تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816140144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت سیلاب‌های شهری در گرو افزایش آگاهی عمومی است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مدیریت سیلاب‌های شهری در گرو افزایش آگاهی عمومی است
شهرسازی و توسعه شهرها و تبدیل زمین‌های کشاورزی و بایر به اراضی شهری، متراکم نمودن خاک منطقه، افزایش سطوح نفوذ ناپذیر، کاهش و در بعضی موارد از بین رفتن پوشش گیاهی و شبکه ناکارآمد زهکشی، باعث تغییر چرخه هیدرولوژیکی شده و امکان و فرصت نفوذ آب باران به درون زمین را به شدت کاهش داده است. به بیان بهتر، به دلیل نفوذپذیری کمتر نواحی شهری نسبت به اراضی برون‌شهری، رواناب در شهرها با حجم و سرعت بیش‌تر به پایین دست سرازیر شده و احتمال وقوع آبگرفتگی معابر شهری و امکان وقوع سیلاب را افزایش می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در همین راستا و به بهانه بارندگی‌های اخیر شهر تهران مصاحبه‌ای با مهندس مهدی آشتیانی، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور فنی، عمرانی، استاندارد سازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران صورت گرفته که ماحصل آن‌را در ادامه می‌خوانید:
جناب آقای مهندس آشتیانی، لطفاً در مورد اهمیت وقوع سیلاب به ویژه در کلان‌شهرها توضیح دهید.
سیلاب مسئله‌ای است که متأسفانه در شهرهای کشور به خصوص کلان‌شهر تهران پس از وقوع بارندگی‌ها مشاهده می‌شود و خسارت‌های مالی و جانی زیادی را به بار می‌آورد. سیلاب یکی از مخرب‌ترین مخاطرات طبیعی است که جبران اثرات آن به خصوص در مناطقی که توسعه انسانی در آنجا وجود دارند مانند شهرها، هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. توسعه شهرنشینی، به ویژه در حاشیه رودخانه‌ها، بر خسارات سیل در دهه‌های اخیر افزوده است. از این‌رو، آگاهی از میزان خطر پذیری مناطق مختلف شهر و توجه به موضوع مدیریت سیلاب‌های شهری به عنوان یکی از محورهای مهم در پرداختن به مسائل شهری با تاکید بر حفظ محیط‌زیست شهری حائز اهمیت و قابل توجه است. امروزه با توسعه شهر نشینی، مهار همه سیلاب‌ها امکان پذیر نیست، ولی با راهکارهای مدیریتی می‌توان خسارت آن‌ها را به حداقل رساند.
چه تدابیری برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها و کاهش این خسارات وجود دارد؟
به طور کلی روش‌های مدیریت سیلاب را می‌توان در چهار دسته تلاش در جهت کاهش سیلاب، تلاش در جهت کاهش آسیب‌پذیری در مقابل سیلاب، تلاش در جهت کاهش خسارات و ایجاد آمادگی در برابر تحمل خسارات بیان کرد.
این روش‌ها در دو دسته اقدامات سازه‌ای و اقدامات غیر سازه‌ای کنترل سیلاب طبقه‌بندی می‌شوند.
لطفاً جزییات و چگونگی انجام هر یک از این روش‌ها را شرح دهید.
 اقدامات سازه‌ای قبل از وقوع سیلاب اعمال شده و شامل مواردی از قبیل ذیل می‌باشند: تعبیه تاسیسات و ابزارهای تله اندازی و جداسازی پسماندها و زباله‌های شناور در درون و مجاورت شبکه اصلی به منظور سرعت بخشیدن به عملیات نگهداری و پاک‌سازی شبکه و جلوگیری از ایجاد گلوگاه‌های موقت هیدرولیکی؛ احداث حوضچه‌ها و اتاقک‌های رسوبگیر درون شبکه اصلی جهت کنترل رسوبات ریز دانه؛ احداث حوضچه‌ها و استخرهای رسوبگیر، مختص رسوبات درشت دانه و جریانات واریزه‌ای و حاصل از پسماندهای ساختمانی در داخل شبکه اصلی؛ احداث تأسیسات موسوم به LID و BMP مانند نفوذ پذیر کردن سطوح خیابان‌ها، پیاده روها و پارکینگ‌ها، ایجاد و توسعه ترانشه های نفوذ (جوی باغچه)، مخازن ذخیره، احداث جوی باغچه‌ها و چاه‌های جاذب؛ تعویض و توسعه شبکه فرعی شامل انتخاب طرح مناسب برای استقرار شبکه فرعی (روباز، سرپوشیده و مدفون) و نوسازی و توسعه شبکه فرعی با عنایت به رویکردهای نوین در مدیریت سیلاب شهری.
همچنین اقدامات غیر سازه‌ای یا مدیریتی به مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی اطلاق می‌شود که گسترش سیلاب و خسارات ناشی از آن را تعدیل نماید. هدف کلیه اقدامات مدیریتی در این زمینه، بهبود شرایط فعلی از طریق برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی بین سطوح مختلف تصمیم‌گیری در عرصه‌های مرتبط با حل مسائل آب‌های سطحی، بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی، وضع قوانین و مقررات، ایجاد انگیزه‌ها و مشوق‌ها، افزایش آگاهی عمومی در زمینه محیط زیست و مدیریت آب‌های سطحی، آموزش پرسنل و کارکنان برای انجام صحیح وظایف خود و سایر اقدامات غیر ساختمانی است که در جهت بهبود عملکرد سیستم سازه‌های کنترل سیلاب انجام می‌شود.
با تشکر از نکات ارزنده و وقتی که در اختیار ما قرار دادید.




تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن