تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813142816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همدردی ارکستر سمفونیک تهران با جانباختگان منا


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سرویس فرهنگی هنری – آغاز کار برنامه سالانه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با نواختن قطعه «روز غم» برای هم دردی با جانباختگان فاجعه مِنا و قرائت بیانیه ای در گرامیداشت یاد قربانیان فاجعه منا،16 مهر ماه در تالار وحدت،اجرا شد. به گزارش خبرنگار ما، پیش از اجرای برنامه افتتاحیه،دکتر محمد جواد فریدزاده، پژوهشگر حوزه فلسفه به نمایندگی از صنوف مختلف بیانیه ای را قرائت کرد. وی با قرائت آیه ای از قرآن کریم ؛«وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا»،گفت: این مراسم برای احترام به همه قربانیان و مجروحان مناسک حج امسال برگزار شده است و من مایلم در اینجا از دوست مهربان و صبور و آرامم «احمد فهیما» که تاکنون هیچ خبر قطعی از او نیست یاد کنم و به یادآوری دیگری هم عنان سازم؛ حج عبادتی است که هم رمز است و هم تمثیل و تمثل. در باب معانی رمزی و تمثیلی حج، به تفصیل سخن گفته اند چنانچه که در اسرار صلاه و روضه و دیگر عبادات سخن گفته اند. اما حج علاوه بر این وجوه، وجه دیگری هم دارد و آن عبارت از این است که حج تمثل است. تمثل نه با الفاظ و صنایع بلاغی ارتباط دارد و نه با قرارداد و اعتبار. چنانکه در بخشی از رمزها چنین است. تمثل وجه آنتیک و آنتولوژیک دارد. وجه وجوبی وجودی دارد چون حقیقتی در آن متمثل است. این که چه حقیقتی در آن متمثل است، مقام و موقعیت دیگری می طلبد. هنر، به ویژه معنای متعالی آن علاوه بر این که می تواند رمزی و تمثیلی باشد، ممکن است با تمثل هم مرتبط باشد. اگر رنگ و بوی کلمه ماتریالیستی تجسد را از آن بتوانیم بزدائیم، در این صورت هنر تجسدی فاقد جسد و ماده به هنری تمثلی نزدیک می شود و در این میان موسیقی به لحاظ عریانی و خلوصی که از ماده دارد، بالقوه می تواند تمثلی ترین هنرها باشد. موسیقی در سرزمین ما، علیرغم سابقه تاریخی طولانی، امروز از منظر اهل نظر و تفکر، غائب است. تذکر آن چیزی جز جلب توجه به این غیاب بزرگ نیست. موسیقی جایی است که در آن علم و فلسفه و هنر با یکدیگر ملاقات می کنند و نتیجه این ملاقات ضیافتی است که روح آدمیزاد در آن، جان تشنه خود را سیراب می کند. این را کم و بیش همه می دانیم ولی تذکر و سئوال من این است که چرا اهل نظر و متفکران سخنی که ترجمه اقوال دیگران نباشد، نگفته اند و نمی گویند؟! زبان در متعالی ترین مساحت خود منتهی به شعر می شود و شعر، همان موسیقی است آن زمان که آن را به سطح کلمه تنزل دهیم و کلمه همان موسیقی است وقتی به خالص ترین وجه ممکن، آن را تعالی بخشیم و این خالص ترین وجه ممکن، از آمیزش و هم آغوشی سکوت و آهنگ، متعاقب بحور و گام ها و مقامات شهرستان روح پدید می آید. به احترام ایران اندوهگین، در غم جدایی از چندین فرزندش، و به احترام همه خانه های اینک خالی از مسافران باز نگشته سکوت می کنیم تا موسیقی، وقت ما را خوش کند و تا با آن خوشی بار اندوه این جدایی، چنان اهلی، آرام و رام شود که شاید بتوانیم آنگونه که شایسته است، دست های اینک جدا افتاده از یکدیگرمان را به هم پیوند زنیم. ایران ما به مهربان دست های پیوسته، امروز، بیش از دیروز، چشم دوخته است. همه منتظریم که استاد بزرگ رهبری، برنامه خود را اجرا کنند. سپس اعلام شد که؛ارکستر سمفونیک تهران به پیشنهاد علی رهبری و برای همدردی با جان باختگان ،کار خود را با نواختن قطعه «روز غم» نوشته بهزاد عبدی آغاز می کند. همچنین از حاضران درخواست شد تا بعد از پایان این قطعه گروه را تشویق نکنند. به این ترتیب برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با اندوه درگذشت فرزندان کشور آغاز شد. در بخش اول کنسرت؛ پس از قطعه «روز غم»؛ «پرنده آتشین» اثر ایگور استراوینسکی توسط اکستر سمفونیک تهران نواخته شد.علی رهبری،در سال 1375 خورشیدی،این اثر را به همراه پرستش بهار،کار دیگری از همین آهنگساز را با اجرای ارکستر فیلارمونیک رادیو و تلویزیون بلژیک،ضبط وبا انتشارات ناکسوس منتشر کرده است. با وجود تکنولوژی فیلمبرداری مدرن با دوربین های عنکبوتی،و تجارب ضبط هنری کنسرت ها توسط هنرمندی چون؛ محمد رضا هنرمند،شوربختانه،فقدان تصویربرداری حرفه ای و ثبت بصری این اجرای ارزشمند،احساس شد. در اجرای ارکستر سمفونیک تهران؛ با وجود اینکه قرار بود کنسرت ویژه هنرمندان باشد؛ تعداد زیادی از حاضران جزو هنرمندان نبودند همچنین تمام سالن هم پر نشده بود. از سوی دیگر با پایان قطعه روز غم؛ تشویق کم حاضران در سالن موجب شد تا نوازندگان پایشان را به زمین بکوبند و درخواست تشویق بیشتر کنند. علی رهبری نیز در واکنش به این اتفاق گفت: ارکستر نباید برای مردم دست بزند. در همه جای دنیا رسم بر این است که مردم برای ارکستر دست می زنند.باور کنید هیچ جا سیستم به این صورت نیست که نوازندگان درخواست تشویق کنند. این نوازندگان هفته ها تلاش بسیار کردند. ما نباید ناراضی از سالن بیرون برویم. ارکستر سمفونیک تهران در بخش دوم کنسرت قطعه «کارمینا بورانا» اثر کارل ارف را نواخت. رهبری گروه کر در این قطعه بر عهده رازمیک اوهانیان بود و گروه کُر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی ارکستر را همراهی کردند. کُر کودکان نیز در این اجرا با سرپرستی محمد واحد سرپرست حضور داشتند.علی رهبری،قرار است ماه آینده این اثر را در تالار فیلارمونیک اسلواکی با همراهی دو گروه کر ،اجرا کند. پس از اتمام کنسرت کارمینا بورانا، علی رهبری گفت: بچه ها نسبت به قبل اجرای بهتری ارائه دادند. شما امروز شاهد هنرنمایی 210 هنرمند جوان ایرانی هستید که برای این اجرا زحمت زیادی کشیده اند. البته نباید از زحمات بخش اداری که پا به پای من برای این اجرا زحمت کشیدند گذشت. بخش اداری به خاطر نامش دید منفی در پی آن دارد، اما واقعاً اینطور نیست و آن ها واقعاً کمک زیادی کردند. رهبری ادامه داد: دو خبر خوب هم برای شما دارم، اسفندماه که به ایران آمدم همه فکر می کردند من آمده ام ارکستر را عوض کنم، اما من در سرم چیز دیگری داشتم و دنبال ارکستری بودم که اهل کار باشد. همه ما در این گروه مثل هم هستیم و هیچکس با دیگر فرقی ندارد. ما در ارکستر معلم زیاد داریم که هریک شاگرد دیگری بوده است. ما امشب دو نوازنده تازه در گروه داریم که اولین نفر آن مازیار ظهیرالدینی است و دیگری حسین سمیعیان. هر دو این افراد تدریس می کنند و کنسرت مایستر ما هستند. در واقع امشب ما سه نفر کنسرت مایستر داشتیم. وی افزود: البته امروز میزبان یک چهره دیگر هستیم که معلم معلم همه معلم هاست، او معلم من بوده است. رهبری بعد از پایان سخنرانی اش مصطفی کمال پورتراب را معرفی کرده و از مردم خواست تا او را تشویق کنند. مردم ایستاده این استاد موسیقی را به مدت چند دقیقه تشویق کردند. این برنامه،با حضور هنرمندان سیف الله صمدیان، رامبد جوان، نگار جواهریان، سعید چنگیزیان، ارسلان کامکار، مصطفی رزاق کریمی، اصغر همت، بهرام عظیمی، ایرج راد، پشنگ کامکار، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، فریبا کوثری، محمد سریر، کامران ملکی، حمیدرضا نوربخش، علی ترابی، محمد علی سجادی، محمدرضا هنرمند، شیرین یزدانبخش، کاظم هژیرآزاد ، تهمورث پورناظری،علی مرادخانی ، علی ترابی و داوود گنجه ای اجرا شد.بروشور این برنامه توسط سجاد پورقناد تهیه شده بود.


جمعه ، ۱۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن