اهداف جنگ نرم دانستند و خاطرنشان كردند: آنها مي‌خواهند به جوان امروزي القا كنند كه وضع كنوني كشور مايه شرمندگي است و رسيدن به پيشرفت در آينده نيز غيرممكن است تا نشاط و تحرك و علم‌آموزي و اميد به آينده را از نسل جوان بگيرند. رهبر انقلاب اسلامي ايجاد باورهاي غيرواقعي در جوانان نسبت به جهان به ويژه امريكا و اروپا و ترسيم كشورهايي پيشرفته، راحت، امن و بدون مشكل از آنها را يكي ديگر از اهداف جنگ نرم برشمردند و در جمع‌بندي اين بخش از سخنان خود گفتند: هدف اصلي و نهايي جنگ نرم طراحي شده، انحلال دروني و استحاله داخلي جمهوري اسلامي از طريق تغيير باورها و سست كردن ايمان مردم و به ويژه جوانان است. رهبر انقلاب با اشاره به امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري دشمن در جنگ نرم افزودند: همه پيشرفت‌هاي روزافزون محيط مجازي در خدمت تحقق اهداف جنگ‌نرم است اما مهم‌تر از اين امكانات و پيشرفت‌هاي سخت‌افزاري، لشكر عظيم نخبگان فكري، سياسي، ادبي، اجتماعي، و فعالان برجسته ارتباطات و رشته‌هاي مختلف هنري است كه عقبه نرم‌افزاري قوي و تأثيرگذاري را براي تحقق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است.
  
رسانه‌هاي بيگانه دين سكولار را تبليغ مي‌كنند
ايشان برنامه‌ريزي و كار و تلاش منسجم را از ويژگي‌هاي بارز طراحان و مجريان جنگ نرم برشمردند و خاطرنشان كردند: در همه توليدات و فرآورده‌هاي صوتي، تصويري و مكتوب جبهه مقابل ملت ايران، مقاصد و اهداف جنگ نرم، البته عمدتاً به‌‌طور غيرمستقيم، پيگيري و القا مي‌شود. رهبر انقلاب در همين زمينه ترويج دين حداقلي و دين سكولار را كه با هر رفتار شخصي و اجتماعي قابل انطباق است از جمله اهداف پنهان برنامه‌هاي عمدتاً اجتماعي رسانه‌هاي بيگانه خواندند و افزودند: آنها در پيگيري پيچيده اهداف خود، كاملاً جدي و داراي برنامه هستند اما ما در اين زمينه عقب هستيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تلاش‌هاي رسانه ملي را قابل‌توجه دانستند و در عين حال افزودند: بايد اين تلاش‌ها را به عمق برد و اهداف مورد نظر را بدون تظاهر و درشت‌نمايي، در حد ظرفيت همه برنامه‌هاي صدا و سيما به صورت هنرمندانه ترويج كرد تا مخاطبان اقناع شوند و بپذيرند. رهبر انقلاب مهم‌ترين كار براي تحقق مشهود اهداف رسانه ملي در قبال جنگ نرم دشمنان را، دستيابي به تحليلي مبنايي، صحيح و واقع‌بينانه از شرايط داخلي، منطقه‌اي و جهاني جمهوري اسلامي خواندند و افزودند: اين تحليل، ذهن‌ها و جهت‌گيري‌هاي سطوح مختلف مديريتي و بدنه سازمان را منسجم مي‌كند و پايه همه فعاليت‌ها قرار مي‌گيرد.
  
راه صحيح درك پيشرفت‌هاي امروز ايران
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، پرهيز از اغراق در توانايي‌ها، توجه به مشكلات، تأثيرناپذيري از تبليغات گمراه كننده بيگانگان، پرهيز از سطحي‌نگري‌ و توجه به ظرفيت‌هاي بالفعل و بالقوه را در دستيابي به تحليل مبنايي در صدا و سيما مؤثر دانستند و افزودند: مقايسه صحيح موقعيت كشور با دوران متناظر انقلاب‌هاي مهم جهاني، مي‌تواند به درك واقع‌بينانه از شرايط كشور، كمك كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مشكلات فراوان، جنگ‌هاي داخلي خونين و حتي بازگشت برخي انقلاب‌هاي معاصر جهان به رژيم‌هاي گذشته افزودند: بايد موقعيت كنوني ايران را با موقعيت امريكا در حدود 40سال پس از اعلاميه مهم استقلال آن كشور و موقعيت فرانسه پس از چهاردهه از انقلاب كبير فرانسه مقايسه كرد تا شرايط امروز ايران و پيشرفت‌هاي چشمگير كشور بهتر درك شود. رهبر انقلاب كه در تبيين ضرورت دستيابي به تحليل مبنايي و جامع الاطراف در صدا و سيما سخن مي‌گفتند، خاطرنشان كردند: در اين چارچوب بايد سياه‌نمايي‌هاي بيگانگان را مد نظر داشت و متوجه بود كه آنها در تحقق اهداف جنگ نرم، ايران را به جهانيان و حتي به خود ايرانيان واژگونه معرفي مي‌كنند، ضمن اينكه تصوير رسانه‌اي آنها از جهان نيز كاملاً مغرضانه است.
  
