تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816514148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای رکود، 4 وزير و قفل‌شدگي


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: ماجرای رکود، 4 وزير و قفل‌شدگي

ماجرای رکود، 4 وزير و قفل‌شدگي



به گزارش آخرین نیوز، « رکود، 4 وزير و قفل‌شدگي» عنوان يادداشت روز روزنامه تعادل به قلم محمدصادق جنان‌صفت است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد: «دولت مستقر» همواره در کانون نقد رقباي قدرت از کف داده قرار دارند و از زاويه‌هاي گوناگون رصد مي‌شوند تا ضعف‌هايشان شناسايي و برجسته شود. منتقدان دولت مستقر از هر رويداد و روزنه کوچک و بزرگ و تنگ و فراخ براي بزرگ‌نمايي ضعف‌هاي رقيب قدرت گرفته خويش استفاده مي‌کنند. اما کارآمدترين محل نقد جايي است که دولت مستقر به هر دليل انسجام دروني‌اش به صورت واقعي يا به‌رغم تصور منتقدان فرو بريزد و چندپارگي در دولت پديدار شود. وقتي اين تصور وجود دارد که مي‌توان با بزرگ‌نمايي و رودررو قراردادن اعضاي موثر دولت آنها را در مواجهه با يکديگر نشان داد، آنگاه منتقدان از خرسندي سر از پاي نمي‌شناسند.
طيف‌هاي مختلف به ويژه تندروتر دولت مستقر يازدهم پس از انتشار نامه‌يي که 4 وزير کابينه آن را امضا کرده بودند، خوشبختي خود را با ارائه ده‌ها خبر، تحليل، گزارش و گفت‌وگو نشان دادند و به خيال خود موجي از فرآيند اختلاف‌افکني به راه انداختند. اين روش رايج سياسي است و از اين نظر نبايد منتقدان را چندان نکوهش کرد اما اين روش وقتي به جايي مي‌رسد که انصاف را ناديده مي‌گيرد و به جاي نقد کارشناسي به نقدهاي عوامانه روي مي‌آورد و زمين و زمان را به هم مي‌دوزد که دولت را زمين بزند، جاي سرزنش دارد. در روزهاي سپري شده 3 وزير اقتصادي دولت که نامه را امضا کرده‌اند، انگيزه‌هاي خود را تا اندازه‌يي روشن کردند و به‌ طور ضمني يادآور شدند که هدف از نامه فشار به رييس‌جمهور براي اتخاذ تصميم‌هاي اقتصادي مغاير با سياست‌هاي 2سال گذشته نيست. نکته قابل‌ توجه ديگر اين است که اگر اين 4وزير خواستار سياست‌هاي ضد رکود باشند نيز وفاداري خود را به دولت و سياست‌هاي ضدتورمي مخدوش نکرده‌اند.
براي اينکه سياست‌هاي ضد رکود طراحي و اجرا شود ابتدا بايد دلايل رکود فعلي را پيدا کرد. آيا همه دلايل رکود را بايد در سياست‌هاي سختگيرانه مالي-اعتباري جست‌وجو کرد؟ بديهي است که اين داوري‌اي غيرکارشناسانه است و براساس اطلاعات ارائه شده از سوي بانک مرکزي در ۵ ماه اول امسال اعتبارات بيشتري از سوي بانک‌ها در همين شرايط داده شده است. آيا همه صنايع در شرايط نامساعد قرار دارند و بايد به آنها پول تزريق شود؟
کارشناسان معتقدند چنين نيست و برخي از صنايع به دليل رقابت‌پذيري ناکافي نمي‌توانند در بازار ايران فروش کافي داشته باشند. اما نکته کليدي را بايد در بخش صنعت و در توزيع سهم هر کدام از صنايع در کل ارزش‌افزوده صنعت ديد. براساس گزارش جديد وزارت اقتصاد، ارزش‌افزوده«ساخت وسيله نقليه موتوري، تريلر و نيم‌تريلر»، «ساخت مواد شيميايي و محصولات شيميايي» و «ساخت فلزات اساسي» به ترتيب سهمي برابر با ۱۹درصد، ۱۴درصد و 9.2درصد در ارزش‌افزوده کل صنعت دانسته‌اند که در مجموع ۴۲درصد ارزش‌افزوده صنعت است.
دقت در سمت تقاضاي اين کالاها نشان مي‌دهد که تقاضا براي خودرو به دليل انتظارات برآورد نشده مصرف‌کنندگان کاهش يافته است، تقاضا براي فلزات اساسي از بازار داخل به دليل رکود دادوستد مسکن و از طرف ديگر کاهش رشد اقتصاد جهان به ويژه چين و سرانجام پتروشيمي به دليل فقدان تقاضاي جهاني همچنين سست شدن پايه‌هاي تقاضا در داخل روندي کاهنده را تجربه مي‌کنند.
وقتي ۴۲درصد از ارزش‌افزوده صنعت با بحران تقاضا مواجه‌اند، دولت چه بايد کند؟ آيا دادن اعتبار به خودروسازاني که کالاي آنها در انبارها مانده، اقدامي کارشناسانه است؟ آيا دولت بايد به فولادسازاني که کالاي آنها بازار خريد ندارد، پول تزريق کند؟ انصاف داشته باشيم و فرار به جلو نداشته باشيم.



شنبه, 18 مهر 1394 ساعت 07:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن