واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
عضو هیات انتخابی سیزدهمین جشنواره بینالمللی هنرهای اجرایی و تئاتر «هایفست» از اهمیت تئاتر بومی ایران برای مخاطبان خارجی سخن گفت. آلبرت بیگجانی که دبیر بخش ایران این جشنواره هم هست در آستانهی برپایی این جشنواره در گفتوگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا در رابطه با جایگاه تئاتر ایران در این جشنواره توضیحاتی ارائه داد. او گفت: ما تماشاگرانی در این جشنواره داریم که اگر بخواهند بین نمایشهای که همزمان از آلمان، لهستان یا ایران اجرا میشود، یکی را بروند، ایران را انتخاب میکنند. تئاتر ایران مشتری و تماشاچی خودش را دارد. بیگجانی ادامه داد: تئاتر ایران ویژگیهای خودش را دارد که آن را به نسبت دیگر تئاترها متفاوت میکند. البته من هم همیشه سعی کردم از میان نمایشهای فرستاده شده، نمایشهایی در ژانرهای مختلف را برای جشنواره انتخاب کنم. دبیر بخش ایران جشنوارهی هایفست، با بیان بالا رفتن کیفیت نمایشهای ایرانی در این چند دورهی اخیر، تصریح کرد: ما چهار سال است که در این جشنواره هرسال بخش ایران را داریم. در هفت دورهی اولیهی جشنواره به صورت کلی فقط دو کار از ایران در این جشنواره وجود داشت که آنها هم تنها نمایشهایی بودند که از ایران درخواست داده بودند و بدون هیچ امکان انتخاب دیگری به جشنواره راه پیدا کردند. او یادآور شد: تا دورهی گذشته 47 گروه جشنواره «هایفست» شرکت کرده بودند که با 9 گروه امسال مجموعه 56 گروه تئاتر تا به امروز در این جشنواره شرکت داشتهاند. بیگجانی ادامه داد: علاوه بر اینها ایران تا به حال یک نمایشگاه پوستر، دو نمایشگاه عکس و یک نمایشگاه ماسک هم در «هایفست» داشته است. این عضو هیات انتخابی جشنواره در خصوص نوع انتخاب آثار به جشنواره گفت: امسال 28 سیدی از آثار مختلف به دستم رسید که البته انتخاب این 9 اثر فقط از میان آنها نبود. من در طول سال زمان زیادی را در ایران میگذارنم و از میان نمایشهایی که میبینم، آثاری را برای جشنواره انتخاب میکنم. او با اشاره به اهمیت تئاتر بومی ایران در جشنواره هایفست گفت: برای تماشاچیهای ارمنستانی یا خارجی به طور کل نمایشهای بومی ما بسیار جالب است. دو سال پیش جشنوارهی هایفست با نمایشی از شهر بندرلنگه افتتاح شد که انگار یک مراسم عروسی محلی را در میدان شهر ایروان با همان نقابها و موسیقی سنتیشان انجام دادند. بیگجانی همچنان با بیان اینکه «تئاتر شهرستانها بِکر هستند»، اضافه کرد: من هرسال تلاش میکنم که گروههایی از غیر تهران را نیز به جشنواره ببرم. او با تاکید بر رتبهی بالای جهانی این جشنواره تصریح کرد: در بین کشورهای شوروی سابق، بعد از جشنوارهی مسکو، معتبرترین جشنوارهی تئاتریست و در جایگاهی بالاتر از جشنوارهی تفلیس و سنپترزبورگ قرار دارد. دبیر بخش ایران جشنواره «هایفست» ادامه داد: این جشنواره تا دورهی هشتم خود کاملا به تئاتر اختصاص داشت و به آن «جشنوارهی تئاتر هایفست» میگفتند ولی از پنج سال پیش با تغییر جزئی رویکردهایش به «جشنوارهی هنرهای اجرایی هایفست» تبدیل شد و در آن علاوه بر نمایش گروههای تئاتری، گروههای موسیقی و گروههای رقص هم وجود دارد ولی البته همچنان قالب اصلیاش تئاتری است؛ این جشنواره هم مانند جشنوارهی فجر خودمان، اختصاصی نیست و انواع مختلف گروههای نمایشی مانند تئاترعروسکی، تئاتر شکسپیری، مونولوگ، پانتومیم، درام و ... در آن شرکت میکنند. بیگجانی با بیان رقابتی نبودن این جشنوارهی بینالمللی گفت: یکی از دلایلی که هایفست قسمت رقابتی و مسابقه ندارد، تنوع بالا آثار جشنواره است بنابراین نمیتوان همهی آنها را در کنار هم قیاس کرد و به طور مثال بهترین بازیگر را انتخاب کرد، زیرا در هر نوع نمایشی بازیگر مهارتهای متفاوتی دارند. او با اشاره به تنوع شرکتکنندگان در سیزدهمین جشنوارهی هایفست ادامه داد: در آثار امسال جشنوارهی نمایشهایی فرمیک داریم. در کل کارهایی که دیالوگ مدار نباشند و ارزش بصری داشته باشند بیشتر شانس انتخاب شدن در این جشنواره را دارند. آلبرت بیگجانی که از دورهی هفتم عضو هیات انتخابی این جشنواره و همچنین انتخاب کننده و دبیر بخش ایران است، به خبرنگار ایسنا گفت: هایفست اگرچه جشنوارهی بسیار معتبری است ولی در طی سال فقط یک دبیر و یک کارمند دارد! در حین جشنواره کل افرادی که از عوامل جشنواره هستند، اعم از راننده و مترجم و... روی هم 17 یا 18 نفر میشوند که بیشتر از این تعداد هم نیازی نداشتهاند. بنا بر این گزارش، از 9 گروه ایرانی راه یافته به سیزدهمین جشنوارهی هنرهای نمایشی هایفست، چهار گروه از تهران و پنج گروه دیگر از شهرهای اراک، میناب، یزد، بجنورد و بوشهر هستند. اسامی گروههای راهیافته به این جشنواره به شرح زیر است: نمایش «زن ازخاطراتش عکس میگرفت»،کاری از گروه «قصه» به کارگردانی «امیر آسانی» از تهران. نمایش «آفرینش»، کاری از گروه «آئورا» به کارگردانی «نانا والاجم» از تهران. نمایش «نام من، ایران»، کاری از گروه «درهم» به کارگردانی «داریوش نصیری» از تهران. نمایش «ماما یرما»، کاری از گروه «خلاق» به کارگردانی «فرزین نوبرانی» از تهران. نمایش «ادیپ»، کاری از گروه «میم» به کارگردانی «رضا مشیری» از اراک. نمایش «مرکب»، کاری از گروه «آنامیس» به کارگردانی «حسن سبحانی وحسین اصیلی» از میناب. نمایش «بوکه باران»، کاری از گروه «راهی» به کارگردانی «مهدی کشمیری فرد» از بجنورد. نمایش «سوءظن»، کاری از گروه «قهرمان» به کارگردانی «حسن رضائی و محسن حلوائی» از بوشهر. اجرای «غرق گنج»، کاری از گروه «پائیژه» به کارگردانی «حامد مهریزیزاده» از یزد به گزارش ایسنا، سیزدهمین جشنوارهی بینالمللی هنرهای نمایشی هایفست که امسال میزبان 58 نمایش از 24 کشور است، از 9 تا 16 مهرماه (هفتهی اول اکتبر) در شهر ایروان ارمنستان برگزار میشود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]