ايران را با كشورهاي تحت سلطه امريكا مقايسه كنيد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به مسئولان و مديران رسانه ملي پيشنهاد كردند براي دستيابي به تحليلي پايه و واقع‌بينانه به مقايسه موقعيت جمهوري اسلامي با برخي كشورهاي منطقه بپردازند كه در چهاردهه اخير زير سايه امريكا زندگي كرده‌اند. ايشان گفتند: اين مقايسه نشان مي‌دهد كه تسليم، چه نتايجي دارد و ايستادگي به چه خيرات و پيشرفت‌هايي منجر مي‌شود. رهبر انقلاب پس از تشريح ضرورت برخورداري صدا و سيما از تحليل مبنايي به عنوان پايه همه توليدات و برنامه‌ها در تبيين دومين كار رسانه ملي براي پيگيري محسوس‌تر و هنرمندانه وظايف خود، تعريف و تدوين يك تفكر مبنايي و اصولي را ضروري خواندند.
  
برنامه‌ريزي دقيق و عالمانه، ضرورت حركت رسانه ملي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به راهبردهايي كه در آغاز مسئوليت آقاي سرافراز به رسانه ابلاغ شده تأكيد كردند: همه اين راهبردها بايد دنبال و براي اجراي آنها برنامه‌ريزي دقيق و عالمانه شود كه البته در برخي موارد كارهاي خوبي شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برنامه‌ريزي عالمانه و دقيق براي تحقق راهبردهاي ابلاغي صدا و سيما و راهبردي جمهوري اسلامي را از ديگر ضروريات حركت رسانه ملي برشمردند. ايشان رسانه ملي را رسانه نظام و كشور و انقلاب دانستند و تأكيد كردند: صدا و سيما قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است و مديران و كاركنان رسانه ملي، سرداران و سربازان اين جنگ نرم هستند. رهبر انقلاب اسلامي همچنين با تشكر از زحمات مديران و كاركنان رسانه ملي به ويژه آقاي سرافراز رئيس سازمان صدا و سيما، ايشان را فردي پركار، سختكوش، با همت، منظم، ساده زيست و به‌دور از تشريفات و تجملات، پاك دست، حساس در مورد بيت‌المال، شجاع، داراي جسارت در تصميم‌گيري و خلاق و مبتكر و نوآور دانستند و خاطرنشان كردند: اين ويژگي‌ها بسيار با ارزش و مورد تحسين است كه بايد استمرار داشته باشند و براي سازمان صدا و سيما به عنوان يك سازمان فرا‌قوه‌اي لازم و ضروري است.
  
گزارش سرافراز از اقدامات رسانه ملي
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي سرافراز رئيس سازمان صداوسيما گزارشي از برنامه‌ها و اقدامات اين سازمان بيان كرد. رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به چالش‌ها و مشكلات رسانه ملي گفت: اصلاح ساختار اداري و همچنين اصلاح آيين‌نامه‌ها و مقررات، فراهم كردن مقدمات راه‌اندازي رسانه تعاملي، برنامه‌ريزي براي تقويت حضور در محيط وب و شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه و افزايش كيفيت توليدات رسانه ملي از جمله مهم‌ترين فعاليت‌ها و رويكردهاي صدا و سيما است. وي افزود: پيگيري موضوعات راهبردي همچون گفتمان انقلاب اسلامي، اقتصاد مقاومتي، سبك زندگي ايراني - اسلامي و رشد علمي، تأسيس مركز گسترش فيلمنامه‌نويسي، بازطراحي و راه‌اندازي شبكه كودك، ايجاد گروه زيبايي‌شناسي و علوم شناختي، به‌كارگيري نيروهاي جوان و مؤمن در مديريت‌هاي مختلف، افزايش ميزان مخاطبان رسانه ملي و افزايش اثرگذاري شبكه‌هاي العالم و پرس تي وي، راه‌اندازي خبرگزاري صداوسيما و حرفه‌اي‌ و روزآمد شدن شبكه خبر، تأكيد بر تحليل و تفسير رويدادها، راه‌اندازي كانال‌هاي آذري، كردي و اردو در حوزه برون مرزي، بازسازي منابع آرشيوي، توجه به موسيقي ديني و آييني و انقلابي و توجه به اعتماد و احساس امنيت مردم از ديگر برنامه‌ها و اقدامات رسانه ملي بوده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن