تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814714812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سعودي‌ها چرا شايسته خادمي حرمين شريفين نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سعودي‌ها چرا شايسته خادمي حرمين شريفين نيستند
‌عيد قربان امسال تفاوت فاحشي با سال‌هاي گذشته داشت و آن اينكه هزاران نفر از حجاج بيت‌الله‌الحرام به جاي رمي جمرات به قربانگاه رژيم آل سعود رفته و در بدترين شرايط ممكن در پنج كيلومتري شهر مكه جان سپردند.
نویسنده : محمد اسماعيلي 


عيد قربان امسال تفاوت فاحشي با سال‌هاي گذشته داشت و آن اينكه هزاران نفر از حجاج بيت‌الله‌الحرام به جاي رمي جمرات به قربانگاه رژيم آل سعود رفته و در بدترين شرايط ممكن در پنج كيلومتري شهر مكه جان سپردند. در مقابل بروز چنين واقعه‌اي مسئولان سعودي به جاي كمك‌رساني و خدمات‌دهي به قربانيان و مصدومان به اقداماتي غيرانساني دست زدند كه قلب ميليون‌ها انسان را در سراسر دنيا جريحه‌دار كرده و غم و اندوه جانكاهي را بر مسلمانان تحميل كرد.
پادشاه وهابي عربستان و ديگر مقامات بلندپايه اين كشور هم كه همواره خود را خادم حرمين شريفين معرفي كرده هم پس از وقوع اين اتفاق تأسف‌‌برانگيز از ارائه آمار رسمي تعداد جان‌باختگان، مجروحين و مفقودين اجتناب و تلاش كردند با استفاده از دلارهاي نفتي رسانه‌هاي خبري بين‌المللي را با اهداف شوم خود همسو نگه دارند و از انعكاس عمق فاجعه سرزمين وحي بكاهند و بر قصور و خطاهاي خود و همچنين اهداف و برنامه‌هاي از پيش تعيين شده، سرپوش گذارند.
اين در شرايطي است كه شش روز از حادثه منا و قرباني شدن بيش از 3 هزار نفر از كشورهاي مختلف مي‌گذرد و سرنوشت صد‌ها نفر از حجاج خانه خدا هنوز نامشخص است. مواضع مقامات آل‌سعود نه تنها عدم صلاحيت سياسي حاكمان سعودي در مديريت امور حج را اثبات مي‌كند، بلكه چاره‌انديشي فوري كشورهاي اسلامي را در اين باره بيش از هر زمان ديگري مطرح مي‌سازد.
  
مقصرتراشي به جاي عذرخواهي
اگرچه وقوع چندين حادثه مشكوك طي روزهاي اخير نظير واژگوني جرثقيل، سقوط پنكه‌هاي سقفي و حادثه منا ناشي از بي‌كفايتي، مديريت غلط و عمل‌نكردن دولت سعودي به تعهدات و مسئوليت خود نسبت به حفظ جان و سلامت حجاج است اما مسئولان سعودي در يك فرافكني آشكار، آن را به دوش حجاج ايراني انداختند و حتي پا را فراتر از اين گذاشته جمهوري اسلامي ايران را به سياسي كردن پرونده منا متهم كرده‌اند.
اما روز گذشته خبرگزاري سماي فلسطين خبري را مبني بر « دفن اجساد مجهول‌الهويه توسط عربستان» روي خروجي خود قرار داد و نوشت: «‌اين اجساد كه تعداد آنها به بيش از ۶۰۰ نفر مي‌رسد از سوي خانواده‌هاي حجاج شناسايي نشده‌اند در نتيجه مقامات عربستاني اعلام كردند نگرانند تأخير در دفن اجساد ‌سبب انتشار بيماري‌هاي واگير شود. منابع وابسته به بعثه حج مصر خبر دادند مقامات عربستاني از بعثه حج مصر و ديگر كشورها خواسته‌اند نمايندگاني را در مراسم رسمي دفن اجساد اعزام كنند.»
ساعتي پس از انتشار اين خبر مسئولان بعثه حج مصر هم خبر دادند كه عربستان اجساد حجاجي را كه هنوز شناسايي نشده‌اند در گورهاي دسته جمعي دفن مي‌كند كه در ساده‌ترين حالت گوياي اين نكته است كه دولت عربستان با اين اقدام تلاش مي‌كند از بار مسئوليت پرداخت غرامت به خانواده‌هاي قربانياني كه هنوز شناسايي نشده‌اند شانه خالي كرده و در مرتبه‌اي بالاتر از درج جزئيات اهداف پنهاني خود در اين واقعه جلوگيري به عمل بياورد.
  
سياهه سعودي‌ها در قبال حجاج
اتفاقات تلخ روزهاي اخير در عربستان هرچند كم‌سابقه و دردآور بوده - و اماره‌هاي فراواني از پيش طراحي بودن چنين حادثه‌اي را نشان مي‌دهد - اما با نيم‌نگاهي به تاريخ مي‌توان اثبات كرد كه رژيم آل‌سعود بارها بي‌‌كفايتي خود نسبت به جان و مال زائران خانه خدا را نشان داده و با احساسات و عواطف ميليون‌ها مسلمان بازي كرده‌اند كه مي‌توان مهم‌ترين آن را اينگونه عنوان كرد. حوادث حج امسال بسيار تكان‌دهنده بود، اما نگاهي كوتاه به تاريخ ثابت مي‌كند كه اين مسئله هيچ گاه يك استثنا نبوده است بلكه هر چند سال يك‌بار به دليل بي‌كفايتي و بي‌عرضگي سعودي‌ها اتفاقاتي روي داده است كه جان حجاج را گرفته است.
 ۱۹آذر سال ۱۳۵۴ هجري شمسي (۱۰ دسامبر سال ۱۹۷۵)‌– حريق وسيعي براثر انفجار كپسول گاز در چادر زائران، بيش از 200 زائر را در آتش مي‌سوزاند.
 ۲۹آبان ۱۳۵۸ (۲۰ نوامبر ۱۹۷۹) – حمله مردان مسلح مخالف حكومت سعودي به مسجدالحرام و گروگان‌گيري دهها زائر، هجوم مأموران امنيتي به داخل محل و درگيري‌ها ۱۵۰ كشته و ۵۶۰ زخمي بر جاي مي‌گذارد.
 9 مرداد ۱۳۶۶– زائران ايراني كه قصد برپايي راهپيمايي موسوم به برائت از مشركين داشتند با مخالفت نيروهاي امنيتي سعودي روبه‌رو مي‌شوند. در جريان زدوخورد بين حجاج معترض ايراني و مأموران امنيتي سعودي بيش از ۴۰۰ نفر كشته مي‌شوند.
 19 تير ۱۳۶۸– طي دو حمله در خارج از مسجدالحرام يك نفر كشته مي‌شود و ۱۶ نفر زخمي مي‌شوند. ۱۶ شهروند شيعه كويتي محكوم و چند هفته بعد اعدام مي‌شوند.
 11 تير ۱۳۶۹– بر اثر ازدحام، از كار افتادن دستگاه تهويه هوا و هرج‌ومرج داخل تونلي منتهي به اماكن مذهبي مكه، هزار و 426 نفر بر اثر خفگي و ماندن زير دست‌وپا جان مي‌بازند.
 26 فروردين ۱۳۷۶– حريق عظيمي در اردوگاه زائران بالغ‌ بر ۳۴۰ نفر كشته و هزار و 500 تن زخمي بر جاي مي‌گذارد.
 20 فروردين ۱۳۷۷– طي ازدحام و هرج‌ومرج در منا حداقل ۱۱۸ نفر كشته و ۱۸۰ نفر زخمي مي‌شوند.
 12 بهمن ۱۳۸۲– ازدحام و هرج‌ومرج در مراسم سنگ‌اندازي ۲۵۱ كشته و صدها مجروح به بار مي‌آورد.
 16 دي ۱۳۸۴ (۶ ژانويه ۲۰۰۶) – فروريزي هتلي در مركز مكه ۷۶ كشته بر جاي مي‌گذارد.
  
تمركز بر يمن تغافل از حجاج
بررسي سياست‌هاي رژيم بي‌كفايت آل‌سعود طي سال‌هاي اخير در قبال كشورهاي همسايه از جمله سوريه و عراق و يمن و لبنان به‌خوبي نشان مي‌دهد كه مقامات اين رژيم تمركز لازم را براي برگزاري يكي از بزرگ‌ترين گردهمايي مسلمانان جهان نداشته و به جاي رسيدگي به وضعيت داخل كشور و امنيت حاجيان، با حمايت همه‌جانبه از جنگ‌افروزي تكفيري‌ها و تداوم جنگ خانمان‌سوز بر مردم مظلوم و انقلابي كشورهاي منطقه، امنيت ساكنان اين كشورهاي منطقه را به خطر انداخته است.  كمتر كسي مي‌تواند انكار كند سياست‌ها و عملكرد اين روزهاي آل‌سعود خواسته يا ناخواسته در راستاي منافع رژيم صهيونيستي و نظام سلطه بوده و كشتار زنان و كودكان و مردم بي‌دفاع يمن، با همگامي امريكا و وابستگانش براي بقاي حيات ننگين رژيم صهيونيستي در منطقه و تضعيف كشورهاي اسلامي انجام مي‌شود، آن هم در شرايطي كه تغيير اولويت امنيتي عربستان و به‌كارگيري نيروهاي امنيتي مجرب براي تجاوز به يمن و سركوب مردم بحرين و كاهش كمي وكيفي (‌از 70 هزار نفر به 20 هزار نفر عوامل انتظامي) در حج امسال نقش تعيين‌كننده‌اي در بروز فاجعه داشت.
   ‌
انتظارات بيشتري از دولت تدبير ‌ مي‌رود
اگر چه سياهه تاريك دولت عربستان در تأمين امنيت و جان حجاج به‌خوبي نشان دهنده عدم صلاحيت سياسي رژيم آل سعود در اداره حرمين شريفين است و ضرورت اقدام جمعي كشورهاي اسلامي نظير تشكيل كميته حقيقت‌ياب و واگذاري برگزاري چنين مراسم عظيمي به سازماني تحت نظارت كشورهاي اسلامي را مطرح مي‌كند اما در اين ميان نبايد از رفتار غير انساني و خلاف اخلاق پادشاه عربستان و ساير مقامات بلندپايه اين كشور غافل شد؛ آنجايي كه پس از گذشت شش‌روز از اين حادثه تأسف‌بار هيچ گونه ابراز همدردي و عذرخواهي از خانواده‌هاي داغديده و مسلمانان و حتي از كشورهاي اسلامي نكرده و به جاي آن مواضع تند و خلاف عرف بين‌الملل اتخاذ كرده‌اند، رويكردي كه نه تنها بايد منتج به پيگيري حقوقي و قضايي از نهادهاي بين‌المللي توسط دولتمردان گردد بلكه بايد پاسخ درخور توجه رئيس دولت و وزير امور خارجه را هم به‌دنبال داشته باشد. چراكه موضع صريح و نه كنايه‌آميز در قبال رفتارها‌ و سخنان توهين آميز سعودي يك مطالبه عمومي از دولت تدبير و اميد بوده و مي‌تواند آزردگي و ناراحتي جامعه از چنين واقعه مشكوكي را افزايش دهد‌.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن