تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815478929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايجاد بانک ژن گونه‌هاي متنوع جانوري و حيات وحش در ايران 7 صبح


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ مهر ۱۳۹۴ (۱۷:۲۶ب.ظ)
ايجاد بانک ژن گونه‌هاي متنوع جانوري و حيات وحش در ايران 7 صبح موج-رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن تاکيد بر اهميت و ضرورت ايجاد بانک ژن گونه‌هاي متنوع جانوري و حيات وحش در ايران، گفت: تهيه اين بانک،يکي از زمينه‌هاي ارزشمند و مهم همکاري ميان سازمان حفاظت محيط زيست و جهاد دانشگاهي است.
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در نشست مشترک با رئيس و معاونان جهاد دانشگاهي ضمن اعلام آمادگي سازمان حفاظت محيط زيست جهت همکاري با جهاد دانشگاهي، گفت: موضوعات بسياري براي همکاري مشترک ميان دو نهاد وجود دارد.
ابتکار مديريت پسماند در کشور را يکي از زمنيه هاي همکاري اعلام کرد و افزود: استانداردها و ضوابط بسياري در اين حوزه ذيل نظر کارشناسان محيط زيست درحال تدوين است که از آن جمله مي‌توان به تدوين استانداردها و ضوابط خاص براي زباله سوزها مطابق با شاخص‌هاي جهاني در کشور اشاره کرد.
معاون رئيس جمهور ضمن يادآوري مسئوليت شهرداري‌ها و دهداري‌ها در بحث پسماند و مديريت پسماند در کشور، اظهار کرد: شهرداري‌ها به دليل عدم برخورداري از اعتبار لازم براي مديريت صحيح پسماند، از طرح‌هاي ارائه شده توسط سرمايه گذاران در اين حوزه استقبال مي‌کنند که معمولاً طرح‌هاي سرمايه داران بر پايه واردات تکنولوژي به ويژه واردات زباله سوزها به کشور است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر ضرورت مديريت صحيح پسماند در کشور و اشاره به معضلات بسيار زياد حوزه پسماند به ويژه در استان‌هاي شمالي، تصريح کرد: بر اساس پيشنهادهاي ارائه شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست، دولت مصوبه اي براي ارائه تسهيلات به منظور ساماندهي بهتر مديريت پسماند کشور داشت.
وي خاطرنشان کرد:معضل پسماند بايد بر اساس ضوابط و استانداردها رفع شود تا منجر به ايجاد چالش‌هاي جديد نشود و يکي از الزامات اين امر نگاه علمي و استفاده از پژوهش‌هاي کاربردي در اين حوزه است که اين مهم مي‌تواند از طريق همکاري مشترک جهاد دانشگاهي با معاونت محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست و دفتر آب و خاک سازمان صورت پذيرد.
معاون رئيس جمهور پيشنهاد داد: چارچوب همکاري‌هاي مشترک ميان سازمان حفاظت محيط زيست و جهاد دانشگاهي براي رسيدن به نتيجه عملي در قالب تفاهم نامه يا برنامه اقدام مشترکي تعريف شود.

ضرورت ايجاد بانک ژن گونه‌هاي متنوع جانوري و حيات وحش در ايران
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن تاکيد بر اهميت و ضرورت ايجاد بانک ژن گونه‌هاي متنوع جانوري و حيات وحش در ايران به عنوان ظرفيتي مهم براي مقابله با تهديد خطر انقراض گونه‌ها، تهيه بانک ژن را از ديگر زمينه‌هاي ارزشمند و مهم همکاري ميان سازمان حفاظت محيط زيست و جهاد دانشگاهي برشمرد.
وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست از آزمايشگاه‌ها و تجهيزات خوبي در اين زمينه برخوردار است و همچنين مي‌توانيم از طريق ابلاغ دستورالعمل همکاري مشترک به استان‌ها، امکان استفاده از ژن گونه‌هاي مختلف و اطلاعات استاني را نيز فراهم کنيم.
ابتکار با اشاره به اقدامات و فعاليت‌هاي پژوهشي و مطالعاتي براي باروري کوشکي و دلبر (دو قلاده يوز)، گفت: دانش و تجربه جهاد دانشگاهي در بحث باروري مي‌تواند در اين زمينه به سازمان حفاظت محيط زيست کمک کند.
معاون رئيس جمهور ضمن يادآوري اهميت بحث ايمني زيستي در کشور، گفت: دبيرخانه شوراي عالي ايمني زيستي، پروتکل کارتاهنا، قانون ايمني زيستي برخي از اقدامات و وظايف سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه است ولي موضوع ايمني زيستي از جمله زمينه‌هاي بسيار مهم براي همکاري مشترک است.
فعاليت در بحث فناوري زيستي براي کشور ضروري است
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست شناسايي GMO (محصولات دستکاري شده ژنتيکي) را يکي ديگر از زمينه‌هاي مناسب همکاري برشمرد و گفت: در بحث ايمني زيستي همکاري با جهاددانشگاهي مي‌تواند بسيار مفيد باشد زيرا پروتکل ايمني زيستي در ايران عمليات نشده و همچنين فعاليت در بحث فناوري زيستي براي کشور ضروري است.
معاون رئيس جمهور جهاد دانشگاهي به دليل عدم ذي نفع بودن و استقلال دستگاهي يکي از مهم‌ترين دستگاه‌هاي همکار در بحث ايمني زيستي برشمرد.
رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي محيط زيست در اسفندماه سال جاري، جهاد دانشگاهي و موسسه رويان را براي حضور در اين نمايشگاه دعوت کرد.

توانايي جهاد دانشگاهي براي همکاري فکري و عملي با سازمان حفاظت محيط زيست
بنابراين گزارش، حميدرضا طيبي رئيس جهاد دانشگاهي ضمن تاکيد بر توانايي‌هاي جهاد دانشگاهي در حوزه‌هاي مختلف، گفت: جهاد مي‌تواند بازوي فکري و عملي سازمان حفاظت محيط زيست در بسياري از حوزه باشد.
وي افزود: پيرو مباحث مطرح شده در جلسات قبلي سازمان محيط زيست و جهاددانشگاهي، کارگروهي تشکيل و مباحثي مانند تهيه اطلس آلودگي‌هاي نفتي، پسماند و زباله سوزها، ذخاير ژنتيکي و حفظ گونه‌هاي در حال انقراض حيات وحش مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
طيبي تصريح کرد: جهاد دانشگاهي از آمادگي لازم براي همکاري مطالعاتي و اجرايي در زمينه‌هاي بسياري همچون رفع آلودگي‌هاي ايجاد شده به واسطه فعاليت‌هاي نفتي در خشکي و آب، زباله سوزها و پسماندها برخوردار است.
رئيس جهاد دانشگاهي افزود: تاکيد ما بر پژوهش‌هاي کاربردي منجر به پيشرفت بسيار در زمينه فن آوري و تکنولوژي شده است که از آن جمله مي‌توان به تکنولوژي ساخت و طراحي سيستم غبارگير صنعتي اشاره کرد.
وي گفت: در بحث آموزش نيز با توجه به گستره فعاليت جهاد دانشگاهي در تمام کشور، اين نهاد مي‌تواند در ارائه خدمات آموزشي مورد نياز محيط زيست در سراسر کشور با سازمان حفاظت محيط زيست همکاري نمايد.
در ادامه جلسه، مجيد خزاريان مقدم مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در قالب فعاليت‌هاي تحقيقاتي مي‌توانيم از شبيه سازي گونه‌ها حمايت کنيم.
مقدم ادامه داد: تکثير و پرورش يوز براي رهاسازي در طبيعت با استفاده از دو قلاده يوز در اسارت (کوشکي و دلبر) در ايران براي نخستين بار در جهان در حال انجام است. زيرا پيش از اين تکثير صورت گرفته ولي تکثيرها با هدف رهاسازي در طبيعت نبوده است.
علي اصغر مبارکي مديرکل دفتر موزه‌هاي تاريخ طبيعي و تنوع ذخاير ژنتيکي پرديسان نيز نيازسنجي صحيح سازمان حفاظت محيط زيست و جهاد دانشگاهي را از ضروريات همکاري مشترک برشمرد و گفت: يکي از موارد مطروحه در مورد گونه‌هاي شبيه سازي شده، عدم امکان رهاسازي آن‌ها در طبيعت است.
شهاب الدين منتظمي دبير شوراي ملي ايمني زيستي نيز يکي از زمينه‌هاي همکاري مشترک ميان دو نهاد را ارزيابي بحث دستکاري ژنيتکي حيوانات برشمرد.
منتظمي تاکيد کرد: در بحث بانک ژن نيز بايد به عضويت ايران در کنوانسيون سايتيس توجه داشت تا اقدامي خلاف قواعد کنوانسيون صورت نپذيرد.
گفتني است، حميد گورابي رئيس پژوهشگاه رويان نيز با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه، گفت: پژوهشگاه کار خود را با درمان ناباروري و توليد مثل شروع کرد و با تجربه اي که در حوزه توليد مثل در بخش ناباروري زنان و ژنتيک کسب شد به حوزه زيست فناوري نيز وارد شديم.
وي افزود: در برنامه بلندمدت و کوتاه مدت همواره به موضوعات زيست محيطي توجهي خاص داشتيم و تلاش کرديم تا به طور نمونه مانع ورود مواد زائد توليدي در آزمايشگاه‌ها به منابع زيرزميني شديم.

نگهداري سلول‌ها، روشي براي حفظ تنوع زيستي
نصر اصفهاني از ديگر حاضران اين جلسه، با اشاره به اينکه نخستين شبيه سازي دنيا در سال 1996 در انگلستان انجام شد و کشور ايران نيز با 10 سال تأخير از انگلستان اين کار را انجام داد، گفت: حيات وحش بسياري از کشورها به دليل توليد صنعتي در حال تهديد است و اگر گونه اي به طور کامل از بين برود ديگر امکان بازگشت آن نيست. در حالي که با نگهداري سلول‌هاي آنان مي‌توان تنوع زيستي را در کشورها حفظ کرد.
نصر اصفهاني با بيان اينکه امروزه درمان ناباروري در کشورها در حال پيشرفت است، افزود: در ايران ميزان ناباروري بين 10 تا 15 درصد است که يکي از مهم‌ترين دلايل افزايش ناباروري در کشور، افزايش آلودگي‌هاي محيط زيستي است و از طريق کاهش اين آلودگي‌ها مي‌توان با بخشي از ناباروري در کشور مقابله کرد.
حميد امين اسماعيلي معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي، پورعلي معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، گورابي رئيس پژوهشگاه رويان، نصر اصفهاني رئيس مؤسسه رويان اصفهان، شاهوردي معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه رويان و دکتر روشن مدير کل پروژه يابي جهاد دانشگاهي، مجيد خزاريان مقدم مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست، علي اصغر مبارکي مديرکل دفتر موزه‌هاي تاريخ طبيعي و تنوع ذخاير ژنتيکي پرديسان و شهاب الدين منتظمي دبير شوراي ملي ايمني زيستي از جمله حاضران در اين جلسه بودند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن