تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820318008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقال بحران بيکاري و غيرفعالي از شهرها به روستاها/جزئيات گزارش ويژه دولت از اشتغال


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۸ق.ظ)
انتقال بحران بيکاري و غيرفعالي از شهرها به روستاها/جزئيات گزارش ويژه دولت از اشتغال موج - بيکاري امروز ديگر تنها مختص شهرها نيست و روستاها را نيز نشانه گرفته است. هزاران جوان تحصيل کرده و جوياي شغل کشور امروز ساکن روستاها هستند، ولي؛ بخش قابل توجهي از جوانان روستايي کشور پس از فراغت از تحصيل، در جستجوي کار راهي شهرها مي‌شوند.
مهر نوشت:
بيکاري امروز ديگر تنها مختص شهرها نيست و روستاها را نيز نشانه گرفته است. هزاران جوان تحصيل کرده و جوياي شغل کشور امروز ساکن روستاها هستند، ولي؛ بخش قابل توجهي از جوانان روستايي کشور پس از فراغت از تحصيل، در جستجوي کار راهي شهرها مي‌شوند.
با اين که در گذشته اشتغال و زندگي در روستاها تفاوت‌هاي فراواني با شهرها داشته، اما؛ امروز به دليل گسترش فرهنگ شهرنشيني و ارتباطات آسان روستاها و شهرها، همچنين رفت و آمد دائمي مردم روستاها به شهرها و تحصيل فرزندان باعث تغيير نوع زندگي در روستاهاي کشور شده است.
جوانان امروز روستا ديگر آن نگاه سنتي و گذشته را که بايد در روستا بمانند و کار کنند، ندارند. آن‌ها خيلي زود پس از اتمام تحصيلاتشان بار سفر مي‌بندند و راهي شهرها مي‌شوند. ديگر بسياري از روستاها آن رونق گذشته را ندارد و بسياري از مشاغل کشاورزي نابود و يا محدود شده است.
بنابراين با تغيير نوع نگاه به شغل و زندگي در روستاها، مسائل بازار کار از شهرها به روستاها نيز کشيده شده و تقريبا مي‌توان گفت همان مسائلي که جوانان شهري در دوران بيکاري دارند، براي جوانان روستايي نيز وجود دارد. امروز ديگر جوانان تحصيل کرده آماده به کار نه تنها در شهرها، بلکه در روستاها نيز منتظر ورود به بازار کار هستند.
جديدترين گزارش وزارت کار از وضعيت اشتغال و بازار کار در روستاهاي کشور نشان مي‌دهد که از مجموع ۱۷ ميليون و ۱۸۴ هزار جمعيت روستايي کشور، ۶ ميليون و ۳۴۰ هزار نفر شاغل و ۴۷۸ هزار نفر جوياي شغل هستند. نکته حائز اهميت در اين بخش اين که ۱۰ ميليون و ۳۶۵ هزار نفر از جمعيت روستايي کشور از نظر اقتصادي غيرفعال و در واقع دچار بيکارگي هستند و ۹۰۰ هزار نفر نيز داراي درآمد بدون کار هستند.
بر اساس اعلام وزارت کار، هنوز نرخ مشارکت اقتصادي از شهرها اندکي بيشتر است و در استان‌هاي اردبيل، آذربايجان غربي و شرقي بهترين وضعيت فعاليت اقتصادي روستانشينان وجود دارد و کمترين نرخ مشارکت روستايي کشور در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، کهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان مشاهده مي‌شود که به معناي اين است که در اين مناطق جمعيت روستايي داراي فعاليت اقتصادي پايين‌تري هستند.
با وجود افت شديد اشتغال‌زايي بخش کشاورزي در کل کشور، ۵۰.۱ درصد اشتغال روستايي کشور در حال حاضر از طريق روستاها تأمين مي‌شود و مابقي اشتغال نيز در قالب خدمات و صنعت صورت مي‌گيرد. در اردبيل، کرمان و کردستان کشاورزي تا ۶۸.۷ درصد کل اشتغال را تشکيل مي‌دهد و در نقطه مقابل در تهران، يزد و هرمزگان کشاورزي تنها ۱۰.۷ تا ۳۳.۵ درصد اشتغال موجود را تشکيل مي‌دهد.
از مجموع ۱۰ ميليون و ۳۶۵ هزار روستايي غيرفعال کشور، بيش از ۲ ميليون نفر زير ۲۰ سال سن دارند، همچنين يک ميليون و ۱۵۸ هزار جوان روستايي تا ۲۴ ساله هنوز تکليف آينده خود را نمي‌دانند و جزو جمعيت غيرفعال اقتصادي بوده و صرفا مصرف‌کننده هستند.
۵.۳ ميليون جوان زير ۳۰ سال روستايي کار نمي‌کنند
با وجود اين که جوانان در سنين ۲۵ تا ۲۹ ساله بايد وارد بازار کار شده باشند و يا در تلاش براي ورود به کار هستند، اما؛ ۹۹۴ هزار نفر از اين گروه جوانان روستايي کشور ترجيح داده‌اند هيچ‌گونه فعاليت اقتصادي نداشته باشند؛ هر چند نبود زمينه‌هاي اشتغال و سختي در ورود به بازار کار نيز مي‌تواند در افزايش تعداد غيرفعالان اقتصادي تأثيرگذار باشد. به بيان ساده، وقتي افراد مي‌بينند امکان ورود به بازار کار تقريبا وجود ندارد، احتمالا عطاي کار را به لقاي آن مي‌بخشند و امروز اين وضعيت براي حدود يک ميليون جوان روستايي کشور اتفاق افتاده است.
اين وضعيت در مورد جوانان سنين ۳۰ تا ۳۴ ساله نيز مشاهده مي‌شود و در اين گروه سني نيز ۸۳۴ هزار نفر هيچ‌گونه فعاليت اقتصادي ندارند. براي جمعيت ۳۵ تا ۳۹ ساله نيز ۶۸۳ هزار نفر غيرفعال روستايي وجود دارد و در سنين ۴۰ تا ۵۴ ساله نيز دست‌کم ۵۰۳ هزار نفر تا حدود ۶۰۰ هزار نفر هيچ‌گونه فعاليت اقتصادي ندارند.
بيشترين تعداد غيرفعالان اقتصادي روستايي کشور در استان‌هايي مانند؛ آذربايجان شرقي، تهران، خراسان رضوي، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، کرمان، لرستان و مرکزي زندگي مي‌کنند. از کل غيرفعالان اقتصادي روستايي ۲ ميليون و ۸۹۹ هزار نفر مرد و ۷ ميليون و ۴۶۵ هزار نفر زن هستند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن