تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837969527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمدرضا درويش؛ فيلمسازي از نسل سينماگران دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، احمدرضا درويش يكي از اين گروه سينماگران است كه فيلم هاي جنگي وي كيفيت خاصي داشته و از ساير نمونه هاي مشابه، متمايز است. اين كارگردان 50 ساله، ابتدا در رشته معماري به تحصيل پرداخت و پس از فارغ التحصيلي با كارگرداني نمايش هاي تلويزيوني وارد اين عرصه شد تا اينكه توانست در سال 1368 آخرين پرواز را بسازد. فيلم فوق كه در بستري از جنگ مي گذشت، در باره خلباني است كه توسط منافقين براي انجام ماموريتي خرابكارانه تحت فشار گذاشته مي شود و همسر و فرزندش نيز گروگان گرفته مي شوند؛ داستاني كاملا آشنا و آغشته به كليشه هاي قديمي كه در بافت قصه خوب جا افتاده و هيجان انگيز جلوه مي كند. در واقع درويش در نخستين ساخته سينمايي خود، بطور مستقيم به جنگ تحميلي نپرداخته و آن را بهانه اي براي خلق اثري پرهيجان و در عين حال غرور انگيز قرار داده است. اين فيلم به علت ساختار حرفه اي و آبرومند، مورد توجه مردم و تا حدودي نويسندگان سينمايي قرار گرفت و جوايزي را نيز از جشنواره فيلم فجر دريافت كرد. حادثه غم انگيز شليك ناو آمريكايي وينسنس به ايرباس ايراني كه به شهادت نزديك به سيصد نفر منجر شد، عناصر لازم براي خلق درامي فوق العاده را دارا بود كه متاسفانه سينماي ايران جز يك مورد به آن نپرداخته است! ابليس ساخته احمدرضا درويش همان مورد اشاره شده است كه قهرمانش(سعيد) كارمند برج كنترل فرودگاه مهرآباد است و اطلاعات پروازها را به گروهي جاسوس مي دهد. وي پس از اخراج از محل كار خود همسر و دخترش را با پروازي به دوبي مي فرستد كه روي آب هاي خليج فارس هدف شليك ناو آمريكايي قرار گرفته و سعيد را به جنون مي كشاند. فيلمي كاملا سرگرم كننده و پرهيجان كه بازي خوب زنده ياد خسرو شكيبايي را با خود دارد. ابليس نيز به مانند ديگر فيلم هاي كارنامه درويش كاملا دوپاره بود كه نيمه دوم آن كيفيت نازل تري نسبت به نيمه اول داشت. آذرخش سومين كار سينمايي اين كارگردان، در قياس با دو فيلم قبلي يك شكست كامل بود و در گيشه نيز به شدت ناموفق عمل كرد. فيلمي اجتماعي كه به تغييرات آدم ها در گذر زمان مي پرداخت و تاثير اتفاق هاي ناگوار زندگي را روي آنها به نمايش مي گذاشت. آذرخش ضعيف ترين و در عين حال مهجورترين كار درويش است كه نتوانست هيچيك از طيف هاي مختلف مخاطبان را مجذوب خود سازد. كيميا را مي توان يكي از بهترين فيلم هاي دفاع مقدس سينماي ايران و سند تصويري فوق العاده اي از خرمشهر در حال سقوط دانست كه از تكنيك حيرت آوري هم بهره گرفته است. نيم ساعت ابتدايي فيلم به جرات با بهترين فيلم هاي جنگي هاليوود پهلو مي زند افزون بر آنكه به لحاظ حسي نيز تماشاگر را تحت تاثيري عميق قرار مي دهد. در بخش دوم كه با ورود رضا ي آزاد شده از اسارت با زخمي بر دست آغاز مي شود، ريتم فيلم به مراتب كندتر شده و وجوه بيروني آن دروني مي شود. در واقع تنش حاكم بر ابتداي فيلم به تنشي كاملا دروني بر سر حضانت دختر رضا تبديل مي شود. اما نكته اي كه كيميا را به اثري متفاوت و ماندگار از سينماي دفاع مقدس تبديل كرد، شخصيت يگانه اي همچون رضا است كه روزگاري براي كشورش رنج اسارت را به جان خريده و حال از عزيزترين موجود زندگي اش نيز گذشته و بزرگوارانه با واقعيت مواجه مي شود. بازي درخشان و در سطح استانداردهاي جهاني خسرو شكيبايي در كنار بيتا فرهي و رضا كيانيان، حال و هواي غريبي به فيلم بخشيده كه تا مدت ها در ذهن مي ماند. درويش در دومين فيلم از سه گانه جنگي خود با محوريت خرمشهر و روزهاي ابتدايي جنگ تحميلي، سرزمين خورشيد را با گروهي از بهترين هاي سينماي ايران ساخت كه به لحاظ تكنيكي بهتر از كيميا از كار درآمد. اما فيلم از نظر فيلمنامه با مشكلات بسياري روبرو بود و نيمه دوم آن ريتم بسيار كند و لاك پشتي اي داشت كه مخاطب را از داستان دور مي ساخت. در اين فيلم، نيم ساعت اول بسيار تاثيرگذار از كار درآمده و مظلوميت مردم بي دفاع خرمشهر را به بهترين شكل به نمايش گذاشته است. گلچهره سجاديه يكي از بهترين بازي هاي عمر هنري خود را در اين فيلم به نمايش گذاشت و تاثير عاطفي فيلم را دوچندان كرد. در متولد ماه مهر، درويش به شهر بازگشته و به تضادهاي سياسي دانشجويان در يك محيط دانشجويي مي پردازد. البته بايد علاقه دانيال(جوان جبهه رفته دانشجو) به مهتاب دختر دانشجوي جامعه شناسي را بدان افزود. فيلم به لحاظ فيلمنامه مشكلاتي دارد كه مهمترين آن، شعاري بودن بخش هاي دانشگاه است كه متولد ماه مهر را از ماندگاري دور كرده است. در اين اثر سينماي بار ديگر دوپارگي، كار دست فيلم داده و تماشاگران را با دو ريتم و فضاي كاملا متفاوت روبرو مي كند. فيلم ياد شده در اواخر دهه هفتاد از گيشه پررونقي برخوردار شد اما گذر زمان از ارزش و اهميت آن كاست. سومين بخش از سه گانه درويش با عنوان دوئل يكي از بهترين نمونه هاي سينماي دفاع مقدس است كه غناي تكنيكي فوق العاده اي دارد. بخش هاي مربوط به بمباران ناجوانمردانه ايستگاه قطار خرمشهر و شهادت مظلومانه مردم بي دفاع، به شدت تاثيرگذار از آب درآمده و شوك عجيبي به مخاطبان مي دهد. ايده دزديدن گاو صندوقي كه از طلا ساخته شده توسط سارقين حرفه اي نيز به خوبي در داستان گنجانده شده و داستان را پيش برده است. اما مشكل هميشگي فيلم هاي درويش در دوئل نيز به چشم خورده و با ورود زينال به زادگاه خود پس از سال ها اسارت، كيفيت كار نيز به وضوح افت مي كند. دوئل كه با هزينه سنگيني نيز ساخته شد، اثر درخشاني است كه از تكنيك مناسبي برخوردار بود و فقط ايكاش از فيلمنامه قوي تر و مناسب تري بهره مي گرفت. حال بايد ديد كه درويش در روز رستاخيز كه درباره قيام امام حسين(ع) و واقعه كربلا ساخته شده، چگونه عمل كرده و تا چه اندازه توانسته به ابعاد مختلف واقعه عظيم كربلا بپردازد. احمدرضا دوريش دوم مرداد سال 1340 بدنيا آمد. فراهنگ ** 1983 ** م.ج ** 1071




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 524]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن