تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815365309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسمانخراش‌هایی که بر مکه سایه می‌اندازند + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: نقد و نظرگزارش آسمان خراش‌هایی که بر مکه سایه می‌اندازند
دومین ساختمان بلند جهان اکنون در آسمان مکه بالا رفته  و بر بخش بزرگی از این شهر سایه افکنده است. اما این تنها بخشی از پروژه‌های بزرگ توسعه شهری است که موجب تخریب قسمت‌های تاریخی شهر و اجبار مردم محلی به ترک محل سکونت خود شده است. اکنون در شب‌های مکه دایره‌ای بزرگ بر مجموعه مناره‌ها و دیواره‌های بتنی شهر مکه نور می‌افکند. این دایره بزرگ صفحه بزرگترین ساعت جهان است که نه تنها روی بلندترین برج ساعت جهان قرار گرفته است بلکه در اوج برجی است که وسیع‌ترین مساحت کلی را نیز در جهان دارد.
آسمانخراش‌هایی که بر مکه سایه می‌اندازند + تصاویر
 این برج که از فاصله 30 کیلومتری هم قابل مشاهده است، برج«ابرج البیت» است که تا ارتفاع 600 متری بالا رفته است و بر کعبه نیز سایه افکنده است. این مجموعه لوکس دارای چندین هتل و آپارتمان مسکونی است که روی پنج طبقه پاساژ مدرن قرار گرفته‌اند. این پروژه که سال گذشته به پایان رسید با هزینه 15 میلیارد دلار و در مکان سابق یک پادگان عصر عثمانی ساخته شده است. آن پادگان تاریخی که در سال 1781 ساخته شده بود در سال 2002 و با دستور دولت عربستان تخریب شد که البته با اعتراضات گسترده بین‌المللی همراه بود. در بالای این برج از 26 نور جستجو استفاده شده است که تا ارتفاع 10 کیلومتری در آسمان بالا می‌روند و اذان را تا 7 کیلومتری محل این برج به اطلاع نماز‌گزاران می‌رسانند. این ساختمان که در واقع دومین برج بلند جهان محسوب می‌شود با نمای مرمر و طلای خوب در واقع برجسته‌ترین پروژه برجساختمان‌سازی مکه در 10 سال گذشته بوده است. «سامی انگاوی»، معمار و بنیان‌گذار مرکز تحقیقات حج در جده نیز می‌گوید: «این ساختمان واقعا فوق‌العاده است.» او که سه سال گذشته را صرف تحقیق و مستندسازی ساختمان‌های تاریخی مکه کرده است به از بین رفتن تمامی یادگارهای تاریخی مکه برای اجرای پروژه‌های مدرن اشاره می‌کند. از جمله خانه خدیجه، همسر پیامبر که برای ساخت یک مجموعه عمومی تخریب شد، خانه ابوبکر که اکنون جای آن هتل «هیلتون» ساخته شده است و خانه نوه پیامبر که برای ساخت قصر پادشاه عربستان تخریب شد. او می گوید: «با این روند، شهری مقدس و پناهگاه مسلمانان اکنون به شهری بدون هویت، میراث، فرهنگ یا محیط طبیعی تبدیل شده است. حتی کوه‌ها را نیز اشغال کرده‌اند.»
آسمانخراش‌هایی که بر مکه سایه می‌اندازند + تصاویر
  از جمله دیگر پروژه‌های غیربومی مکه می‌توان به شهرک «جبل عمر» اشاره کرده که قرار است در نهایت 100 هزار نفر را در 26 هتل لوکس جای داده و در داخل خود 4 هزار فروشگاه و 500 رستوران را در کنار مسجدی عظیم و شش طبقه جای دهد. ارتفاع این شهرک در نهایت به 200 متر می‌رسد که این ارتفاع متعلق به دروازه شهرک خواهد بود. در معماری این پروژه نیز همانند برج ساعت تلاش شده است تا زبان اسلامی رعایت شود: مجموعه‌ای از مناره‌های نوک‌تیز با تزئینات دانه تسبیحی از جنس مرمر. یک پروژه شهرک‌سازی دیگر که انعکاسی از همان معماری غریبه جبل عمر است نیز در قسمت شمالی کعبه و با نام «الشمیه» ساخته خواهد شد. این پروژه که با هزینه‌ای برابر 10 میلیارد دلار در حال اجراست، قرار است 400 هزار متر مربع فضا برای نمازگزاران فراهم کند که البته این پروژه اکنون در مراحل نهایی خود قرار دارد. این پروژه که دقیقا شبیه تکه مثلثی یک کیک عروسی طراحی شده است تا 1 میلیون و 200 هزار زائر را در خود جای خواهد داد اما در عین حال هزینه‌های هنگفتی را نیز برای ساختار تاریخی مکه به همراه داشته است. «عرفان العلوی»، مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات میراث اسلامی در لندن که تلاشی بی‌نتیجه را برای حفظ آثار تاریخی عربستان آغاز کرده است، می‌گوید: «این منطقه، تاریخی‌ترین بخش شهر بود اما اکنون کاملا تخریب شده است.» علوی همچنین از ساخت یک هتل هفت ستاره دیگر خبر می‌دهد که حتی از برج ساعت البیت نیز به کعبه نزدیکتر خواهد بود.
آسمانخراش‌هایی که بر مکه سایه می‌اندازند + تصاویر
 همچنین پیشنهاداتی نیز برای ساخت پروژه «جبل خندامه» روی تپه‌های شرقی مکه مطرح شده است که در صورت تصویب نهایی، محل تولد پیامبر نیز برای ساخت آن تخریب خواهد شد. علوی معتقد است تخریب میراث‌اسلامی به این شکل تصادفی نبوده و حاصل تفکر وهابی افراطی در عربستان است که مکان‌های تاریخی را نوعی تبلیغ بت‌پرستی می‌داند. پس از مراسم حج امسال نیز قرار است پروژه «توسعه‌ المطف» در فضای باز حول کعبه اجرایی شده و ظرفیت آن تا حد 130 هزار زائر در ساعت افزایش پیدا کند. اما برای اجرای این پروژه مرکز تاریخی مسجد مکه تخریب خواهد شد. این مرکز مجموعه‌ای از ستون‌های سنگی و دیوارهای آجری است که در قرن 17 و توسط «سینان»، معمار برجسته آن دوران طراحی شد و روی آن داستان و نام‌های یاران پیامبر نوشته شده است و به گفته العلوی، به همین دلیل وهابی‌ها به دنبال تخریب این منطقه هستند. به دلیل همین پروژه‌هایبرج عظیم ساختمان‌سازی به گفته «اسامه البار»، شهردار مکه، قیمت زمین در نزدیکی کعبه به متری 18 هزار دلار رسیده است. مکه اکنون سالانه میزبان 12 میلیون زایر است و انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2025 به 17 میلیون نفر برسد.
آسمانخراش‌هایی که بر مکه سایه می‌اندازند + تصاویر
 از جمله دیگر پروژه‌های عظیم مکه می‌توان به هتل «ابرج کودای» اشاره کرد. این هتل 45 طبقه دارد و قرار است تا سال 2017 به عنوان بزرگترین هتل جهان افتتاح شود. این هتل دارای 10 هزار اتاق خواب و 70 رستوران است و پنج طبقه آن نیز تنها برای استفاده خانواده سلطنتی عربستان در نظر گرفته شده است. این پروژه با هزینه 2 میلیارد و 300 میلیون پوند ساخته خواهد شد و طراحی آن از «پادگان‌های صحرایی سنتی» الهام گرفته شده است. در ساختمان این هتل چهار مکان فرود هلیکوپتر در نوک چهار برج در نظر گرفته شده است که مانند مناره‌هایی در کنار گنبد مرکزی بالا آمده‌اند. این رستوران در مجموع دارای 12 برج است که روی یک زیربنای 10 طبقه قرار گرفته‌اند که داخل آن یک ایستگاه اتوبوس، مرکز خرید، رستوران و مرکز کنفرانس و البته یک سالن رقص نیز در نظر گرفته شده است.مدآنلایناخبار مرتبط :زمان افتتاح برج ساعت شهر مکه +عکسبزرگترین برج ساعت جهان در مکه+عکس عکس دیدنی / نماي کعبه از داخل برج ماسوني صاعقه، ساعت مکه را از کار انداخت + عکس


سه شنبه 7 مهر 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن