تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836754167
چرا سمندون عاشق نشد؟
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
چرا سمندون عاشق نشد؟
سمندون یکی از معدود کارهای کودک تلویزیون است که هنوز هم می شود کنار بچه های دهه هشتادی نشست و آن را تماشا کرد. از فضای خوف آمیزش ترسید و یک دل سیر به آن خندید.
مجله همشهری جوان - زهرا نجفی: سمندون یکی از معدود کارهای کودک تلویزیون است که هنوز هم می شود کنار بچه های دهه هشتادی نشست و آن را تماشا کرد. از فضای خوف آمیزش ترسید و یک دل سیر به آن خندید. تخیلی قوی دارد و برای سرگرم کردن بچه ها دست به دامان شعر و آهنگ و عروسک های رنگ به رنگ نشده. در واقع می شود گفت اثری شریف برای کودک و نوجوان است و در این 20 سال شاید خیلی کم نمونه اش را در تلویزیون دیده باشیم.
ناصر هاشمی به همراه حمید جبلی فیلمنامه این سریال را نوشته و خودش هم کارگردانی آن را انجام داده و هم به عنوان نقش اصلی در آن بازی کرده. با هاشمی درباره شکل گرفتن این کاراکتر و شرایط زمان ساخت و ممنوعیت هایی که تلویزیون در مسیر ساخت ادامه این مجموعه برایشان ایجاد کرده، گپ زده ایم.
شما در اوایل دهه 70، زمانی که تلویزیون به لحاظ ساخت کار کودک سر و شکل مناسبی نداشت و امکانات ساخت فیلم و سریال هم به اندازه حالا نبود، سراغ ساخت پروژه سمندون رفتید؛ سریالی که هم به لحاظ فرم و هم محتوا کاری جدید بود و کاملا با تعریف کار کودک آن سال ها فرق می کرد. تعریف خاصی برای کار کودک داشتید؟
- واقعیت این است که ما به صورت کلی اختیار زیادی نداریم و همیشه به دلیلی به راهی کشیده می شویم. البته این اتفاق در گذشته بیشتر می افتاد. وقتی دانشجوی تئاتر بودم، مثل دوستان دیگر به عنوان مربی تئاتر کودکان و نوجوانان وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم؛ بنابراین خوشبختانه در این مسیر افتادم، اگرنه از اول به کار کودک فکر نکرده بودم.
به هر حال سمندون را می توانیم یکی از معدود کارهای کودک قابل توجه تلویزیون بدانیم. شما در این کار سراغ یک موجود عجیب و ناشناس مثل دیو رفتید؛ موجودی که با وجود آمدن اسمش در ادبیات کهن ایرانی، برای بچه ها چندان شناخته شده نیست. فکر می کنید حضور این موجودات عجیب تخیلی در یک سریال، چقدر در جذابیت آن برای بچه ها اثر دارد؟
- از قصه های آقای مرادی کرمانی گرفته تا آثار هانس کریستین آندرسن و ... همه داستان های کودکانه پر از لطافت هستند و حتی اگر خشونتی هم وجود داشته باشد، آنچنان سهمگین و بد نیست. حتی شخصیت های بد قصه های آنها نوعی نرمش دارند یا حتی دارند از یک چیزی فرار می کنند. در این داستان ها عشق به طبیعت، حیوانات و ... جاری است و حتی غول ها هم خیلی خشن نیستند. به همین جهت من از شنیدن و خواندن افسانه ها لذت می بردم.
درست مثل سمندون که می گفت مادرش گفته از آدمیزاد بترسد.
- بله دقیقا. ماجرای سمندون هم از آنجا شروع شد که خانم طائرپور و آقای نیکخواه با هم دفتری به نام خانه هنر و ادبیات داشتند. تخصص آنها کار کودک بود. من به اتفاق دوستان دیگری مثل مسعود کرامتی و حمید جبلی کارهایی در آن دفتر انجام می دادیم. خانم طائرپور پیشنهاد داد سریالی بسازیم که در آن بچه غولی وجود داشته باشد. ما هفت هشت ماهی دور هم نشستیم و درباره آن بحث کردیم. قرار بود من و آقای جبلی فیلمنامه کار را بنویسم. هر جلسه می نوشتیم و با هم نوشته هایمان را مرور می کردیم. تصحیحی انجام می گرفت و نوشته ها صیقل می خورد. قرار بود مسعود کرامتی سمندون را کارگردانی کند. بعد از مدتی به من گفتند می خوای بازی کنی؟ گفتم بله.
یعنی ایده سمندون را شما دادید یا حمید جبلی؟
- این پیشنهاد خانم طائرپور بود اما بعد ما نشستیم با هم صحبت کردیم.
از ابتدا چه تعریفی برای این بچه غول داشتید؟
- از اول قرار بود یک بچه غول باشد، بقیه جزییات را از خودمان درآوردیم. یکی گفت کنار غول عکاس جوانی هم باشد که عمه و شوهرعمه ای داشته باشد.
چقدر از تعریف هایی که در تاریخ کهن ایرانی درباره دیوها وجود دارد برای شکل دادن به این غول استفاده کردید؟
- هر کسی بر اساس دانش و اطلاعاتش ایده می داد. جبلی چندین قسمت را نوشت و سر کار دیگری رفت. بعد از مدتی آقای کرامتی هم رفت. چند قسمت جبلی به همره قسمت هایی که من نوشته بودم برای کار در نظر گرفته شد و باقی نوشته هایمان را نگه داشتیم برای ساخت فصل های بعدی مجموعه.
آنطور که داریوش اسد زاده تعریف می کرد انگار قرار بوده داستان ادامه پیدا کند و حتی در فصل دوم سمندون ازدواج کند، درست است؟
- بله. اصلا یک سکانس در همین فصل اول ساخته بودیم که کامل آن را درآوردند. قرار بود یک روز سمندون به پشت بام برود و دختری هم قد و قواره خودش ببیند که او هم کلفت خانه همسایه بود و آنجا عاشقش شود اما بعدا با آن مخالفت کردند.
ساخت سریالی با سوژه دیو از چند جنبه مشکلات زیادی دارد. اول اینکه بچه ها اصولا از غول ها می ترسند. حتی چهره ای که برای سمندون در نظر گرفته بودید هم ترسناک بود اما آنقدر لطیف و جذاب طراحی شده بود که بچه ها از همان قسمت دوم با او دوست می شدند. چطور به این نقطه رسیدید؟
- از اول قرارمان بر این بود که بچه ها نترسند. افراد کمی هم بعد از پخش گفتند ترسیده ایم. البته به غیر از قسمت اول که خودم هم هنگام دیدن سمندون در سریال غش کردم.
اتفاقا بچه ها داستان های تخیلی اینچنینی را دوست دارند و از مهمترین نکات سریال سمندون این بود که دقیقا روی همین مسئله دست گذاشته بود.
- من خودم خیلی داستان های تخیلی دوست دارم. چیزهای پر رمز و راز برایم جذاب هستند. فکر می کنم نوجوانان همه شان دوست دارند.
در میان کسانی که کار کودک می سازند یک دیدگاه رایج وجود دارد؛ اینکه فکر می کنند برای ایجاد جذابیت، حتما باید دنبال لباس های رنگی و شعر و جیغ و دست و ... باشند. یکی از ویژگی های سمندون این است که کاملا با این دیدگاه فرق می کند. آموزش مستقیم نمی دهد، شعار ندارد و خلاصه بر مبنای داستان تخیلی و جذاب ساخته شده. آن موقع فکر نمی کردید کودک و نوجوان آن دوره چنین ساختاری را پس بزند.
- خب این بستگی به تهیه کننده دارد. زمانی که تهیه کننده می گوید من به دنبال نگاه تو هستم، پس من از زاویه نگاه خودم کاری را تولید می کنم. نمی خواستیم محصولی بی محتوا بسازیم که فقط شبیه عروسک بازی باشد. نمی خواهم به کار همکارانم ایراد بگیرم اما شاید محصولات اینچنینی برای بچه های سنین مهد کودک مناسب باشد.
کاری که ما می خواستیم بسازیم این بود که سریال برای همه گروه های سنی جذاب باشد. بچه که تنهایی به سینما نمی رود یا توی خانه تنها نمی نشیند پای سریال، پس کاری که بنا بود بسازیم باید همه را جذب می کرد. اصلا به همین دلیل بود که عمه و شوهرعمه را وارد کردیم که داستان برای بزرگسالان هم جذاب شود.
واکنش زنده یاد منوچهر اصلانی چه بود؟ وقتی فهمید قرار است نقش دیو را بازی کند چه حسی داشت؟
- آن زمان که با ما کار می کرد 65 سال داشت. بازیگر بسیار خوبی بود. البته چهره اش بدون این گریم، خشن تر بود اما قابلیت های زیادی داشت. روز اول که دیدمش مانده بودم چطور به او بگویم نیاز به یک آدم کوتوله دارم. متاسفانه در جامعه ما وقتی بخواهند به کسی بد و بیراه بگویند او را کوتوله خطاب می کنند اما خودش گفت دنبال کوتوله می گردی؟ من کوتوله ام و تاکید داشت مثل بقیه کوتوله ها نیست.
طرح خاصی برای گریم او داشتید؟
- اول رفتیم سراغ استاد عبدالله اسکندری، او گرفتار بود. بعد استاد جلال الدین معیریان آمد و چهره او را برایمان شیرین و جذاب کرد. خودش طاس بود و نیاز بود برایش مو گذاشته شود.
چرا در آن زمان فصل دوم را نساختید؟
- نمی دانم. ما که با تهیه کننده طرف بودیم اما گویا تلویزیون چندان از پخش سمندون راضی نبود. یادم هست این سریال همزمان با ساعت خوش پخش می شد و می گفتند با هر دو آنها مخالفت کرده اند. آن زمان آقای ارگانی، مدیر شبکه دوم سیما بود که بسیار از ما حمایت می کردند و باز هم شنیده ام که یکی از دلایل برکناری او از کارش حمایت از کارهای ما بوده است.
شاید بخشی از این مخالفت به خاطر این باشد که سریال سمندون آموزش مستقیمی به بچه ها نمی داد یا مثلا تلویزیون تمایلی به پیش برد یک داستان درباره دیو نداشت.
- بله، ممکن است چون ما هم دوست داریم آموزش غیرمستقیم بدهیم. اصلا چه اصراری به آموزش مستقیم هست؟! متاسفانه چون روش های آموزش درست نیست این آموزش ها در جامعه جواب عکس داده اند. خیلی عجیب است که این روزها بحث جلوگیری از اعتیاد در دبستان ها را در روزنامه ها می خوانیم. یک قصه خوب قطعا تاثیرگذار است چون در هر قصه ای آموزش وجود دارد و قصه ها ضد آموزش نیستند، عینی در هیچ قصه ای نمی گویند برو دزدی کن یا مثلا جنایت خوب است.
تمایلی برای ساخت فصل دوم آن ندارید؟
- دیگر علاقه ای ندارم برای اینکه اولا دیگر آن آدم ها نیستند؛ خانم خیرآبادی و آقای منوچهر اصلانی مرحوم شده اند و آقای اسدزاده دیگر کار نمی کند. سخت شان است. من هم که کارها و دغدغه های دیگری دارم.
شاید اگر همان آدم ها هنوز بودند ادامه می دادم. یادم هست زمانی که در حال ساخت قسمت هشتم بودیم، خانم خیرآبادی پایش ضرب دید و دیگر نتوانست سر کار بیاید و ما مجبور دیم متن ها را تغییر دهیم اما زمانی که می خواستیم فصل دوم را بسازیم، حال او خوب شده بود. وقتی به او گفتم دیگر قرار نیست فصل دوم را بسازیم بسیار خوشحال شد و گفت الهی شکر، من نذر کرده بودم ساخته نشود. او از کار چندین ماهه و هر روزه خسته شده بود.
الان که سریال را بعد از 20 سال تماشا می کنید به نظر خودتان کار قابل دفاع و بی نقصی می آید؟
- من چون از جمله آدم هایی هستم که قسمت های بد کار را می بینند، واقعا از دیدن دوباره اش فراری هستم. به سختی می بینم. متاسفانه ما تا بیاییم کار بعدی مان را انجام دهیم، تجربه های قبلی مان را فراموش کرده ایم. بنابراین دائم فکر می کنم کاش راهی وجود داشت که اشکالاتی را که امروز در کارم می بینم، درست کنم.
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
چرا وام خودرو محرک بازار خودرو نشد؟
عصر خودرو برخی اخبار حکایت از آن دارد که وزارت صنعت معدن و تجارت با همکاری خودروسازان مشغول برنامه ریزی برای خروج بازار از بحران تقاضا در شرایط کنونی است هر چند راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد شده اما تحریک بازار با وام خودرو از جمله پیشنهاد مسوولان صنعتی کشور است که هم اکنونچرا مصدومیت خدابنده رسانه ای نشد؟/ ایزدی و علیزاده دعوت شدند
خبرگزاری میزان - سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان گفت متاسفانه به مصدومیت تکواندوکار سنگین وزن تیم ملی بانوان به دلیل رسانه ای نشدن پرداخته نشد مینو مداح در گفتگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری میزان درباره اعزام نشدن تکواندوکار سنگین وزن تیم ملی به رقابت های انتخابی المپیک افزود اکرمسمندون دیگر ساخته نشد چون بچه ها می ترسیدند
اسدزاده درباره بازیگر نقش سمندون نیز که از دنیا رفته است گفت این شخصیت در تبریز درگذشت رشید اصلانی برای کاری به تبریز رفته بود که در آنجا در سن ۷۰ سالگی از دنیا رفت به گزارش مشرق داریوش اسدزاده درباره ی سریال سمندون که به تازگی از تلویزیون بازپخش شد گفت قرار بود سری دوم سنویدکیا اشتباه میکند؛ گویا محرم روزه سکوت گرفته است! سجادی: بعد از ۱۳ بازی باختیم؛ چرا هواداران آسمان را به ر
نویدکیا اشتباه میکند گویا محرم روزه سکوت گرفته است سجادی بعد از ۱۳ بازی باختیم چرا هواداران آسمان را به ریسمان میبافند با باقریان درگیر نشدممربی دروازهبانهای سپاهان گفت سپاهان پس از ۱۳ بازی یک بازی را باخته است اتفاقی نیافته که هواداران این چنین آسمان را به ریسمان میبا«سمندون» دیگر ساخته نشد چون بچه ها می ترسیدند
فرهنگ و هنر سینما و تلویزیون - داریوش اسدزاده درباره سریال خاطره انگیز سمندون که 18 سال پیش در آن ایفای نقش کرده بود اظهار کرد این سریال مربوط به کودکان بود اما مورد توجه بزرگ ترها هم قرار گرفت به گزارش سایت خبری تحلیلی 9 صبح به نقل از ایسنا این بازیگر پیشکسوت درباره ی ساستکبارستیز همچون دوران عاشقی ـ 6 سلطانحسینی: حسرت میخورم چرا فرصت حضور در برخی از عملیاتها را از دست دادم
استکبارستیز همچون دوران عاشقی ـ 6سلطانحسینی حسرت میخورم چرا فرصت حضور در برخی از عملیاتها را از دست دادممدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت از دست دادن فرصت حضور در برخی از عملیاتها حسرتی است که از روزهای جنگ و جبهه برایم باقی مانده است محمد سلطانحسینی امروز در گفتوگوچرا محمد(ص) به اسکار رفت؟/پاسخ سخنگوی هیات انتخاب به حواشی
چرا محمد ص به اسکار رفت پاسخ سخنگوی هیات انتخاب به حواشی فرهنگ > سینما - شرق نوشت نخستین واکنشها به انتخاب فیلم برگزیده ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار تا پیش از اعلام رسمی از تیتر و صفحه اول روزنامه سینما سر درآورد تا آن زمان گمانهزنیها بردانش آموختگان دانشگاهی کارآموخته نشده اند
دانش آموختگان دانشگاهی کارآموخته نشده اند کرمانشاه - ایرنا - رییس دانشگاه پیام نور کرمانشاه با بیان اینکه بین ایده و عمل خلایی وجود دارد گفت در نظام آموزشی مراکز علمی و دانشگاهی حلقه مفقوده ای دیده می شود و اکثر دانش آموختگان کارآموخته نیستند به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر بهمن سععکسی منتشر نشده از آیت ا... خامنهای در جبهه دهلران
عکسی منتشر نشده از آیت ا خامنهای در جبهه دهلران عکس آیت ا خامنهای در جبهههای جنگ منتشر شد به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان تصویر رهبر انقلاب آیت ا سید علی حسینی خامنهای در لباس نظامی و در جبهههای نبرد تداعیگر روزهای جنگ بود روزهایی که مردم خنمی توانیم از حادثه منا بگذریم /فرهنگ و هنر همیشه می پرسد که ؛چرا
بیانیه سینماگران در واکنش به فاجعه منا نمی توانیم از حادثه منا بگذریم فرهنگ و هنر همیشه می پرسد که چرا خبرگزاری پانا فرشته طائرپور با قرائت متن بیانیه هنرمندان در واکنش به فاجعه منا گفت گاهی سیاستها انسان را مجبور میکنند که نبینند دوربینها فاجعهها را ثبت نکنند اما فرهنگ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها