پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848228668
بازیهای ویدیویی، ابزار سیاسی و تزریقکننده فرهنگی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بازیهای ویدیویی، ابزار سیاسی و تزریقکننده فرهنگی
بازیهای ویدیویی در این عصر تبدیل به یک صنعت پرمنفعت و محبوب در سرتاسر دنیا شده است بهگونهای که حتی کشورهای تولیدکننده این محصول از آن بهعنوان یک ابزار سیاسی و یا تزریقکننده فرهنگی استفاده میکنند.
تاریخچه1 خیلی جالب است که بدانید اولین بازی در نیم قرن پیش ساخته شده است.در دانشگاه ام ای تی2 گروهی از دانشجویان برای اولین بار در سال 1961 بازی اسپیس وار3 را تولید کردند. در این بازی تنها دو بازیکن از طریق یک گوه وسوزن میتوانستند بازی کنند. زمانی طول نکشید تا در جایی دیگر نخستین کنسول بازی نیز در سال 1966 ساخته شد و پنج سال بعد به تولید انبوه رسید. این کنسول که درحدود صد دلار قیمت داشت و شامل ده بازی در قالب کارتریج بود، برخلاف انتظارها و قیمت نسبتا بالای خود توانست در سیصد و سی هزار نسخه به فروش برسد. حال پس از گذشت نیم قرن، هشت نسل از کنسولهای بازی در جهان ارائه شده است که در نسل آخر آن، ایکسباکسوان4 و پلیاستیشن 4 5را میبینیم. بازیهای ویدیویی در این عصر تبدیل به یک صنعت پرمنفعت و محبوب در سرتاسر دنیا شده است بهگونهای که حتی کشورهای تولیدکننده این محصول از آن بهعنوان یک ابزار سیاسی و یا تزریقکننده فرهنگی استفاده میکنند. شاهد این ادعا درآمد این صنعت در مقایسه با شرکتهای بزرگ تولید فیلم است. به گزارش گروه انپیدی6 در سال 2009 شرکتهای تولید بازی 25 میلیارد دلار گردش مالی داشتهاند که از این مبلغ 10.5 میلیارد دلار آن سود خالص بوده است؛ این واقعیت، نشاندهنده بزرگبودن این صنعت از نظر اقتصادی میباشد. و اما به گزارش همین گروه در همین سال در آمریکا 67 درصد از خانوادهها از بازیهای ویدیویی استفاده میکنند و در سطح دنیا 273 میلیون واحد بازی به فروش رسیده است که این نیز نفوذ این صنعت را در خانوادهها و در سطح دنیا نمایان میکند. آمارها نشان میدهد که بازیهای ویدیویی منوط به یک قشر و یا یک گروه سنی خاص نیست. بر اساس آمارها در سال 2010 در امریکا، 25 درصد از استفادهکنندگان بازیها افراد زیر 18 سال هستند که این خود نشاندهنده جهتدهی به افکار نسلهای آینده است و 49 درصد دیگر افراد بین 18 تا 49 سال هستند و 26 درصد باقیمانده آن افراد بالای 50 سال را شامل میشود. خیلی جالب است بدانید 40 درصد از افراد این آمار را زنان تشکیل میدهند. با این پیشگفتار، ضرورت بررسی این صنعت احساس میشود. به همین دلیل در این مقوله بررسی کوتاهی ارائه میکنیم. در ابتدا ضروری است تا پیشنیازهای بررسی این موضوع گفته شود. شرکتهای تولیدکننده بازیهای ویدیویی: اولین کمپانیهای این صنعت بزرگ، ابتدا فقط شامل شرکتهای تولیدکننده کنسولها بوده است که به انحصار برای خود کنسولها، تولید بازی میکردند؛ اما به مرور زمان گروههای کوچکی پا به عرصه گذاشتند و توانستند در این زمینه با شرکتهای بزرگ بازی رقابت کنند؛ امروزه بیشتر بازیها توسط کمپانیهای مستقل از کنسولسازها عرضه میشود که به این شرکتها سرت پارتی7 میگویند. مهمترین این شرکتها به شرح زیر است: اکتیویژن8 اکتیویژن، یک شرکت امریکایی است و از بزرگترین شرکتهای فعال در عرصه تولید و پخش بازیهای رایانهای به شمار میآید. این شرکت در سال 1979 میلادی تاسیس شد و اولین شرکت مستقل در بازیهای رایانهای بود. دفتر اصلی آن در سانتامونیکا در ایالت کالیفرنیا است . این شرکت، بزرگترین ناشر بازی سال 2007 ایالات متحده آمریکا به شمار میآمد. برخی از بازیهای تولیدشده در این شرکت عبارتند از: ندای وظیفه9، ولف اشتاین10، سری گیتارهیرو11، تونیهاوک12. الکترونیک ارتز13 الکترونیک ارتز یک شرکت امریکایی و از جمله بزرگترین شرکتهای تولید و توزیع بازیهای رایانهای در جهان است. این شرکت را تریپهاوکینگز در سال 1982 میلادی تاسیس کرد و دفتر آن در شهر ردوود در ایالت کالیفرنیای امریکا قرار دارد. الکترونیک ارتز چهار بخش اصلی را شامل میشود که عبارتند از: ای اِی گیمز: این بخش مسؤول ساخت بازیهای حادثهای ماجرایی، مسابقهای، رزمی و نقشآفرینی است. ای اِی اسپورت: این بخش، بازیهای ورزشی تولید میکند؛ بازیهایی از جمله: فوتبال(فیفا)، فوتبال امریکایی(انافال)، بسکتبال(انبیای)، بوکس(فایت نایت)، گولف(پیجیایتور)،هاکی(اناچال) و راگبی. این بازیها موفقترین و محبوبترین محصولات شرکت محسوب میشوند. ای اِی کَژوال اینتِر تیمِنت: این بخش برای کسانیکه استفادهکننده همیشگی بازیهای رایانهای نیستند، بازی تولید میکند. سیمز: این بخش بازیهای شبیهسازی زندگی را تولید میکند که معروفترین آنها سری سیمز است. یوبیسافت مونترال14 یوبیسافت از جمله بزرگترین شرکتهای طراحی و تولید بازیهای رایانهای در جهان به شمار میآید که در سال 1997 تاسیس شده است. یوبیسافت دارای 29 استودیو در 19 کشور جهان است و شرکتهای تابعه آن در 26 کشور جهان قرار دارند. یوبیسافت مونترال در کانادا بزرگترین استودیو توسعهدهنده یوبیسافت است. برخی از بازیهای این شرکت عبارتند از شاهزاده ایرانی15،اسپرینتل سل16، اساسینز کرید17، فار کرای18. سگا19 شرکت سگا یک شرکت مشهور سازنده بازیهای رایانهای ـ ویدیویی و نرمافزار و سختافزار است که در سال 1940 تاسیس شده و دفتر اصلی آن در توکیو در ژاپن واقع شده است. سگا عناوین بسیاری را از سال 1983 تا 2001 منتشر کرد اما شکست کنسول «دریم کِست» بازسازی ساختار این شرکت در سال 2001 را موجب شد. از آن زمان سگا بر ارائه نرمافزار به عنوان یک توسعهدهنده شخص سوم متمرکز بوده است. بسیاری از بازیهای رایانهای مشهور و پرطرفدار از تولیدات این شرکت محسوب میشود. برخی از عناوین بازیهای تولیدشده این شرکت عبارتند ازسونیک20، سگا رالی، الکس کیت21، شورش در خیابان22، تبر زرین23. کونامی24 شرکت کونامی از جمله بزرگترین شرکتهای طراحی تولید و توزیع اسباب بازی،کارتون، دستگاههای قمار و بازیهای رایانهای در جهان است. این شرکت در سال 1969 در ژاپن تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر توکیو واقع است . برخی از بازیهای رایانهای معروف و پرطرفدار از تولیدات این شرکت است؛ از جمله سری متال گیر سالید25،سری تپه خاموش26،پی ای اس27. کپ کام28 شرکت کپ کام یک شرکت ژاپنی و از جمله بزرگترین و معروفترین شرکتهای فعال در زمینه طراحی تولید و توزیع بازیهای رایانهای در جهان است. این شرکت در سال 1979 تاسیس شد و دفاتر و استودیوهایی در ژاپن، امریکا، هونگ کونگ، انگلیس وآلمان دارد. نامکو29 نامکو، شرکتی ژاپنی است که بیشتر به عنوان توسعهدهنده و ناشر بازیهای ویدئویی شناخته میشود. این شرکت در سال 1955 در کشور ژاپن در شهر توکیو تاسیس شد. نامکو در سپتامبر 2005 با شرکت باندای که یک شرکت عروسکسازی بود ادغام شد و داراییهای تولید بازی آنها در سال 2006 زیر چتر شرکت باندای نامکو گیمز قرار گرفت. نامکو در دوران طلایی بازیهای ویدئویی آرکید شرکتی پیشتاز بود. پک ـ من30 مشهورترین عنوان این شرکت به پرفروشترین بازی آرکید در تاریخ مبدل شده و یک نماد فرهنگی محبوب بینالمللی نیز است. برخی بازیهای معروف این شرکت عبارتند از پک-من، ریج ریسر31، تکن32، کاتاماری داماشی33، دارک سولز34. سونی کامپیوتر اِنتِرتِینمِنت35 شرکتی بزرگ و متخصص در زمینههای مختلف صنعت سرگرمی و بازیهای رایانهای است و به طور کلی وابسته و بخشی از خدمات و سرویسهای شرکت سونی است. این شرکت در 16 نوامبر سال 1993 در توکیو تاسیس شده است؛ یعنی یک سال قبل از انتشار اولین کنسول پلیاستیشن. بخش سرگرمیهای کامپیوتری سونی کارهایی شامل تحقیق و توسعه، تولید و فروش سختافزار و نرمافزارهای مرتبط با کنسولهای قابل حمل و خانگی پلیاستیشن را انجام میدهد. این شرکت همچنین سازنده و ناشر عنوانهای بزرگ بازی ویدئویی میباشد و خود متشکل از چندین شرکتهای وابسته است که بزرگترین بازارهای این شرکت شامل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را پوشش میدهد. برخی عناوین مطرح عرضه شده از سوی سونی کامپیوتر اینترتینمنت عبارتند از گرن توریزمو36، دِ لست آو آس37، آنچارتد38، لیتل بیگ پلنت39بلیزارد انترتینمنت40 بلیزارد انترتینمنت شرکتی امریکا است که سال 1991 در کالیفرنیا تاسیس شد. این شرکت به طور تخصصی به تولید بازیهای استراتژی و انتشار کتابهای مصور و آرت بوکها میپردازد. شرکت مزبور در سال 2004 با شرکت اکتیویژن ادغام شد و به تولید بازیهای ویدیویی پرداخت. بازیهای معروف این شرکت عبارتند از: وار کرافت41، استار کرافت42، دیابلو43. نیتیندو نیتیندو شرکت چندملیتی تولیدکننده بازیهای رایانهای است، که سال 1889 درشهر توکیو تأسیس شد. در آن زمان نینتندو کارتهای بازی تولید میکرد. نکته جالب درباره این شرکت، سابقه بلند آن است، این شرکت در 125سالگی خود به سر میبرد. گونههای بازیها در ابتدا بازیها دارای گونهبندی خاصی نبودند اما به مرور زمان با تولید زیاد بازیها در سبکهای مختلف، ضرورت گونهبندی بازیها روشن شد؛هر گونه برای رسیدن به هدف خاصی طراحی میشود و مخاطبهای خاصی دارد. این گونهها را در زیر دستهبندی کرده ایم: /آموزشی تعلیمی/ Educational 2. اتومبیلرانی/ Driving games 3. / Strategy استراتژی 4. بازی اکشن- ماجرایی / Action-Adventure 5. / Stealth Action مخفیکاری 6. ترس و بقا/ Survival Horror 7. اینترنتی/ Online games 8. سکویی/ Platformers 9.shootem U shooters/تیراندازی 10.تیراندازی سوم شخص / Third Person Shooter تیراندازی اول شخص/ First-person shooters .11 12. / Simulation شبیهسازی ضرباهنگی/ Rhythm games .13 14. ماجرایی/ Adventure معمایی / Puzzle .15 16. نقش آفرینی (ایفای نقش)/ Role-Playing Games 17. ورزشی/ Sports با شناخت کمپانیهای تولید بازی و سبکهای آن، اکنون میتوانیم به تحلیل درستی از بازیها برسیم. در زیر به چند نمونه از بازیهای مشهور رایانهای میپردازیم و خواهیم دید اکثر بازیهای کامپیوتری دارای ابعاد منفی در درون خود هستند که به راحتی قابل درک نیستند. (11) Battel field 3 سبک: اول شخص تیراندازی شرکت سازنده: دایس ناشر: ای اِی داستان بازی: داستان بازی از جایی شروع میشود که شما در نقش گروهبان بلکبرن44 تحت بازجویی هستید که شبیه داستان بازی بلک اپس45 یا فیلم مظنونین همیشگی است. در بازجویی بلکبرن در رابطه با همدستی خود با گروهی به نام پی ال ار46 که سردسته آنها سلیمان نام داشت مظنون است (البته پی ال ار به نوعی نماد پژاک است که خود امریکا از حامیان این گروه تروریستی به شمار میآید) و بلکبرن برای رفع اتهام از خود به خاطرات خویش در نه ماه گذشته برمیگردد. بازی شما را به نه ماه قبل در ماموریتی برای پیداکردن سربازان گمشده امریکایی به کردستان عراق میبرد که ناگهان زلزلهای رخ میدهد و بلکبرن در زیر آوار گیر میکند. در همین حین بلکبرن برای نخستین بار از زیر آوار سلیمان را میبیند و درصدد پیوستن به گروه خود برمیآید. او خود را از زیر آوار نجات میدهد و گروه را پیدا میکند. در این راه او با سربازان پی ال ار مبارزه میکند. جالب است بدانید که این سربازان به زبان فارسی صحبت میکنند. در اکثر مواقع، انسانهایی فحاش و بیادب نمایش داده میشوند. بعد از رسیدن به گروه به بلکبرن خبر میدهند که همزمان با زلزله، فردی نظامی به نام فرخالبشیر با کمک پی ال ار در ایران کودتا کرده و کنترل کشور را در دست گرفته است. به همین دلیل امریکا تصمیم میگیرد پنجاه هزار نیروی خود را به ایران بفرستد تا البشیر را سرنگون کنند. در این مرحله از بازی شما باید در نقش نظامیان امریکایی به ایران حمله کنید. این حمله از خلیج فارس توسط نیروی هوایی امریکا آغاز میشود. شما در نقش یک زن خلبان به فرودگاه مهرآباد تهران حمله و آنجا را بمباران میکنید. در این بازی از نام خلیج فارس استفاده شده است نه خلیج عربی؛ اما با این حال در این بازی تسلط کامل امریکا در این خلیج نشان داده میشود. در ادامه بازی، گروهبان بلکبرن برای پیداکردن البشیر به سمت یک بانک در ایران کشیده میشود و در آنجا با نقشههایی برای حمله اتمی ایران به پاریس و نیویورک روبرو و متوجه میشود که دنیای امریکایی در خطر است؛ به همین دلیل به سرعت البشیر را دستگیر کرده، از او اعتراف میگیرند. البشیر اعتراف میکند که توسط سلیمان فریب داده شده است و سلیمان میخواهد به امریکا حمله اتمی کند. سپس گروهبان بلکبرن با یافتن گوشی تلفن البشیر متوجه میشود که او با یک دلال اسلحه که در شمال ایران سکونت دارد در رابطه بوده است. این دلال، شخصی روسی است. به همین دلیل او سریع به سوی شمال ایران حرکت میکند تا بتواند این دلال را یافته، از او اعتراف بگیرد اما قبل از وی، سربازی روسی به نام دیما47 این دلال را پیدا کرده از او اعتراف میگیرد و سپس وی را میکشد. بعد از رسیدن گروهبان بلکبرن به آن ویلا، دیما را میبیند و پس از صحبت با او به این نتیجه میرسند که باید این مطلب را از سران کشور خود مخفی نگه دارند تا بین دو کشور امریکا و روسیه جنگی رخ ندهد. به همین دلیل او مجبور میشود تا فرمانده خود را بکشد و دیما را فراری دهد. سپس دیما به سمت فرانسه میرود تا جلوی انفجار را بگیرد؛ اما با تمام تلاشها نمیتواند مانع انفجار بمب اتمی شود. گروهبان بلکبرن نیز در امریکا توسط نیروهای امنیتی این کشور دستگیر میشود. از این جای بازی به بعد شما در حال بازی می کنید .گروهبان نمیتواند بازرسان امنیتی امریکا را قانع و برای آنها احتمال انفجار اتمی را ثابت کند. به همین دلیل ناچار میشود از بازداشتگاه فرار کند و خود دست به کار شود. سپس به داخل شهر میرود و متوجه میشود گروه تروریستی، قطاری را در اختیار خود گرفتهاند. او به سمت آنها حرکت کرده و با درگیر شدن با آنها سلیمان را میکشد و مانع انفجار اتمی میشود. تحلیل بازی تا اینجای بازی چند نکته مهم قابل ذکر است؛ در این بازی سعی شده بود تا چهره فرخ البشیر کاملا شبیه آقای شمخانی ساخته شود. این نکته خود به سیاسیبودن این بازی اشاره میکند. بازی کاملا به خطرناک بودن ایران برای جهان نه فقط امریکا اشاره دارد. بازیکنان این بازی به صورت غیرارادی تصویری منفی از ایران و خطر آن برای دنیا در ذهن خود به وجود میآورند. حتی بازیکنان ایرانی نیز باید از کشتن حریفهایی که همگی ایرانی هستند لذت ببرند و تسخیرشدن کشورشان و حل مشکلات آن به دست یک قدرت خارجی را نظاره کنند. علاوه بر نکات سیاسی که در این بازی بسیار ظریف گنجانده شده، نکات فرهنگی دیگری در این بازی وجود داشت که همان تهاجم فرهنگی است. شما در این بازی میبینید که سربازان امریکایی در هنگام حمله تاکید بسیار دارند تا از آسیبزدن به غیرنظامیان خودداری کنند اما در طرف مقابل، نظامیان پیالار یا همان ایرانیان، انسانهایی بددهن، شرور و وحشی هستند؛ برای نمونه، در صحنهای از بازی، سربازان پیالار به دستور البشیر برای ترساندن امریکاییها یک سرباز امریکایی را سر میبرند. ریزیدنت ایول48: (12-1یا 12-2) سبک : سوم شخص تیراندازی سازنده:کپ کام ناشر:کپ کام داستان: داستان این بازی مربوط به پایان دنیا از دید قوم مایاها در 21 دسامبر 2012 است. طبق این دیدگاه با پایانیافتن تقویم مایاها دنیای انسانها نیز به پایان میرسد. جالب است بدانید که قوم مایاها یک قوم شیطانپرست بوده است. بر طبق داستان این بازی، دنیا با انتشار ویروسی با نام سی در ادونیا و انتشار آن در سطح جهان به پایان میرسد؛ اما نقشهای اصلی بازی که نمادهایی کاملا فراماسونری و شیطانپرستی هستند، با کمک یکدیگر مانع از این اتفاق میشود. اما از نکات قابل ذکر در این بازی، تهاجم کامل آن به دنیای مسلمانان است. در ابتدا باید به ویروس سی49 اشاره کرد که نماد اسلام و خداپرستی است. سازنده آن دریک کریموند سیمونز50 است که نقش یک خدای حیلهگر را بازی میکند و قصد دارد به وسیله ویروس سی یا همان خداپرستی بر دنیا مسلط شود. نحوة ارتباط شخصیتهای منفی با این فرد نیز مکعبی است که نماد کعبه را در اسلام دارد. اما در کل، این بازی با خداپرستی مقابله میکند؛ شخصیت اصلی بازی، یک ضد خدا است و با کشتن افراد آلوده به ویروس خداپرستی درجهت نجات زمین اقدام میکند. این بازی علاوه بر تاثیرگذاری مستقیم بر اعتقادات دینی بازیکنان و ایجاد ترس در دل آنها، به ایجاد چهرهای جدید برای مسلمانان نیز پرداخته است. همچنین از دید سیاسی در داستان بازی مشاهده میکنیم که کارخانه تولید ویروس تی51 که در سریهای قبلی این بازی وجود داشت، در سال 1979 این ویروس را تولید کرد؛ مهمترین اتفاق در این سال، همان انقلاب اسلامی ایران و تسخیر لانه جاسوسی است و به مخاطب این را میرساند که این ویروس همان انقلاب اسلامی یا بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه است و نتیجة آن جز نابودی دنیا نخواهد بود! سیمز52 : (13-1 یا12-2) سبک: شبیهساز زندگی ناشر: ای ای داستان: در این بازی بازیکن این توانایی را دارد تا هر کاری را که یک انسان در زندگی عادی میتواند انجام دهد، به صورت مجازی تجربه کند. از تامین نیازهای اولیه انسان مانند خوردن، آشامیدن و خوابیدن تا نیازهای جنسی، آموزشی و ارتباط با دیگران و کارکردن برای به دست آوردن پول و خیلی انتخابهای دیگر. برای نمون، در این بازی بازیکن برای تامین خواب خود احتیاج به تخت خواب دارد و هرچه این تخت خواب گرانتر باشد میزان سرعت تامین این خواسته بیشتر میشود. بهتر است بگوییم در این بازی بازیکن ارتباط مستقیمی با میزان درآمد خود برای تامین خواستههای مادی دارد و برای تامین خواستههای اجتماعی خود ارتباط مستقیمی با زیبایی و نژاد خویش دارد؛ به این گونه که هرچه بازیکن در ابتدای بازی، شخصیت خود را زیباتر طراحی کند در طول بازی آسانتر نیازهای اجتماعی خویش را تامین میکند. از نکات قابل توجه در این بازی، نشر کامل زندگی به سبک غربی است؛ زیرا مصرفکننده این بازی که از غرب نبوده بلکه اختصاصا افرادی با فرهنگ غیرغربی هستند. در این بازی تمام قواعد ضدهنجار در جوامع شرقی در قالب فرهنگ غربی به خورد بازیکننده داده میشود؛ بدینگونه که اگر بازیکننده یک جوان مسلمان باشد، در طی بازی مشاهده میکند که برگزارکردن جشنهای نامشروع در طول زندگی برای شاد و سرحال ماندن یک انسان، ضروری است یا اینکه یک انسان در طول زندگی خود احتیاجی ندارد که به هیچ قانون دینی پایبند باشد. برای نمونه یک جوان میتواند در طول زندگی خود بارها و بارها با جنس مخالف و موافق ارتباط جنسی داشته باشد. این گونه بازیها بدترین نوع تهاجم فرهنگی را در خود پنهان کردهاند و بدون هیچ اثری فیزیکی در مخاطب بهطور کامل ذات او را تغییر میدهند. کلش او کلنز53 یک بازی موبایل در سبک استراتژی همزمان است که در سال 2012 برای ایاواس54 منتشر شد. این بازی در مدت کوتاهی توانست به موفقیتی چشمگیر برسد و درآمد قابل توجهی را برای شرکت سازنده به ارمغان آورد. ویژگی مهم این بازی که او را از دیگر بازیهای موبایل مستثنا میکند، قابلیت چت و ایجاد یک قبیله با دوستان خود است. این ویژگی بازی همانند شبکههای اجتماعی باعث اعتیاد مخاطب میشود. امتیاز آن در مقایسه با شبکههای اجتماعی، سرگرمکننده بودنش است. این بازی با ایجاد حس رقابت بین بازیکنان باعث میشود که بازیکن بیشتر وقت مفید خود در روز را به انجام بازی بپردازد، حتی هنگامیکه بازیکن در بازی نیست، ذهن او ناخودآگاه درگیر این بازی است و سطح تمرکزش را کاهش میدهد. مکانیزم این بازی طوری طراحی شده است که بازیکن باید منابعی را برای ارتقای وسایل روستای خود جمعآوری کند و برای این کار باید با حمله به روستاهای دیگر، منابع آنها را بگیرد. این کار ممکن است برای بازیکن ساعتها طول بکشد بهگونهای که گذر زمان را احساس نکند. این بازی یک سیستم ارتقای سریع هم دارد که با پرداخت پول میتواند وسایل و ساختمان و سربازهای خود را بدون اتلاف وقت ارتقا دهد و این خود باعث خروج میزان زیادی ارز از کشور میشود. این بازی در ایران بسیار گسترش یافته است بهگونهای که امروزه هرکس دارای گوشی هوشمند باشد، حداقل یک مرتبه این بازی را امتحان کرده است. در محیطهای آموزشی نیز ردپایی بزرگ از این بازی کوچک را مشاهده میکنید بهگونهای که دانشآموزان و دانشجویان در حین حضور در کلاس هم به استفاده این بازی مشغول هستند. نتیجه و راه مبارزه با آن در سالهای اخیر بیش از هزاران عنوان بازی جدید برای منفعت مالی و یا القای فرهنگ و خواست سیاسی طراحی و تولید شده است؛ این نکته در بررسی دقیق بازیهای تولیدشده مشخص میشود. اما راه مقابله با این پدیده چیست؟ آیا محدودیتهای اینترنتی میتوانند همانند گذشته عمل کنند؟ آیا... در پاسخ ابتدا باید پذیرفت که بازیهای ویدیویی یک واقعیت جدانشدنی از زندگی مدرن و مانند غذا و ورزش لازمه زندگی هستند(این مطلب خود جای بحث دارد) و باید برای آن برنامهای مشخص ارائه شود. زیرا همانطور که غذاخوردن بیش از حد هم مشکلساز خواهد شد، استفاده بیش از حد از بازیهای ویدیویی نیز مضر خواهد بود. در دنیای مجازی امروز دیگر به هیچ عنوان نمیتوان محدودیتی برای بهدستآوردن کالاهای مجازی همانند بازیهای ویدیویی به وجود آورد. پس باید به دنبال راهحل مناسبی گشت. در ابتدا باید بدانید که بازیهای ویدیویی در زندگی امروز بشر جایگاه ویژهای دارد؛ در غیر این صورت چنین بازار فروشی برای این صنعت به وجود نمیآمد؛ پس حذف آن گزینهای غیرممکن است. اما باید بدانید یکی از روشهای مقابله با آن همین بازار فروش است. ایران کشوری است که در آن به حقوق ناشرین مجازی یا حق کپی هیچ توجهی نمیشود و جالب است بدانید برخلاف فشارهایی که بر سر موارد مختلف بر ایران میآید، در این مورد هیچ فشار خارجی وجود ندارد! آیا این خود جای سؤال ندارد؟ در کشور ما بازیها، حتی بدون صرف هزینهای از اینترنت در کمترین زمان ممکن قابل تهیه هستند درصورتی که برای تهیه یک بازی در خارج از کشور هزینه بالایی را بایستی متحمل شد و این باعث میشود که خانواده درسبد کالای خود جای محدود و متناسب با توان مالی خود برای این محصول در نظر بگیرد. اما رعایت نکردن این قانون موجب شده که در برخی موارد، بازیکنان به صورت جنونآمیزی به امتحان تمام بازیهای تولیدشده بپردازند و با تمام شدن یک بازی به تهیه بازی دیگری بپردازند. رعایت این قانون همچنین باعث میشود تا خانواده همانند فیلتری مانع از ورود گونههای نامناسب بازیها شود. پس با رعایت یک قانون ساده، صاحب دو فیلتر بزرگ میشویم. باید علاوه برمحدود کردن ورود بازیها، خود نیز دست به کار شویم. در کشور ایران حدود 20 شرکت کوچک و بزرگ سازنده بازی وجود دارد. افزون بر این، در دانشگاههای ایران نخبگانی ممتاز در زمینه تولید بازیهای ویدیویی وجود دارند که به دلیل حمایت مالی نشدن در بعضی موارد استعدادهای خود را در جاهای نادرست مصرف میکنند. با کنار هم گذاشتن این دو مورد میتوانیم در عرصه بازی معجزه کنیم؛ همانگونه که در برخی موارد همینگونه شده است، همانند بازی گرشاسب که به دلیل رعایتنشدن حق کپی که قبلا توضیح داده شد، نتوانست با بازیهای وارداتی زورآزمایی کند. پس با حمایت از این شرکتها بکوشیم تا قسمتی از بازار بازیها را از آن خود کنیم. ایجاد رابطی برای تبلیغ محصولات ایرانی در رسانه ملی، ایجاد درگاهی برای فروش بازیهای ایرانی در خارج از کشور و رسیدن سود حاصل از آن به سازندگان آن در داخل، ایجاد شبکهای قابل اعتماد برای جوانان و فراگیر برای خانوادهها که در آن تحلیل دقیقی از بازیها ارائه شود و نکات مخفی بازیها را برای بازیکنان آشکار کند تا آنان بازیچه تصورات القایی خارجی نشوند، از جمله راهکارهای پیشنهادی است.(آیا تهیه یک برنامه ساده تحلیلی تلویزیونی همانند 90 برای این واقعه مهم که مخاطبانی بیشتر از فوتبال را در درون کشور دارد ضرورت ندارد؟) در پایان باید دانست که در اینده نزدیک بازار بازیهای رایانه ای در کشورهایی همانند ایران به سمت بازیهای در سبک موبایل خواهد رفت(دلایل این پیشبینی، خود مقالهای جدا میطلبد) و خوشبختانه در ایران در زمینه تولید بازیهایی به این سبک، پیشرفتهای خوبی به دست آمده است. اما این پیشرفت بدون هدف، بدون جهتدهی ملی و بدون سازماندهی مرکزی است و آن هم به دلیل شخصیبودن این تولیدات است. اگر بازار مناسبی را برای این افراد فراهم و آنها را در زیر یک پرچم جمع کنیم، صاحب دو امتیاز میشویم؛ نخست، مبارزه با تهاجم فرهنگی به وجود آمده و سوق دادن آن به جهت دلخواه، دوم ایجاد مشاغلی رسمی برای علاقهمندان به این صنعت. پینوشتها 1. کلمات قرمز واژههای انگلیسی و اعداد آبی شماره عکس مربوط به متن می باشد. 2. MIT 3. Space war 4. Xbox one 5. Play station 4 6. NPD 7. Third part 8. Activision 9. Call of Duty 10. Wolfenstein 11. Guitar Hero 12. Tony Hawk 13. Electronic Arts 14. Ubisoft Montreal 15. Prance Of Persia 16. Tom Clancy’s Splinter Cell 17. Assassin’s Creed 18. Far Cry 19. Sega 20. Sonic 21. Alex Kidd 22. Streets of Rage 23. Golden Axe 24. Konami 25. Metal Gear Solid 26. Silent Hil 27. Pro Evolution Soccer 28. Capcom 29. Namco 30. Pac-Man 31. Ridge Racer 32. Tekken 33. Katamari Damacy 34. Dark Souls 35. Sony Computer Entertainment 36. Gran Turismo 37. The Last of Us 38. Uncharted 39. LittleBigPlanet 3 40. Blizzard Entertainmen 41. World of Warcraft 42. StarCraft 43. Diablo 44. Blackburn 45. Black Opc 46. PLR 47. Dima 48. Resident Evil 49. C 50. Derek C. Simmons 51. T 52. The Sims 53. Clash of Clans 54.iOS منبع : فرهنگ پویا 29 انتهای متن/
94/07/18 - 04:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همهی ابزارها حمله کرده است
رهبرمعظم انقلاب لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همهی ابزارها حمله کرده است رهبرمعظم انقلاب سست کردن اعتقادات دینی و سیاسی ما تقویت نارضاییها وجذب جوانها برای مقاصد خودشان را از اهداف لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن در مقطع فعلی اعلام کردند ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر ساعت 10 12 به گزارش سرولشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همه ی ابزارها حمله کرده است
به گزارش فرهیختگان بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری که در تاریخ 1394 7 13 برگزار شده بود صبح امروز در مصلای امام خمینی ره شهرکرد قرائت شد حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به توطئه و تهاجم همه جانبه فرهنگی اعترهبرمعظم انقلاب : لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همهی ابزارها حمله کرده است
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۱ رهبرمعظم انقلاب در دیدار دو روز پیش با اعضای ستاد کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری تاکید کردند ما مواجهیم با یک حملهی همهجانبهی فرهنگی و اعتقادی و سیاسی اعلام نشده لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همهی ابزارها حمله کرده برای سست کردن اعتقاداتفرماندار بوکان: امنیت لازمه رشد و توسعه سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی است
فرماندار بوکان امنیت لازمه رشد و توسعه سیاسی فرهنگی و اقتصادی است مهاباد ـ ایرنا ـ فرماندار شهرستان بوکان گفت امنیت لازمه رشد و توسعه سیاسی فرهنگی و اقتصادی جامعه است به گزارش خبرنگار ایرنا جمال خسروی روز چهارشنبه در بازدید از دبیرستان پسرانه سیدقطب بوکان به مناسبت هفتهرهبرمعظم انقلاب: سست کردن اعتقادات دینی و سیاسی و تلاش برای جذب جوانان اثرگذار از برنامههای دشمن است/لشکر فره
رهبرمعظم انقلاب سست کردن اعتقادات دینی و سیاسی و تلاش برای جذب جوانان اثرگذار از برنامههای دشمن است لشکر فرهنگی و سیاسی دشمن با همهی ابزارها حمله کرده است بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری که در تاریخ 1394 7 13 برگزار شده برهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاى ستاد کنگره شهدای چهارمحال و بختیارى : لشگر فرهنگی و سیاسی دشمن با همه ابزارها
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری که در تاریخ ١٣ ۷ ١٣٩۴ برگزار شده بود صبح امروز در مصلای امام خمینی رحمه ا شهرکرد منتشر شد حضرت آیت ا خامنه ای در این دیدار با اشاره به توطئه و تهاجم همه جانبه فرهنگی اعتقادی و سیاسی دآل سعود باید مسئولیت خود را در مورد فاجعه منا بپذیرد / فاجعه منا نباید ابزاری برای تسویه حساب های سیاسی قرار ب
امام جمعه اردکان خطاب به حکام خودکامه عربستان گفت آل سعود باید مسئولیت خود را در مورد فاجعه منا بپذیرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان حجه الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن تسلیت بروز فاجعه در سرزمین منا گفت این فاجعه عید و دهمیزگرد بررسی عملکرد فرهنگی - سیاسی دولت برگزار شد
با حضور فعالان سیاسی در ساری میزگرد بررسی عملکرد فرهنگی - سیاسی دولت برگزار شد شناسهٔ خبر 2931985 - یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۷ استانها > مازندران ساری - میزگرد بررسی عملکرد فرهنگی - سیاسی دولت تدبیر و امید با حضور سه فعال سیاسی و اجتماعی در ساری برگزار شد به گزارش خبرنگار مسرلشکر جعفری: باید مراقب نفوذ فکری، فرهنگی و سیاسی دشمن باشیم
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی قابل تبدیل شدن به جمهوری اسلامی نیست گفت باید مراقب نفوذ فکری فرهنگی و سیاسی دشمن باشیم به گزارش مرآت نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در کنگره سرداران و 2400 شهید استان چهارمحال و بختیامام جمعه کرج:باید در مقابل تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان هوشیار باشیم
امام جمعه کرج باید در مقابل تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان هوشیار باشیم کرج-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج گفت همه جامعه به ویژه قشر جوان باید مراقب و هوشیار باشند تا دشمنان از طریق تهاجم فرهنگی به مقاصد شوم خود دست پیدا نکنند به گزارش ایرنا حجت الاسلام وا-