تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813066437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سامانه پيش بيني آلودگي هوا در راه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۵۰ب.ظ)
سامانه پيش بيني آلودگي هوا در راه است موج- سال هاست خبرهاي وضعيت آلودگي هوا منتشر مي شود و سوال اين جاست که گزارش هايي که پيش از اين داده مي شد از چه منبعي بوده است؟
چند روز گذشته مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران از راه‌اندازي سامانه پيش‌بيني آلودگي هواي تهران طي چند ماه آينده در تهران خبر داد.
به گفته حسيني در بسياري از نقاط دنيا سامانه پيش‌بيني وضعيت آلودگي هوا به عنوان اصلي‌ترين ابزار در پايش و اطلاع‌رساني وضعيت آلودگي هوا شناخته شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرد. حسيني اظهار اميدوراي کرده که ظرف چندماه آينده و پس از تست‌هاي لازم بتوانيم اين سامانه را براي شهر تهران راه‌اندازي کنيم.
سال هاست خبرهاي وضعيت آلودگي هوا منتشر مي شود و سوال اين جاست که گزارش هايي که پيش از اين داده مي شد از چه منبعي بوده است.
محمد رستگاري معاون نظارت و پايش محيط زيست استان تهران در پاسخ به اين سوال خبرنگار خبرگزاري موج گفت: کاري که در حال حاضر انجام مي شود اينچنين است که ما کيفيت هوا را در ساعات 8 تا 11 صبح اندازه گيري مي کنيم و ميانگين 24 ساعت گذشته را به عنوان شاخص کيفيت هوا اعلام مي کنيم.
شاخص آلودگي هوا (ugiAQI) در ساعت 11 صبح هر روز اعلام مي‌شود اما اعلام اين شاخص در ساعت 11 يعني اينکه فردي که نبايد در معرض قرار مي‌گرفته دير متوجه شده و در واقع کار از کار گذشته است.
به گفته معاون نظارت و پايش محيط زيست استان تهران پيش بيني هايي هم که انجام مي شد بر اساس دستور العمل مرکز مهار بود و با اين حساب اگر هواشناسي پيش بيني مي کرد که پديده وارونگي را در پيش داريم ما هم با اندازه گيري داده ها و برآورد تقريبي، تصميم گيري مي کرديم.
وي مي افزايد: اما با آمدن اين سامانه ديگر اين کار را نرم افزار انجام مي دهد که مسلما دقت بيشتري دارد.
رستگاري با اذعان به اينکه تا به حال پيش بيني آلودگي هوا انجام نمي شده، مي گويد: تاکنون پيش بيني ها به صورت دقيق نبوده و ما تنها اتفاقي که افتاده و تمام شده را اعلام مي کرديم.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا اين نرم افزار تا به حال راه اندازي نشده بود؟ مي گويد: اين کار مطالعاتي سنگين است و سازمان محيط زيست با توجه به اعتبارات کمي که در اختيار دارد، محدوديت هايي نيز دارد.
معاون نظارت و پايش محيط زيست استان تهران با تاکيد بر اين نکته که البته پيش بيني هاي انجام گرفته کارشناسان دور از واقعيت نبوده است مي افزايد: اما چون اين پيش بيني ها با استنادهاي گزارش هاي هواشناسي بوده است تا 24 ساعت اعتبار داشت.
رستگاري در خصوص لزوم يا عدم لزوم در اختيار داشتن اين نرم افزار از سوي سازمان محيط زيست نيز مي گويد: فرقي نمي کند اين نرم افزار در اختيار شرکت کنترل کيفيت هواي شهرداري تهران باشد يا ادره محيط زيست تهران چراکه ارتباط ما خوب است و تا به حال هم با اطلاعات ارائه شده هر دو ارگان، يکپارچه سازي مي شده است و قطعا پس از اين هم ديتاها در يکجا ارائه مي شود.
آنطور که گفته مي شود، اين سامانه ترکيبي از بخش‌هاي مختلف و پيچيده‌اي از جمله توليد و انتشار آلودگي از منابع آلاينده، پيش‌بيني شرايط هواشناسي و در نهايت پيش‌بيني وضعيت آلودگي هوا است تا با اطلاعات اندازه‌گيري غلظت آلاينده‌ها در روزهاي قبل ترکيب شود و در نهايت وضعيت آلودگي روزهاي آتي را پيش‌بيني کند.
در اين ميان با توجه به مطالعات و فعاليت‌هاي پيشين انجام‌شده در زمينه هواشناسي، مسير هموارتري پيش رو است اما پيش‌بيني آلودگي هوا نيازمند اطلاعات وسيع و محاسبات رياضي پيچيده است.
در حال حاضر شاخص آلودگي هوا (ugiAQI) در ساعت 11 صبح هر روز اعلام مي‌شود اما اعلام اين شاخص در ساعت 11 يعني اينکه فردي که نبايد در معرض قرار مي‌گرفته دير متوجه شده و در واقع کار از کار گذشته است. اميدواريم در آينده نزديک اين شاخص يک روز قبل به اطلاع شهروندان و خصوصا اقشار حساس از جمله بيماران، کودکان و سالمندان رسانده شده تا براساس آن اين اقشار بتوانند تصميم‌گيري کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن