تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820790784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه عاشيق لار ايران در نياوران افتتاح شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۲۴ب.ظ)
با حضور علي مرادخاني؛ خانه عاشيق لار ايران در نياوران افتتاح شد موج-آيين افتتاحيه خانه عاشيق لار ايران با حضور علي مراد خاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسوولان سفارت آذربايجان و جمعي از عاشيق‌هاي ايران و آذربايجان در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج،خانه ايران عاشيقلاري با اخذ مجوز رسمي از وزارت کشور و با ماهيت يک سازمان مردم نهاد به همت جمعي از هنرمندان دلسوز و متعهد به فرهنگ معنوي فعاليت خود را رسماً آغاز کرد.
سيد عباس سجادي مدير عامل بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران در ابتداي اين مراسم با ابراز خوشحالي از گشايش خانه عاشيق لار ايران در سخناني از ايران به عنوان يکي از کشورهايي نام برد که متنوع‌ترين فرهنگ‌هاي دنيا را در خود جاي داده است.
وي در ادامه اظهار داشت: اين تنوع فرهنگي يکي از ميراث‌هاي ارزشمندي است که بايد قدر آن را دانست. قوميت‌هاي مختلف تحت لواي پرچم جمهوري اسلامي ايران در اين کشور زندگي مي‌کنند. بررسي تاريخ ايران نشان مي‌دهد آذربايجان يکي از ستون‌ها و پشتوانه‌هاي اين اتحاد در ايران بوده و در بسياري از مراتب حساس تاريخي يکپارچگي خودش را مديون اقوم سرزمينش بوده است.
سجادي در پايان با تشکر از معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حمايت از قوميت‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف خاطر نشان کرد: معاونت امور هنري حامي هنرمندان بوده وهميشه از ما خواسته مي‌شود که براي اقوام ايراني بستر مناسبي در فرهنگسراي نياوران ايجاد شود.
تدبير رئيس جمهور محترم در انتساب دستيار ويژه در امور اقوام نشان از توجه ويژه نهاد رياست جمهوري به اقوام و فرهنگ مختلف ايران دارد؛ چرا که اين مرز و بوم انسجام و اقتدار خودش را در اقوام خودش مي‌بينيد از اين رو اين فرهنگسرا خانه شماست.
علي مرادخاني معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان دومين سخنران در جايگاه قرار گرفت و در سخناني با ذکر اين مطلب که سال‌ها است به دنبال ايجاد چنين مکاني براي عاشيق‌ها بوده اظهار داشت: خوشحالم که بالاخره اتفاق مبارکي در اين حوزه روي داده است و شرايطي فراهم شده تا از فرهنگ غني آذري آن طور که شايسته است استفاده کنيم.
عاشيق‌ها پل‌هاي ارتباطي و سفيران انتقال زبان، فرهنگ، عاشقانه‌ها و حماسه‌ها هستند.کاري که اين سفيران فرهنگي و هنري انجام مي‌دهند جزو مواردي بي بديل است و ما نمي‌توانيم همانند آن را جايي بيابيم. عاشيق‌ها همچون ديگر خنياگران اين سرزمين در درون فرهنگ عمومي جامعه حرکت مي مي‌کنند و همه اتفاقاتي که در طول تاريخ يک ملت روي داده را براي نسل حال و آينده روايت مي‌کنند.
وي در ادامه صحبت‌هايش وجود عاشيق‌ها در مراسم‌ها مختلف را به ايجاد اخلاق و معرفت مرتبط دانست و گفت: عاشيق‌ها با حضور در مراسم‌هاي سنتي همچون عروسي، عزا و...به مردم درس زندگي مي‌دهند و سختي‌ها و مشکلات و چگونگي مقابله با آن‌ها را بازگو مي‌کنند.
فقدان چنين چيزهاي موجب بي هويتي در يک جامعه مي‌شود. از اين رو و با يک جمع بندي درست و رجوع به چنين سنت‌هايي بايد شرايط را به گونه اي آماده کنيم که براي ترويج اخلاق در جامعه به ريسماني وصل بشويم که آن ريسمان همان فرهنگ با هويت خودمان است.
مرادخاني باذکر خاطره اي از عاشيق بخشي و تنظيم يک شعر ژاپني توسط او در ژاپن که مورد استقبال مقامات و مردم ژاپن قرار گرفته بود از عاشيق رسول قرباني نيز يادکرد و افزود: قرباني يکي از عاشيق‌هاي توانا بود.کسي به پاي اين هنرمند نمي‌رسيد.
فردي بود که به اخلاق خوب مجهز بود و اطرافيان او به غير از خوبي چيزي از او نديدند. جاي خوشحالي دارد اگر اين خانه بتواند اخلاق و معرفت را به نسل کنوني و آينده منتقل کند.

موسيقي عاشيق‌ها ظرفيت بسياري دارد.
هرچقدر هنرمندان همچون عاشيق‌ها وارد حوزه‌هاي مختلف فرهنگي اجتماعي و...شوند ديپلماسي تقويت مي‌شود. در واقع محبوبتي که از حرکت يک هنرمند ايجاد مي‌شود را نمي‌توان به هيچ عنوان درحوزه سياسي بوجود آورد.
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خاتمه صحبت‌هايش ايجاد مرکز آکادميک براي اين حوزه در تبريز را بسيار لازم و ضروري عنوان کرد و گفت: بايد تلاش کنيم تا در تبريز يک آکادمي به منظور فعاليت‌ها و گسترش فرهنگ عاشيق ايجاد شود تا در شرايط بهتري آثاري در اين حوزه ارائه شود. در هيات دولت براي اين چنين مواردي امکاناتي را تمهيد کرديم تا اين اصناف در جاي جاي مختلف ايران تشکيل شود.
در واقع تشکيل چنين مکان‌هايي ضمن تقويت فرهنگ بومي موجب مي‌شود در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي شاهد حضور وسازماندهي بهتر گروه‌هاي موسيقي آييني و محلي باشيم. در ادامه اين مراسم گروه‌هاي مختلف عاشيق لار از مناطق گوناگون کشور به اجراي برنامه پرداختند.
طبق ماده 9 اساسنامه خانه ايران عاشيقلاري به منظور حفظ و گسترش فرهنگ و ادبيات عاشيقي، ترويج و تحکيم هويت آن از مجراي ادبيات و موسيقي عاشيقي، با برگزاري همايش،جشنواره و برنامه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري به منظور بسط هويت جمعي در کشور و انتقال تجربيات بين نسلي از طريق آموزش و همچنين ترويج اين هنر و ثبت سبک‌هاي هنري متعالي در جامع بين المللي و انتشار آثاري در جهت حفظ و اشاعه موسيقي عاشيق لار با مديريت عاشيق سلجوق شهبازي فعاليت‌هاي خود را آغاز کرد. همچنين در پايان مراسم از لوگوي خانه عاشيقلاري رونمايي شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن