تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836882012
سینماگرانی که از هم دل نمیکنند
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
سینماگرانی که از هم دل نمیکنند
اکثر کارگردانان بزرگ سینما در طول دوران حرفهای خود با یک بازیگر همکاری ویژهای برقرار کرده و در چندین و چند فیلم از آنها به بهترین شکل ممکن بهره میبردند؛ زوجهای هنری که برترین آثار سینمایی را در تاریخ سینما خلق کردند.
خبرگزاری ایسنا: اکثر کارگردانان بزرگ سینما در طول دوران حرفهای خود با یک بازیگر همکاری ویژهای برقرار کرده و در چندین و چند فیلم از آنها به بهترین شکل ممکن بهره میبردند؛ زوجهای هنری که برترین آثار سینمایی را در تاریخ سینما خلق کردند.
«آلفرد هیچکاک» کارگردان بزرگ تاریخ سینما در نقل قولی عنوان کرده بود که مهمترین بخش یک اثر سینمایی "فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه" است اما با این وجود نمیتوان اهمیت کارگردان و بازیگر و از آن مهمتر رابطه میان این دو را به عنوان یکی از عناصر اساسی در فیلمسازی نادیده گرفت؛ رابطهای که اگر میان کارگردان و بازیگر به درستی شکل نگیرد، میتواند ایده فیلم را به اثری از هم گسیخته تبدیل کند و از طرف دیگر ایجاد این ارتباط هنری، اعتماد متقابل و الهامپذیری از یکدیگر کشش و جذابیت ویژهای را روی پرده نقرهای خلق خواهد کرد.
در زیر نگاهی خواهیم داشت به موفقترین همکاران هنری (کارگردان-بازیگر) که در چندین فیلم همکاریهای ماندگار و الهامبخشی از خود بر جای گذاشتهاند:
«مارتین اسکورسیزی» و «رابرت دنیرو»
«مارتین اسکورسیزی» و «رابرت دنیرو» همکاری خود را در سال 1973 با فیلم «خیابانهای پایین شهر» آغاز و از آن زمان یک گروه دونفری قدرتمند را بویژه در فیلمهای کنگستری ایجاد کردند، این دو سینماگر سرشناس معاصر در ساخت هشت فیلم در مقام کارگردان و بازیگر همکاری کردند؛ فیلمهایی که اغلب آنها به برترین آثار سینمایی تاریخ سینما تبدیل شدند.
در حالی که اسکورسیزی سابقه طولانی همکاری مشابه با «لئوناردو دیکاپریو» را در پنج فیلم را دارد اما دوئت "اسکورسیزی-دنیرو" همچنان بیرقیب است. فیلمهای «راننده تاکسی»، «رفقای خوب»، «گاو خشمگین»، «تنگه وحشت»، «نیویورک نیویورک»، «سلطان کمدی»، «کازینو» و فیلم کوتاه «آزمون بازیگری» (2015) دیگر فیلمهای این زوج سینمایی موفق هستند که در این میان سهم «دنیرو» یک جایزه اسکار بهترین بازیگری برای فیلم «گاو خشمگین» بود اما اسکورسیزی در فیلمهایی که نقش اصلی آن را «دنیرو» بر عهده داشته هنوز به اسکار نرسیده است؛ اتفاقی که شاید در فیلم «مرد ایرلندی» روی دهد که یکی از پروژههای روی میز اوست. زمانی که اسکورسیزی در اوخر دهه 70 میلادی اعتیاد شدیدی به کوکائین پیدا کرده بود، دنیرو نقش مهمی در نجات او از این بحران داشت. به نظر میرسد این دو سینماگر تنها در همکاری با یکدیگر میتوانند بالاترین کیفیت خود را ارائه دهند.
«جان هیوستون» و «هامفری بوگارت»
در حالی که «هامفری بوگارت» بیشتر برای بازی در فیلم «کازابلانکا» شناخته شده است اما بهترین نقش آفرینیهای خود را تحت کارگردانی «جان هیوستون» ایفا کرد. «هیوستون» او را در فیلم «ملکه آفریقا» کارگردانی کرد، نقشی که «بوگارت» را به جایزه اسکار رساند و این دو سپس در دو فیلم فراموش نشدنی «شاهین مالت» و «گنجهای سییرامادره» نیز همکاری کردند.
در مجموع بوگارت در شش فیلم مقابل دوربین جان هیوستون رفت که علاوه بر فیلمهای اشاره شده شامل «کی لارگو»، «شیطان را بران» و «گذر از اقیانوس آرام» نیز میشود؛ در واقع بوگارت و هیوستون نه تنها دو همکار سینمایی بلکه دو دوست بسیار نزدیک نیز بودند و همواره و به صراحت به تحسین یکدیگر میپرداختند تا جایی که هیوستون، بوگارت را فردی "غیرقابل جایگزین" معرفی میکرد.
«بیلی وایلدر» و «جک لمون»
«بیلی وایلدر» و «جک لمون» در هفت فیلم شامل «آوانتی»، «بادیبادی»، «ایرمای زیبا»، «بعضیها داغشو دوست دارن»، «شیرینی شانس»، «آپارتمان» و «صفحه اول» همکاری کردند. گرچه «لمون» پیش از آن برای بازی در فیلم «آقای رابرتز» موفق به دریافت جایزه اسکار شده بود اما آغاز کار با «بیلی وایلدر» بود که او را به یک ستاره بدل کرد. «جک لمون» در اظهار نظری درباره «وایلدر» گفته بود: " کارگردانانی را میشناسم که در کار جداسازی صحنههای فیلم و هدایت افراد عالی هستند اما زمانی که تمام اجزاء را کنار هم قرار میدهند نمیتوانند یک نتیجه نهایی درخشان از کار دربیاورند، اما اینکاری است که «بیلی وایلدر» به خوبی ان را انجام میداد و از کنار هم قرار دادن مرواریدها یک گردنبند بسیار زیبا خلق میکرد. او فیلمهایی کلاسیکی ساخته است که تا همیشه ماندگار هستند". البته باید گفت بیشتر فیلمهای «وایلدر» نیز به سبب همکاری با «لمون» ماندگار شدند.
«آلفرد هیچکاک» و «کری گرانت»
«جیمی استوارت» به عنوان بازیگر مهمترین فیلمهای هیچکاک شناخته میشود و در فیلمهایی چون «پنجره پشتی»، «طناب» و «سرگیجه» با استاد تعلیق سینما همکاری داشت اما بازیگر مورد علاقه هیچکاک، «کری گرانت» بود. «هیچکاک» که به رفتار سخت و تند با ستارههای سینما معروف بود توانست بیش از 20 سال با «کری گرانت» در فیلمهای گوناگون همکاری کند. این دو سینماگر در چهار فیلم شامل «سوء ظن»، «بدنام»، «شمال از شمال غربی» و «گرفتن یک دزد» همکاری کردند و نام خود را به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ سینمای کلاسیک به ثبت رساندند. «هیچکاک» یک بار در اظهارنظری عنوان کرده بود که «کری گرنت تنها بازیگر مور علاقه من بود.»
«الیا کازان» و «مارلون براندو»
همه ما میدانیم که «مارلون براندو» بزرگترین بازیگر نسل خود و شاید تمام تاریخ سینماست اما شخصیتی دمدمی، دشوار و خاص داشت و این «الیا کازان» بود که قادر بود بهترین بازیهای ممکن را از وی در فیلمهای «اتوبوسی به نام هوس»، «در بارانداز» و «زندهباد زاپاتا» بگیرد و او را به عنوان ستاره بیبدیل سینما معرفی کند. «براندو» از شهرتی که به دست آورده بود استفاده کرد و در فیلمهای «پدرخوانده» و «اینک آخرالزمان» اثر «فرانسیس فورد کاپولا» بازی کرد و «الیا کازان» نیز پس از همکاری با «براندو»، فیلمهایی چون «شرق بهشت» را ساخت که هیچگاه موفقیت ساختههای پیشین او را تکرار نکرد.
«اکیرا کوراساوا» و «توشیرو میفونه»
در حالی که «اکیرا کوراساوا» و «توشیرو میفونه» هر دو در خارج از ژاپن کارنامه سینمایی درخشانی دارند اما بیشتر برای فیلمهایی شناخته شدهاند که در کنار یکدیگر کار کردند. این دو هنرمند ژاپنی همکاری خود را از سال 1948 آغاز کردند و در مجموع در ساخت 16 فیلم در کنار هم حضور داشتند و ژانر سینمای سلحشورانه و رزمی را به سینمای ژاپن و جهان معرفی کردند و درکنار یکدیگر دست به ساخت فیلمهایی زدند که تاثیری انقلابگونه در سینمای مدرن ایجاد کرد. «کوراساوا» درباره یار و همکار قدیمیاش میگوید: "من به ندرت تحت تاثیر بازیگران قرار میگیرم اما این موضوع درباره «میفونه» کاملا متفاوت بود". فیلمهایی که این دو همکار سینمایی در کنار هم ساختند بعدها منبع الهام کارگردانان سرشناسی چون «کلینت ایستود» و «جورج لوکاس» شد. «راشامون»، «هفت سامورایی»، «سریر خون» و «یوجیمبو» مهمترین همکاریهای سینمایی «کوروساوا» و «میفونه» هستند.
«جان فورد» و «جان وین»
همکاری سینمایی «جان فورد» و «جان وین» که بیش از 50 سال به طول انجامید، زمانی آغاز شد که «جان فورد» دانشجویی مستعد به نام «ماریون موریسون» را کشف و به این بازیگر جوان کمک کرد تا وارد صنعت سینما شود. سپس این بازیگر جوان نام خود را به «جان وین» تغییر داد و یکی از مهمترین همکاریهای سینمایی میان این دو شکل گرفت و «جان وین» در 21 فیلم سینمایی مقابل دوربین «فورد» رفت تا یکی از ماندگارترین همکاریها میان یک کارگردان و یک بازیگر در طول تاریخ سینما شکل بگیرد. «جان وین» در طول دوران حرفهای خود در بیش از 170 فیلم بازی کرد و هماکنون به همراه «جان فورد» به عنوان نمادهای سینمای وسترن شناخته میشوند.
«فرانک کاپرا» و «جیمز استوارت»
«فرانک کاپرا» و «جیمی استوارت» در کنار هم یک ترکیب فوقالعاده و تمام آمریکایی را تشکیل میدادند. ابتدا بازی «استوارت» در نقشی جزئی در فیلم «نیویبلو و گلد» در سال 1937 چشم «کاپرا» را گرفت و در فیلم «نمیتونی این رو با خودت ببری» (1938) همکاری این دو آغاز کرد. این فیلم اسکار بهترین فیلم و کارگردانی را برای «کاپرا» به ارمغان آورد و موجب شد «استوارت» نیز در چندین فیلم تحسین شده «آلفرد هیچکاک» مقابل دوربین این کارگردان بزرگ برود. «کاپرا» بهترین فیلمهایش را با بازی «جیمز استوارت» ساخت و سالها بعد او را به عنوان بهترین بازیگری معرفی کرد که تاکنون تاریخ به خود دیده است.
«فدریکو فلینی» و «مارچلو ماسترویانی»
«فدریکو فلینی» که میخواست برای اولین بار از «مارچلو ماسترویانی» نه چندان سرشناس در فیلم «زندگی شیرین» استفاده کند مجبور بود مقابل استودیو سازنده فیلم بایستند که «پل نیومن» را برای نقش اصلی در نظر گرفته بود. «فلینی» در نهایت این فیلم را با «ماسترویانی» ساخت و نخل طلای کن را در سال 1960 از آن خود کرد و پس از آن «ماسترویانی» در پنج فیلم دیگر از برترین آثار تاریخ سینمای ایتالیا از جمله فیلم معروف «هشت و نیم» در نقش شخصیتهای پیچیدهی مختص «فلینی» بازی کرد.
«دیوید لین» و «الک گینس»
رابطه میان «دیوید لین» و «الک گینس» را میتوان از غیرمعمولترین همکاریهای سینمایی دانست چرا که این دو خیلی با هم سازگار نبودند. «لین» و «گینس» همواره به بحث و مشاجره در طول فرآیند ساخت فیلم و برخی مواقع سالها پس از آن مشهور بودند. این دو در طول بیش از 20 سال در شش فیلم همکاری کردند و در اوج بروز مشکل میان انها بود که «گینس» موفق شد برای بازی در فیلم «پل روی رودخانه کوای» جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار را تصاحب کند. بله، نکته جالب اینجاست که این دو چهره سینمایی که بیشتر اوقات با هم درگیر بودند توانستند فیلمهای ماندگاری چون «لورنس عربستان» و د«کتر ژیواگو» را نیز در کنار هم خلق کنند.
«تیم برتون» و «جانی دپ»
شکی نیست که «تیم برتون» و همکار قدیمیاش «جانی دپ» دارای حس زیباشناسی مشابه و گاهی عجیب و غریبی هستند. گرچه «جانی دپ» برای بازی در مجموعه فیلمهای «دزدان دریایی کارائیب» به شهرت فراوانی دست یافت اما میتوان گفت بهترین نقش آفرینیهای او در همکاری با «تیم برتون» شکل گرفت. فیلمهای «برتون» و «دپ» سرشار از علاقه آنها به تاریکی و ماجراهای عجیب و غریب است. «چارلی و کارخانه شکلات سازی»، «اسلیپی هالو»، «سوئینی تاد»، «آلیس در سرزمین عجایب» و «سایههای تاریک» فیلمهایی هستند که این دو سینماگر را کنار هم قرار داده است؛ همکاریای که به نظر میرسد همچنان ادامه خواهد داشت.
«دیوید فینچر» و «برد پیت»
از لحاظ آماری تعداد همکاریهای سینمایی میان «دیوید فینچر» و «برد پیت» با زوجهای هنری چون «جان فورد» و «جان وین» قابل قیاس نیست و این دو تنها در سه فیلم همکاری داشتهاند، اما آنچه این رابطه را متمایز میکند ماحصل این همکاری است که در قالب سه فیلم موفق و تاثیرگذار «هفت»، «باشگاه مشت زنی» و «مورد عجیب بنجامین باتن» نمود پیدا کرد.
بویژه فیلمهای «هفت» و «باشگاه مشت زنی» نه تنها در گیشه به موفقیتهای خوبی دست یافتند بلکه با تحسین ویژه منتقدین سینمایی نیز همراه شدند و جایگاه ویژهای را برای «برد پیت» ایجاد کردند، او را از تبدیل شدن به شخصیتی کلیشهای در ژانر کمدی رمانتیک نجات دادند و توانایی بازیگری وی را در فیلمهای سیاه «فینچر» بیش از پیش به اثبات رساندند.
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
صفحات پیشنهادی
سینماگران فاجعه منا را رها نمیکنند
سینماگران فاجعه منا را رها نمیکنند سینماگران و اهالی هنر این ماجرا رها نمیکنند و منتظرند ببینند دنیا و خائنان چه میکنند به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران جوان حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه تجمع سینماگران در پی فاجعه منا در جمع خبرنگاران گفت دنیا کوچک استترویج کتابخوانی از زبان سینماگرانی که نویسنده هستند
ترویج کتابخوانی از زبان سینماگرانی که نویسنده هستند بهروزافخمی مسعود رایگان بهاره رهنما و کاظم هژیرآزاد مردم را به کتابخوانی تشویق کردند به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان هنرمندان و بازیگران سینما تئاتر و تلویزیون معمولاً در بین جووقتی مدعیان آزادی به خندوانه هم رحم نمیکنند
وقتی مدعیان آزادی به خندوانه هم رحم نمیکنند کسانی که در دو قطبی ژوله و حیایی افتاده اند از دیدن و تحلیل ساده یک فیلم عاجزند و اظهار نظرشان در مورد قلاده های طلا موید این مهم است که اغلب هواداران افراطی جنبش سبز فیلم مذکور را تماشا نکرده اند به گزاش فرهنگ نیوز اصل اتفاق شوم امسلمانان هیچگاه فاجعه منا را فراموش نمیکنند
یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۶ جانشین فرماندهی سپاه انصارالحسین ع همدان گفت مسلمانان هیچگاه فاجعه منا را فراموش نمیکنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقهی همدان سردار مظاهر مجیدی امروز یکشنبه پنجم مهرماه در جمع بسیجیان فرماندهان نیروی ارتش و نیروهاچرا مردها شبها با شما دعوا نميكنند؟!
چرا مردها شبها با شما دعوا نميكنند در بحثي كه قرار است با همسرتان بكنيد ميتوانيد برنده باشيد اگر این توصیهها را جدی بگیرید مجله سیب سبز همه چيز از يك تفاوت اساسي شروع ميشود از اينكه شما و همسرتان در دو دنياي متفاوت پرورش يافتهايد و به همين دليل دنيا را به شيوههاي متف80 درصد ترکیب ما بومی است جهاننجاتی: مربیان برای استفاده از بازیکن 15 ساله ریسک نمیکنند/شناخت خوبی از ملوان
80 درصد ترکیب ما بومی استجهاننجاتی مربیان برای استفاده از بازیکن 15 ساله ریسک نمیکنند شناخت خوبی از ملوان داشتیمسرمربی تیم فوتبال بانوان شهرداری سیرجان میگوید این تیم همیشه از بازیکنان بومی استفاده میکند و به دلیل کار خوب در پایه بازیکنان زیادی را به تیم ملی معرفی کرده استپرداخت وام ازدواج 10 یا 16 میلیون تومانی/ فروشندگان استقبال نمیکنند
پرداخت وام ازدواج 10 یا 16 میلیون تومانی فروشندگان استقبال نمیکنند اواخر اردیبهشت سال جاری بود که معاون اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات ازدواج خرید کالا به زوجین مشمول دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج خبر داد به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تبصره 26 قانونهندیها گاز ایران را به نصف قیمت هم قبول نمیکنند
نبض بازار خبر هندیها گاز ایران را به نصف قیمت هم قبول نمیکنند اکونومیک تایمز نوشت ایران حاضر است در قبال اجرای طرح های توسعه بندرچابهار و احداث کارخانه تولید کود گاز را نصف قیمت به هندیها بدهد اما وزیر کشتیرانی این کشور میگوید گران است و باز هم نصف کنید به گزارش سرویمدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی: شهرداریها به تامین منابع درآمدی پایدار توجه نمیکنند
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی شهرداریها به تامین منابع درآمدی پایدار توجه نمیکنندمدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید اموال و اعتبارات شهرداری بهجا درست و در حوزه مربوط به خود هزینه شود گفت متأسفانه در شهرداریها به منابمهدی طالقانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: هاشمی دچار «خود پدر پنداری» شده است/ طالقانی نگاه پدرانه ب
مهدی طالقانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس هاشمی دچار خود پدر پنداری شده است طالقانی نگاه پدرانه به هاشمی داشت فتنهگران جز به هم ریختن مملکت کاری نمیکنندمهدی طالقانی با بیان اینکه پولهایی که آقای هاشمی به مجاهدین خلق میداد از کسی پوشیده نیست گفت هاشمی گاهی بیدلیل از بنیصد-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها