تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821119077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قدمت قنات قصبه گناباد به دوره هخامنشي مي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۴۶ب.ظ)
قدمت قنات قصبه گناباد به دوره هخامنشي مي‌رسد موج-قنات قصبه گناباد کهن‌ترين قنات کشور در صورت نظر مثبت يونسکو به همراه 10 قنات ديگر در قالب پرونده زنجيره اي قنات‌ها در فهرست آثار جهاني به ثبت مي‌رسد
به گزارش خبرگزاري موج، رجبعلي لباف خانيکي، مدير موزه بزرگ خراسان در ارتباط با بررسي‌هاي باستان شناسي در قنات قصبه گناباد گفت: طبق بررسي‌هاي انجام شده قنات قصبه گناباد 33 هزار و 113 متر طول دارد و داراي 6 شاخه فرعي و يک شاخه اصلي است و 460 ميل چاه دارد.
مدير موزه بزرگ خراسان افزود: سفال‌هايي که در بررسي‌هاي اوليه در اطراف خاکريزهاي برخي از چاه‌ها به دست آمد با سفال‌هاي دهانه غلامان در منطقه سيستان قابل مقايسه است. در گمانه زني دهانه چاه‌ها نيز 15 نمونه سفال و شي تاريخي به دست آمد که پس از آزمايش‌هاي کربن 14 مشخص شد متعلق به 2500 سال پيش هستند و همين تاريخ نگاري حدس باستان شناسان را نسبت به قدمت 2500 ساله قنات قصبه گناباد به يقين تبديل کرد.
لباف خانيکي ادامه داد: بررسي‌هايي که به مدت يک ماه در سال 69 از قنات قصبه گناباد انجام شد موجب ترسيم نخستين نقشه از اين قنات شد.
مدير موزه بزرگ خراسان افزود: قنات قصبه گناباد در بيابان گناباد که فاقد رودخانه و چشمه است و شيب بسيار اندکي نيز دارد گسترده شده است.
وي با تاکيد بر اين که جنوب خراسان نمي‌توانسته در 2500 سال پيش داراي منابع آبي بوده باشد گفت: مردمي که در منطقه اي ديگر ساکن بودند با دانشي که داشتند مکاني را انتخاب کردند تا با حفر قنات به آب برسند و آب استخراج شده از قنات سبب شکل گيري کانون جمعيتي و تمدني منطقه شد.
لباف خانيکي گفت: پس از بررسي‌هاي باستان شناسي که در فاصله 20 کيلومتري شمال قنات قصبه گناباد انجام شد باستان شناسان با محوطه باستاني بسيار وسيع و مهمي با عنوان «تپه حصار» مواجه شدند که از هزاره سوم پيش از ميلاد تا دوره تاريخي و همچنين زمان حفر قنات داراي سکونت بود.
وي افزود: مردم اين منطقه از آبي که اکنون به کالشور مشهور است استفاده مي‌کردند. اما تغييرات اقليمي موجب شد اين آب رودخانه به دليل خشک‌سالي شور و غيرقابل استفاده شود و ساکنان تپه حصار قصبه گناباد کنوني را براي حفر قنات انتخاب کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن