واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
علیرضا نادری ابراز عقیده کرد: خانه تئاتر سازمانی عقبافتاده و عقب مانده است که عملا با تشخیص و حکومت یک نفر اداره میشود. به همین دلیل انجام هیچ تغییر و تحولی در آن با این شرایط امکان پذیر نیست. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، صبح هجدهمین روز مهرماه سه تن از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر یعنی علیرضا نادری، علی اصغر دشتی و حمید پورآذری با حضور در سالن کنفرانس تئاتر شهر، گزارشی از عملکرد 17 ماهه خود در خانه تئاتر ارائه کردند و مطالبی را مطرح کردند که بسیاری از آنها سبب تعجب و نگرانی جمعی از اهالی تئاتر که در این نشست حضور داشتند، شد. این سه هنرمند با بیان اینکه حدود سه ماه است که در جلسات خانه تئاتر شرکت نمیکنند تاکید کردند که خانه تئاتر دچار ضعفهای شدید از جمله نبود شفافیت ،نبود گزارش های مالی و نبود بازرسی درست است که باعث شده خانه تئاتر به سازمانی عقب مانده تبدیل شود. این اعضای هیات مدیره خانه تئاتر همچنین با بیان اینکه استعفا نمیدهند ولی در مدت غیبتشان اصلا مهم نبوده که چرایی نبودشان پیگیری شود و حتی اخراج هم نشدهاند، اظهار کردند که در بررسیهایی متوجه شدند با وجود اینکه در اساسنامه خانه تئاتر این تشکل صنفی به عنوان موسسه فرهنگی هنری قید شده است اما سند آن به نام ایرج راد است. در ابتدای این نشست که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، بهزاد صدیقی مدیر کانون انجمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر اظهار کرد که این جلسه برای ارائه گزارش 17 ماهه جمعی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر است که درباره تغییراتی که برای حل مسائل مشکلات تئاتر به دنبال اجرای آن بودند و برنامهریزیهایی را هم انجام دادند، برگزار شده است. سپس امیر یاراحمدی با تاکید بر اینکه ما یک جامعه در حال توسعه هستیم که رفتارهایش در همه زمینهها باید مورد نقد قرار گیرد و یکی از ابزارهای نقد رفتارهای اجتماعی، تئاتر است، گفت: تئاتر کشوری در حال توسعه، نمیتواند فعال باشد، مگر اینکه خودش هم توسعه پیدا کند و نمیشود گفت توسعه کشور عادلانه است در حالی که توسعه تئاترش ناعادلانه پیش میرود. او افزود: خانه تئاتر در زمانی که شکل گرفت که یک اساسنامه عجولانه و شتاب زده برای آن نوشته شد و در نهایت تشکلی با اختیارات محدود شکل گرفت که حتی برخی فعالیتها و حرکتهای انجام نمیشود چون اصلا در سیستم تعریف درستی از آن وجود ندارد. یاراحمدی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر با توجه به اتفاقاتی که پیش آمد باید این پرسش را دوباره بپرسیم که چه باید کرد؟ ادامه داد: اولین اقدام برای این موضوع این بود که ترکیب هیات مدیره خانه تئاتر کارآمد باشد و این هیات مدیره جدید پیشبینی کرد که برای پیش رفتن به سمت آینده چه راهکارهایی باید اندیشیده شود. در شروع بخش اصلی این نشست علی اصغر دشتی ابتدا به روند حضورشان در هیات مدیره خانه تئاتر اشاره کرد و گفت:در فروردین ماه سال 93 با حمایت هفت انجمن یک هسته پنج نفره شکل گرفت که در انتخابات آن سال شرکت کردم و از بین آنها چهار نفر وارد هیات مدیره شدند که سه نفر از آنها در هسته مرکزی عضویت پیدا کردند. او گفت: ورود به این انتخابات سبب شد که به محض ورود به خانه تئاتر، مطالعاتی درباره اقداماتی که باید انجام شود را آغاز کنیم. در این بخش به دو حوزه در خانه تئاتر دقت کردیم که یکی اصلاح ساختار درون خانه تئاتر و دیگری پردازش ایده برای بیرون و جامعه خانه تئاتر بود. وی با تاکید بر اینکه تصور بر این بود که باید خودمان را به روز کنیم و سیستم خانه تئاتر باید به روز شود، به تشکیل کارگروه بهسازی خانه تئاتر اشاره کرد و افزود: این کارگروه به ما میگوید که چطور به سمت آینده حرکت کنیم و به جای حرکت فردی خرد جمعی را جایگزین کنیم. در حوزه بیرون جامعه تئاتر هم به بخش سخت افزار،تولید و سیستمهای نوین فکر کردیم که در نتیجه طرح ملی توسعه و گسترش فضا در تئاتر طراحی شد که هدف آن این بود که به جامعه تئاتر بگوییم، مساله تئاتر تهران و تئاتر شهر کوچکترین انتظار یک صنف است و صنف باید تاثیرش را در سراسر کشور ایجاد کند. او سپس درباره تشکیل این نشست خاطرنشان کرد: ما سه نفر حدود سه ماه است که در جلسات خانه تئاتر شرکت نمیکنیم و به عنوان آدمهایی که میتوانیم جایی که در آن بودیم قضاوت کنیم اینجا آمدهایم و مخاطب اصلی صحبتهایمان هم افکار عمومی و کسانی هستند که به ما اعتماد کردند و رای دادند. در واقع فکر میکنیم اخلاق و وظیفه صنفی حکم میکند، دلایل نبودن و غیبت خود را توضیح دهیم. در ادامه این نشست علیرضا نادری به عنوان مدیر کارگروه بهسازی خانه تئاتر پس از یادآوری صحبتهای مطرح شده هنگام رای گیری برای هیات مدیره خانه تئاتر، بیان کرد: تصورم از جایی که به آن وارد میشدم یک ورطه نبود بلکه یک صنف بود و در همان ابتدا مبنا را بر این گذاشتیم که حقوق افراد را بر حقوق خود ترجیح دهیم و به گذشته فکر نکنیم و آینده را در نظر داشته باشیم. او ادامه داد: ما دچار یک انسداد هستیم یعنی حرف ما شنیده نمیشود، در حالی که آنچه میگوییم منطبق با الگوهای بین المللی و استانداردی است که نتیجه 15 ماه زحمت کسانی است که شبانه روزی کار کردند و برنامهای را در کمیته بازسازی طراحی کردند. اما این برنامه نه شنیده میشود نه خوانده میشود و نه ضرورتش احساس میشود. نادری گفت: من به عنوان عضو هیات مدیره خانه تئاتر و سخنگوی آن این خبر دردناک را میدهم که خانه تئاتر سازمانی عقب افتاد، عقب نگهداشته شده و عقب مانده است. این توهین به کسی نیست بلکه توهین به تلاش تمام کسانی است که از گذشته کار کردند اما اکنون هیچ کوششی برای کشف نقاط ضعف و حرکت برای تغییر و تحول وجود ندارد. وی اظهار کرد: معدل خانه تئاتر طبق جدولی که براساس نظرسنجی و مصاحبه با افراد امروز و گذشته و مدیران فرهنگی کشور و افراد خانه تئاتر گرفته شده است زیر سطح استاندارد است؛ یعنی خانه تئاتر دارای ضعف اساسی است و وقتی یک سیستم این مرحله را تشخیص میدهد، باید بلافاصله جلوی سقوط را گرفت. وی با اشاره به اینکه در 14-15 سال گذشته نمودار رشد خانه تئاتر رو به سقوط بوده و این یکی دیگر از مسائل دردناک خانه تئاتر است،گفت: برنامهای که برای دخالت در این روند رو به سقوط باید ارائه شود وجود دارد و تنظیم شده است اما متاسفانه طرحی که ارائه شده با وجود اینکه برای قدرتمند شدن خانه تئاتر بود، امکان اجرا پیدا نکرده است. نادری با اشاره به اینکه دوست ندارد از شکست صحبت کند، در حالی که پیش از ورودش به هیات مدیره خانه تئاتر از خیلیها شنیده بود که با وجود برخی افراد در این خانه شکست میخورد، ادامه داد: ما با یک کوشش صادقانه برنامهای را طراحی کردیم و حالا گزارش آن به افکار عمومی داده خواهد شد. البته من تمام این حرفها را در اتاقهای خانه تئاتر به آقای راد(مدیرعامل خانه تئاتر) توضیح دادم و در جلسهای گفتم که آقای راد باید محاکمه شود، هرچند به من تهمت زدند که گفتهام آقای راد باید اعدام شود در حالی که صحت ندارد. اما واقعیت این است که خانه تئاتر به 14 اصل اساسنامه خود مطلقا وفادار نیست. او با تاکید بر اینکه مخاطبش ایرج راد نیست بلکه توضیحات خود را برای افکار عمومی مطرح میکند، افزود: متاسفانه خانه تئاتر تشخیص خود را از دست داده است و راه حل نجات این خانه از این ورطه بازگشت به اساسنامه و برنامههایی است که اساسنامه را محقق میکند. نادری افزود: خانه تئاتر در حل مسائل روزمره خود درگیر است و ما که به رویاهای آینده فکر میکردیم از انجام کار منع میشدیم، به همین دلیل است که امروز یکی از دستورات خانه تئاتر گسترش آن در سطح کشور است و من به آقای راد در این دوره گفته بودم که بترسید از اینکه کمیتهای بازرسی وجود ندارد و این اقدامات بررسی نمیشود،چراکه گسترش خانه تئاتر یکی از دورترین برنامههای آن بود اما الان به اولویت تبدیل شده است. این خبر در حال بروز رسانی است.
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]