واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست رسانه و بحران - 2؛
دفاع رئیس دانشکده خبر از پخش تصاویر جانباختگان منا در رسانه ملی
شناسهٔ خبر: 2932764 - دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
فرهنگ > رسانه
رئیس دانشکده ارتباطات صدا و سیما از پخش تصاویر جانباختگان فاجعه منا در بخشهای مختلف خبری و غیرخبری رسانه ملی دفاع کرد و این تصاویر را تنها اسناد متقن بر این فاجعه خواند. به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها با موضوع «رسانه و بحران» پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۳ مهر با حضور یونس شُكرخواه، استاد دانشگاه تهران و مدرس روزنامهنگاری، حسن نمكدوست تهرانی، استاد دانشگاه و مدیر مركز مطالعات همشهری، اكبر نصراللهی، عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اردشیر زابلیزاده، رئیس دانشكده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، محمد فرنود، عكاس خبری بینالمللی، علی فریدونی، عكاس خبری و روایتگر تصویری جنگ تحمیلی، افشین والینژاد، خبرنگار آزاد و محمد سلطانیفر، مدیركل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در محل این دفتر در تهران برگزار شد. در این نشست اکبر نصرالهی استاد دانشگاه امام صادق (ع) در سخنانی با بیان اینکه کشور ما در معرض انواع و اقسام بحرانها قرار دارد و روزنامه نگاران ما بیش از کشورهای دیگر نیازمند یادگیری و کسب تجربه در مواجهه با بحران هستند، گفت: مراجعه مردم به رسانهها در شرایط بحرانی بیشتر میشود و اگر رسانهها نتوانند در این شرایط نیاز مخاطب را تامین کنند، این موجب مخاطب گریزی و گرایش آنها به رسانههای دیگر و همین اتفاق خود موجب بحران برای خود رسانه میشود. وی افزود: رسانههای حرفه ای و موفق، خود مولود بحران هستند که از جمله آنها میتوان به CNN اشاره کرد که از دل جنگ خلیج فارس و انعکاس اخبار آن به موفقیت رسید و یا الجزیره که مولود بحران در افغانستان و انعکاس رویدادهای آن است. این استاد دانشگاه همچنین گفت: من بحران را در غفلت از پیش بینی بحران میدانم. در واقع بحران در ناتوانی از شناسایی بحران است. بحران در این است که ما آموزشهای لازم را در رسانهها برای مواجهه با بحران ایجاد نکرده ایم و صبر میکنیم تا یک فاجعه اتفاق بیفتد و بعد تازه کارمان را شروع میکنیم. نصرالهی گفت: متاسفانه رسانههای ما در بحران از تجربههای همدیگر استفادهنمی کنند ضمن اینکه ما معمولاً بحرانهای ملی و عاطفی را که برای یک ملت به وجود میآید، سیاسی میکنیم. مثل دو قطبی ایرانی-عربی و یا شیعه-سنی و یا حتی دولتیها-مخالفان دولت، در مورد فاجعه منا. وی همچنین با اشاره به برخی انتقادها از صدا و سیما به جهت نحوه مواجهه اش با فاجعه منا گفت: اینطور نیست که بگوییم فقط صدا و سیمای ما بد عمل کرده است. روزنامههایی که ۴۸ ساعت بعد از فاجعه منتشر شدند، دقیقاً مثل تلویزیون عمل کردند و همان اشتباهات را تکرار کردند و همان رویدادهایی را انعکاس دادند که تلویزیون دو روز پیش اعلام کرده بود. وی در عین حال گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست که رسانهها برای جذب مخاطب از عکسهای فجیع از جنازه انسانها استفاده کنند و برای خودشان جایگاهی ایجاد کنند. ضمن اینکه حداقل سه یا چهار روز پس از حادثه منا، ما انتظار ارائه تحلیلهای روشن در این خصوص از سوی رسانهها بودیم در حالی که با گذشت چند روز از آن فاجعه همچنان خبر بر تحلیل غلبه داشت. در این نشست همچنین اردشیر زابلی زاده رئیس دانشکده ارتباطات صدا و سیما با نفی سخنان برخی از اساتید حاضر در نشست «رسانه و بحران» در خصوص بحرانِ روزنامه نگاری بحران، در ایران گفت: انصافاً باید به روزنامه نگاری و روزنامه نگاران در کشور ما تبریک گفت که در هر شهری که هستند، فرصتهای خوب را شکار میکنند و من مانند برخی از دوستان معتقد نیستم که در روزنامه نگاری ما، بحران وجود دارد. وی با بیان اینکه خودم در چندین بحران از جمله جنگ تحمیلی، ناآرامیهای کردستان، حج سال ۶۶ و زلزله بم حضور داشته ام، گفت: شناخت بحران و موقعیتهای آن برای یک روزنامه نگار بسیار مهم است. من همچنین با این نظر که ما در صدا و سیما تصاویر حجاج جان باخته را پخش کرده ایم و به این ترتیب کرامت انسانی آنها را لکه دار کرده ایم، مخالفم. روزنامه نگاری یعنی داشتن چارچوب که رسانه ملی آن را دارا بود. رئیس دانشکده ارتباطات صدا و سیما سپس گفت: اگر تصویر قربانیان حج ۹۴ پخشنمیشد، احساسات ملت ما اینگونه قلیاننمیکرد و اگر این تصاویر نبود، اصلا سندی وجود نداشت تا ما به این فاجعه استناد کنیم. ما در بحرانها باید بر مصادیق تکیه کنیم. زابلی زاده افزود: اشکال کار روزنامه نگاری ما این است که فکر میکنیم سرعت در انتشار اخبار و تصاویر مهم است. در حالی که اینگونه نیست. بلکه سرعت در سیاست سازی و گفتمان سازی است که اهمیت دارد. افتخار ما در جنگ هم این بود که هم در رسانه ملی و هم در بسیاری از رسانههای کشور گفتمان سازی کردیم. وی در پایان با بیان این مسئله که تعریف خبرنگار همراه در جنگ اولین بار توسط پنتاگون در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ مطرح شد درست نیست، گفت: این مفهوم در دوران جنگ تحمیلی اتفاق افتاد که مصادیق آن هم با سند موجود است. در نشست تخصصی «رسانه و بحران»، همچنین محمد فرنود عکاس خبری بین المللی در سخنانی با بیان اینکه اگر ما به قدرت و اهمیت عکس واقف باشیم، متوجه خواهیم شد که روزنامه بدون عکس معنا ندارد در حالی که عکس به ذات و فی نفسه از اهمیت برخوردار است و با شما سخن میگوید. وقتی فاجعه ای و یا بحرانی از یک نقطه از جهان رخ میدهد، اتفاق عکسهای فجیعی از آنها در نشریات حتی معتبر خارجی منتشر میشود اما بلافاصله روانشناسان و گرافیستها عکسهایی را انتخاب میکنند که بار گرافیکی آنها بالا باشد یعنی عکسها اول ادیت و بعدها چاپ میشوند. وی گفت: ضعف عمده روزنامه نگاری بحران ما در بدنه مطبوعات وجود دارد مدیران مسئول ما عموما انسانهایی بسیار متدوین، انقلابی و ارزشی هستند اما این دوستان باید بپذیرند که این کاره نیستند باید قبول کنند که خودشان ابتدا باید دورههای مخلتف خبری را طی کنند وآنگاه سکان هدایت یک رسانه را به عهده بگیرند. فرنود گفت: بوجود آمدن یک بحران به خاطر سیاستهای غلطی است که در بدون رسانههای ما وجود دارد ما اگر دلسوز مطبوعاتمان هستیم، باید به عنوان مدیرمسئول آن رسانه روشهایمان را اصلاح کنیم اگر میخواهیم متعهدانه صحبت کنیم باید اول به رفتار خودمان فکر کنیم و بعد آن را عملی کنیم. این عکاس بین المللی خبری، اثر انتشار یک تک عکس از «آیلان» کودک کرد سوری را که در آبهای مدیترانه غرق شده بود در تصمیم گیری و تصمیم سازی مسئولان کشورهای غربی در پناه دادن به پناهجویان آواره را نمونه ای از تاثیرگذاری عکسها برشمرد. در این نشست تخصصی همچنین علی فریدونی عکاس خبری بین المللی و افشین والی نژاد عکاس بحران به بیان تجارب خود از فعالیت در این عرصه و همچنین نمایش برخی عکسها و تصاویر خودشان از بحرانهایی که آنها را پوشش داده اند پرداختند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]