تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821101239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلويزيون تعاملي هر روز با يك مشكل تازه مواجه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تلويزيون تعاملي هر روز با يك مشكل تازه مواجه مي‌شود
تلويزيون تعاملي(IPTV) كه مدت‌ها ست وعده راه‌اندازي آن از سوي سازمان صدا و سيما مطرح مي‌شود اين بار با مشكل جديدي روبه‌رو شده است و آن موضع وزير ارتباطات در خصوص فعاليت‌هاي تحت شبكه ارتباطات كشور است كه از نظر قانوني مسئوليت آن با وزارت ارتباطات است، اما صدا و سيما بدون دريافت مجوز از اين وزارتخانه در حال عقد قرارداد با شركت هايي جهت توسعه زير ساخت‌هاي ارتباطي است.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


تلويزيون تعاملي(IPTV) كه مدت‌ها ست وعده راه‌اندازي آن از سوي سازمان صدا و سيما مطرح مي‌شود اين بار با مشكل جديدي روبه‌رو شده است و آن موضع وزير ارتباطات در خصوص فعاليت‌هاي تحت شبكه ارتباطات كشور است كه از نظر قانوني مسئوليت آن با وزارت ارتباطات است، اما صدا و سيما بدون دريافت مجوز از اين وزارتخانه در حال عقد قرارداد با شركت هايي جهت توسعه زير ساخت‌هاي ارتباطي است.
         
   راه‌اندازي IPTV  رؤياي 6 ساله
اولين خبر‌ها درباره راه‌اندازي تلويزيون تعاملي يا همان (IPTV) به دهه 80 باز مي‌گردد كه تعداد شبكه‌هاي تلويزيوني و قدرت انتخاب بينندگان برنامه‌هاي صدا و سيما آنقدر كم بود كه وقتي خبر از ايجاد شبكه‌اي به ميان آمد كه بيننده‌ها مي‌توانستند به انتخاب خود برنامه‌هاي متنوع را ببينند، در نوع خود خبري هيجان‌انگيز به شمار مي‌رفت. پروژه‌اي مشترك ميان صدا و سيما و شركت مخابرات كه در آن قرار بود مخابرات زير‌ساخت‌هاي لازم براي ارسال اطلاعات را فراهم آورد و صدا و سيما وظيفه توليد محتوا را بر عهده داشته باشد. مشتركان هم مي‌توانستند از طريق مودم و پرداخت حق اشتراك ماهانه از خدمات تلويزيون تعاملي برخوردار شوند. مشكل عمده اما در اين بين زيرساخت‌هاي ضعيف مخابراتي بود و اينكه اكثر مردم در آن سال‌ها حداكثر توانشان در استفاده از شبكه اطلاعات به اينترنت ديال آپ منحصر مي‌شد كه با حجم پايين پهناي باند توانايي دريافت تصاوير را نداشت و از سويي نبود شبكه فيبرنوري نيز خود مشكلي روي مشكلات راه‌اندازي شبكه تعاملي مي‌افزود. اما صدا وسيما و مخابرات مصرانه به دنبال راه‌اندازي اين شبكه پيش رفتند و هر سال با توسعه تكنولوژي و افزايش ضريب دسترسي به اينترنت در كشور ميزان وعده براي راه‌اندازي اين شبكه نيز افزايش مي‌يافت.
در اين بين اما شبكه‌هاي تلويزيوني اينترنتي با رونق اينترنت پرسرعت طرفداران خود را پيدا مي‌كردند و اين بزرگ‌ترين مشكلي بود كه مي‌توانست پروژه(IPTV)  را تحت تأثير قرار دهد زيرا شبكه‌هاي اينترنتي با ارائه برنامه‌هاي زنده و همچنين امكان دانلود برنامه منتخب خود، دقيقاً فضايي را ايجاد مي‌كردند كه قرار بود شبكه تعاملي آن را ارائه دهد. تنها تفاوت اين بود كه ارائه‌دهنده برنامه‌هاي شبكه تلويزيون تعاملي صدا و سيما بود و از اين نظر خانواده‌ها به سلامت برنامه‌ها اطمينان پيدا مي‌كردند.
اما از سال 88 كه كليد راه‌اندازي شبكه IPTV زده شد و تا كنون كه بيش از شش سال از آن مي‌گذرد، خبري درباره راه‌اندازي اين شبكه ارائه نشده چه برسد به اينكه IPTV  بخواهد به حداقل‌هاي در نظر گرفته شده در افق بلند مدت خود برسد. شبكه تعاملي تلويزيون قرار است تا پايان برنامه پنجم توسعه بيش از 7 ميليون مخاطب در سراسر كشور داشته باشد. برنامه‌اي كه در شرايط فعلي رسيدن به آن بسيار دور از ذهن به نظر مي‌رسد.
 
  وزارت ارتباطات: صدا وسيما بايد از ما مجوز بگيرد
روز گذشته دو خبر در مورد IPTV منتشر شد. ابتدا خبر مخالفت وزير با روشي كه صدا و سيما در توسعه IPTV در حال رايزني با چند شركت بود كه ارتباط مستقيمي با وزارت ارتباطات نداشتند. اين موضوع واكنش محمود واعضي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات را در پي داشت. واعظي كه در مراسم روز جهاني پست حضور داشت، درباره راه‌اندازي IPTV  گفت: آنچه مربوط به پخش برنامه‌هاي تلويزيوني و محتواست مربوط به سازمان صدا و سيما مي‌شود و اين سازمان تنها مي‌تواند رگولاتر محتواي برنامه‌هاي توليد شده خود باشد. وي در مورد واگذاري مجوز ارائه خدمات تلويزيون اينترنتي توسط سازمان صدا و سيما به پنج اپراتور در كشور گفت: ارائه خدمات‌ IPTV،‌اي پي مديا و ويدئوي درخواستي به دليل وابستگي به شبكه‌هاي ارتباطي بايد با مجوز وزارت ارتباطات انجام شود.
وزير ارتباطات با تأكيد بر اينكه هر گونه ارائه خدمات تصوير مبتني بر شبكه‌هاي ارتباطي ملزم به دريافت مجوز از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است، گفت: قانون موضوع پخش برنامه‌ها و ارتباطات را در دو تعريف كاملاً استاندارد ارائه كرده است و بر اساس اين قانون تنها پخش برنامه‌هاي تلويزيوني و محتواي برنامه‌ها در اختيار سازمان صدا و سيما است و اگر اين موضوع بخواهد وارد شبكه ارتباطات كشور شود بايد از ضوابط اين وزارتخانه پيروي كند.
واعظي تصريح كرد: فضاي فركانسي كشور در مالكيت حاكميت است و بر اساس قانون اختيار بهره‌برداري از اين فضاي فركانسي در اختيار سازمان‌هايي قرار گرفته است و اين سازمان‌ها به هيچ عنوان حق واگذاري اين فضاي فركانسي را به شخص ثالث ندارند.

   لغو  افتتاح «كانون 24»
براي ايجاد زيرساخت‌هاي ارتباطي شايد در آينده موجب توقف يا تأخير در ادامه ايجاد زيرساخت‌هاي فناوري IPTV شود كه در نهايت موجب طولاني‌تر شدن تحقق وعده تلويزيون تعاملي شود.
از سوي ديگر قرار بود ديروز شبكه تلويزيون تعاملي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به طور آزمايشي راه‌اندازي شود. اتفاقي كه وعده آن را چند روز پيش و در آستانه هفته كودك توسط مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجونان داده شده بود. طبق برنامه كانون در فاز اول اين برنامه كه «كانون 24» نام دارد قرار بود به مراكز كانون پرورش فكري و برخي از مدارس ارائه خدمت كند و بعد از آن خانواده‌ها بتوانند از خدمات آن براي كودكان خود استفاده كنند. IPTV كودك قرار بود با مجوز صدا و سيما و از طريق شركت‌هاي تحت قرار داد صدا و سيما توسعه پيدا كند، موضوعي كه احتمالاً به تذكر وزير نيز بي‌ربط نباشد.
روز گذشته برنامه راه‌اندازي شبكه «كانون 24» در حالي كه تنها چند ساعت به برگزاري آن باقي مانده بود لغو شد. روابط عمومي كانون دليل لغو برنامه را اين گونه اعلام كرد: با توجه به آماده‌نشدن برخي از زيرساخت‌هاي اين تلويزيون تعاملي، زمان افتتاح آن تغيير كرده، اما با توجه به فرارسيدن ايام عزاداري محرم حسيني، در زمان مناسب ديگري آغاز به فعاليت اين شبكه پيگيري مي‌شود.
تأخير در راه‌اندازي شبكه تعاملي صدا و سيما و متعاقب آن تعويق در افتتاح شبكه تعاملي كانون پرورش فكري باعث شده است تا تحقق ايجاد شبكه تعاملي تلويزيون باز هم به زمان ديگري موكول شود. با توجه به اينكه فعاليت‌هاي شبكه‌هاي تلويزيوني تحت شبكه اينترنت به سرعت در حال گسترش است و صدا و سيما نيز در حال ارائه برنامه‌هاي خود روي اينترنت مي‌باشد، هر روز بيش از قبل توجيه ايجاد شبكه تعاملي مجزا كمرنگ‌تر مي‌شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن