تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوب و بد هموطنان عزیز ما...!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: زمانی می گفتیم ایرانیان، مردمانی خونگرم، مهمان نواز و صمیمی هستند که به ارتباط برقرار کردن و تعامل با یکدیگر، شهره جهانند، اما امروز همان طور که شکل ارتباطات تغییر کرده، رسانه ها و فناوری های مدرن هم به زندگی هایمان ورود کرده و ما را تا اندازه زیادی درگیر خود ساخته است. در چنین شرایطی، دغدغه های امرارمعاش امان مان را بریده است، تا آنجا که ناچاریم روزی 10 تا 14 ساعت کار کنیم تا به تأمین نیازهای اولیه زندگی مان بپردازیم. گزارشی که در پی می آید، ماحصل اظهارنظر روان شناسان و جامعه شناسانی است که بارزترین مؤلفه های جامعه ایرانی را در شرایط کنونی، برشمرده اند. واکنش های شتابزده دکتر ابراهیم حاجیانی ـ جامعه شناس و مدیر گروه پژوهش های مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره می گوید: خصوصیات اخلاقی ملت ایران با دیگر ملل جهان تفاوت دارد و اگر قرار باشد ما به آسیب شناسی مؤلفه های اخلاقی یک جامعه بپردازیم، بهتر است به دنبال مواردی باشیم که در جامعه خودمان بیشتر و به وضوح دیده می شود. برخی بر این باورند که امروزه اخلاق تا حدی در جامعه ما رنگ باخته است، ولی به شخصه به این موضوع معتقد نیستم و تصور می کنم مطرح کردن آن، به نوعی داوری نامعتبر و پیش فرضی پر از ایراد است. تصور می کنم وظیفه علوم اجتماعی بیش از هر موضوعی ایستادگی در برابر هراس های اخلاقی است و این مسأله که منش و ویژگی های خوب اخلاقی در حال حاضر در جامعه ما رنگ باخته است، باید طی نشست هایی مورد آسیب شناسی و واکاوی قرار بگیرد. یعنی به شکل اجمالی نمی توان به درستی این مسأله استناد کرد که اخلاق در جامعه امروز ما گم شده است. او اضافه می کند: ویژگی دیگری که به جامعه ایرانی نسبت داده می شود، این است که واکنش ها نسبت به هر امر معمولاً عجولانه و شتابزده صورت می گیرد، در حالی که واکنش فرد نسبت به هر رویداد، بخشی از تصمیمات مهم یک جامعه را می سازد و حتی خاطرات جمعی هم با این تصمیمات شکل می گیرند و اهمیت زیادی دارد که یک جامعه چگونه خاطرات جمعی خود را رقم می زند. فرهنگ جامعه پفکی شده است! دکتر محمد امانی ـ استاد رشته جامعه شناسی درباره بارزترین مؤلفه های جامعه ایرانی می گوید: صرف نظر از مؤلفه های خوبی که در جامعه ایرانی به چشم می خورد، باید بگویم که جامعه امروز ما به اصطلاح توده ای شده و از این رهگذر، فرهنگ توده ای نمود پیدا کرده است که از عمق و مفهوم خاصی برخوردار نیست و به عبارتی، یک نوع فرهنگ پفکی به شمار می رود. در حال حاضر مسئولان ذی ربط می توانند به واسطه برنامه ریزی های درست و اصولی و از مسیرها و مجراهای گوناگون، زوایای پیدا و پنهان هویت و فرهنگ ایرانیان را به آنان گوشزد کنند، اما عملاً چنین اتفاقی نمی افتد و در این زمینه کم کاری شده و دولت نتوانسته است آن طور که باید، این مفاهیم را به مردم منتقل کند. یکی دیگر از ویژگی های ما ایرانیان، احساسی عمل کردن است. ما آدم هایی هستیم که، عملکردهای هیجانی زیادی در برخورد با مشکلات و مسائل جامعه از خود نشان می دهیم. طبیعی است که احساسی برخورد کردن یک جامعه با مشکلات، نمی تواند نقطه مثبتی در کارنامه آن جامعه باشد. از این ها گذشته، این مسأله باعث می شود مشکلات همچنان به قوت خود باقی بمانند و رفع نشوند. به بیان ساده تر، بروز چنین خصایصی در جامعه ایران، باعث شده است نتواند همپای دیگر جوامع پیشرفته به رشد و تکاملی که باید، دست یابد. باید بپذیریم که جامعه امروز ما براساس آمارهایی که روان شناسان و جامعه شناسان ارائه می دهند، جامعه ای افسرده و بی نشاط است. سلایق ، نه فرهنگ مردم! از این استاد دانشگاه می پرسم: چرا برخی از برنامه های تلویزیونی این قدر توانسته است با اقبال عمومی روبرو شود؟ او در پاسخ می گوید: مسأله اینجاست که در جریان ساخت یک برنامه تلویزیونی، همیشه سلایق مردم در نظر گرفته شده است، نه فرهنگ مردم. به بیان ساده تر، ما به تدریج از فرهنگ واقعی مان فاصله گرفته ایم و به سمت فرهنگ آرمانی می رویم، فرهنگی که برنامه هایی از این دست را برای مخاطبان طراحی کرده است. در واقع صدا و سیما یکی از نهادهایی است که در گسترش فرهنگ آرمانی نقش زیادی در این سالها داشته و در این میان، فرهنگ واقعی مان مغفول مانده و کمتر برنامه سازی در حین ساخت برنامه هایش به آن توجه کرده است. صرف نظر از این مؤلفه، در ردیف معدود کشورهایی هستیم که به اخذ فرهنگ کشوری مانند آمریکا، تمایل داریم. در حالی که از جنبه های گوناگون با این کشور تفاوت زیادی داریم و عملاً نمی توانیم جنبه های فرهنگی آن را در جامعه خودمان پیاده کنیم. نتیجه جامعه ای می شود که در آن طبق آمار هر ایرانی فقط 2 تا 4 دقیقه در روز مطالعه می کند. حالا بماند که نقش شبکه های اجتماعی و اینترنت نیز در دور شدن مردم از کتاب خواندن در سال های اخیر پررنگ بوده است، به طوری که اغلب ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را برای گشت و گذار در اینترنت یا تماشای بعضی برنامه های تلویزیون صرف کنند، تا کتاب خواندن! احیای ارزش های خوب با دکتر امانی ـ جامعه شناس این سئوال را مطرح می کنم که چرا امروز جامعه ای مثل ایران که دارای پیشینه و فرهنگ غنی است، از منظر روابط اجتماعی دستخوش مشکلات زیادی شده است؟ امانی در پاسخ می گوید: آنچه اشاره کردید، نتیجه دگرگونی های جامعه در 60 سال گذشته است. تغییراتی که اگرچه زیرپوستی بوده است، اما نمود آن را بیشتر در جامعه می بینیم. تنها راه حلی که می توان برای چنین جامعه ای پیشنهاد کرد، این است که دوباره آن ارزش های نیک و سنن خوب در جامعه احیاء شود که آن هم نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی های مناسب و مؤثر است. نظر این جامعه شناس را درباره به اصطلاح ازدواج های سپید می پرسم. او پاسخ می دهد: این هم یکی از دستاوردهای کشورهای دیگر است. پیشتر اشاره کردم که چشم ما همواره به دنبال فرهنگ کشورهای دیگر بوده است. ازدواج سپید که امروز به ما رسیده، سالیان سال است که در برخی کشورهای غربی اجرا می شود و صرفاً با فرهنگ آن ها مطابقت دارد. حالا بماند که شاید یکی از دلایل روی آوردن به ازدواج سپید، این باشد که امروزه بعضی از جوانان از مسئولیت های زندگی گریزان هستند و ترجیح می دهند بی آن که مسئولیت های همیشگی برعهده شان باشد، به این شیوه زندگی روی آورند. ایرانیان خالصانه مهر می ورزند طناز نعیمی ـ روان شناس نیز با بیان این که بهترین ویژگی های ایرانیان، در رفتار آنان هویداست، می گوید: ایرانیان در مقایسه با سایر ملت ها از منظر رفتاری، عملکرد خوبی دارند و صمیمیت و تعامل آنان با یکدیگر رفتاری است که در کشورهای دیگر نمی بینیم، یا کمتر می بینیم. به ویژه آن که رفتار ایرانیان با یکدیگر خالصانه است و این تعامل و ایجاد صمیمیت بین آنان در بسیاری از مواقع توانسته است کارساز باشد. او درباره مشکلاتی که در حال حاضر از منظر روابط فردی و اجتماعی به آن دچار آمده ایم، اضافه می کند: متأسفانه در شرایط کنونی، معنای خانواده روز به روز کمرنگ تر می شود و شاید یک دلیلش این باشد که زنان به نسبت گذشته از استقلال مالی و سطح تحصیلات بالاتری برخوردار شده اند و به دلیل داشتن این 2 مولفه، دیگر مثل دوران گذشته نمی خواهند زیر بار حرف زور و تهدید بروند. البته این مسأله موجب شده است سن ازدواج بالا برود و به تبع آن اصولاً موارد ازدواج کم شود. این دکترای روانشناسی درباره به اصطلاح ازدواج سپید نیز می گوید: طبیعی است که وقتی 2 طرف استقلال مالی دارند، ممکن است دیگری نیازی به شکل گیری ازدواج نبینند. باید بپذیریم که جامعه ما امروز با چنین مسأله ای مواجه است، اما به شخصه موافق ازدواج سپید نیستم، چرا که معتقدم این نوع ازدواج از دوام و بقای کافی برخوردار نیست. ایرانیان پیش بینی ناپذیرند علی میرزامحمدی نیز از دیگر جامعه شناسانی است که معتقد است: به خصلت های مثبتی درباره ویژگی های ایرانیان مانند دین محوری، خانواده دوستی و اخلاق مداری می توان اشاره کرد، ولی من قصد دارم به ویژگی دیگر ایرانیان اشاره کنم که آن هم، پیش بینی ناپذیر بودن آنان است. این ویژگی باعث شده است حتی در مواقعی رفتارهای جنبشی از این رهگذر در جامعه شکل بگیرد. البته این مولفه در صحنه های بین المللی تا حد زیادی توانسته است کارساز باشد، کمااین که دشمنان ما در کشورهای دیگر با علم به این که می دانند ملت ایران، مردمانی پیش بینی ناپذیرند جرأت نمی کنند به مرزهای کشورمان نزدیک شوند، چون مطمئن هستند عکس العمل های شدیدی در انتظارشان خواهد بود. ولی به طور کلی ویژگی پیش بینی ناپذیری در درون جامعه هیچ وقت به نفع ما نبوده است. رفتارهای جامعه ایرانی در اغلب موارد، دقیقه نودی است و همین تعجیل و فشردگی در کارها باعث می شود تا امور مورد نظرمان به آن شکلی که مایلیم، به سامان نرسند و به درستی انجام نشوند. او درباره دیگر مولفه های جامعه ایرانی می گوید: جامعه ما اگرچه دارای زیرساخت های عاطفی است و از دیرباز این طور جاافتاده است که ما مردمانی مهربان و خونگرم و بااحساس هستیم، ولی می بینیم این احساسی عمل کردن، نتوانسته است ما را به جایی برساند و از مشکلات روزمره مان بکاهد. مسأله دیگر، تناقضی است که درباره برخی از مسائل اجتماعی وجود دارد. موضوع دیگری که درباره جامعه ایرانی می توان گفت، این است که مسائل سیاسی در ایران به امور اجتماعی، غلبه بیشتری دارد. از این ها گذشته، جامعه ما دارای تفکر خطی نیست، بلکه یک تفکر نقطه ای را دنبال می کند. کمااین که می بینیم هر وقت مدیری در مرکزی تغییر می کند، مدیر بعدی که جایگزین او می شود به هیچ وجه نمی خواهد تفکر و طرح و برنامه های مدیر قبلی را دنبال کند و ادامه بدهد، بلکه می خواهد خود نقطه شروعی باشد و طرح و برنامه های تازه ای ارائه دهد و شاید یکی از دلایلی که طرح و برنامه ها و ایده ها همیشه ابتر می مانند، همین باشد. یعنی در این که هرکسی می خواهد در این جامعه از نقطه صفر شروع کند و مایل نیست خدمات و راه گذشتگان را در پیش بگیرد و آن را ادامه بدهد. یکی دیگر از مولفه های جامعه ایرانی، این است که نمی خواهد حقیقت های تلخی را که در جامعه وجود دارد، بپذیرد. مانند مقوله پرنوگرافی که متاسفانه در حال حاضر به واسطه توسعه شبکه های اجتماعی افزایش یافته است و ما می بینیم که برخی از جوانان در تلفن های همراه و شبکه هایی که در آن ها عضو هستند، به دنبال چنین مسائلی می روند که ادامه این وضع به انحطاط جامعه و لغزش بیشتر جوانان می انجامد، ولی مسئولان می کوشند آن را انکار کنند، در حالی که باید برای چنین معضلاتی چاره اندیشی های دقیق شود تا جامعه از آسیب ها به دور ماند. در امور خصوصی یکدیگر مداخله می کنیم ربابه غفار تبریزی ـ دکترای روان شناسی بالینی نیز درباره ویژگی های جامعه ایرانی توضیح می دهد: جامعه ایرانی دارای فرهنگ یکدستی نیست و از اقوام و طوایفی تشکیل شده است که هر یک برای خود دارای فرهنگی جداگانه و متفاوت هستند. با این حال برخی مولفه ها در بیان تمامی فرهنگ ها یکسان است که از جمله به مهمان نوازی، صمیمیت، زود ارتباط برقرار کردن، مهمانی دادن و تمایل به رفت و آمد، می توان اشاره کرد. ایرانیان همواره از باهم بودن لذت می برند که البته در این میان تعارفات دست و پاگیر را نمی توان نادیده گرفت. تعارفاتی که در برخی مواقع از راستگویی دور می شود. به عنوان مثال، یکی از اقوام با ما تماس می گیرد و از ما می خواهد در حل مشکلی او را یاری کنیم، اما از آنجایی که مشغول تماشا و دنبال کردن یک سریال تلویزیونی هستیم، به دروغ به او می گوییم کار داریم یا برایمان مهمان آمده است! در صورتی که تصور می کنم می توان این رفتارها را از زندگی و روابط اجتماعی حذف کرد. یا همین طور در مواقعی عادت کرده ایم که در کار های همدیگر مداخله کنیم، یعنی به راحتی درباره وزن، سن، چاقی و لاغری و سایر مسائل یکدیگر می پرسیم. من بارها دیده ام حتی افراد به خود اجازه می دهند به همدیگر بگویند برای این که روحیه ات بهتر شود، به دکتر روان شناس مراجعه کن یا حرف هایی از این قبیل که یک جور مداخله در زندگی شخصی افراد به شمار می رود. این مسائل در حالی درجامعه ما وجود دارد که در بیشتر کشورها، پرسیدن وزن و سن و این که چرا ازدواج نکرده اند، به نوعی جرم به حساب می آید و آن فرد می تواند از کسی که این سئوالات شخصی را از او می پرسند، شکایت کند. در فرهنگ غرب، هیچ وقت نمی توان به سادگی به فردی بگوییم که برای فلان بیماری به دکتر برو! ولی همان طور که اشاره کردم، در کشور ما این مسائل وجود دارد یا در مواقعی، شاهد دخالت خانواده ها در زندگی مشترک فرزندانشان هستیم که باعث بروز و شدت گرفتن اختلافات در زندگی آنان می شود. شعارزدگی در جامعه اردشیر گراوند ـ جامعه شناس نیز با اشاره به این که ویژگی جامعه ایرانی در شرایط مختلف و به فراخور زمانی دستخوش تغییر می شود، می گوید: وقتی این مولفه ها دائماً به واسطه شرایط زمانی در حال تغییرند، نمی توان آن ها را به تمامی ادوار تاریخی تعمیم داد. نکته دیگر این که چون مواهب سرزمین ما صرف نظر از منابع نفت به آن شکلی که باید زیاد نبوده است، ما همیشه یک جور احساس رقابت بر سر دارایی ها داشته ایم. ضمن این که معتقدم دروغگویی و حسادت به دلیل همین رقابت ها شکل می گیرد. گراوند اضافه می کند: امروز برخی به سست بودن روابط افراد در جامعه اشاره می کنند و اگرچه در حال حاضر آمار دقیقی از این مسأله در دست نیست، ولی به نظر می رسد مشکلات اقتصادی یک بخش از دلایل این معضل به شمار می رود. از این ها گذشته، در عصر فعلی می توان به این نتیجه رسید که افراد جامعه بیش از آن که اهل عمل باشند، اهل حرفند و جامعه ما از این منظر شعارزده است. طبیعی است تا زمانی که این رویه ادامه یابد و جامعه عمل گرا نباشد، نمی توان در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و دیگر لایه های جامعه شاهد پیشرفت و رشد و تکامل بود. نگاه گردشگران خارجی علاو بر جامعه شناسان ایرانی، نگاه گردشگران خارجی به ویژگی های هموطنان مان هم قابل تامل است و از جمله این که در نگاه فرانسویان، ایرانیان به عنوان مردمان متمدن توصیف شده اند و پاسیفیک دوپرونس، نخستین کسی است که به این ویژگی توجه کرده است: ادب و نزاکت ایرانیان موضوعی است که بیشترین یادآوری ها در باره آن ها توسط جهانگردان صورت گرفته و در باره آداب و رسوم ایرانیان تاکید شده است، تا جایی که فوروتیر (Furetière) برای توضیح معنای «ادب» این عبارات را برمی گزیند: «رفتار شایسته، متمدنانه و دلپذیر در آداب، کردار و نوشتار.» نگاه ژاک بورژ به ایرانیان نیز این گونه است: این شهر(اصفهان) محل قرار بهترین اندیشه ها است که بی تردید از تمامی مردمان آسیا برتر است، خواه از جهت زیبایی پوشاک و خواه در ادب معاشرت. همه ایرانیان عموماً نسبت به بیگانگان مهربان اند، اما افراد صاحب منصب در این زمینه سرآمد تر هستند. ما متوجه شده ایم که در کمتر جایی مثل ایران به این اندازه، علوم مورد احترام مردم است. ایرانیان با هوشمندی، کار و تلاش به تحصیل و کاربست علوم مشغول اند. ژاک بورز همچنین می نویسد: دانش اندوزی چنان در میان ایرانیان نیرومند است که جدی ترین مشغولیت ها نمی تواند آنان را از پرداختن به آن باز دارد. بزرگان اگر اندک زمان فراغتی بیابند، آن را صرف آموختن ریاضیات می کنند. سرگرمی معمول آنان با مهندسانی سپری می شود که ابزارهای جدیدی را که حاصل فکر خودشان است، آزمایش می کنند. آنان به همان اندازه به مطالعه فلسفه، الهیات و مباحثات دینی می پردازد. حافظه خوب و تخیل درخشان سال ها بعد شاردن، دیگر جهانگرد فرانسوی بر این نکته ها تاکید می کند:«هوش ایرانیان به مانند اندامشان زیبا و عالی است. تخیلشان چالاک و پربار است. حافظه شان خوب و زاینده است. آنان در علوم، هنرهای آزاد و فنون مکانیک، ید طولانی دارند و در هنرهای رزمی نیز بسیار چیره دست اند. ایرانیان آفرینندگی را دوست دارند. خصلت دیگر ایرانیان که جهانگردان به طور ویژه آن را می ستایند، که از قضا در جامعه خودشان مورد احترام است، فصاحت گفتار است، زیرا ناگفته پیداست که برای انسان کلاسیک، قدرت مجاب سازی با استفاده از عدله متقن و با شگردهای زبانی ویژه آئین سخنوری، حائز اهمیت فراوان است. بورژ در این رابطه می نویسد: ایرانیان همین که فرصت دست دهد، می کوشند تا با خواندن کتابهای قدیمی که حاوی دستورالعمل های فن بیان فارسی است، از امتیازهای هوشی خود بهره برگیرند. وی ادامه می دهد: در حقیقت ایرانیان همیشه خود را برای بحث در مورد دشوارترین موضوع های دینی با شما آماده نشان می دهند تا ایمان خود را به شما اثبات کنند و برای این که پای شما را به بحث بکشند، پرسش هایی در مورد اعتقادات اصلی ما مطرح می کنند. آزاده صالحی


یکشنبه ، ۱۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن